کد خبر 489721
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹

زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) که توشه سفر به عتبات عالیات را آماده کرده‌اند چشم‌به‌راه بازگشایی نزدیک‌ترین مرز کشور به عتبات عالیات هستند.

 به گزارش مشرق، اربعین حسینی بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان در دنیاست و تلاش دشمنان برای برهم زدن و پراکندن این اجتماع بر کسی پوشیده نیست اما به اباعبدالله الحسین(ع) هرساله شاهد بزرگ‌ترین اجتماع جهان در اربعین هستیم.

تهدیدات تکفیری‌های اجیرشده برای بر هم زدن اجتماع شیعیان حسینی، ذره‌ای از عزم دلدادگان امام حسین(ع) برای شرکت در مراسم اربعین نکاسته و همچنان خیل عظیم عاشقان سالار شهیدان(ع) مشتاق حضور در اجتماع اربعین هستند.

اهمیت مراسم اربعین تا بدان جاست که مقام معظم رهبری اربعین را آغاز جاذبه مغناطیسی حسینی بیان کردند اما در سال‌های اخیر انسداد مرز خسروی به روی زوار ایرانی مشکلات عدیده‌ای برای زائران و مسئولان و اقشار مختلف ایجاد کرده است.

نبود امکان عزیمت زوار از مرز خسروی سبب شده هرساله حجم زیادی از ترددها از مرز مهران انجام شود که این مسئله نیز مشکلات بی‌شماری در مرز مهران به وجود آورده است.

ورشکستگی هتل داران قصر شیرین

از طرفی مرز خسروی مهم‌ترین پایانه جمهوری اسلامی ایران است که در چند سال اخیر تنها محل رفت‌وآمد تجار شده و زوار حسینی از این امکان بی‌نصیب مانده‌اند چراکه به دلایل امنیتی در آن‌سوی مرزها، امکان عزیمت زوار ایرانی از مرز خسروی وجود ندارد.

آنچه باعث تأسف شده ورشکستگی سرمایه‌داران مرز به دلیل نبود امکان تردد زائران از مرز خسروی است به‌گونه‌ای که بسیاری از سرمایه‌داران با امید به ایجاد بستر اقتصادی فعال در این منطقه از سالیان گذشته با صرف هزینه‌های فراوان از محل تسهیلات بانکی اقدام به احداث اقامتگاه‌های متعدد در مرز کردند و ایستگاه‌های خدماتی فراوانی نیز برای زوار ایجاد شد.

اما عدم امکان عزیمت زائران از این مرز تمام روزنه‌های امید برای جبران سرمایه‌های هزینه شده را از بین برده است.

تنها مشکل اعزام زوار ایرانی نبود تضمین امنیتی است

جمهوری اسلامی ایران تنها خواهان تضمین طرف عراقی برای تأمین امنیت زوار ایرانی است و تنها با این شرط مرزهای خسروی به روی زائران گشوده می‌شود اما تا بدین لحظه مقامات عراقی چنین تضمینی ندادند.

نماینده مردم قصر شیرین، گیلان غرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ۱۸۰ نماینده مجلس خواهان بازگشایی مرز خسروی هستند تا علاوه بر تجار امکان عزیمت زائران از این مرز فراهم شود.

فتح‌الله حسینی افزود: روزانه شاهد تردد ده‌ها ماشین سنگین از مرز خسروی هستیم و در این حوزه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است اما در بحث امکان تردد زوار ایرانی از مرز خسروی تنها مشکل ما تضمین امنیت زوار است.

وی ادامه داد: ما منتظر تضمین مقامات عراقی هستیم و در این رابطه نیز مذاکراتی انجام شده و مقامات عراقی باید ما را قانع می‌کردند اما چنانچه دولت عراق امنیت زوار ایرانی را تضمین کند آمادگی کامل برای اعزام از کرمانشاه وجود دارد و زیرساخت‌ها نیز فراهم است و تمام دستگاه‌ها حاضر به کمک در این رابطه هستند.

حسینی در خصوص نبود امکان تردد زوار ایرانی از مرز خسروی گفت: تمام مشکل نبود امنیت در آن‌سوی مرز است در این رابطه حتی مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی داریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس و جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای تردد زوار ایرانی از مرز خسروی ندارد و تنها بحث ما گرفتن تضمین امنیت زوار از طرف عراقی است همچنان که دولت بارها برای اعزام زوار از مرز اعلام آمادگی کرد.

اعزام زوار ایرانی از مرز خسروی از ضرورت‌ها است

وی عزیمت زوار ایرانی از مرز خسروی را از ضرورت‌ها عنوان و بیان کرد: متأسفانه اکثر هتل داران مرز ورشکسته شدند و بخشی از دغدغه‌های ما مربوط به سرمایه‌گذاران در این منطقه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در بازدید وزیر اقتصاد از مرز موافقتی صورت گرفت تا به تمام هتل‌دارانی که در این رابطه متضرر شدند خساراتی پرداخت شود تا جبران گوشه‌ای از هزینه‌های آن‌ها باشد.

حسینی افزود: در رابطه با اعزام زوار از مرز چندین نشست با مسئولان سازمان حج و زیارت برگزار کردیم و با دوستانمان در شورای امنیت نیز صحبت شد و اظهارنظرهایی نیز با گروه امنیت ملی انجام گرفت اما چون دغدغه آن‌سوی مرز راداریم امکان اعزام تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تا طرف عراقی تأمین امنیت زوار ایرانی را تضمین ندهد امکان اعزام وجود ندارد اما اگر در این لحظه دولت عراق تضمین را بپذیرد مسئولان استانی از آمادگی کامل برای اعزام برخوردارند و اکنون نیز سفارت عراق پیگیر جدی این مسئله است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما خواهان بازگشایی مرز هستیم و به رئیس‌جمهور نیز تذکر کتبی دادیم اما تا زمانی که دولت عراق تضمین ندهد هیچ‌کس زیر بار این مسئولیت بزرگ نخواهد رفت.

وی ادامه داد: آن‌سوی مرز برای زوار ایرانی خطرناک است و این مسئله باید توسط جمهوری اسلامی ایران بررسی شود.

حفظ جان زوار ایرانی از هر مسئله‌ای بالاتر است

معاون استاندار کرمانشاه حفظ جان مردم را مهم‌تر از هر مسئله‌ای دانست و گفت: این مسئله در حوزه سیاسی باید هماهنگ شود اما حفظ جان مردم از همه مسائل بالاتر است و تضمیمی که گرفته می‌شود برای حفظ جان مردم است هرچند تبعاتی هم در پی داشته باشد.

مجتبی نیک کردار در ادامه افزود: رسیدگی به وضعیت نابسامان هتل‌داران قصرشیرین مسئله اقتصادی کار است، مرز خسروی باوجود سرمایه‌گذاری‌های عظیم صورت گرفته در این منطقه مسدود است.

وی بیان کرد: حفظ جان مردم از تمام این مسائل بالاتر است و چنانچه اتفاقی برای امنیت زوار بیفتد انتقادها متوجه دولت می‌شود و به‌صرف جبران رکود اقتصادی هتل داران نمی‌توان اقدام به اعزام زوار از مرز کرد و حفظ جان مردم مهم‌تر است.

نیک کردار اظهار کرد: در حوزه اقتصادی استانداری نیز تصمیماتی برای کمک به هتل‌دارانی که در قصر شیرین متضرر شدند، گرفته‌ است اما تصمیم بر بازگشایی مرز از مرکز گرفته می‌شود.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون مجوزی برای تردد زوار از مرز خسروی صادر نشده و ابلاغیه‌ای صورت نگرفته است.

مشکل امنیتی در مرزهای ایران برای اعزام زائران وجود ندارد

سردار کیومرث شیخی افزود: هم‌اکنون تنها امکان عزیمت زوار از مرز مهران وجود دارد همچنان که در ایام تاسوعا و عاشورا تعداد زیادی تردد از مرز مهران انجام شد اما امکان تردد از مرز خسروی کاملاً منتفی است.

وی تأکید کرد: ما در رابطه با امنیت مرزها مشکلی نداشتیم و نخواهیم داشت و اگر قرار بر این باشد که ترددی در بحث زوار صورت گیرد این آمادگی وجود دارد.

سردار شیخی افزود: البته زیرساخت‌های لازم در مرز خسروی برای تردد زوار باید فراهم شود اما در حوزه امنیتی مشکل خاصی وجود ندارد و تنها باید مجوز تردد زوار صادر شود.

وی بیان کرد: آنچه به ما مربوط است بحث امنیت مرز بوده که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما بخشی از مسئله به زیرساخت‌ها بازمی‌گردد و باید دید که نهادهای مسئول در این مدت کوتاه می‌توانند آمادگی لازم را پیدا کنند یا خیر، اما در بحث امنیتی مشکلی نداریم و هرلحظه ابلاغی صادر شود آنچه به ما مربوط است انجام می‌شود.

به هر روی تاکنون مجوز اعزام زائران از مرز خسروی برای شرکت در مراسم اربعین صادر نشده و مقامات عراقی هر بار از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند و همچنان باید در انتظار بازگشایی مرز خسروی برای عزیمت زوار باشیم.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس