عضو شورای مرکزی جبهه پایداری به جزئیات سخنان آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با اعضای این جبهه اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مصباح فرمودند که ما در یکی از حساس‌ترین فصول انقلاب قرار داریم و برخی برای پیشبرد کارشان لباس دین می‌پوشند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری  جزییات دیدار اعضای این جبهه با آیت الله مصباح یزدی را تشریح کرد.

وی افزود: آیت الله مصباح در این دیدار بعد از استماع سخنان دبیرکل جبهه پایداری در مورد فعالیت‌هایی که در این مدت صورت گرفته مطالب مهمی ابراز کرد که نه تنها برای این جمع بلکه برای همه کسانی که دل در گروه اسلام و انقلاب دارند حائز اهمیت است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: آیت الله مصباح در این دیدار فرمود که ما همواره باید به دنبال این باشیم که ببینیم وظیفه ما چیست. خداوند برای تشخیص وظیفه، دو حجت باطنی و ظاهری در اختیار ما قرار داده است.

وی ادامه داد: ایشان فرمودند حجت باطنی عقل و حجت ظاهری وحی که دنباله وحی ائمه اطهار هستند و بیانات آن‌ها می‌تواند برای ما حجت است و راه تشخیص وظیفه، مراجعه به عقل و نقل است. اما آنچه که وجود دارد ما در عمل گاها دچار اشتباه می‌شویم و یا در تشخیص وظیفه به مشکل بر می‌خوریم.

حجت‌الاسلام روانبخش خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح در این دیدار گفت بعضی ها به صلح امام حسن(ع) تمسک می‌کنند و بعضی‌ها نیز به قیام امام حسین (ع). باید ببینیم که شرایط چگونه است و ما به کدام یک متوسل شویم چرا که هر دو امام حجت هستند. باید در این شرایط به کسانی مراجعه کرد که از عقل بیشتری برخوردار و استفاده و بهره بیشتری از آن می‌کنند. چرا که اگر به این افراد مراجعه شود بهتر می‌توان وظیفه را تشخیص داد.

«اطاعت از ولی فقیه به عنوان راهنمای دین، وظیفه ما را مشخص می‌کند یعنی شخصیت ولی فقیه که هم از عقل بیشتر برخوردار است و هم از وحی و کلام اهل بیت بهره برده، بسیار مناسب است.»

وی گفت: آیت الله مصباح فرمودند خواسته های نفسانی، شخصی، گروهی و اجتماعی‌ انسان‌ها در سهم عقلانی آنها اثر سو دارد و در استفاده از کتاب و سنت با اینکه همه چیز روشن است اما به خاطر علقه نفسانی که دارند سبب می‌شود هوای نفس بر آن اثر گذاشته و برداشت از آیه و سنت تحت تاثیر هوای نفس باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: به اعتقاد آیت الله مصباح یزدی تاثیر هوای نفس سبب می‌شود انسان برداشت خود را با آیه و قرآن تطبیق دهد.

حجت الاسلام روانبخش تاکید کرد« آیت الله مصباح فرمود که قرآن هم تصریح می‌کند آنهایی که در دلشان انحراف و هوای نفس است همواره دنبال آیات متشابه می‌گردند و به دنبال آیاتی هستند که چند وجهی باشد و از آن آیات، آنچه که خودشان می‌خواهند بهره ببرند.

وی ادامه داد: ایشان در این دیدار به اعضای جبهه پایداری گفتند که برخی افراد که اهل تقوا و مجاهدت‌های بسیاری هم هستند اما خواسته‌هایی که در قلب آن ها وجود داشته است کمتر بروز می‌کند و بر سوابقشان غلبه می‌یابد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: آیت الله مصباح برای تکمیل سخن خود به واقعه کربلا اشاره و تصریح کردند که در واقعه کربلا افرادی که در گذشته نیز در رکاب امیرالمومنین(ع) بودند کاری با امام معصوم خود کردند که با هیچ مشرکی نکرده بودند. بنابراین همه به نوعی هوای نفس دارند.

«برخی‌ها عمر خود را به سختی گذرانده و ما کسانی را می‌شناسیم که در انقلاب در تبعید و شکنجه بودند و در پیروزی انقلاب موثر بودند اما وقتی به مسائل شخصی، خانوادگی و گروهی رسیدند لغزیدند چرا که بحث بر سر قدرت و دنیا و این مسائل شکل گرفت».

وی گفت: آیت الله مصباح افزودند باید از سیره امام و رهبری بهره بگیریم و مواظب باشیم کسانی که می خواهند با مصالح شخصی و گروهی مصالح اسلام را فدا کنند، بشناسیم.

«امثال زبیرها امروز هم وجود دارند. مواظب باشید راه زبیر را نرویم و دین را بازیچه قرار ندهیم سعی کنیم بازیچه دیگران هم نشویم برای این کار باید آن ها را بشناسیم. در چنین جایی نمی‌توان فعل مسلم را حمل بر صحت کرد. تا مسائل شخصی، خوب است حمل بر صحت شود اما وقتی مصالح اسلام و انقلاب در کار است باید احراز کرد که این مسیر درست است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقل سخن دیگری از  آیت الله مصباح یزدی اشاره و از قول وی خاطرنشان کرد: با این اصول ما در حساس ترین فصول انقلابمان قرار داریم گرچه همه فصول انقلاب مانند فصول اسلام حساس است اما برخی برای پیشبرد کارشان لباس دین می‌پوشند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری به نقل از آیت الله مصباح گفت: یکی از بلاهای دیگر، فرافکنی است و باید مراقب باشیم و تقصیرها را به گردن دیگران نیندازیم. همچنان که امیرالمومنین(ع) فرمودند شخص مومن از صبح تا شام خودش را متهم می‌کند و تقصیرها را به گردن دیگران نمی‌اندازد بنابراین مراقبت باشید همواره رفتار خود را بررسی کنید و اگر اشتباهی دارید، اصلاح کنید.

حجت اسلام روانبخش با بیان اینکه ‌آیت الله مصباح نکاتی را در مورد شخصیت مقام معظم رهبری ذکر کرد و گفت: ایشان فرمودند نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده در طول 14 قرن تاریخ اسلام غیر از معصومین نظیرش را نمی‌شناسیم امام (ره) از جهت علم،‌ تقوا، مدیریت، شجاعت،‌ آن اخلاص و فداکاری را داشتند و بعد از ایشان مقام معظم رهبری همان ویژگی‌های حضرت امام (ره) را دارند. چنین نعمتی را خداوند در اختیار ما قرار داده است و ما باید در برابر این نعمت شکرگزار باشیم و زمینه را برای استفاده مردم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح گفت امتی را سراغ ندارم که این همه امکانات معرفت و روشنی مسیر برایشان فراهم شده باشد با اینکه امام معصوم در میان ما حضور ندارد، اما شاید اگر در عصر حضور ائمه هم بودیم از این امکانات بهره نمی‌بردیم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری بابیان اینکه آیت الله مصباح به فرمایشی از امام صادق (ع) به شاگردان خود مبنی بر اینکه در مسجد کوفه بنشینید فتوا بدهد و مردم را هدایت کنید اشاره و تصریح کرد: ایشان گفت، اگر ما هم آن روز در عراق بودیم می بایست از شاگردان امام صادق (ع) بهره می‌گرفتیم و حالا هم این شرایط توسط علما و مراجع برای ما فراهم است.

«سعی کنید در کارهایتان دقت داشته باشید و ببینید که آیا این کار مورد رضایت خداوند است یا نه. هر خطی که می نویسید و هر جمله ای که می گویید و هر امضایی که می‌کنید باید ببینید مورد رضایت خداوند است یا خیر؟ هر قدمی که بر می‌داریم اگر برای خداوند نباشد بسیار ضرر کرده‌ایم و گنجی را از دست دادیم که هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد و اگر کاری کنیم که موجب خشم خدا شود زیانی می کنیم که با هیچ چیز قابل جبران نیست.»

روانبخش گفت: آیت الله مصباح فرمودند تلاش برای اینکه بفهمیم خدا از ما چه می‌خواهد، عبادت است پس سعی کنیم تا زمانی که در کاری به یقین نرسیده ایم و نمی دانیم که این کار برای رضا خداوند است یا خیر آن را انجام ندهیم اما برای فهم آن تلاش کنیم تا به آن برسیم. در این راه توسل به اولیای خدا حتی توسل به شهدا هم می‌تواند موثر باشد. ما در شهر قم پناهگاهی مانند حضرت معصومه(س) داریم و اگر در جایی شهیدی دفن شده می‌توان به آن توسل جست.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    ماشاءالله به آیت الله مصباح و بصیرتش. به نکته خیلی مهمی اشاره کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس