وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن مثبت خواندن دیدار خود با وزیر ارتباطات و رسانه های روسیه، گفت: از این پس همکاری های نزدیک تری با روسیه در زمینه اینترنت و پرتاب ماهواره ملی خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، محمود واعظی در حاشیه دیدار با نیکلای نیکیفورف وزیر ارتباطات و رسانه های روسیه در محل وزارت ارتباطات در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی اینترنت که بزودی در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، افزود: در این جلسه ایران و روسیه توافق کردند نسبت به شکستن انحصار آمریکا در زمینه اینترنت مناسبات های خود را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه همکاری های دو جانبه ایران و روسیه بزودی افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: در اولین گام دو کشور رادارهای خود را به روی یکدیگر باز خواهند کرد.

واعظی گفت: در بحث ترانزیت دیتا از طریق کنسرسیوم آیپک، ایران و روسیه همکاری های دوجانبه خود را افزایش خواهند داد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر افزایش سطح همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور، تاکید کرد: در این روابط هر دو کشور محصولات تولیدی خود را در بازارهای سوم عرضه خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه افزایش سطح امنیت تبادل اطلاعات و شبکه برای هر ایران و روسیه بسیار مهم است، افزود: مقرر شد از تجربیات طرفین برای بالا بردن سطح امنیت شبکه و اطلاعات میان دو کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

واعظی با اشاره به فعالیت های خوب شرکت های روسی در زمینه شبکه های اجتماعی، گفت: مقرر شد از تجربیات این شرکت ها در ایران نهایت استفاده را ببریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه روسیه یک موتور جست و جوی قوی به نام یاندکس در اختیار دارد، گفت: توافق کردیم این موتور جست و جو در ایران دفتری داشته باشد تا بتواند خدمات خود را بهتر در اختیار ایرانیان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز آمادگی داریم در رابطه با خط و زبان فارسی از طریق موتور جستجوی یوز و پارسی جو همکاری های دو جانبه با روسیه، داشته باشیم.

واعظی تصریح کرد: از جمله موضوعات مهم مورد بحث دراین دیدار، اینترنت اشیاء، مدیریت داده های عظیم، نسل پنجم موبایل و شهر هوشمند است که در زمینه همکاری های دو جانبه فعالیت خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در بخش سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ICT در حال گسترش است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبادل نظر در همه بخشها را با روسیه دارد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بریکس در مسکو، اظهار داشت: در رابطه با کاهش انحصار مدیریت اینترنت در جهان رایزنی های خود را با روسیه و کشورهای موافق شکست انحصار، ادامه خواهیم داد و در قالب ITU و جلسات WSIS با هم تعامل و مذاکرات خوبی خواهیم داشت.

واعظی با بیان اینکه اجلاس بریکس در مسکو باب جدیدی را پیش روی کشورها قرار می دهد، افزود: اواسط ماه دسامبر در نیویورک در سازمان ملل برای سرنوشت انحصار اینترنت تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر ارتباطات بر همکاری در زمینه تحقیقات و توسعه(R&D) تاکید کرد و ادامه داد: در ایران سالی 200هزار نفر در حوزه ICT فارغ التحصیل می شوند و در بسیاری از کشورهای مطرح در حوزه ICT مدیران برجسته بخش IT ایرانی هستند که دراین میان، می توانیم با همکاری یکدیگر از محصول فکر و اندیشه آنها، برای تولید محصول استفاده کنیم.

وی گفت: در رابطه با همکاریهای پستی، دو کشور ایران و روسیه مراودات زیادی با یکدیگر دارند و قصد داریم در زمینه تجارت الکترونیک، همکاریهای بیشتری داشته باشیم.

واعظی درباره استفاده از ماهواره و همکاری با روسیه در این خصوص، تصریح کرد: با شرکت های روسی مذاکره خواهیم کرد تا اگر ماهواره ای که با مشخصات ایران هماهنگ باشد، داشته باشند آن را خریداری کرده و به فضا بفرستیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ساخت ماهواره نزدیک به دوسال زمان خواهد برد، تاکید کرد: اگر ماهواره ای مطابق با مشخصات ایرانی یافتیم برنامه زمانی پرتاب آن را متعاقبا اطلاع رسانی خواهیم کرد.


منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دانشجوی شریف ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    ایران فرانسه ایران روسیه ایران هند ایران چین!...واقعا جای تبریک داره به مسئولین جمهوری اسلامی که در آخرین سال ده ساله پنجم توسعه در بخش فضایی به چنین وضعیتی رسیدن!!.. راستی محض آقایون داخل سازمان فضایی که ایران رو قدرت چندم فضایی و موشکی دنیا می دونن دومین ماهواره ژئو ترکیه با 40 درصد عمق ساخت خود ترکیه توسط چین در مدار ژئو قرار گرفت!!..و ماهواره بعدی ترک استار قراره 100 درصد ساخت خود ترکیه باشه و چهارمین ماهوره توسط خود ترکیه تا 2025 پرتاب میشه...بعد ما دنبال این کشور و اون کشور برای ساخت ماهواره و ماهواره بر هستیم... البته شما فقط برید دنبال اضافه کاری های نفتی تون...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس