کارشناسان اطلاعاتی در تهران عقیده دارند هدف اصلی این سفرها برآورد افکار عمومی ایران درباره دو مسئله برجام و انتخابات است.

به گزارش مشرق، جک استراو وزیر امورخارجه سابق و نماینده فعلی پارلمان انگلیس از روز یک شنبه به همراه خانواده خود وارد ایران شده و نخست به شهر یزد سفر کرده است.

گفته می شود جک استراو در هتل باغ مشیرالممالک یزد اقامت کرده و مشغول بازدید از آثار تاریخی و قدیمی شهر یزد و نیز مراسم و آیین های سنتی یزد در ایام محرم است.

گزارش ها حاکی است جک استراو در ادامه سفر خود به ایران به شهر شیراز سفر خواهد کرد.

در حالی که استراو یک چهره شناخته شده انگلیسی و هم اکنون یکی از رابط های اصلی اطلاعاتی انگلستان با محیط داخلی ایران است، تلاش برای عادی سازی این سفر به شدت نگران کننده به نظر می رسد.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در اظهار نظری عجیب سفر جک استراو به ایران را سفری شخصی و در تور گردشگری قلمداد کرده است.

سفر استراو البته فقط یکی از نمونه هایی از مسئله نگران کننده «افزایش ترددهای مشکوک» به ایران است.

شواهد بیشتری در ماه های گذشته به دست آمده که نشان می دهد گویا بخشی از پروژه نفوذ در قالب سفرهای مشکوک گردشگری و تجاری به ایران در حال رخ دادن است؛ برای نمونه همین چندی پیش شاهد گشت و گذار 14 روزه یک خبرنگار اسرائیلی در ایران بودیم، وی در این سفر گزارش هایی برای روزنامه یدیعوت آحارانوت تهیه کرده بود.

هیئت های تجاری آمریکا به راحتی به ایران سفر کرده و در رستوران های تهران جشن می گیرند، توماس اردبرینک خبرنگار نیویورک تایمز در تهران در ارتباط با سفر یک هیات تجاری آمریکایی در اوائل امسال به تهران نوشته است: «تاجران آمریکایی آزادانه در خیابان های تهران قدم می زنند و آب هویج می خورند و ...»‌.

همچنین در ماه های گذشته تعداد زیادی از ایرانیان شاغل در اندیشکده های غربی وارد ایران شده و برای کارفرمایان خود گزارش هایی از محیط داخلی ایران تهیه کرده اند.

کارشناسان اطلاعاتی در تهران عقیده دارند هدف اصلی این سفرها برآورد افکار عمومی ایران درباره دو مسئله برجام و انتخابات است.

دو سال پیش نیز رئیس هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران با دو تن از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ ملاقات کرد.

«ایران هسته ای» مطلع شده است که همچنین ترددهای زیادی در پوشش کنفرانس های علمی و روابط دانشگاهی به ایران در حال انجام است.

شرکت های متعدد غربی از جمله برندهای امریکایی هم در تلاش برای افتتاح نمایندگی های خود درایران هستند.

در حالی که ظاهرا دستگاه سیاست خارجی کشور نسبت به عمق تهدید ناشی از «رها شدن مرزهای کشور» بی توجه است، ضرورت دارد این مسئله در دستور کار دستگاه های امنیتی کشور قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    سفر مقامات خارجی به ایران یک امر عادی است یک مقام خارجی هوس کرده آثار باستانی ایران را ببیند اشکالی دارد؟
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    همه چیز از یک گردشگر شروع می شود !!!!!!!!!!! دولت محترم چشمت را باز کن
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    رفت و امد که در همه دنیا طبیعی و لازمه اینجا عجیب و خطرناکه.
  • هما ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    شاید در ان شهر ها بهائی که حامی انگل ستان هست سفر کرده و از انان مصاحبه و فیلمی تهیه کند و در مجلس انگلیس چماقی علیه ایران و بهانه ای برای تحریم جدید باشد.
  • محسن121 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    مرگ بر روباه پیر
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    خدایا به حق دل شکسته حضرت زینب سلام الله علیها، به ملت های مسلمان رحم کن وبه مردم ما هم رحم کن واز فتنه ها به دور بگردان، شرفتنه گران را به خودشان بازگردان
  • ناشناس ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    راستي اين نگراني بمفهوم اين نيست كه ما دور خود حصار بكشيم و به زمين و زمان بدبين باشيم و هر خارجي را كه ديديم او را جاسوس بدانيم؟ مگر دانشمندان زيادي از ايران در آمريكا در دانشگاههايشان تدريس نمي كنند؟ حتي مخالفت با سياست هاي اوباما نمي كنند؟ مهمتر اينكه در ناسا حضور ندارند؟
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    اگر این رفت و آمدها در دولت قبل انجام می گرفت از آن تحت عنوان دیپلماسی موفق یاد می کردید!!
  • خلیل قاسمی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    بسمه تعالی: با خسته نباشید به پرسنل امنیت ملی امیدوارم نسبت به رفت وآمد های مشکوک فکری بکنند و حتما هم تا حالا اقدامی کرده اند . باتوکل به خدا روباه پیر دیگر نخواهد توانست آن کار های سابق را انجام دهد. امیدوارم.
  • علی ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    دیپلماسی لبخند اخرش میشه این.
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    بله الان همهمشکلات ملت حل شده و همه خوش حال و خنداند فقط مسئله مهم این تردد های مشکوکه........هنرمند
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    طلا که پاکه چه منتش به خاکه .... هر چقدر دلشون میخواد بچرخن و از این شهر به اون شهر برن چیزی نسیبشون نخواهد شد خدا رو چه دیدید شاید اونا ی چیزایی از ما یاد گرفتن
  • متصل ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    متاسفانه سال 88 هم چنین سفرهایی صورت گرفت و نتایجش هم دیدیم اما آنچه که مشخص است آنها دیگرمطمئن هستند مردم زیر بار افکار استعمارگرانه آنها نمیروند به همین دلیل در تلاش برای این هستند یک جایگاه ثابت در ایران برای خود درست کنند واز این طریق به نوعی راه بازکن باشند و احتمالا با ایجاد یک حفره امنیتی ایران را به منجلابی مانند سوریه بکشانند و یا شایدم دیگر به فکر تغییر نظام نباشند بلکه به فکر تغییر تفکرات بنیان گذار نظام باشند!!! در هرصورت راه به جایی نمیبرند تازمانی که مردم پای اعتقاداتشان بایستند ودرک خودشون رو نسبت به جایگاهی که در منطقه بدست آوردن از دست ندن و همچنین بعضی مسوولین کم کار بعضا بیکار بیشتر حواسشون به جوونا باشه بجای اینکه ویلا سازی کنن و مایه بدبینی مردم بشوند
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    مشرق یه نصیحت دوستانه انقلابی باش به مقدار مثبت و منفی ها دقت کن هرچیزی که برضد دشمنان ماست و یا جنبه رو شنگری دارد منفی بیشتری خورده دلیلش خیلی روشنه دست از محافظه کاری بر دارید انقلاب اسلامی ایران در خطر است یک عده کاسب تسلیم با تعداد زیادی سایت ، شبکه اجتماعی و امکانات دیگر در حال تطهیر چهره خبیث دشمنان قسم خورده ما هستند تا دیر نشده و عده بیشتری از مردم فریب نخوردند شما وارد عمل شوید پادزهری برای این استحاله انقلاب اسلامی که متأسفانه هم از داخل کشور درحال پیشروی است و هم از جانب دشمنان خبث و قسم خورده ما برای جذب مخاطب وارد شبکه های اجتماعی مانند تلگرام شوید روش انقلابی و روشنگرانه در پیش گیرید دوای این جنگ کثیف و منافقانه فقط رفتاری افشاگرانه مانند ابوذر و عمار یاسر است. وگرنه تا چند سال آینده خدای نکرده باید در باره علل استحاله و از بین رفتن هویت و اسقلال فکری جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن به یک مستعمره آمریکای شیطان مقاله بگذارید .
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    جکو ول کنید . چند وقته به نظرم برادران افغان زیاد شدن تو خیابونا. در دسته های چند نفری هستن . نمیدونم شاید من اشتباه میکنم.
  • ALI ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    سفر یه گروه تجاری آمریکایی یا اروپایی یا یه نماینده مجلس انگلیس(سفر تفریحی ) انقدر نگران کننده است!!!!!؟ پس اگه اینطوره کل در های مملکت رو ببندیم خودمون رو منزوی کنیم هیچ سرمایه گذاری خارجی وارد نشه و صنعت توریستی هم نابود کنیم ! تو این شرایط سخت اقتصادی باید با دنیا تعامل داشته باشیم در عین این که مراقب حرکات خصمانه خارجی هم باشیم اما شما با این حساسیتی که نشون میدی یعنی کلا میخوای هیچ ارتباطی وجود نداشته باشه کشور منزوی باشه !متاسفم واقعا!
  • جنگ یواشکی ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    آمریکایی ها در دوره بوش پسر ، انگلیسی ها در دوره تونی بلر ، فرانسوی ها در دوره نیکلا سارکوزی و کانادایی ها در دوره هارپر تجربه کردند که جنگ علنی با ایران ، تند صحبت کردن تهدید نظامی کردن و لشکر کشی ها و ... هسته ای هوافضا و علوم دیگر ، ساخت زیرساخت ها و ... ایرانو با سرعت بیشتری جلو می بره و اتحاد مردم رو دوچندان می کنه قدرت منطقه ای و جهانی ایرانو بالا می بره دقت کنید رئسای فعلی این کشورها چه قدر با قبلی ها فرق دارن در ظاهر می گن که خواهان روابط با ایران هستیم ملایم تر صحبت می کنن حتی داشتن هسته ای رو هم پذیرفتن اما در باطن بسیار بیشتر از جنگ طلب ها به کشور ما ضربه زدن تاکتیک هاشون بسیار منعطف و هوشمندانه شد اباما بسیار باهوش تر و کاراتر از بوش عمل کرده ، تحریم ها در دوره رئسای جدید غرب هدفمند و تشدید شدند ، نفت و انرژی هدف قرار گرفت ، جنگ نیابتی و استفاده از خریت تکفیری وهابی ها جای لشکرکشی نظامی را گرفت و ... زمانه فعلی بهترین زمان ورود جاسوسان غرب در پوشش تاجر و ... است تا میزان تاثیرگذاری در همه ابعاد رو بسنجن و سیاست ضد ایرانیشونو اصلاح و تقویت کنن ، همچنین اینا خیلی رو پایه های قدرت عقیدتی ما کار و تحقیق می کنن که یکیش مراسم های محرمه ، تو جنگ یواشکی حواسمون نباشه جوری می خوریم که نفهمیم از کجا چطوری خوردیم .
  • حسین ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    بی خیال بابا ما الان در پسا تحریم هستیم باید با تمام کشورها ارتباط داشته باشیم حتی با اسرائیل . ایرانیان میتونند آزاداننه برند تو امریکا یا انگلیس آب هویج بخورند
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    دیگه راز یعنی چی؟ کاملاً معلومه : توطئه كردن و فتنه انگیزی و نقشه های شوم برای ملّت و...
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    یکی از انتقادهای جدی ما به احمدی نژاد همین رفتار های اصلاح طلبانه‌ی او بود
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    لو لو خور خوره هستن اندن بخلنتون
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    دیگه راز یعنی چی؟ کاملاً معلومه : توطئه كردن و فتنه انگیزی و نقشه های شوم برای ملّت و...
  • خلیل قاسمی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    فقط کافیست هشیار باشیم.......
  • سجاد ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    ما اخرش نفهمیدیم دولت محترم میخاهند با غرب رابطه داشته باشند یا نمیخاهند؟؟؟؟ بابا پدر مارو در اوردین.... چیکار مردم دارین کجا میرین؟نیست که خودتون اصلا سفر خارجی نمیرید
  • امیر ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    جنگ یواشکی قشنگ ترین تعبیر رو نوشتی. تحلیلت را با دو کلمه تکمیل میکنم،"نفوذ خزنده"
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    آره خب! جگ استراو! به عنوان یک گردشگر! اونم تو محرم! خیلی خیلی عادی به نظر میرسه!!!
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    افرین ببخشید اشتباهی منفی زذم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس