کد خبر 493035
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷

رئیس کمیته داوران گفت: اشتباهات داوری در ایران از حد استاندارد جهانی بیشتر نیست.

به گزارش مشرق، با اشتباهی که جهانبازی، داور بازی پرسپولیس ذوب آهن در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی انجام داد بار دیگر اشتباهات داوری سر زبان‌ها افتاده است. شاید اشتباهات داوری همه سال در فوتبال ایران وجود داشته باشد و البته شاکیان زیادی را هم داشته است، اما در این فصل اشتباهات داوری به اوج خود رسیده است تا جایی که حتی رئیس کمیته داوران هم چندی پیش در مصاحبه‌ای ادعا کرد که خودش هم نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است که چنین اتفاق‌های عجیبی در این فصل افتاده است. جالب است که بیشتر اتفاق‌های داوری هم در این فصل به ضرر پرسپولیس بوده است و همه این اتفاق‌ها دست به دست هم داده است که جامعه داوران بیش از پیش تحت فشار رسانه‌ها قرار بگیرند.

در این که پرسپولیسی‌ها در این فصل بیش از حد از داوری متضرر شده‌اند هیچ شکی وجود ندارد ولی این نکته را باید در نظرگرفت که اگر محسن ترکی وقت اضافه دربی 81 را بیشتر از حد مجاز نمی‌گرفت استقلال برنده این بازی شده بود. پرسپولیسی‌ها حق دارند که از داوری‌هایی این فصل لیگ برتر ناراحت باشند ولی این که می‌گویند این داوری‌ها مهندسی شده است ادعایی است که به نظر می‌رسد چندان مبتنی بر انصاف نیست. در این که اشتباهات داوری در فوتبال ایران زیاد است تردیدی نیست اما باید قبول کرد که کمتر کسی باور دارد که این مساله عمدی باشد. این موضوعی است که فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران هم هرگز آن را قبول ندارد.

داوری‌ها عمدا به ضرر پرسپولیس است؟
به عمد یا غیر عمد پرسپولیسی‌ها در این فصل از اشتباهات داوری بیشترین ضرر را کرده‌اند و البته  بارها هم داوران را متهم به سوت‌های مشکوک کرده‌اند. فریدون اصفهانیان در پاسخ به این سوال که آیا این اشتباهات عمدی است یا نه گفت: اول من این را باید بگویم که پرسپولیسی‌ها حق دارند ناراحت باشند و من هم قبول دارم که این تیم بسیار ضرر کرده است. شاید اگر خود من هم بودم همینقدر ناراحت می‌شدم.

او ادامه داد: با تمام این حرف‌ها من به طور قاطع می گویم که هرگز این اتفاق عمدی نیست. شک نکنید که حتی اگر داور بخواهد عمدا کاری بکند هرگز نمی‌آید برای پرسپولیس و استقلال که ببیننده‌های میلیونی دارند اشتباه کند. آنها می‌توانند در بازی‌هایی چنین کاری کند که کمتر دیده می‌شود. البته من بازهم تکرار می‌کنم که داورهای ما هرگز چنین کارهایی را انجام نمی‌دهند. داور حیثیت خود را هرگز با پول عوض نمی‌کند.

اشتباهات داوران بیشتر از استاندارد جهانی است؟
اما با اشتباهات عجیبی که داوران در این روزها انجام می‌دهند این بحث مطرح شده است که اشتباهات در ایران بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است. در این فصل داوران آنقدر اشتباهات عجیب کرده‌اند که حالا صدای تیم‌های لیگ برتری را هم در آورده‌اند و عده‌ای به داوری‌هایی که در این فصل انجام می‌شود مشکوک هستند. فریدون اصفهانیان در این باره می‌گوید: همه می‌گویند اشتباهات داوری در فوتبال ما خیلی زیاد است و بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است ولی من هرگز این موضوع را قبول ندارم. ما قبول داریم در بازی پرسپولیس برابر ذوب آهن اشتباهات داوری خیلی زیاد بود ولی در 4 مسابقه دیگر جام حذفی داوران اصلا اشتباهات بزرگی انجام ندادند. پس نمی‌توانیم بگوییم که اشتباهات داوران در ایران از حد استاندارد جهانی بیشتر است.

مشکل اضافه وزن داوران
رضا غیاثی رئیس اسبق کمیته داوران بعد از بازی پرسپولیس- ذوب آهن مدعی شد اگر در صحنه‌ای که ایمان صادقی به اشتباه از زمین بازی اخراج شد جهانبازی اضافه وزن نداشت هرگز از صحنه جا نمی‌ماند. البته این مشکلی است که تقریبا تمام داوران لیگ برتری با آن دست به گریبان هستند. رئیس کمیته داوران در این باره هم می‌گوید: آقای جهانبازی فیزیک بدنش به این شکل است وگرنه او در تست آمادگی جسمانی ما شرکت کرد و هیچ مشکلی هم نداشت. تمامی داوران ما در تست آمادگی پیش فصل نمره قبولی گرفته بودند و اگر نیاز ببینیم بازهم از آنها تست می‌گیریم.

رفتار غیر حرفه‌ای کمیته داوران
درباره اتفاق‌هایی که در این روزها برای داوران افتاده است کمیته داوران مقصر اصلی است. آنها با اعلام کردن حکم محرومیت داوران به نوعی به اعتراض باشگاه‌ها دامن می‌زنند. درست بلافاصله بعد از بازی پرسپولیس ذوب آهن حکم محرومیت 4 جلسه ای جهانبازی روی خروجی سایت‌های مختلف قرار گرفت، اتفاقی که در هیچ کجای دنیا نمی‌افتد و اتفاق بد بعدی حمله‌های گاه و بی‌گاه بعضی از مدیران فدراسیون فوتبال به داوران است. اصفهانیان اعتقاد دارد محرومیت داوران را او اعلام نمی‌کند: من نمی‌دانم چه کسی این کار غیر حرفه‌ای را انجام می‌دهد ولی من هرگز محرومیت داوران را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهم. در مورد مصاحبه‌هایی که مدیران فدراسیون فوتبال علیه داوران انجام می‌دهند هم فکر می‌کنم این موضوع تنها فشار را روی داوران بیشتر می‌کند.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس