مراسم هشتم محرم «یوم العباس» زنجانی‌ها با حضور میلیونی عاشقان اباعبدالله الحسین در حسینیه اعظم زنجان با شکوه خاصی برگزار شد.

سرویس دین مشرق، مراسم هشتم محرم با حضور انبوه عزاداران حسینی از جای جای ایران اسلامی آغاز شد.

مراسم هشتم محرم زنجانی‌ها که به یوم العباس زنجانی‌ها مشهور است همه ساله در هشتم محرم برگزار می‌شود.

این مراسم که از با‌شکوه‌ترین مراسم‌های مذهبی جهان است با حضور صدها هزار نفر از مردم زنجان و هزاران نفر از ایرانیان و ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌شود.

این مراسم بزرگ همه ساله توسط ده‌ها شبکه تلویزیونی به صورت زنده برای شیعیان و دل دادگان ائمه معصومان به ویژه عاشقان اباعبدالله پخش می‌شود.

مراسم هشتم محرم پایتخت شور و شعور حسینی یکی از عزاداری‌های بزرگ شیعیان است‌ که هر سال با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌‎شود.

*فریاد بیعت مردم زنجان با مقام معظم رهبری

عزاداران حسینی مراسم هشتم محرم زنجان با فریادهای «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است» بار دیگر بیعت ‌خود را با مقام معظم رهبری اعلام کردند.

عزاداران زنجانی با فریادهای «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است» بار دیگر وفاداری خود را به نظام و انقلاب اعلام کردند.

*عرض ارادت مردم زنجان به حضرت ابوالفضل (ع)

دو بیت خاص امسال هشتم محرم مردم زنجان در مدح حضرت ابوالفضل (ع) به صورت یکپارچه از سوی عزاداران خوانده شد، شاه‌بیت امسال این مراسم «مولاسینه دلداده دی ابوالفضل» / «جاندان گیچوپ آزاده دی ابوالفضل» / «سردار کربلادی، فرمانده قوادی» است.

معنی شاه بیت(دلداده مولای خود است حضرت ابوالفضل/از جان گذشته و آزاده است حضرت ابوالفضل/سردار کربلاست فرمانده قواست)

‌همچنین رجزخوانی این مراسم باشکوه را «قبله عالمیان زاده زهرا دی حسین»، «مکه و کربوبلا مسجدالاقصادی حسین» است.

‌«جماعت یادگار حیدرم من / عزیزه مصطفایه یاورم من؛ دبیر دفترم من / وزیر لشکرم من» و «هانسی گروهین بله مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» از جمله رجزخوانی‌ها و شاه‌بیت‌های معروف مراسم هشتم محرم است.

{$sepehr_media_1202795_400_300}

*شیعه‌لرین حضرت عباسی وار

نوای «هانسی گروهین بل مولاسی وار»، «شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» به آسمان بلند شد.

این تک بیت که نوحه معروف زنجانی‌ها در مراسم هشتم محرم است در مدح حضرت ابوالفضل (ع) به صورت یکپارچه از سوی جمعیت حاضر در مراسم عزاداری خوانده می‌شود که معنی آن نیز این است که « کدامین گروه چنین مولایی دارد، شیعیان حضرت عباس دارند».

همچنین فریاد « یل یاتار طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» به معنی« همه طوفان‌ها و گردبادهای عالم خاموش می‌شود، اما پرچم حسین، هیچگاه پایین نمی‌آید» نیز از دیگر تک بیت‌هایی است که توسط جماعت حاضر در مراسم هشتم محرم در حال خواندن است.

« ای درس بصیرت ویرن عالملر عباس» ای حضرت عباسی که به همگان درس بصیرت دادی.

«جماعت یادگار حیدرم من / عزیزه مصطفایه یاورم من؛ دبیر دفترم من / وزیر لشکرم من» با معنی ای جماعت من یادگار حیدر هستم که امروز برای عزیز مصطفی یاور و دبیر دفتر هستم.

«اویون آباد کربلا، یاخچی گوناخ ساخلادین » دیگر تک بیتی است که به کنایه از واقعه رخ داده در کربلا با معنی ای سرزمین کربلا، آباد باش که خوب میهمان نوازی کرده خوانده می‌شود.

«من ابوالفضلم علمدار قیام، پیرو خط حسینم والسلام، هیهات من‌الذله» من ابوالفضل علمدار قیام و پیرو خط حسین هستم، نیز دیگر تک بیتی است که امروز از سوی عزاداران حسینی به صورت یکپارچه خوانده می‌شود.

‌*گرامی داشت یاد سردار همدانی

عزاداران و مداحان زنجان امروز در مراسم با شکوه هشتم محرم یاد و خاطره سردار شهید حسین همدانی را گرامی داشتند.

مداحان مراسم هشتم محرم نیز با قرائت اشعاری زیبا یاد و خاطره سردار شهید حسین همدانی را گرامی داشته و اقدامات وی را در حفظ و حراست از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه ستودند.

‌*حضور نفر از تازه شیعه شدگان در زنجان

از دیگر افرادی که برای حضور در مراسم هشتم محرم به زنجان وارد شده‌اند، 10 نفر از تازه شیعه‌شدگان هستند که ‌به عنوان پژوهشگر در جامعةالمصطفی تهران فعالیت دارند.

این تازه شیعه‌شدگان که اهل سه خانواده از کشور آلبانی، بنگلادش و نیجریه هستند به دعوت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان در مراسم هشتم محرم حضور دارند.

*حضور اقشار مختلف مردم درمراسم هشتم محرم

مدیران کل و مسئولان پایتخت شور و شعور حسینی نیز از جمله نماینده ولی فقیه دراستان زنجان، مدیران کل استان زنجان، ائمه جمعه، فرمانداران در این مراسم برای عرض ارادت به امام حسین (ع) حضور پیدا کرده‌اند.

*حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برای پوشش خبری یوم‌العباس زنجانی‌ها

امسال نیز مطابق سنوات گذشته خبرنگاران از رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در مراسم هشتم محرم حضور دارند و عکاسان نیز از سراسر کشور برای پوشش تصویری این مراسم عظیم و باشکوه عزاداری در حسینیه اعظم زنجان حضور پیدا کرده‌اند.

اجتماع میلیونی در «یوم العباس»+ فیلم

*حضور همدل و همزبان مردم زنجان در مراسم هشتم محرم

حضور یکپارچه مردم پایتخت شور و شعور حسینی نیز از دیگر ویژگی‌های مراسم هشتم محرم است که طی سنوات گذشته نیز موجب خلق حماسه‌ای از جنس عشق و معرفت شده است.

مردمی که همیشه در صحنه حضور داشته و عشق و وفاداری خود را به حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) نشان داده‌اند.

پرشورتر از حضور همه اقشار حضور مرد و زن، پیر و جوان، کودک و خردسال است که موجب شور و شعور بیشتر مراسم هشتم محرم شده است.

‌‌*استفاده از بالگرد برای تصویر برداری مراسم هشتم محرم زنجان

برای تصویر‌برداری مراسم هشتم محرم زنجان از یک فروند بالگرد استفاده می‌‌شود.

‌‌مراسم هشتم محرم زنجان از طریق شبکه‌های مختلف به نقاط مختلف کشور و برخی کشورهای جهان به صورت زنده پخش می‌شود.

صدا و سیمای مرکز زنجان برای تصویربرداری مطلوب و شایسته این مراسم از یک فروند بالگرد نیز بهره جسته است تا عظمت و شکوه این مراسم بیش از پیش به نمایش گذاشته شود.

*میهمانان ویژه مراسم

هر سال جمعی از مسئولان کشوری برای حضور در این مراسم به زنجان سفر می‌کنند‌ که امسال هم حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم حضور خواهند داشت‌.

پخش زنده مراسم از 8 شبکه تلویزیونی

مراسم عزاداری هشتم محرم زنجان از شبکه‌های اشراق، پرس TV، الکوثر، 3، سحر یک، جام جم و خبر به‌صورت زنده پخش می‌شود.

*فعالیت 300 نفر برای پوشش مراسم هشتم محرم زنجان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان از فعالیت 300 نفر برای پوشش مراسم هشتم محرم زنجان خبر داد.

مرتضی صفری‌ اظهار داشت: صدا و سیمای مرکز زنجان نیز که نقش بسیار مهم و اثرگذاری در خلق و نمایش این حماسه حسینی، به جهانیان و تبدیل کردن این عزاداری‌ها به الگویی برای جهان تشیع دارد.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در راستای عمل به وظیفه خطیر خود در ترویج فرهنگ ناب اسلامی و شیعی ‌برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را برای پوشش در خور و شایسته این مراسم‌ها انجام داده است، اضافه کرد: در این راستا و از تمامی امکانات و تجهیزات خود و حضور بیش از 300  نفر از همکاران پر تلاش خود بهره‌گیری می‌کند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با اشاره به تجهیزات در نظر گرفته شده برای پخش زنده مراسم‌های عزاداری هشتم محرم اظهار داشت: استفاده از تجهیزاتی همچون، بالگرد، دوربین  پرنده (کواد کم)، سه واحد سیار تلویزیونی، 19 دوربین حرفه‌ای تصویر برداری،  یک دستگاه sng، چهار دستگاه مایکروویو، سه دستگاه کرین و ... و همچنین همکاری بیش از 50 نفر از همکاران سازمان نیز در دستور کار مرکز قرار دارد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    1 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس