کد خبر 486787
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳

دو هفته پیش بود که ماجرای هبه کردن تیم‌ها و تیمداری توسط هیات‌های استانی در برنامه نود و البته یکی دو برنامه تلویزیونی ورزشی دیگر سوژه شد.

به گزارش مشرق، تیمداری در فوتبال ایران کار آسانی نیست؛ حتی اگر در دسته‌های پایین‌تر باشد. داستان از این قرار است که سال گذشته هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به پیشنهاد فریدون اصفهانیان، رئیس هیات فوتبال استان زنجان و رئیس کمیته داوران طرحی را برای واگذاری تیم هایی به استانهای عدم برخوردار به تصویب رساند. البته تعریف استان عدم برخوردار هم تعریف عجیبی بود که مطرح شد و مشخص نشد منظور استانهای عدم برخوردار از امکانات فوتبال مدنظر است یا کلی از نظر امکانات.

در هر حال اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال اکثرا شهرستانی هستند و طبیعی است که از این طرح استقبال کنند. اما طرح از این قرار بود که تیم‌های فوتبال دسته دومی به ۱۱ استان که از نظر پیشرفت فوتبال مشکل دارند و برخوردار نیستند ‌به هیات‌های استانی هبه شود. اما این هبه شدن شرایطی داشت که خود هیات‌‌رئیسه تعیین کرده بود. اینکه هیات‌ها حق ندارند تیم‌ها را بفروشند چرا که با این کار هیات های فوتبال را پر رونق کنند. این استانها زنجان، ایلام، سیستان و بلوچستان، مرکزی، لرستان، کردستان، خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و هرمزگان (کیش) هستند که در میان نام استانهایی چون زنجان، مرکزی و حتی آذربایجان غربی و صد البته کیش در تعریف استانهای محروم نمی گنجند.

۴ استان فروختند، بقیه هم می فروشند؟

در این میان خبر رسید که ۴ استان تیم هایشان را بر خلاف مصوبه هیات رئیسه به استان دیگری واگذار کردند و تخلف بزرگی مرتکب شده اند که تا این لحظه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این باره سکوت کرده است.

استانهای زنجان که رئیس هیاتش فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران و عضو هیات رئیسه است، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان جنوبی این کار را کرده اند و البته خبر رسیده که استانهای دیگر هم به این فکر افتاده اند تا تخلف را تقلید کنند. همه این فروش ها هم با تایید و مجوز رئیس فدراسیون فوتبال بوده است. منتقدان این ماجرا می گویند که کفاشیان به دلیل اینکه می خواهد در انتخابات اسفند ۹۴ کاندیدا شود، این کار را کرده و از همین حالا ۱۱ رای خود را قطعی کرده است چرا که ۱۱ رئیس هیات عضو مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هستند. در این باره سال گذشته ۴ تیم لیگ برتری فوتسال هم تیمهایشان را فروختند و امسال دو تیم لیگ یکی فوتسال هم چنین کاری کردند تا تخلف کامل شود. اگر این ۶ تیم مربوط به ۶ استان دیگر باشد، آن وقت کفاشیان ۱۷ رای خود را برای انتخابات آینده اوکی کرده است و رقیبانش کار سختی برای رقابت دارند.

افشای جزئیات فروش

اما جزئیات فروش تیم ها هم در نوع خود جالب است. یک منبع آگاه به نود می گوید که یاران غدیر هشتگرد تیمی بود که هیات فوتبال استان زنجان تحت عنوان شهرداری زنجان آن را بر خلاف قوانین به استان البرز واگذار کرد و این تیم حدود ۵۲۰ میلیون تومان به فروش رفته است. این منبع آگاه می گوید که این تیم با بازیکنانش واگذار شده و ۶ بازیکن این هم مجموعا به قیمت ۵۳ میلیون تومان فروخته شده اند تا در مجموع هیات فوتبال زنجان و شهرداری زنجان ۵۷۳ میلیون درآمدزایی کنند. در این باره با خواستیم با فریدون اصفهانیان رئیس هیات فوتبال استان زنجان گفت و گو کنیم اما وی پاسخ تلفن همراهش را نداد.

این تخلف در استان ایلام هم ادامه داشته و تیم دیگری که زیر نظر هیات فوتبال استان ایلام بوده و تربیت ایلام نام داشته است به تیم پارس جنوبی بوشهر فروخته شده که البته رقم این انتقال حدود ۴۰۰ میلیون تومان ارزیابی شده است. تیمی که به استان سیستان و بلوچستان داده شده بود به استان فارس واگذار شد و کارای شیراز که در جام حذفی حریف نفت بود،هم حدود ۳۵۰ میلیون تومان به هیات فوتبال استان فارس واگذار شد. از طرفی شنیده شده تیمی که به خراسان جنوبی داده شده بود به استان قم فروخته شده تا کلکسیون تخلفات تکمیل شود.تیم شاهین کیش (توسعه کیش) فصل گذشته در لیگ دسته دوم کشور در رده هشتم جای گرفت و به لیگ دسته سوم سقوط کرد؛ اما کار گروه سازمان لیگ پس از بررسی های انجام داده اعلام کرد تیم‌های هفتم و هشتم فصل قبل لیگ دسته دوم در فصل جدید هم شرکت خواهند داشت.این تصمیم عجیب در حالی گرفته شد که سازمان لیگ برای تیم های هبه شده ارزش ویژه ای قائل شده بود. به عنوان مثال در مسابقات در دسته های پایین تر زمانی که تیم ها به مرحله نهایی و هشت تیمه می رسیدند و در دو مرحله بازی می کردند و ۲۰ تیم بر اساس قانون اضافه می شد و به یکباره ۱۱ تیم دیگر اضافه شدند در حالیکه در هیچ مسابقه ای شرکت نکردند و فقط هبه شده بودند. حجم این تخلفات باور نکردنی است و البته سکوت فدراسیون و وزارت ورزش و نهادهای نظارتی دردناک تر!

در کیش چه خبر است؟

ماجرای تیم شاهین کیش یا توسعه کیش هم در نوع خودش جالب است. مدیران این تیم که در گروه چهارم لیگ دسته دوم قرار دارد، در دو هفته ابتدایی پس از تساوی ۱-۱ برایر خلخال دشت و باخت خانگی ۱-۰ به شهرداری ارومیه، وحید مظاهری سرمربی تیم را از کار برکنار کردند و ناصر فریادشیران را که چند وقت پیش به عنوان قائم‌مقام باشگاه منصوب شده بود، به عنوان سرمربی جدید معرفی کردند. این انتصاب توسط حسین جلالی (معاون تربیت بدنی کیش و مدیرعامل تیم) و محمود پازوکی (رئیس هیئت فوتبال کیش) انجام گرفت. اما پس از ۶ روز از این معرفی نه تنها قراردادی با فریادشیران و کادر جدیدش امضا نشد؛ بلکه برای بازی هفته سوم تیم توسعه کیش مقابل رهپویان رضوانشهر (ساعت۱۵:۱۵ چهارشنبه ۲۹ مهر) هم برای آن‌ها بلیت تهیه نشد و تیم بدون سرمربی به تهران آمد تا برای انجام بازی به رضوانشهر برود. نکته جالب همراهی پازوکی با تیم است که ظاهرا به عنوان سرمربی در سایه، هدایت تیم را برعهده خواهد داشت. اما چون رئیس هیئت فوتبال است و از نظر قانونی نمی تواند روی نیمکت بنشیند، یکی از مربیان رده پائین باشگاه را به صورت فرمالیته روی نیمکت خواهد نشاند.سوال مهم اینست پازوکی که دوستی دیرینه ای با کفاشیان هم دارد با چه مجوزی دست به این اقدام غیرقانونی زده و تیم را با مسئولیت خود به رضوان شهر برده است؟ شنیده شده مولیان باشگاه با کادر قبلی هنوز تسویه نکرده و با کادر جدید قراردادی نبسته اند و علت این امر را مشکلات مالی اعلام کرده اند. اما جالب اینجاست برای بازی هفته سوم مقابل رهپویان رضوانشهر کاروان ۳۵ تا ۴۰ نفره ای که برخی از بازیکنان آن یا قرارداد داخلی دارند، و یا به عنوان بازیکنان تستی هستند همراه تیم حضور دارند.

بهروان: تیم فروشی ممنوع شد

اما کارشناسان فوتبال نظرات مختلفی درباره هبه کردن تیم ها دارند، و برخی معتقدند که هبه کردن تیم ها زمینه ساز رانت های خارج از اساسنامه است. برخی کارشناسان هبه کردن تیم ها را تلاش برای کسب رای کفاشیان در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال می دانند. البته بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت و گو با سایت نود این ماجرا را رد می کند و می گوید:« این تصمیم سال گذشته در هیات رئیسه گرفته شد و آن زمان بحث رای گیری مطرح نبود و برای توسعه فوتبال انجام گرفت.» البته بهروان بهتر می داند که کفاشیان در زمینه رای گرفتن چقدر زیرک است. در هر حال او ادامه می دهد:«البته پس از یک سال ما متوجه شدیم که تصمیم اشتباهی گرفتیم و به همین دلیل هبه کردن تیم ها به هیاتها تصمیمی اشتباه بوده است. فوتبال به کیفی سازی نیاز دارد. باید تیم هارا کم کنیم. اما متاسفانه از جاهای مختلف فشار می آورند که تیمی را به استانی بدهیم و مقاومت در مقابل این ماجرا کار راحتی نیست.» وقتی از بهروان می پرسیم که مگر فروش این تیمها توسط هیات ها قانونی بوده است:« حتما مجوزی دارد و مجوز هم امضا دارد و رئیس فدراسیون فوتبال آن را داده است اما در آخرین جلسه هیات رئیسه تیم فروشی را ممنوع کردیم و مصوبه جدیدی صادر کردیم. بالاخره برخی از این هیات‌ها و استان‌ها بضاعت مالی کافی ندارند. درباره تیم های هبه شده مسئولیت اتفاقهایی که برایشان می افتد بر عهده فدراسیون فوتبال است و ما به این نتیجه رسیده ایم که باید کار اساسی انجام داد و تیم فروشی دردی از فوتبال ما دوا نمی کند. باید تیم ها از فوتبال پایه شروع کنند و دسته به دسته بالا بیایند.»

اما نظر بهروان درباره تیم داری نکردن هیات های فوتبال هم جالب است:« توصیه شده که هیئت ها تیم داری نکنند، اما اکنون هیئت ها تیم داری می کنند، و البته قانونی در این خصوص وجود ندارد. پروژه ای است که می خواهند فوتبال را در برخی استان ها توسعه دهند، البته این طرح در ۱۱ استان مطرح است، و علت آن اینست که برخی استان ها هیچ تیمی در لیگ برتر ندارند.دراین باره سال گذشته توصیه شد به هیئت ها که در هدایت تیم ها فعال باشند و برای کیفی سازی باید تعداد تیم ها را کم کنیم.مردم یک مطالباتی دارند والبته مسئولان هم فشار می آورند و دوست دارند استانهایشان به هر صورت تیم داشته باشد.ما ساختار باشگاهی نداریم، در حالیکه باید هر یک از استان ها یک استراتژی تعیین کنند.» جالب اینجاست حدود دو هفته پیش در برنامه تلویزیونی شبکه خبر که میزگردی در این باره برگزار شده بود، بهروان گفته بود:« تصمیمی که گرفته شده است توسط کفاشیان نبوده و توسط هیئت رئیسه فدراسیون بوده و تیم ها به استان ها داده شده، و یک اساسنامه هیت ها داریم و این اتفاق بر خلاف قوانین فیفا و ای اف سی نبوده و آنها هم در خارج از کشور روی این ماجراها ریز نمی شوند چون جزو مسائل داخلی کشورهاست.»

باید دید سکوت نهادهای نظارتی مثل وزارت ورزش در مقابل تخلفات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تا کی ادامه خواهد داشت!

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس