کد خبر 490151
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۰

یک ماه تا اربعین حسینی(ع) زمان باقی است. در حالی که هنوز ثبت‌نام در سامانه سماح و صدور ویزا توسط سازمان حج در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش مشرق، یک ماه تا اربعین حسینی(ع) زمان باقی مانده است. هنوز آمار ثبت‌نام متقاضیان سفر به عتبات در ایام اربعین در سامانه سماح از 500 هزار نفر تجاوز نکرده است.

سال گذشته حدود 2 میلیون زائر ایرانی برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین در عراق شرکت کردند و طبق برآورد مسئولان سازمان حج و زیارت ایران، امسال نیز قرار است حدود 2 میلیون زائر ایرانی در این کنگره عظیم شیعیان شرکت کنند.

تاکنون گیت‌های خروجی مرز ایران و گیت‌های ورودی مرز عراق افزایش پیدا کرده‌ است. جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای برپایی موکب‌های ایرانی در مسیر راهپیمایی، تهیه وسائل نقلیه برای انتقال زائران، ایجاد پارکینگ‌های بزرگ در 10 کیلومتری مرزها، ساخت زائرسراها و مکان استراحت زائران در نزدیکی مرز ایران، تمهیدات انتظامی و امنیتی و اقدامات بهداشتی برای تسهیل زیارت زائران ایرانی انجام شده است.

تاکنون تمام کمیته‌های ستاد اربعین فعال شده‌اند و حتی بیمه ثبت‌نام کنندگان در سماح هم انجام شده است.

اما تمام مسئولان مربوطه متفق‌القول می‌گو‌یند که خروج از مرز ایران در ایام اربعین بدون ویزا مقدور نیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این امر تمام عزم خود را جزم کرده‌است.

از سویی تنها کاری که در زمینه سفر به عتبات در ایام اربعین برای مردم انجام نشده است که البته مهمترین کار هم است، همین صدور ویزاست.

مردمی که سال گذشته بدون پرداخت پول ویزا و اخذ آن به شوق زیارت سیدالشهدا به کشور عراق و سرزمین کربلا سفر کردند، گویا امسال هم منتظرند تا ویزا رایگان شود و احتمالا دوباره با کارت ملی و شناسنامه به عتبات سفر کنند.

اما این بار به ظاهر ساز و کار بسیار سختی برای خروج از مرز در نظر گرفته شده است.

برای همین منظور مردم می‌توانند از دو طریق نسبت به اخذ ویزا برای ایام اربعین اقدام کنند.

یکی از راه‌ها مراجعه به سفارت عراق و یا دفاتری که سازمان حج و زیارت از آنها به عنوان دفاتر غیرمجاز یاد می‌کند، تکمیل مدارک، پرداخت مبلغ ویزا و دریافت آن است.

هم‌اکنون صدور ویزا طبق معمول در سفارت عراق ادامه دارد و کسانی که دلواپس ویزای خود برای اربعین و یا کسانی که متقاضی سفر هوایی به عراق هستند برای برخوردنکردن با زمان گرانی بلیت هواپیما خود به سفارت عراق مراجعه می‌کنند و ویزای خود را دریافت می‌کنند.

اما راه بعدی، ثبت نام در سامانه سماح و به انتظار نشستن برای اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر شروع صدور ویزاها است.

البته یکی از مزایای ثبت‌نام در سماح بیمه شدن افراد ثبت‌نام شده است.

ظاهرا دلیل تاخیر در صدور ویزا همکاری نکردن دولت عراق است. هنوز دولت عراق قیمت ویزای اربعین و مجوز صدور آن را به سازمان حج و زیارت اعلام نکرده است.

از آنجایی که سازمان حج و زیارت یک نهاد حکومتی است نمی‌تواند خودسرانه و بدون همکاری و هماهنگی دولت عراق با مراجعه شخصی به سفارت عراق ویزای اربعین را بگیرد.

بنابراین تمام متقاضیان سامانه سماح باید صبر کنند تا نتیجه رایزنی مقامات ایرانی با دولت عراق در زمینه صدور ویزای اربعین مشخص شود.

گذشته از این دلواپسی متقاضیان برای صدور ویزا، مساله دیگری که وجود دارد ابهام در مراحل ثبت‌نام در سامانه سماح و نتیجه این ثبت‌نام است.

به دلیل اینکه مراجعات برای ثبت‌نام در پاره‌ای از اوقات زیاد می‌شود اختلال در سایت طبیعی است ولی اگر شرایط عادی باشد متقاضیان پس از ورود به سامانه و ثبت اطلاعات خود، اگر متقاضی سفر گروهی هستند، اطلاعات همراهان خود را ثبت می‌کنند و به مرحله بعد می‌روند.

گفتنی است که ثبت‌نام به صورت انفرادی نیز در سامانه سماح امکانپذیر است.

البته تبصره‌هایی هم این ثبت‌نام دارد که در سامانه آمده است.

پس از اتمام ثبت‌نام، کد رهگیری توسط سامانه به متقاضی داده می‌شود. نکته مورد ابهام اکثر متقاضیان این است که با این کد رهگیری چکار باید کرد؟

با استفاده از این کد رهگیری می‌توانید لحظه به لحظه شاهد روند صدور ویزای خود از طریق مراجعه به سامانه سماح باشید.

متقاضیان پس از اتمام ثبت‌نام در سامانه سماح باید منتظر باشند تا از سوی سازمان حج و زیارت پیامکی برای آنها ارسال شود و آنگاه باید مدارک خود را به دفتر زیارتی که در سامانه انتخاب کردند تحویل دهند.

سپس ادامه مراحل مانند زمان اخذ ویزا و زمان حضور در مرز را از همان دفاتر باید پیگیری کنند.

البته این مراحل شاید برای متقاضیان سفر هوایی کمی مقرون به صرفه نباشد و صبر آنها موجب افزایش بهای بلیت هواپیما در پیک سفر به عتبات و یا تمام شدن ظرفیت‌های پرواز شود.

به هرحال اگر زوار اباعبدالله(ع) در ایام اربعین، در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و یا حضوری به سفارت مراجعه و ویزای خود را اخذ کنند، باید تمام حمل و نقل‌ها را خود انجام دهند و انتقال از محل سکونت تا مرز و از مرز تا نجف و همین‌طور مسیر برگشت به عهده خود متقاضی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زائر کربلا ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    آمده اند ابرویش را درست کنند زده اند چشمش را کور کرده اند رفتیم در سامانه سماح برای اربعین ثبت نام کرده ایم می گویند باید در یک گروه ده نفری ثبت نام کنی به صورت انفرادی نمی توانی سفر کنی به هر کجا(شرکت شمسا و سازمان حج و زیارت در مشهد کنسولگری عراق در مشهد) هم که مراجعه می کنیم کسی پاسخگو نیست میگوند کنسولگری عراق بدلیل شلوغی مانیفیست زیر ده نفر صادر نمی کند و از دست ماکاری بر نمی آید این چگونه ثبت نام انفرادی است پارسال به راحتی ویزای عراق گرفتیم ولی گویا هر مورد که قرار باشد با بوروکراسی اداری ساماندهی شود از این بهتر نمی شود
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    موقع ثبت نام باید ده نفر باشی لزومی نداره اونجا هم با هم باشید
  • مجتبی زارعی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    امام حسین سازماندهی نمیخواهد عشق هست که انسان حرکت میدهد به کربلا
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    بلیط هواپیما برای بازه زمانی 5 تا 12 آذرماه (ایام اربعین) پرواز العراقیه یا قشم ، رفت و برگشت:1.240.000 تومان اصلا نگران گران شدن بلیط نباشید،قبلا گران کرده اند...
  • حمید ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    برای دریافت ویزای انفرادی به شرکت طلوع واقع در میدان ولیعصر مراجعه کنیید
  • امین ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    سلام من شیرازم گفتن باید برای ویزا 5 نفر باشی بنده نمیتونم 4 نفر دیگه پیدا کنم تهران هم نمیتونم برم کسی راهی سراغ نداره؟؟
  • محسن ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    خدایا چنان کن سرانجام کار که تو راضی شوی که انشاالله راضی هم هستی ماهم اگه صلاح دونستی رستگار کن بریم کربلا بدون ویزا مرسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس