محققان مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با استفاده از نانوذرات آهن، کیتی برای استخراج DNA تولید کردند و امیدوارند با توسعه آن بتوانند از این کیت در استخراج DNA جنین استفاده کنند.

به گزارش مشرق، علیرضا بابازاده از محققان طرح استخراج DNA‌ جنین از خون مادر با بیان این که شرکت دانش بنیان تولیدکننده این کیت که در مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مستقر است در دو حوزه فناوری زیستی و نانو فناوری فعالیت دارد، گفت: در این شرکت دانش بنیان به تولید محصولات مورد نیاز در تحقیقات علوم زیستی اقدام کرده‌ایم که از جمله محصولات شرکت، نانو کیت‌های مغناطیسی با قابلیت استفاده در استخراج DNA از خون و بافت‌های انسانی و حیوانی هستند.
 
وی ادامه داد: برای انجام فرآیندهای زیستی و استخراج DNA و RNA نیاز است تا با شکافت سلول به هسته آن دسترسی داشته باشیم که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.
 
در کیت ابداعی، DNA به نانو ذرات موجود در این کیت می‌چسبد و از طریق محلول PCR اقدام به جداسازی DNA چسبیده به کیت می‌شود.
 
بابازاده با تاکید بر این که در تولید این کیت از نانوذرات آهن استفاده شده است، اضافه کرد: معمولا همراه با DNA مواد دیگری مانند آنزیم‌ها و پروتئین‌ها که با متلاشی شدن سلول پراکنده می‌شوند به کیت می‌چسبند که به منظور خالص سازی DNA از طریق دستگاه «رک» مغناطیسی این مواد از DNA جدا سازی می‌شوند و به این ترتیب DNA با خلوص بالا به دست می‎آید.
 
بابازاده از اجرای فاز توسعه‌ای برای این کیت‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر توسعه این کیت در دستور کار است تا بتوانیم از طریق این کیت‌ها DNA جنین را استخراج کنیم.
 
به گفته وی محققان این شرکت امیدوارند با توسعه این کیت‎، بتوانند از طریق نمونه‌گیری خون مادر، اقدام به استخراج DNA جنین کنند.
 
وی ادامه داد: از این کیت می‌توان در تشخیص‌های پزشکی و تحقیقات زیستی استفاده کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس