کد خبر 486401
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

روند وحدت در اصولگرایان، تقسیم کار جامعتین برای انتخابات، شورای هماهنگی اصولگرایان، ائتلاف لاریجانی با دولت، ویژگی‌های برجام و راههای نفوذ دشمن ازجمله محورهای گفتگوی مهر با سخنگوی جامعه روحانیت است.

به گزارش مشرق، این روزهای همه جریانات و طیف های مختلف سیاسی در صدد برنامه ریزی برای چگونگی ورود به  انتخابات به منظور کسب صندلی های بیشتر از خانه ملت هستند. در این میان اصولگرایان نیز با درس گرفتن از شکست در انتخابات ۹۲، این بار به لزوم وحدت معترف‌اند و می دانند هرگونه ناهماهنگی موجب پیروزی جریان رقیب خواهد شد.

شورای همگرایی اصولگرایان اولین اقدام اصولگرایان برای انتخابات محسوب می شود که جلسات جدی آن با همایشی در مهر ماه سال گذشته آغاز شد. همایشی که همه شخصیت ها و گروههای سیاسی اصولگرا در آن حاضر بودند حتی آیت الله مصباح یزدی؛ غایب بزرگ آن جلسه اما لاریجانی و اطرافیانش بودند.

در پی اینگونه جلسات، وحدت اصولگرایان شکل جدی تری به خود گرفت و حالا صحبت از شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت جامعیتن است چراکه وقتی پای روحانيت وسط باشد، به صورت طبيعی بسياری از مسائل و مشكلات در جريان اصولگرايی تعديل می شود.

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص این شورا و ترکیب آن گفته است: « اینکه این گروه ۵+۱۰ باشد یا عدد دیگری، چندان مهم نیست. مهم این است که به دنبال مجموعه‌ای از آقایان مورد تأیید جامعتین هستیم که اصولگرایان را دعوت به همگرایی کند. ۵ نفر نیز از اعضای جامعتین عضو شورا خواهند بود ( این عدد برای این است که نظر آقای مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز جلب شود) و ۱۰ نفر نیز شخصیت های حقیقی یا حقوقی از فعالان جریان اصولگرایی هم در شورای هماهنگی عضو خواهند شد.»

برای پیگیری همین موضوع به سراغ حجت الاسلام مصباحی مقدم رفتیم. سخنگوی تشکلی که به گفته باهنر قرار است میزبانی شورای هماهنگی اصولگرایان را برعهده گیرد. البته وی تاکید کرد که هنوز هیچ سازوکار و تصمیمی نهائی نشده است. مصباحی مقدم اما دو موضوع را مورد تاکید قرار داد. یکی اینکه حتما علی لاریجانی و طیف فراکسیون رهروان در داخل جریان اصولگرایی و زیر چتر جامعین وارد انتخابات خواهند شد و دوم آنکه همه اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که عدم وحدت یعنی شکست.

انتخابات خبرگان یکی دیگر از موضوعات گفتگوی ما با سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بود. وی خبر از تقسیم کار جامعتین برای انتخابات اسفندماه داد و گفت: جامعه روحانیت محوریت انتخابات مجلس و جامعه مدرسین محوریت انتخابات خبرگان را خواهند داشت و هر یک برای این دو انتخابات لیستی را ارائه خواهند داد که به گفته مصباحی مقدم لیست جامعه مدرسین حوزه علیمه قم از فراگیری برخوردار است و مردم به آن اعتماد خواهند کرد؛ لذا اصولگرایان هیچ نگرانی برای انتخابات خبرگان رهبری ندارند.

مشروح گفتگو با حجت الاسلام مصباحی مقدم بدین شرح است:

- ۵ ماه تا انتخابات زمان باقیست، وضعیت اصولگرایان در آستانه انتخابات را چطور ارزیابی می کنید. آیا اقدامات و گفتگوهای آنان برای رسیدن به وحدت و یا ائتلاف به نتیجه رسیده است. اقدامات عملی صورت گرفته این جریان برای همگرایی و وحدت چیست؟

بحث و گفتگوهای زیادی در مورد چگونگی مدیریت انتخابات در ائتلاف اصولگرایان شده و حاصل نهایی این کار این است که جامعه روحانیت مبارز محور اصلی انتخابات مجلس شود و جامعه مدرسین نیز محور اصلی انتخابات خبرگان.

انشاءالله شورای هماهنگی شکل می‌گیرد. طرحش تهیه شده، اما ترکیبش هنوز نهایی نشده است. تعدادی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز عضو آن هستند و بقیه از نمایندگان احزاب اصولگرا. البته ما شاید بدانیم چه کسانی از ناحیه احزاب به نمایندگی می‌آیند، اما چون اشخاص هنوز معلوم نیست و مصوب نشده، نمی‌توانم آن را اعلام کنم.

- آیا به جز احزاب شناسنامه‌دار همچون موتلفه، ایثارگران و رهپویان، شخصیت‌های سیاسی موثر نیز نمایندگانی خواهند داشت و با آنان صحبت شده است؟

با اکثر افراد صحبت شده و آنها نسبت به این ساز و کار، همراهی و موافقت خود را نشان داده‌اند.

 - می‌شود اسم این شخصیت‌ها را برای ما نام ببرید؟ با آقایان لاریجانی، حداد عادل، قالیباف، محسن رضایی صحبت‌هایی شده است؟

اجازه دهید فعلاً بماند وقتی که همه کسانی که قرار است نقشی داشته باشند، مشخص شدند، آن زمان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

- آیا اخیراً با آقای لاریجانی در خصوص انتخابات مجلس آینده دیداری داشته‌اید؟ این موضوع مطرح است که ممکن است میان لاریجانی با طیف دولت ائتلافی صورت بگیرد؛ بخصوص بعد از ماجراهای تصویب برجام در مجلس این گمانه‌زنی بیشتر شده است و روزنامه‌های اصلاح‌طلب هر روز یک تیتری در این زمینه می‌زنند.

آنها تمایلات خود را مطرح می‌کنند. آنچه ما خبر داریم از واقعیت، لاریجانی زیر چتر جامعتین عمل خواهد کرد و از این چارچوب خارج نمی‌شود.

- جزئیات بیشتری از دیدارتان با لاریجانی می‌گویید. چه صحبت‌هایی شده است؟

بله دیدارهای جمعی یا فردی داشته‌ایم. آخرین صحبت‌هایی که با لاریجانی داشتیم، حکایت از آن دارد که وی به محوریت جامعتین وفادار است و معتقد است که می‌بایست همه گروه‌های اصولگرا تحت این چتر کار خود را انجام دهند.

- فکر می‌کنید که چه میزان اصولگرایان به آنچه که جامعتین برای آنان تصمیم می‌گیرد پایبند می‌مانند و جزیره‌ای عمل نمی‌کند؛ بخصوص در قضیه تصویب طرح برجام دیدیم که وفاق لازم نیز در میان جریان اصولگرایی وجود ندارد.

شرایط انتخابات به گونه‌ای است که بیش از گذشته گروه‌ها و افراد اصولگرا را به وحدت سوق می‌دهد چرا که حتما یک رقابت جدی میان جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود و با هر گونه تفرقه و تشتت باید پیشاپیش شکست را پیش‌بینی کنیم.

غیر از ائتلاف و وحدت هم گفتگویی میان جریان اصولگرا نیست و غیر از این هم الان در میان مجموعه‌ گفتگویی نیست و امیدواریم که این مسیر همچنان که خوب شروع شده، استمرار پیدا کند.

- از ابتدای شروع فعالیت‌های انتخاباتی یکسری جلساتی را آقای تقوی با نام «شورای همگرایی اصولگرایی» برگزار کرد که این جلسات نیمه کاره رها شد. بعد شاهد بودیم که سه حزب موتلفه، ایثارگران و پایداری جلساتی را برگزار کردند که حدود ۶۰ جلسه تاکنون برگزار کرده اند. فکر می‌کنید انگیزه یا همدلی کافی در میان اصولگرایان برای یک ائتلاف و وحدت وجود دارد؟

آنچه که من تا به الان گفتم آخرین تصمیمات مجموعه اصولگراست یعنی هر چه که از قبل بوده است، بوده اما آخرین تصمیمات همین است که من گفتم.

- آقای باهنر در یک نشست خبری گفته بود که شورای هماهنگی اصولگرایان اواسط مهر ماه با میزبانی جامعه روحانیت تشکیل می‌شود. شما چه تاریخی را برای تشکیل این ساز و کار پیش‌بینی می‌کنید.

آخر مهر است و به آن چیزی که ایشان گفتند چیزی نمانده است تا این شورای هماهنگی شکل بگیرد.

- ممکن است ائتلافی میان فراکسیون رهروان ولایت مجلس با حامیان دولت و اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس شکل گیرد. آیا با این طیف هم صحبت هایی برای ائتلاف شده است؟

دولت که نمی‌تواند وارد انتخابات شود. کلمه «حامیان دولت» هم یک عنوان مبهم است. مجلس نشان داد که در قضیه برجام از دولت حمایت می‌کند و همچنین در قضیه‌های دیگری مانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه. بنابراین کلمه «حامیان دولت» یک کلمه مبهم است. ولی یقیناً مجموعه احزاب، جمعیت‌ها و شخصیت‌های اصولگرا پذیرفته‌اند محوریت جامعتین را برای انتخابات مجلس مبنا قرار دهند و بر اساس آن در انتخابات پیش بروند.

- گمانه‌زنی‌ها از ورود آقای ناطق نوری به انتخابات بیشتر شده است و هر روز برخی از شخصیت های اصولگرا و اصلاح طلب از او برای ورود به انتخابات دعوت می کنند. با توجه به اینکه خاستگاه اولیه آقای ناطق نوری جامعه روحانیت مبارز بوده است، آیا با ایشان صحبت‌هایی برای ورود به انتخابات شده است؟

ایشان وارد انتخابات نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان آرزوهای خود را مطرح می‌کنند که برایشان فضای مثبتی فراهم شود. آقای ناطق نوری قاطعانه وارد انتخابات نمی‌شود و زیر پوشش اصلاح‌طلبان نمی‌رود.

- برای انتخابات خبرگان گفته شده بود که اصولگرایان از لیستی که جامعه روحانیت مبارز می‌دهد، حمایت می‌کند. اما با آنچه که شما گفتید متفاوت است. آیا برای انتخابات تقسیم کار کرده‌اید و جامعه روحانیت برای انتخابات مجلس و جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان فعالیت می‌کند.

مشترکاً لیست داده می‌شود اما محوریت اصلی برای انتخابات خبرگان را جامعه مدرسین خواهد داشت.

- آیا رایزنی‌هایتان در این خصوص آغاز شده است؟ جلساتی در این خصوص داشته‌اید، این جلسات با چه افرادی بوده است؟

بله رایزنی‌های ما شروع شده، ادامه دارد اما نهایی نشده است.

- برای انتخابات خبرگان چه خطری را پیش‌بینی می‌کنید. فکر می‌کنید جناح مقابل با چه استراتژی وارد انتخابات می‌شود؟

در انتخابات خبرگان بیش از آنچه که بخواهد جناح و گروهی موثر واقع شوند، به صورت تاریخی این جامعتین هستند که توانسته‌اند اثرگذار باشند و الان هم این هماهنگی به قوت خود وجود دارد.

ما تصور می‌کنیم شخصیت‌هایی که در لیست جامعتین گنجانده می‌شوند، مردم از شناخت بیشتری نسبت به آنان برخوردار هستند و مردم اعتماد بیشتری به آن لیست خواهند کرد و از این جهت ما مشکلی نداریم که لیست‌های دیگری هم به میدان رقابت بیایند.

با توجه به شخصیت‌هایی که جامعتین برای لیست خود انتخاب می‌کنند، نگرانی نداریم که افراد دیگری هم به میدان رقابت بیایند چراکه لیست جامعتین از یک فراگیری برخوردار است.

- مقامات آمریکایی  پیش بینی کرده اند تا آنچه که ایران باید برای برداشته شدن تحریم ها انجام دهد ۶ ماه زمان می برد، اما دولت در صدد است این اقدمات را ( کاهش ذخایر اورانیوم، کاهش سانتریفیوژ‌های نطنز و فردو تا سطح ۶ هزار دستگاه، خارج کردن قلب رآکتور اراک و پر کردن محفظه‌های آن با بتون) در ظرف ۲ ماه به پایان برساند. این اقدام دولت اینطور تفسیر می شود که دولت به دنبال بهره برداری انتخاباتی از موضوع برجام است تا قبل از انتخابات تحریم ها برداشته شود.

بحث برجام یک بحث ملی است و نمی‌تواند گروهی، جناحی و یا دولت از آن استفاده انتخاباتی کند. برجام یک مساله ملی است و مربوط به این دولت و یا دولت‌های قبلی نیست وسوءاستفاده از برجام قطعاً قابل قبول هم نخواهد بود.

آنچه که در برجام اتفاق افتاد، حل معضلی بود که نظام با آن روبرو بوده است و الحمدالله این مشکل در راستای حل قرار گرفته است و امیدواریم گام‌های بعدی هم در راستای حل این مشکل باشد.

اینطور نیست که برجام درِ باغ سبزی باشد که کسی به روی ملت ما گشوده است. این مذاکرات آغازش در دولت قبل شروع شد نه این دولت. البته این دولت زحمت زیادی کشید، مذاکره‌کنندگان محترم هم تلاش زیادی کردند اما باید توجه داشته باشید به دنبال تائید و تصویب برجام این‌طور نیست که درِ باغ سبزی به روی کشورمان گشوده شود که بگوییم کار فوق‌العاده‌ای در میدان اقتصاد و گشایش مشکلات مردم رخ داده است پس امتیازی می‌شود برای دولت در انتخابات. اینگونه نیست و امتیازی برای دولت محسوب نمی شود چراکه کار خاص  و فوق العاده ای رخ نداده و قرار هم نیست اتفاق بیفتد.

- نامه رهبر انقلاب و شروط ایشان برای اجرای برجام را چطور ارزیابی می کنید. نامه ایشان چه پیامی برای مسئولان در داخل کشور و طرف مقابل در خارج از کشور دارد؟

نامه رهبری، نامه بسیار پرمحتوا، متین، از موضع قوت و از موضع جامع‌نگری است. پرمحتوایی از این جهت که هم به بحث مذاکره پرداختند و هم فرمودند که برجام نقاط ضعف و ابهامات بسیاری دارد که باید در مقام عمل اجازه نداد این نقاط ضعف و ابهام باقی بماند.

مصوبه مجلس شورای اسلامی به همراه بندهایی که شورای عالی امنیت ملی و همچنین رهبر انقلاب در نامه‌شان اضافه کردند چارچوب اجرای برجام را مشخص کرد و می‌تواند به اجرا و عمل برجام جهت دهد.

در مقام تفسیر نباید تفسیر طرف غربی مبنا قرار گیرد و متن باید مبنا قرار بگیرد. نکته دیگر که در این نامه رهبر انقلاب هشدار دادند مساله دقت و  وسواس در اجرای برجام است که این دقت و وسواس باید قدم به قدم ادامه پیدا کند. نکته دیگری که در این نامه باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما هیچ مذاکره دیگری با آمریکا به صورت خاص نخواهیم داشت و جلوی نفوذ آمریکا را در عرصه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را باید قاطعانه بگیریم و باید مراقبت کرد که دشمن از طریق برجام جای پایی در داخل کشور برای خودش باز نکند.

دشمنی‌های آمریکا با ما کاهش پیدا نکرده، بلکه همچنان استمرار دارد و از این جهت نباید تصور کند که دشمنی‌ها کنار رفته است و بنا را بر این بگذارند که با کنار رفتن دشمنی‌ها، مناسبات ایران و آمریکا بهبود پیدا می‌کند.

نکته بسیار ظریفی که باز در این نامه بود، مساله جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی از آمریکا بود. به عبارت دیگر آمریکا را نباید مبدأ برای واردات کالا قرار دهیم، بلکه باید نیازهای خودمان را اولاً بر اساس سیاست اقتصادی در داخل تامین کنیم، ثانیاً به صورت متنوع از کشورهای مختلف این نیازها را برآورده کنیم و اجازه ندهیم که کشور ما بازاری باشد برای محصولات آمریکایی.

بعضی حرف‌ها و  مسائل هم این مدت در مطبوعات زده شد از جمله راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مک دونالد که حضرت آقا نیز جداگانه واکنش نشان دادند و این به این معناست که نمادهای آمریکایی نباید در کشور ظهور و بروز پیدا کنند.

- نفوذی که شما به آن اشاره کردید بارها بعد از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ توسط رهبرانقلاب نسبت به آن هشدار داده شده است. راههای نفوذ را در چه می دانید؟

یکی از راه‌های نفوذ این است که آمریکایی ها اراده خود را در جابجایی قدرت در ایران اعمال کنند و این مساله مهمی است. آنها می خواهند برای ملت ما تعیین تکلیف کنند که چه کسانی مجلس یا دولت آینده را تشکیل دهند. چه کسانی با آنها سازگاری نشان می‌دهند و چه کسانی با آنها سازگاری نشان نمی‌دهند و این یک نفوذ بسیار خطرناکی است.

مجلس و دولت آینده باید با صلابت در مقابل نفوذ آمریکا بایستند؛ پس ملت ما، مدیریت کشور ما با هوشیاری تمام باید جلوی نفوذ آمریکا را بگیرند.

-با توجه به اتفاقاتی که افتاده است و سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از برجام شود، فکر می‌کنید چقدر مجلس آینده همین مجلسی که آرزو کردید شود؟

با دقت‌هایی که وزارت کشور و دولت محترم خواهند داشت در بررسی صلاحیت‌ها و نهایتاً با قوت و قدرت شورای نگهبان خواهد داشت، علاوه بر آن چشمان بیدار و هوشیار ملت ایران که با رأی آنان، کارها نهایی می‌شود؛ این اتفاقی که آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ورق برگردد و تحولاتی در درون ایران بر اثر برجام چه کوتاه مدت و چه بلندمدت رخ دهد، چیزی جز خواب و خیال نخواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس