چین دارای شش شهر فضایی، چهار مرکز پرتاب ماهواره، شش فروند کشتی ردیابی ماهواره و مراکز متعدد ردیابی و دریافت داده از ماهواره های خود است و برنامه هایی برای راه اندازه ای سامانه مکان یابی جهانی بومی خود شبیه به جی پی اس آمریکا را نیز در دستور کار دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سردار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان طی هفته جاری برای دیداری 4 روزه از کشور چین به یکی از مهمترین ابرقدرت های نظامی دنیا عزیمت کرده و این اولین سفر وزیر دفاع ایران در 20 سال گذشته به چین محسوب می شود.

وی در جریان این سفر با مقامات بلند پایه نظامی و سیاسی این کشور ملاقات داشته و بازدید از برخی از مراکز نظامی و فضایی این کشور از دیگر برنامه های هیئت عالی رتبه دفاعی کشورمان محسوب می شود که این مراکز شامل تیپ 196 نیروی زمینی، لشکر 24 نیروی هوایی و یک مرکز فضایی بوده است.

وزیر دفاع

با توجه بهتوضیحات رسمی وزارت دفاع و این تصور که بازدیدهای صورت گرفته در محدود شهر پکن و تاسیسات و یگان های موجود در این منطقه بوده است، می توان اینگونه نتیجه گرفت که وزیر دفاع کشورمان، بازدیدی از مرکز فرماندهی هوافضای چین در پکن داشته است. این مرکز همان گونه که از نام آن مشخص است مرکزی برای کنترل کلیه ماهواره های چین و به نوعی قلب برنامه فضایی چین به شمار می آید.

نگاهی به برنامه بلندپروازانه فضایی چین

اما بد نیست در ابتدا نگاهی کوتاه و گذرا به برنامه فضایی این کشور داشته باشیم. برنامه فضایی چین در حقیقت بر پایه برنامه موشکهای بالستیک این کشور و از سالهای میانی دهه 1950 آغاز شد. در زمان جنگ کره و با دخالت چین کمونیست در این جنگ به نفع کره شمالی، آمریکا چین را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد و این مسئله مائو اولین رهبر چین کمونیست را متوجه خطر موجود کرد.

چینی ها از سال 1955 فعالیت خود را برای ساخت سلاح های اتمی و همچنین موشکهای بالستیک آغاز کردند. در ابتدا و با توجه به روابط گرم بین دو غول جهان کمونیسم یعنی چین و اتحاد جماهیر شوروی سابق، دانشجویان چینی به شوروی سفر کرده و در امور مربوط به طراحی و هدایت موشک های بالستیک آموزش دیدند.

در حقیقت در ابتدا قصد چینی ها ساخت موشکهای بالستیک مجهز به سر جنگی اتمی برای بازدارندگی در برابر آمریکا بود. با بالا گرفتن رقابت فضایی بین آمریکا و شوروی سابق در دهه 1960 میلادی، چین نیز به دنبال این رفت که به عنوان یک کشور تاثیر گذار در این رقابت سهمی داشته باشد.

اما در 1960 روابط گرم دو قدرت بلوک شرق سرد شده و حتی در مراحلی تا یک رویارویی کامل نظامی نیز پیش رفت. از اینجا به بعد چین به تنهایی و با تکیه بر توان بومی برنامه فضایی خود را پیش برد. چین از موشکهای بالستیک سری DF خود به عنوان پایه ای برای طراحی و ساخت ماهواره برها استفاده کرده است و سری راکت های ماهواره بر چین با عنوان "لانگ مارچ" از ابتدا بر پایه موشکهای بالستیک این کشور قرار داشت.

در 24 آوریل 1970 میلادی اولین ماهواره چینی با موفقیت در مدار قرار گرفت. این ماهواره که "دانگ فنگ هانگ" به معنای "شرق، سرخ است" بود که ماهواره ای مجهز به گیرنده و فرستنده رادیویی بوده و به مدت 26 روز به دور زمین گردش کرد.

وزیر دفاع
نمونه اولین ماهواره ساخت چین

چین در سالهای بعد فرستادن انواع ماهواره ها با کاربردهای گوناگون به فضا را ادامه داد. 20 نوامبر 1999 یکی از روزهای تاریخی برای صنعت فضایی چین بود. در این روز و در پنجاهمین سالگرد تاسیس چین کمونیست، این کشور موفق شد تا اولین ماموریت فضایی سرنشین دار خود را با موفقیت به انجام برساند و تبدیل سومین کشور در جهان شود که توانسته به صورت مستقل انسانی را به فضا بفرستد.

نگاهی به مرکز فرماندهی فضایی چین

در سالهای 2007 و 2012 میلادی توان فضایی چین با پرتاب ماهواره های سری Chang'e 1 و 2 افزایش یافت. این 2 ماهواره به دوره کره ماه گردش کرده و تصاویری را از سطح این قمر زیبای کره زمین مخابره کردند. اما این Chang'e3 بود که در 14 دسامبر 2013 بر روی سطح کره ماه فرود آمد و موفقیت دیگری را برای چین رقم زد.

وزیر دفاع
فرود ماه نورد چینی روی سطح ماه


اما مرکز کنترل و فرماندهی هوافضای پکن که در منطقه حاشیه شمال غرب پایتخت چین واقع شده است در حقیقت مرکز کنترل و فرماندهی این پرتاب ها می باشد.

برنامه های فضایی چین خصوصا پرتاب های اشاره شده در بالا تماما در این مرکز رصد می شود. کشور چین در حال حاضر برنامه گسترده ای برای حضور در فضا دارد که از آن میان می توان به راه اندازی یک ایستگاه فضایی مستقل اشاره کرد.

وزیر دفاع
مرکز فرماندهی فضایی چین

این کشور در حال حاضر دارای 6 شهر فضایی، 4 مرکز پرتاب ماهواره، 6 فروند کشتی ردیابی ماهواره و مراکز متعدد ردیابی و دریافت داده از ماهواره های خود می باشد. چین همچنین برنامه هایی برای راه اندازه ای سامانه مکان یابی جهانی بومی خود شبیه به جی پی اس آمریکایی را نیز در دستور کار دارد و البته باید متذکر شد که فعالیت کلیه ماهواره ها و برنامه های فضایی این کشور از مرکز مورد نظر صورت می گیرد.

وزیر دفاع
مرکز فرماندهی فضایی چین

اینکه هیئت عالی رتبه نظامی کشورمان با دعوت مسئولان ارشد نظامی چین می تواند به عنوان یکی از معدود فرماندهان نظامی جهان، پا در این مرکز مهم فناوری و استراتژیک چین بگذارد، نشان می دهد جایگاه سیاسی و قدرت فضایی ایران، برای یکی از ابرقدرت های فضایی و نظامی جهان کاملا تثبیت شده است و در عین حال، پیام های مشخص و واضح سیاسی - نظامی نیز به دنیا مخابره می کند.

حضور هیئت ایرانی در مرکز دفاع از حریم هوایی پکن

اما مکان مهم دیگری که امروز مورد بازدید سردار دهقان و سایر مسئولان وزارت دفاع قرار گرفت، لشکر 24 نیروی هوایی چین بود. این یگان که تحت امر فرماندهی ناحیه نظامی پکن می باشد یکی از یگان های هوایی می باشد که وظیفه دفاع از حریم هوایی پایتخت چین را برعهده دارد.

در سالهای گذشته این یگان به جنگنده های سری J-8 مجهز بود. این جنگنده در حقیقت اولین تلاش جدی چین در زمینه ارتقاء ناوگان جنگنده های اف 7 خود که در حقیقت کپی میگ های 21 روس بود به حساب می آمد. این جنگنده امروزه نیز در نقش های گوناگون مثل رهگیر، حمله به اهداف زمینی و دریایی و همچنین شناسایی همچنان در خدمت است.

وزیر دفاع
جنگنده های جی 10 متعلق به لشکر هوایی 24 ارتش چین

اما از چند سال قبل تحویل جنگنده های معروف J-10 چینی به این یگان آغاز شد. این هواپیمای رزمی ساخت چین اولین نشانه واقعی برای بسیاری از کارشناسان بود تا چین را به عنوان یک پتانسیل ویژه در صنعت هوایی جهان بشناسند.

استفاده از رادار و سامانه های جنگ الکترونیک پیشرفته، قدرت مانور بالا، حمل تسلیحات به روز هوا به هوا و هوا به سطح همگی از این جنگنده یک هواپیمای رزمی مناسب ساخته است. در حال حاضر علاوه بر یگان های رزمی، تیم نمایش هوایی آکروجت نیروی هوایی چین نیز تحت امر این یگان فعالیت می کند. این گروه نیز به هواپیماهای J-10 مجهز شده است.

وزیر دفاع
J 10 متعلق به تیم نمایش هوایی

البته چینی ها برنامه ای برای تولید مدل پیشرفته تر این هواپیما با عنوان J-10B را نیز دارند که در این مدل از تجهیزات بومی بیشتری نیز استفاده شده است.

علاوه بر تاثیرات مهم و قابل توجه این بازدید در مشخص شدن عمق همکاری های دفاعی ایران و چین، می توان امیدوار بود همکاری های کشورمان با این ابرقدرت نظامی در عرصه های مختلف از جمله هوایی گسترش پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سوزن بان ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    نگاه به درون ...
  • محسن ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ایران و چین میتونن روی ساخت هواپیمای جنگنده مشترک کار کنند، که میتواند توان نیروی هوایی ما را بیشتر کند
  • ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ماشاالله به این هیبت! اصلا با لباس و کلاه یه چیز دیگه میشن!
  • فواد ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    فقط ایران
  • علی ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    خیلی جالبه لباس فرم دو فرمانده شبیه به هم دیگه هستند
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    1 0
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی!
  • سجاد ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چين با دادن موشك هسته اي به عربستان در معادلات خاورميانه دخالت كرده و بايد از سوي كشور ما مورد بازخواست قرار بگيرد
  • حسين ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    موشك هسته اى نيستن،قابليت حمل كلاهك را دارند،اصل كلاهك هسته اى هست كه نداره اين موشكها را چين ٢٠ سال پيش فروخته و تكنولوژى اونها مال ٣٠ سال پيش هست،الان پدافند ايران اين موشكها را با دمپايى هم ميتونه بزنه
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اقای مشرق، یعنی چینی ها یهو از جی-8 رفتن سراغ جی-10؟ بابا پس سوخو-27هایی که از روسیه گرفتن و بعد ساختن برای دفاع هوایی دوقوزآباد استفاده نکردن که لابد تو پایتختشون هم استفاده کردن
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    کی میخواد "بازخواست" کنه ، تو الان که تحریمیم فقط دست به دامن چینیم ، اگه چین هم ما رو تحریم کنه ( که این کارو نمیکنه مگه اینکه رو اعصابشون رژه بریم ) دلار حد اقلش 6 هزار میشه
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    1 0
    بزودی پای محصولات بی کیفیت و بنجول نظامی چین هم به بازار ایران باز میشه
  • علی1080 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اگه خوب بود نمیداد، ولی دید کارایی نداره گفت بدیمش به این ملخ خورها کیف کنن واس خودشون
  • علیا ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    بله. تخصص ایرانی به همراه توان اقتصادی چین. باید قبول کنیم که خیلی از پروژه های نظامی ایران بخاطر توان پایین اقتصادی و بودجه ی کم نظامی از رشد مناسبی برخوردار نیست وگرنه تخصص لازم وجود داره. این میتونه یک مشارکت فوق العاده باشه که به هر دو طرف در راه رشد صنایع نظامی کمک فراوانی میکنه.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    عزیزم اون واسه 30 سال قبل بوده. در اون زمان استراتژِی چین متاوت بوده. در اون زمان چین و روسیه ایران رو از نظر ایدئولوژی یک تهدید بسیار بزرگ به حساب میاوردند. همونطور که غرب هنوز همین نظر رو نسبت به ایران داره. در اون زمان چین و روسیه به خاطر مقابله با غرب به دنبال مستعمره سازی بودند و الان به دنبال همکاری. در ضمن موشک هایی که چین به عربستان داده برای سیستم پدافند ایران اصلا به حساب نمیاد. ایران 30 سال قبل رو با ایران امروز مقایسه نکن.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    موشک هسته ای نداد ، موشکی که توانایی حمل صلاح هسته ای رو داره داد
  • مرغ همسایه ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اونوقت ما هنوز سیمرغ را هم نتونستیم هوا کنیم
  • محمد ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ما باید با چین در زمینه ساخت موتور جنگنده همکاری کنیم بالاخره باید این فناوری به هر قیمتی شده به دست بیاریم هیچ اشکالی هم نداره چینیها هم فناوری ساخت موتر رو ازروسا گرفتن این بهترین فرصته.
  • بهزاد ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چین آمریکای بعدی خواهد بود...
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    منظورت اینه که شعار مرگ بر امریکا باید عوض بشه بجاش مرگ بر چین بگیم؟؟؟!!!!
  • سعید ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    علیه ایران قطعنامه ای وجود داره که صادرات تجهیزات و فناوری نظامی به ایران رو منع میکنه و چین هم پاشو امضا کرده. حالا چین میخواد ...
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    کشور قحطیه مگه ؟
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    به خدای کعبه قسم که جانم در دست اوست..اگر بخواهیم مثل 100 سال گذشته فقط محصول بخریم و نه فناوری ساخت محصول تا 100 سال دیگه هم همین وضع رو داریم ما توی مواد و روش ساخت مشکل داریم چه در مکانیک چه الکترونیک فناوری رو بخرید نه محصول رو......
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    پول قطعنامه نمی شناسه! مگر سوریه که الان تانک T-90 از روسیه خریده یا خود ایران که این همه سلاح از روسیه و چین در سالهای گذشته خرید تحریم نظامی نبود!! خود واسطه های غربی از بازار سیاه به ما کلی جنس می فروشن پول
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چین مثل روسیه یا اروپا اقتصادش کوچیک نیست که امریکا بتونه با رشوه و تهدید و...بخرش و اجازه نده صادرات سلاح نداشته باشه بخصوص که امریکا اجازه نداد اعراب و ترکیه مشتری های سنتی خودش جذب چین بشن اقتصاد چین آن قدر داره بزرگ میشه که ممکنه یک دهه دیگر چین امریکا ر وبخره!.....
  • اشکان ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    دیگه کم مونده بود که صنایع نظامی کشور هم چینی بشه که انگار داره میشه.فرض کنید هواپیمای اف 16 چینی یا موشک چینی
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    همین کشوری که شما میگی مگه قحطیه به گزارش بانک جهانی احتمالا سال دیگه یا حتی همین امسال رتبه ی ال اقتصاد جهانی رو از آمریکا میگیره. همین کشور حق وتو توی سورای امنیت سازمان ملل داره. همین کشور 1میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت مستعد و سخت کوش داره. همین کشور داره رتبه یک خودروسازی رو تا چند سال دیگه به دست میاره. همین کشور بیشترین تولید فولاد رو داره. همین کشور سومین نیروی نظامی دنیا رو داره. همین کشور داره جنگنده نسل پنجم میسازه. همین کشور ناو هواپیمابر ساخت خودش با هواپیمای ناو نشین ساخت خودش رو داره. همین کشور ماه نورد فرستاده هوا همین کشور انسان فرستاده فضا همین کشور...
  • محسن شیرازی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چین هنوز تو ساخت موتور به روسیه نیازمنده. هنوز توان کامل نداره
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ناشناس ۱۲:۱۳ همین کشوری که میگی همه این کارهارو برای کشور خودش کرده اگر دلسوز ما بود اتوبان تهران شمال الان راه افتاده بود و از پارس جنوبی اخراجش نمیکردن .
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ما چرا اینقدر عقب هستیم؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    نمیگذارند که هوا کنیم ! تنش زدایی دیگه ...
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    کاملا صحیح ....و البته معنیش این نیست که با هیچ جا رابطه سیاسی تجاری نظامی نداشته باشیم
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    بنجل ان چیزهایی هست که وارد کنندگان وطنی از چین وارد میکنند والا چینی ها به اروپا و امریکا صادرات زیادی دارند .... ====== اگر مراودات نظامی برقرار بشه خیلی هم عالیه الان به خاطر تحریم سالهاست ادوات نظامی را نمیتونیم بخریم
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اطلبوا العلم ولو في الصين
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    نوشابه سیاه یا زرد؟ دوست عزیز داشتن صنعت هوایی یه برگ برندست برای کشورها اونوقت چین بیاد با ایران که سالی یه هواپیمای نظامی یا مسافربریش سقوط میکنه خط تولید جنگنده راه بندازه.......! بعضی ها خیال میکنند واقعا چین کشور " دوست وبرادر " است
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    حیف که نمیدونید چه همکاریهای متقابلی وجود داره. مسئولین ما از خیلی پیش چنین افکار و برنامه هایی رو پیاده کردند. مخلص داداش
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    ولی حتی لباس چینی ها هم از لباس فرم ما شیک تره. یعنی بدبختی!
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    نه داداش. هسته ای نبوده. مثل این خرماهایی که تو ختما میدن، هسته شو دراورده بودن جاش گردو گذاشتن!
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اگه با سیاست قبلی پیش بریم خیلی عالیه. کار و فکر از ایران، قطعات حساس که ایران توانایی تولید نداره از چین. فروش محصول نهایی به بقیه. اگه دوستان اطلاع ندارن، بدونن بدنه هواپیماهای چینی در ایران تولید میشه. اویونیک از خود چینه. باهم تاق میزنیم.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    هست. ماشالله با این جمعیت، نفری یه کلاش بده دست مردمش، کل کره ی زمینو میخورن!
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اگه فناوری به ما میفروختن که الان اینجا نبودیم
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    F-35 های ساخت امریکا برای کاهش هزینه از قطعات چینی در آنها استفاده شده جنس با کیفیت هم هست...مشتری باید بخواهد
  • اسمال ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چون فرهنگ کارمون ظعیفه هر کی کار میکنه بهش میگن حماله . اونیم که دلالی میکنه همه بهش میگن بچه زرنگه ما شا الله!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس