نمایش «یک از ۱۷۵» براساس داستان زندگی یکی از ۱۷۵ غواص شهید است که با شعر و دلنوشته‌های حامد هوشیاری به نگارش درآمده است. حامد هوشیاری با اولویت قراردادن دغدغه خود در تولید آثار ارزشی تلاش کرده در این اثر رویکردی متفاوت از منظر معنایی به شهیدان مظلوم غواص کربلای ۴ داشته باشد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - نمایش «یک از ۱۷۵» به نویسندگی و کارگردانی حامد هوشیاری و با موضوع شهدای غواص در سالن کوچک تالار محراب روی صحنه رفته است. به گزارش هنرآنلاین، حامد هوشیاری در رابطه با هدف خود از اجرای این نمایش گفت: این شهدا با دستان بسته رفتند تا دستان ما باز باشد و چشمان‌مان بیدار.

آنها سر به زیر خاک بردند تا ما سربلند باشیم و امروز که سربلند و بیداریم باید به یادشان باشیم. بر همین اساس یکی از دغدغه‌های من این بود که متنی را با موضوع شهدای غواص روی صحنه ببرم. نمایش «یک از 175» براساس داستان زندگی یکی از ۱۷۵ غواص شهید است که با شعر و دلنوشته‌های حامد هوشیاری به نگارش درآمده است. فضای این نمایش در منزل یکی از خانواده‌های این شهدای غواص می‌گذرد و کارگردان سعی کرده در این نمایش یک تصویر رئال از یک زندگی ایرانی را به تصویر درآورد. همچنین نوع میزانسن‌ها به گونه‌ای است که نمایش را برای تماشاگر باورپذیر کند؛ چراکه به هر حال تئاتر یک نمایش زنده است و شکل و شیوه اجرایی هم باید در راستای آن باشد بویژه زمانی که نمایش‌هایی با چنین مضامینی اجرا می‌شوند نباید نوع رفتار، گویش و شکل کارگردانی به سمتی برود که تماشاگر آن را نپذیرد.
نگاهی به نمایش «یک از ۱۷۵»
دوران 8 سال دفاع‌مقدس همواره رازهای ناگفته زیادی دارد که به تدریج برخی از آنها عیان می‌شود و این آشکار شدن حقایق باعث می‌شود مظلومیت و به حق بودن ملت ایران در یک تجاوز نابرابر از سوی دشمن بعثی که از سوی استکبار جهانی حمایت می‌شد به اثبات برسد. رزمندگان اسلام با دلیری و ایثار و صرف فعل شهادت تلاش کردند از کیان کشورشان دفاع کنند. جای جای تاریخ دفاع‌مقدس مملو از دلاوری‌های این جوانان است که در جنگی نابرابر حماسه‌ها خلق کردند.

یکی از این دلاوری‌های بچه‌های سلحشور دوران حماسه که در غبار گذشته زمانه فراموش شده بود سرنوشت غواصانی است که در سال‌های آخر جنگ به عنوان خط شکن از اروندرود عبور و به خاک دشمن نفوذ کردند؛ غافل از اینکه عملیات لو رفته و همه این جان‌های سلحشور در کمال ناجوانمردی اسیر و کشته و زنده به گور شدند. با تلاش پیگیر کمیته تفحص اجساد شهدا، اوایل امسال پیکرهای این شهدای مظلوم در عراق کشف و در یک مراسم سراسر شکوه به خاک وطن منتقل و تشییع شد و مردم ما نشان دادند همیشه قدردان این ایثار‌گری‌ها هستند. بعد از انجام این مراسم باشکوه انتظار می‌رفت جامعه هنری نسبت به این واقعه تاریخی عکس‌العمل نشان بدهند و فیلم‌ها بسازند یا نمایش‌هایی را روی صحنه اجرا کنند.

حامد هوشیاری، کارگردان جوان تئاتر به تعبیری اولین هنرمندی است که نسبت به ارائه این واقعه در قالب نمایشی اهتمام ورزید و مقدمات اجرای نمایش «یک از 175» را برای روی صحنه بردن آماده کرد. به گفته خودش 2 ماهی به خانواده اغلب این شهدا سر زده و از خاطرات‌شان برای نگارش متن استفاده کرده است. اینک نمایش «یک از 175» از 23 مهرماه در تالار محراب روی صحنه رفته است. این نمایش براساس داستان زندگی یکی از 175 غواص شهید است. فرحناز منافی‌ظاهر و عزت‌الله رمضانی‌فر بازیگران این اثر هستند و رضا رویگری، شهره لرستانی و نسیم ادبی نیز به عنوان صداپیشگان گروه اجرایی نمایش «یک از 175» را همراهی می‌کنند. حامد هوشیاری در ساختار و کارگردانی نمایش ضمن استفاده از عناصر نمایشی و دراماتیک، داستانی جذاب، تغزلی و شاعرانه با استفاده از ویدئو کلیپ در انتهای نمایش تلاش می‌کند مخاطب را درگیر زندگی شخصیت‌های اصلی نمایشش کند و با استفاده از صحنه‌های مستند تشییع جنازه شهدای غواص به واقع‌گرایی نمایشش تاکید می‌کند.

شخصیت اصلی نمایش «نسیمه» با بازی روان و پخته فرحناز منافی‌ظاهر است که 25 سال فراغ شوهرش را تحمل کرده و به خواسته شوهرش با شغل خیاطی استقلال مالی دارد و هیچ‌گاه چشمش به کمک‌های دولتی و سهم‌خواهی به خاطر دادن شهید نبوده است. زنی که با تنها دخترش در زندگی دچار چالش شده است و دلیل آن هم سهم‌خواهی شوهر دختر از خون پدرزن شهیدش است که دختر زیربار چنین خواسته‌ای نمی‌رود. در این میان شاهد ورود تمیثل‌گونه یوسف، غواص جوانی که در آن عملیات مظلومانه به شهادت رسیده است در شب آخری که قرار است فردایش جسدش در میهن به خاک سپرده شود به خانه هستیم. گفتنی است نمایش «سحرگاه سوم» آخرین کارگردانی حامد هوشیاری بود که سال گذشته در تماشاخانه سنگلج با مضمونی دینی و با محوریت‌های آموزه‌های دینی، ولایت و حقانیت اسلام تا انتظار فرج امام زمان به اجرای عمومی رفت. این نمایش با بازی فرحناز منافی‌ظاهر و عزت‌الله رمضانی‌فر و صدا پیشگی نسیم ادبی و حضور رضا رویگری و شهره لرستانی به عنوان دیگر صداپیشگان سعی بر آن داشته تا نگاهی همذات‌پندارانه برای تماشاگر بیافریند.

نمایش «یک از ۱۷۵» براساس داستان زندگی یکی از ۱۷۵ غواص شهید است که با شعر و دلنوشته‌های حامد هوشیاری به نگارش درآمده است. حامد هوشیاری با  اولویت قراردادن دغدغه خود در تولید آثار ارزشی تلاش کرده در این اثر رویکردی متفاوت از منظر معنایی به شهیدان مظلوم غواص کربلای ۴ داشته باشد. هوشیاری در این اثر نمایشی با رویکردی متفاوت از منظر معنایی به شهیدان مظلوم غواص کربلای ۴ پرداخته است. نمایش «یک از 175» با موضوع شهدای غواص از روز 23 مهرماه تا 8 آبان ماه از ساعت 18 در سالن کوچک تالار محراب، واقع در تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و خیابان امام خمینی به صحنه می‌رود.
*وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس