با واکنش تند مقامات کاخ‌سفید به حمله‌هوایی روسیه علیه تروریست‌های داعش در سوریه، ائتلاف آمریکایی ضدداعش به ائتلاف حامی‌داعش تغییر رنگ داد.

به گزارش مشرق، پس از ورود نظامی روسیه به سوریه برای حل بحران این کشور، ائتلاف آمریکایی ضد داعش با واکنش‌های تند به حمله هوایی مسکو علیه تروریست‌های داعش به‌طورعلنی و درعمل به ائتلاف حامی‌داعش تغییر نام داد.

در این گزارش ضمن بررسی مواضع روسیه از آغاز بحران سوریه و نیز حمله هوایی مسکو به مواضع تروریست‌های داعش که در راستای دفاع از منافع روسیه در دمشق شکل گرفت، به‌بیان اظهارت تعدادی از نمایندگان خانه‌ملت نیز می‌پردازیم.

 
*آغاز بحران سوریه 

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

چند سالی است که سوریه با بحران و جنگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که به اذعان همه رسانه‌ها، نتیجه حمایت از مقاومت اسلامی در منطقه و نیز ایستادگی در برابر دست‌اندازی صهیونیسم و آمریکاست. 

کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا با همکاری و همراهی همه‌جانبه کشورهای عربی منطقه به سردمداری عربستان، به بهانه حمایت از معترضان دولت بشار اسد، اقدام به ایجاد و ساماندهی و نیز تسلیح گروه‌های تروریستی همانند داعش، جبهه‌النصره و ارتش‌آزاد هستند که منفورترین و وحشیانه‌ترین اقدامات تاریخ‌بشر را علیه مردم بی‌گناه این کشور به‌کار می‌بندند.


*مواضع مسکو درقبال بحران سوریه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

با تشدید بحران سوریه و وقوع برخی تحولات سرنوشت‌ساز در عرصه سیاسی و نیز میدانی این کشور، روسیه از همان ابتدا مواضع خود را علی‌رغم میل کشورهای غربی اعلام و حمایت خود را از نظام سوریه و هم‌چنین مردم بی‌گناه آن اظهار داشت. 

با آغازبحران سوریه و تبدیل شدن آن به جنگ داخلی گسترده، روسیه به عنوان یکی از حامیان اصلی دولت سوریه و علی‌رغم انتقادات آمریکا و متحدین غربی و عربی‌اش همواره بر پشتیبانی از دولت دمشق و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه ونیز ادامه همکاری با دولت این کشور و پایبندی خود به توافقات مسکو- دمشق تاکید داشت. مقامات روسیه در عین حال این مسئله را بارها متذکر شده‌اند که هرگونه طفره رفتن از حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه، عامل اصلی دامن زدن به آشوب و هرج‌و‌مرج در این کشور و به‌تبع آن در سراسر منطقه خاورمیانه خواهد بود.
 

*تحولات سوریه از زبان مقامات روسیه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه بارها تاکید کرده است که کشورش در آینده نیز بر اساس مواضع اصولی خود با اوضاع سوریه برخورد خواهد کرد. وزیر خارجه روسیه درباره رویکرد دوگانه غرب و به‌ویژه کاخ‌سفید در قبال اوضاع کنونی در سوریه آن را بسیار خطرناک دانسته و تاکید دارد که چنین رویکردی تنها منجر به ادامه مناقشه مسلحانه و خونین کنونی در این کشور و تشدید آن و نیز رشد تمایلات تند و تهدیدات تروریستی و گسترش آن در سطح منطقه خواهد شد.

 
*آغاز حمایت نظامی روسیه از سوریه با حمله به مواضع تروریست‌ها

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

پس از اصرار آمریکا و غربی‌ها ونیز کشورهای عربی منطقه بر مواضع خود در حمایت از  تروریست‌های تکفیری در سوریه، این‌بار مسکو پس از هشدارهای متوالی خود به تروریست‌ها و حامیان غربی- عربی آنان؛ در تاریخ 1 اکتبر (8 مهرماه 94) با اجازه پارلمان این کشور جهت انجام عملیات برون‌مرزی توسط ارتش خود، بمباران مواضع داعش را در سوریه آغاز کرد. 


پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

هم‌چنین روسیه دلیل این اقدام خود را " دفاع از منافع ملی روسیه در سوریه " عنوان کرد. بنا به گفته رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه به طور رسمی از مسکو درخواست کرده تا از دمشق حمایت نظامی کند.


*حضور نظامی روسیه در سوریه در سه جمله از زبان "پوتین"

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، نقش و حضور نظامی کشورش در سوریه را در سه جمله کوتاه خلاصه کرد. 

وی گفت: "اول، حمایت ما از نبرد مشروع ارتش سوریه و به‌طور دقیق نبرد علیه گروه های تروریستی است. دوم، چنین پیشتیبانی هوایی بوده و شامل عملیات زمینی نخواهد بود. سوم، مدت زمان این پشتیبانی محدود و تا زمانی خواهد بود که ارتش سوریه در موضع قدرت و تهاجم قرار گیرد". 

 
*اولین موضع کاخ‌سفید درقبال حملات روسیه علیه تروریست‌های سوریه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی
 
"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در اولین واکنش رسمی کاخ‌سفید به آغاز عملیات جنگنده‌های روس در خاک سوریه، حمایت از دولت بشار اسد و حمله به داعش را دو موضوع کاملا جدا و متمایز عنوان کرد. 

وی گفت: "نباید نبرد علیه داعش را با حمایت از بشاراسد یکی بدانیم، که نخواهیم دانست. همچنین نگرانی عمیق خود را در صورت حمله روسیه به مناطقی که داعش و گروه‌های وابسته به القاعده در آنجا فعال نیستند، ابراز داشته ایم".

 
*هم‌گرایی مواضع غربی‌ها و آمریکا به‌عنوان پرچمداران نقض حقوق‌بشر از حضور روسیه در سوریه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا در موضع‌گیری خود در قبال حملات جنگنده‌های روسی به مواضع تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه مدعی هستند که این حملات نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده و تمامی راه‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه را مسدود می‌کند. آنها برای توجیه این ادعای مضحک خود به این مسأله استناد می‌کنند که جنگنده‌های روسی علاوه بر مواضع داعش، مواضع مخالفان به اصطلاح صلح‌طلب و یا معتدل سوریه را نیز هدف قرار می‌دهند.

آمریکا و غرب همواره تلاش کرده و می‌کنند تا حملات روسیه علیه داعش در سوریه را نامشروع جلوه داده و آن را ناشی از دشمنی و کینه‌توزی نمایش دهند. 


*دیدگاه محور چهارگانه " ایران، روسیه، عراق و سوریه " درقبال حضور روسیه در سوریه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

درست در نقطه مقابل دیدگاه تروریست‌پرور غرب، دیدگاه دیگری نیز وجود دارد؛ محور چهارگانه ایران، روسیه، عراق و سوریه در مقابل، معتقدند که دخالت نظامی مسکو در سوریه با هماهنگی کامل دولت این کشور بوده و هدف اصلی آن ریشه‌کن کردن کامل گروه‌های تروریستی ـ تکفیری و در نهایت سوق دادن امور به سمت راهکارهای سیاسی برای حل بحران سوریه است. 

اعضای این محور چهارگانه معتقدند که گروه‌های تکفیری در سوریه، هر چند تحت عناوین مختلف باشند اما درعمل تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن چیزی جز قتل و غارت شهروندان سوری و تجزیه این کشور نیست. بنابر این اعضای این محور بر این باورند که حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه زمینه را برای آغاز مذاکرات جدی سوری- سوری فراهم می کند، زیرا نابودی گروه‌های تکفیری در سوریه که در واقع دست راست استعمارگران غربی - عربی هستند، مقدمه تحقق این مهم است.

 
*موضع صریح نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون بحران سوریه و حضور روسیه در این کشور

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن حملات به‌ظاهر ضدتروریستی آمریکا علیه داعش که در واقع مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان را هدف قرار داده و با این کار کمک‌های تسلیحاتی را به این تروریست‌ها می‌رساند، از حضور روسیه به‌عنوان هم‌پیمان سوریه برای مقابله با تروریست‌ها و نیز حضور مستشاری ایران در دمشق در راستای عمل به وظیفه انسانی- اعتقادی خود، حمایت کردند.

 
*آمریکا و متحدانش بازنده اصلی در سوریه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی
 
"منصور حقیقت‌پور" نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با هذیان‌گویی توصیف کردن هشدار اوباما به روسیه درباره بمباران هوایی در سوریه و حمایت این کشور از رئیس جمهوری سوریه و همچنین ناکارآمدی ایران در حل بحران سوریه، اظهار داشت: آمریکا، عربستان و رژیم‌صهیونیستی تمام توان خود را صرف می‌کنند و از مزدوران داخلی سوریه حمایت کرده و ژنو 1 و 2 را برای حل بحران سوریه به راه انداختند اما درنهایت شکست خوردند. آن‌ها باید بدانند بازنده اصلی در سوریه خودشان هستند و پیروز اصلی صحنه نبرد، مردم سوریه و متحدانش هستند. 

نماینده مردم اردبیل در مجلس پیرامون نقش تاثیرگذار ایران در حل بحران سوریه تصریح کرد: آنها باید ایران جدید را بپذیرند، ایران مقتدر که نقش مهمی در حل مسائل منطقه دارد. در صورتی که به نظرات جمهوری اسلامی ایران احترام گذارند و آن را بپذیرند مسائل منطقه قابل حل خواهد بود در غیر این صورت قادر به درک مسائل منطقه نخواهند بود.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که آمریکا و رژیم‌صهیونیستی مقصر تمام اقدامات داعش هستند و روز به روز تنفر جهانی از آنها بیشتر می‌شود، گفت: در نهایت پیروز این صحنه، مردم منطقه، دولت‌های مقاوم و کشورهایی که اتحاد اصولی با سوریه دارند هستند.

حقیقت‌پور همچنین با اشاره به راهکار جمهوری اسلامی ایران درقبال سوریه تاکید کرد: راه حل بحران سوریه نظامی نیست، جمهوری اسلامی ایران هیچ زمانی راهکار نظامی پیشنهاد نمی دهد و بهترین راه را اجرای دموکراسی و حاکم بودن صندوق رای در این کشور می داند.

 
*ائتلاف آمریکا موجب تقویت داعش می‌شود

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی
 
"علاءالدین‌ بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در دیدار با "عدنان محمود" سفیر سوریه در تهران با بیان اینکه سیاست‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن منجربه تقویت گروه‌های تروریستی شده است، اظهار داشت: ‌ائتلاف آمریکا و کشورهای غربی علیه داعش نه تنها تاثیری در تضعیف گروه‌های تروریستی در منطقه نداشته بلکه موجب تقویت آنان شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت برقراری ثبات و آرامش در منطقه گفت: دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی در جهت برقراری صلح و ثبات و از بین بردن گروه‌های تروریستی منطقه به ویژه در سوریه حمایت می‌کنند؛ بنابراین گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی و احترام به تصمیم مردم سوریه می‌تواند به خاتمه بحران در این کشور منجر شود.

 
* وظیفه انسانی و اعتقادی سبب حضور مستشاری ایران در سوریه است

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

"سید باقر حسینی" دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وظیفه انسانی و اعتقادی سبب حضور مستشاری فرماندهان ایرانی در سوریه است، گفت: ایران نقش مستشاری را در سوریه ایفا کرده و بسیار خوب در این زمینه عمل می‌کنند و این وظیفه انسانی و اعتقادی ما در قبال مبارزه با تروریسم است. 

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرکتی که داعش با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی آغاز کرده، تهدیدی جدی برای منطقه است، اظهار داشت: سوریه به عنوان یکی از متحدان روسیه است و این طبیعی است که روسیه در جهت مبارزه با تروریسم و حمایت از هم پیمان خود اقدام کند. 

وی تاکید کرد: ائتلافی که با محوریت آمریکا علیه داعش شکل گرفت نه‌تنها نتیجه مثبتی نداشت بلکه در برخی مواقع مواضع نیروهای سوری و مردم بی‌گناه را مورد هدف قرار دادند و به همین بهانه سلاح ومهمات در اختیار نیروهای داعش قرار دادند.

 
*انگیزه‌های روسیه از همراهی با ایران و عراق برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه

پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

"وحید احمدی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود مستقیم روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم، با بیان این‌که اگر روسیه امروز با تروریست‌ها در سوریه مبارزه نکند، در آینده باید در سرزمین‌های خودش با تروریست‌ها مبارزه بی‌امانی را داشته باشد چون تعداد زیادی از تروریست‌های زیادی از چچن در سوریه حضور دارند افزود: وجود تروریست‌های چچنی در سوریه یکی از عواملی بود که برای روسیه انگیزه‌ای را جهت همراهی با ایران، عراق و سوریه ایجاد کرد تا ائتلافی را علیه تروریسم و ‌داعش تشکیل دهند. 

نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و‌دینور در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه گفته می‌شود حضور روسیه در سوریه برای مبارزه با تروریسم برای تلافی اقدامات آمریکا در مسئله اوکراین است، خاطر نشان کرد: عوامل متعددی برای حضور روسیه در سوریه وجود دارد و موضوع اوکراین، وضع تحریم‌ها علیه روسیه و موضع‌گیری غربی‌ها نیز می‌تواند در این مسئله موثر باشد و سبب ایجاد انگیزه برای ورود مستقیم به سوریه شده باشد.


پرده‌برداری از تغییررنگ ائتلاف آمریکایی

به‌نظر می‌رسد ورود روسیه به بحران سوریه که در عمل ریشه تروریست‌های تکفیری داعش را نشانه رفته است، چندان به مذاق حامیان این تروریست‌ها و در راس آن‌ها کاخ‌سفید و رژیم‌صهیونیستی و نیز عربستان خوش نیامده است؛ به‌علاوه دروغ‌بزرگ ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیز در راستای مبارزه با تروریسم برای همه به اثبات رسید.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس