کد خبر 484977
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹

گزارش‌ها درباره تعداد زخم‌های پیکر سیدالشهدا(ع) آن‌قدر متعدد و متفاوت است که به سهولت نمی‌توان یکی را ترجیح داد و حتی جمع بین برخی از آنها ممکن نیست. با این حال به نظر می‌رسد تعداد جراحات بیش از یکصد زخم بوده است.

 به گزارش مشرق، یکی از آسیب‌های مهم در عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)،‌ بیان توصیفات اغراق‌آمیز و غلو درباره آمار و ارقام حادثه عاشوراست. به همین منظور، با استناد به کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا»‌ (زیر نظر حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی) برخی از این آمارها را بررسی می‌کنیم:

* تعداد زخم‌های بدن امام

مورخان تعداد زخم‌ها و جراحاتی را که بر پیکر پاک امام وارد شده است، گوناگون نقل کرده‌اند:

1- از امام صادق(ع) نقل شده که تعداد جراحت‌های امام حسین(ع) 33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر بده است. در روایت دیگری از ایشان، 33 زخم نیزه و 44 زخم شمشیر و تیر و در روایت سوم از امام صادق(ع) بیش از هفتاد ضربه شمشیر ذکر شده است.

2- در روایتی از امام باقر(ع) تعداد جراحات وارده بیش از 320 زخم و در خبر دیگری از آن حضرت، 63 ضربه شمشیر و نیزه و تیر نقل شده است.

3- در روایتی از امام سجاد(ع) تعداد جراحات، 40 ضربه شمشیر و زخم نیزه نقل شده است.

4- برخی منابع بیش از 110 زخم (در اثر اصابت تیر، نیزه و ضربه شمشیر در بدن) یا پارگی در لباس حضرت گزارش کرده‌اند.

5- برخی دیگر، 120 ضربه شمشیر و 6 زخم ناشی از اصابت سنگ نوشته‌اند.

6- ابن‌سعد 33 زخم نوشته است.

7- علی‌بن‌محمد علوی (عمری) و ابن‌عتبه (828ق) 70 زخم نوشته‌اند.

8- سید بن طاووس برای امام هنگامی که مبارزه می‌کردY 72 زخم و بعد از شهادت امام نزدیک به 180 زخم نیزه، تیر، شمشیر و سنگ گزارش کرده است.

چنانکه ملاحظه می‌شود، گزارش‌ها در این زمینه، آن‌قدر متعدد و متفاوت است که به‌سهولت نمی‌توان یکی را ترجیح داد و حتی جمع بین برخی از آنها ممکن نیست. با این حال به نظر می‌رسد تعداد جراحات بیش از 100 زخم بوده است. چه‌بسا برخی از این ارقام هم تنها ناظر به کثرت جراحات امام باشد، نه ذکر آمار دقیق؛ چنان‌که در برخی گزارش‌ها آمده است که آن‌قدر تیر بر بدن امام اصابت کرده بود که بدنش پوشیده از تیر شده بود.

* آمار تازندگان اسب بر بدن امام

برخی از منابع، تنها ماجرای اسب تازاندن دشمنان بر بدن مطهر امام را نقل کرده‌اند؛ بدون آنکه به تعداد آن افراد اشاره‌ای بکنند؛ اما در بسیاری از منابع آمده که 10 نفر مأمور این کار بوده‌اند. البته بلعمی، این آمار را 20 نفر ثبت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سجاد هدایتی نیا IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    😭😭😭السلام علیک یا مظلوم ،مولاجان قربان خون مقدست ،بمیرم برات مولاجان یا اباعبدالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس