تاریخ نیز نشان داده که جک استراو دو چهره متفاوت زشت و زیبا در مقابل ایران از خود به نمایش گذاشته است. جک استراوی که پیشترها در زمان اصلاحات به عنوان عنصری مخالف در مقابل ایران هسته‌ای قد علم کرده بود، حال چهره‌ای جدید به خود گرفته است.

رمزگشایی محتشمی‌پور از ماوریت‌های جک استراو در ایران/ ماجرای مذاکره تلفنی با وزیر ایرانی در توالت!
گروه سیاسی مشرق – تور ایرانگردی که «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس که نقش مؤثری در باز شدن پرونده هسته‌ای ایران ذیل فشارهای غرب بر کشورمان برعهده داشته ترتیب داده است، حساسیت بسیاری را برانگیخته است.

در عملکرد ضد ایرانی جک استراو همین بس که «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه اسبق آمریکا که از بانیان «دفتر امور ایرانیان»، با هدف حمایت از مخالفان داخلی ایران بود، اخیراً گفته است: «من از بنیان‌گذاران 1+5، همراه با جک استراو بودم. در واقع، ما این کار را در نوامبر 2006 در منزل جک استراو انجام دادیم، بنابراین من یکی از حامیان بزرگ داشتن رویکرد دو وجهی (مذاکره - فشار) در قبال ایران هستم.»[1]

درحالی که برخی به دنبال عادی جلوه دادن حضور جک استراو در شهرهای مختلف ایران هستند،[2] همین نگاه خوش‌بینانه و به عبارتی ساده‌لوحانه در مورد سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی مورد انتقاد قرار گرفته و منتقدین این عادی‌سازی را در زمره عادی‌سازی ارتباط میان ایران و انگلیس تعبیر می‌کنند.[3] موضوعی که با توجه به ماهیت برقراری روابط با کشوری مانند انگلیس بسیار جای تأمل دارد.

رمزگشایی محتشمی‌پور از ماوریت‌های جک استراو در ایران/ ماجرای مذاکره تلفنی با وزیر ایرانی در توالت!ماهیت منفی که جریان‌های حامی غرب ازجمله اصلاح‌طلبان نیز به آن معترف هستند و علی‌اکبر محتشمی پور نماینده سابق مجلس در سال 82 درباره آن بیان می‌کند: «اصولاً انگلیسی‌ها در طول تاریخ از طریق دیپلماسی اهداف سلطه‌جویانه و استکباری غرب را پیش برده و پیاده کرده‌اند. همانگونه که قبل از حمله آمریکا به افغانستان، جک استراو برای هموار کردن حمله آمریکا به افغانستان به ایران آمد، این بار هم در آستانه اقدامات آمریکا، این حرکت سیاسی را آغاز کرده است و سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران، نباید اسیر ترفند انگلیسی‌ها بشوند. انگلیسی‌ها حکم هموار کننده سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا، چه در غرب و چه در کشورهای اسلامی و چه امروز در منطقه خلیج فارس را دارند و باید با حکمت و درایت پاسخ‌های قاطع به جک استراو داده شود.»[4]

با توجه به سخنان محتشمی‌پور این مهره انگلیسی به عنوان جاده‌صاف‌کن غرب در ایران عمل کرده است و حال در پوشش توریست دیپلمات به کار دیپلماسی جاسوسی می‌پردازد و فضا را برای عملیاتی جدید سامان می‌بخشد.

رمزگشایی محتشمی‌پور از ماوریت‌های جک استراو در ایران/ ماجرای مذاکره تلفنی با وزیر ایرانی در توالت!جک استراو نیز خود بر ایجاد ارتباطات میان ایران و انگلیس تأکید ویژه‌ای دارد.[5] و بویژه به ایجاد روابط اقتصادی فی‌مابین نیز پرداخته است و تور گردشگری که در ایران به راه انداخته به‌نوعی درصدد حریص کردن و ایجاد وعده‌های اقتصادی برای سامان بخشیدن به روابط تجاری غرب و ایران انجام می‌پذیرید که بیشتر تا به امروز یک سراب و در باغ سبز نشاندن برای ایجاد انگیزه در طرف مقابل می‌ماند تا اقدامی تأثیرگذار و واقعی.

تاریخ نیز نشان داده که جک استراو دو چهره متفاوت زشت و زیبا در مقابل ایران از خود به نمایش گذاشته است. جک استراوی که پیشترها در زمان اصلاحات به عنوان عنصری مخالف در مقابل ایران هسته‌ای قد علم کرده بود و به گفته خود برای تحقیر طرف ایرانی در توالت با وزیر خارجه ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو می‌کرد، [6]حال چهره‌ای جدید به خود گرفته است و به عنوان تسهیل‌کننده ارتباط ایران و غرب تلاش می‌کند و خود را به عنوان توریستی که مجذوب فرهنگ و تاریخ ایران شده نشان و شوهای ایرانگردی ترتیب می‌دهد.

به گفته کارشناسان مربوطه، غرب پس از برجام سعی دارد جای پای خود را در اقتصاد ایران باز کند و با توجه به تجربه تاریخی که ایران درزمینهٔ مراودات تجاری و صنعتی ازجمله در صنعت خودرو با این کشورها دارد، نمی‌توان به غرب به‌عنوان شریکی مطمئن دل‌خوش کرد و سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی غربی‌ها تماماً با اهداف سیاسی درهم‌تنیده است و اغلب اهداف سیاسی غرب بر مراودات سودآور اقتصادی آن می‌چربد و به‌طور کاملاً محتاطانه و هوشیارانه باید با غربی‌ها در این زمینه برخورد کرد.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/488157

[2] www.isna.ir/fa/news/94072617269

[3] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/08/04/898579

[4] http://www.isna.ir/fa/news/8107-04457

[5] http://www.isna.ir/fa/news/93081607447

[6]/2206 http://www.mashreghnews.ir/fa/news05

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • پسر ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    6 0
    باید مراقب روباه پیر باشیم
  • مسافر ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    8 0
    جالبه محتشمی پور بلده علیه انگلیس حرف بزنه؟ الان به نظر میرسه جیره خور هم این سرویس ها باشه
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    هستیم پســــــــــــــــــــــرم . . .
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    8 0
    سال 82 این حرف رو زده البته چیز عجیب و غریبی کشف نکرده، امروز یه حرف دیگه میزنه فردا یکی دیگه و...
  • امیر ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 2
    واقعا شما که میگی جیره خور .جواب خدا رو چی میخوای بدی ،....حاشا به انصافت برادر
  • ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    3 0
    شما هم ظاهرا جاده صاف کن محتشمی پور شدید
  • اقبال مهدوی راد ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    15 0
    با سلام بنظرمیرسد انتشار این جمله(جک استراو دو چهره زشت وزیبا..) از اساس غلط میباشد. او فقط یک چهره دارد وبس و وی را باید یکی از فرزندان روباه دانست. آیا روباه دو چهره دارد؟آیا از روباه جزء در دام انداختن طعمه وشکار آن چیزسراغ داریم؟مکروحیله صفت ناجداشدنی از روباه است واگر کسی انتظاری غیر از این داشته باشد عواقب کار گریبان گیرش خواهد شد. جک وجکها از سالیان گذشته دنبال استیلاء همه جانبه بر مردم دنیا بوده اند بویژه برایران وخوی استکباری درجهان دنبال میکنند.حقا او با تمام وجود برای کشورش خدمت میکندواز هیچ چیزی فروگذاری نمیکندودر هر پست باشد یک روز وزیر یک روز گردشگرو...او تمام همتش برای سرفرازی کشورش خود را به آب وآش میزند.اما در کشور ما هنوز بعضی ها نفهمیده اندوبعضا خود را به خواب زده اندومسیر پیشرفت را سرسپردگی به اجانب میدانند.قرائت امام خمینی وهدایتهای امام خامنه ای تنها راه حل پیشرفت/عزت/سربلندیوسعادت مادی ومعنوی مردم شریف و ولایتمداروهمیشه در صحنه که همان راه حسینی استدر دنیای زر وزور امروز میباشدو لاغیر. خدایامسولین ما را در اداء تکلیف موفق بدار وبر شوکت اسلام ورهبر جهان اسلام امام خامنه ای بیفزا.
  • منن ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 9
    مردی که عمل گرا وصاذق است وبا هیچ کس تعارف ندارد
  • مرگ بر آمریکا ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    2 0
    جک استراو از باقیمانده تفاله های امپراتوری بریتانیاست که زمانی ادعا داشتند خورشید در امپراتوری بریتانیا غروب نمیکنه!!! اما امروز قدرت پیشین خود را از دست داده اند ولی هنوز خوی درندگی و خیانت و تجاوز در ذات این وحشی ها وجود دارد.
  • جيم كاشي ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 15
    سلام دوباره شيطوني. چه جوري شكر و نمك را قاطي كردي. چه جوري زغال و جوزقند را قاطي كردي. اون گفته محتشمي در سال 1382 در باره جنگ آمريكا با عراق بود كه همين آقا اون موقع گفت «صدام خالدبن وليد است ما هم بريم كمكش». شانس داشتيم رهبري جلو احساسات بيجا را گرفت. شما و هم پياله هايتان ميخواستين پوست محتشمي را بكنيد البته ميان شما هم مانند محتشمي احساساتي زياد بود. خود محتشمي پس از اين اظهارات بازنشسته سياسي شد. حالا كه اين گفته هاي ايشان با سياستهاي ضد روحاني و جنگ طلبانه شما و منزوي سازي ايران جور در ميايد آقاي محتشمي شده واعظ شما. بي ديني تا چه كجا؟ تومنون به بعض و تكفرون به بعض
  • محمد ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    15 0
    اصلاً معلوم نیست چه خبره ، مبادی ورودی کشور راحت اجازه ورود میدن و روادید راحت صادر میشه ، در حالیکه باید افرادی اینچنین باید اصلاً اجازه ورود نداشته باشند واز اتوبوس پیاده بشن ، اونهم یک روباه پیر فرتود و نامرد ونمک نشناس انگلیسی ... واقعاً متاسفم برا مسئولین.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    11 0
    جیمی حالت خوب نیستا محتشمی پور کجاش برای جریان اصولگرا گفته‌هاش سند بوده این حرفی بوده که زده همون موقع که ماهیت استراو رو روشن می کنه.
  • ایرانی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    4 0
    فقط باید گفت مرگ بر انگلیس مرگ بر فتنه گر.
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    4 0
    در واقع باید این روبا زاده را بعلت وفاداری به وطنش بریتانیا ستود چون این رفتار ، بهترین نمونه ی یک انسان وطن دوست است . ولی ما خوشخیالان ساده ، هیچوقت از روباه نباید انتظار وفای به عهد در مقابل طعمه هایش داشته باشیم . اما واما صد افسوس ...
  • محسن تهران ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    16 0
    آقای محتشمی پور عزیز این فرد و دولتش کسانی هستند که از فتنه امریکائی و صهیمنیستی 88 حمایت کردند ! ! ! چرا فتنه را بدور از تعصبات باندی و گروهی و حزبی محکوم نمیکنید ؟ ! ! اصل نظامی را نشانه رفته بودند که خود شما برای آن خون دلها خوردید و زحمت ها کشیدید ! !
  • مرگ بر آمریکا ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    4 0
    آقا محسن خوشم اومد. احسنت
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    10 0
    فرش قرمز پهن کردن برای فابیوس عامل ورود خونهای آلوده به ایدز به ایران و جک استراو نماینده روباه پیر و واردات نوشابه و سیب زمینی سرخ کرده از امریکا نتیجه 2 سال تلاش دولت تدبیر است والسلام !
  • علی ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    محتشمی پوراگه راست میگه جلوی دزدهاورانتخوارهاومفسدین داخل رابگیره که صدبرابرانگلیس به کشورضربه زدندوفسادکردند
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    27 0
    چه کسی این آشغالها رو راه میده
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    16 0
    مسخره این بود که رییس سازمان انرژی اتمی خانواده ی شهدای هستهای رو برد به دیدار جک استراو. البته خانواده شهید احمدی روشن مردانگی کرد و نیامد
  • علی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 3
    ایشان آمده اند جذابیتهای گردشگری ایران را ببینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس