کد خبر 489798
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

چدین سال است که پزشکان برای از بین بردن لخته‌های خونی و باز کردن رگ قربانیان سکته مغزی از نانوذرات حاوی دارو استفاده می‌کنند که بسیار هم موثر بوده. اما این روش مشکلاتی هم دارد مثلا اینکه در پاره‌ای از موارد رگ به طور کامل بسته می‌شود و هیچ جریان خونی در آن وجود ندارد.

 به گزارش مشرق، یکی از روش های درمان سکته مغزیِ ناشی از انسداد عروق، به این صورت است که لوله ای مشبک (stent) را درون لخته قرار می دهند، سپس آن را باز می کنند تا لخته به بیرون رانده شود. اما این پروسه می تواند به سرخرگ آسیب برساند یا باعث شود لخته جابه جا شده و در جایی دیگر انسداد ایجاد کند.

نجات قربانیان سکته با نانو ذرات حاوی دارو
 
به همین دلیل، دانشمندان دانشگاه هاروارد و ماساچوست به دنبال یافتن روشی برای استفاده از استنت به منظور ایجاد حفره ای درون لخته هستند تا بتوانند به کمک آن نانوذرات حاوی داروی حل کننده لخته را تزریق کنند. اضافه کردن فشار در این کانال موجب فعال شدن داروی متصل به لخته و متلاشی شدن بافت آن می شود و این روند تا مرحله ای ادامه می یابد که لخته به طور کامل از بین برود.
 
چند سال قبل، دانشمندان در نظر داشتند از آهنربا و ذرات شارژ شده مغناطیسی برای هدایت دارو به منطقه موردنظر استفاده کنند، اما روش جدید و استفاده از استنت این کار را بسیار آسان تر و مطمئن تر کرده. چندی پیش دانشمندان دانشگاه Rice در جریان آزمایشی برای قطع خونریزی بیمارانی که خونشان رقیق شده از ترکیب سم مار با نانومواد استفاده کردند و انتظار می رود روش جدید نیز قدمی مثبت و موثر در جهت نجات قربانیان سکته باشد.

{$sepehr_media_1220637_400_300}

منبع: دیجیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • fatemeh ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    چرافیلم سیونمیشه؟؟؟؟
  • fatemeh ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    چرانمیشه فیلموسیوکرد؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس