منابع عربی از طرح مشترک وزیر خارجه آمریکا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و شاه اردن برای مهار انتفاضه قدس پرده برداشتند.

به گزارش مشرق، روزنامه السفیر با تیتر"طرح کری، نتانیاهو و عبدالله برای مهار انتفاضه از طریق آنچه توافقنامه الاقصی می‌خوانند، شکست الجبیر(وزیر خارجه عربستان) در مهار روسیه و مصر درباره ابتکار انتخابات زودهنگام" نوشت جان کری وزیر خارجه آمریکا با عجله و در پاسخ به درخواست کمک اسرائیل به منطقه آمد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دولت اشغالگر اسرائیل گفته بود با آغاز انتفاضه، تنها یک توافق اردنی اسرائیلی، صحنه اسرائیل را دور نگه می‌دارد و حفظ می‌کند به همین سبب جان کری، ایستگاه اصلی سفر خود را در امان پایتخت اردن قرار داد و متن‌هایی را که متناسب با منافع اسرائیل است با هدف مهار انتفاضه و جلب حمایت‌های عربی از اسرائیل با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات این رژیم در حق فلسطینی‌ها، قدس و مقدسات طراحی کرد.

نتانیاهو از توافق‌نامه‌ای شرم آور و خفت بار برای اردن پرده برداشت که ساماندهی وضع مسجدالاقصی را به توافق‌نامه وادی عربه(پیمان ننگین سازش میان اردن و رژیم اشغالگر قدس) مرتبط می‌کند که از سال 1994 میان امان و تل آویو امضا شده است. اما نتانیاهو اصرار دارد که لفظ مسجدالاقصی مورد استفاده قرار نگیرد و همچنان از آنچه به زعم خود جبل الهیکل می‌خواند، سخن می‌گوید. نتانیاهو گفته است دولت وی به ادامه اجازه دادن به نمازگزاران مسلمان صلح جو پایبند است و تعیین معیارهای نمازگزار صلح جو از غیر صلح جو را به پلیس خود واگذار کرده است و همچنین گفته وی، غیر مسلمانان(نه واژه صهیونیست‌های افراطی) بتوانند از جبل الهیکل دیدار کنند یعنی شهرک نشینان و صهیونیست‌های افراطی بتوانند همچنان مسجدالاقصی را هتک حرمت کنند.

آنچه جان کری پس از اقدام نظامیان اشغالگر در بیرون راندن حامیان فلسطینی مسجدالاقصی انجام داد، فروش نظریه کنترل شبانه‌روزی با دوربین است تا اینگونه القا شود که یک دستاورد ملی فلسطینی است که شایسته توقف انتفاضه است بدون اینکه حتی یک کلمه از یهودی سازی قدس و گسترش شهرک‌سازی گفته شود که وجب به وجب خاک فلسطین را فرا گرفته است.

مردم فلسطین که همچنان به انتفاضه و مبارزه خود بر ضد اشغالگران از طریق تظاهرات و عملیات علیه آنها ادامه می‌ دهند،در صفحات انتفاضه خود، "خیانت پادشاهی اردن با صفحه تاریک جدید از رژیمی توصیف می‌کنند که همواره در هر بحران و بن بستی به یاری اشغالگران می‌شتابد".

جان کری هم که می‌خواهد به اسرائیل اطمینان ببخشد که اهتمام به حل سیاسی بحران سوریه، او را از توجه به منافع عالی اسرائیل منصرف نمی‌کند به ویژه با افزایش آهنگ انتفاضه و آغاز موفقیت آن در قرار دادن شعار حمایت بین اللملی از قدس که دروازه‌های شورای امنیت را پس از طرح فرانسوی که آمریکا به شدت با آن مخالفت کرده است، کوبیده است.

جان کری از دولت نتانیاهو می‌خواهد که نیاز خود به کمک‌های آمریکا در زمینه امنیت و پایبندی و خودداری از گزینه‌های بررسی نشده در زمانی که آمریکا در وضعیتی که اجازه وارد شدن به جنگ‌ها را بدهد، نیست، یادآوری کند.

در مسیر سیاسی سوری، مسکو رقبای خود را با تسریع عملیات نظامی و سیاسی همزمان در سوریه خسته کرده است و سبب شده است آنها در پشت روسیه و همپیمان سوری آن سر و صدا راه بیندازند.

در حالی که گام‌های نظامی پیش از پایان یافتن اولین ماه از تشکیل کمیته چهارگانه شامل روسیه، ایران، سوریه، عراق به  اضافه حزب الله برای جنگ با تروریسم روند پرشتابی دارد، به نظر می‌رسد صحنه‌های رویارویی در سوریه در مقابل جبهه النصره و  همپیمانانش در شمال و جنوب تا مرزهای سوریه با ترکیه و اردن و جولان اشغالی و در عراق با آزادسازی الرمادی مرکز استان الانبار پس از آزادسازی کامل شهرستان بیجی و ضربات کوبنده به گروه داعش در آستانه یکسره شدن به نفع دولت‌های سوریه و عراق است.

همانطور که جان کری به سرعت به امان پایتخت اردن رفت تا امنیت اسرائیل را تضمین کند، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به قاهره شتافت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس