کد خبر 484849
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

یکی از پیام‌های سفر اسد به مسکو این است که سوریه به یک ثبات نسبی رسیده است که رئیس‌جمهور آن می‌تواند به‌راحتی از فرودگاه دمشق به کشورهای دیگر سفر کند.

 به گزارش مشرق، طی ساعات اخیر خبری روی خروجی رسانه‌های مهم منطقه و جهان مخابره شد که توجه همه فعالان و صاحب‌نظران سیاسی را به خود جلب کرد: اسد به مسکو رفت و با پوتین دیدار کرد.

رسانه‌های رسمی روسیه و سوریه نیز جزئیات کامل دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین همتای روس وی را منتشر کردند.

ادامه عملیات نظامی علیه تروریسم در سوریه و مسائل مربوط به جنگ با گروه‌های تروریستی افراطی و مسائل مرتبط با روند عملیات هوایی روسیه و پشتیبانی در عملیات نیروهای مسلح سوریه و همچنین ابعاد مختلف روابط دوجانبه میان دمشق و مسکو از جمله مسائلی بود که در دیدار پوتین و اسد مورد بررسی قرار گرفت.

تأکید سران روسیه و سوریه بر این مسئله که "حرف نهایی را بدون شک ملت سوریه خواهند زد" از نقاط قابل توجه درباره این دیدار است.

اسد در دیدار با پوتین، وی را در جریان اوضاع سوریه و طرح‌های ارتش عربی سوریه و روند عملیات نظامی در سوریه قرار داد و تقدیر و تشکر ملت سوریه از پشتیبانی روسیه در این زمینه را به پوتین ابلاغ کرد.

مهمترین محورهای سخنان اسد در این دیدار به این شرح است : تروریسم، مانعی در برابر حل سیاسی (بحران) به شمار می‌رود و گام‌ها و اقدامات سیاسی باید پس از هرگونه تحرک نظامی انجام شود، ضرورت توقف تمام اشکال حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی و فراهم شدن زمینه این‌که ملت سوریه خود برای تعیین آینده خود تصمیم بگیرد، هدف از عملیات نظامی، سرکوب و نابودی تروریسمی است که مانع حل سیاسی شده  است و مشارکت نیروی هوایی روسیه در عملیات ضد تروریسم در سوریه به توقف گسترش و توسعه طلبی گروه‌های تروریستی کمک کرده است. عملیات هوایی روسیه در سوریه در چارچوب قانون بین الملل صورت می‌گیرد.

اسد همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری میان دو کشور (روسیه و سوریه) برای بازسازی سوریه در زمینه‌های مختلف ادامه یابد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار آمادگی خود را برای کمک به عملیات‌های نظامی و سیاسی در سوریه اعلام و تأکید کرد با قدرت‌های بین المللی دیگر برای یافتن راه‌های دستیابی به حل سیاسی بحران همزمان با مبارزه با تروریسم تماس خواهد گرفت.

پوتین گفت در نهایت دستیابی به حل سیاسی طولانی‌مدت بر اساس عملیات سیاسی‌ای خواهد بود که تمام گروه‌های سیاسی دینی و قومی در آن شرکت کنند.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: حرف آخر را در این زمینه فقط باید ملت سوریه بزند. قطعاً سوریه، کشور دوست روسیه است و ما آماده‌ایم نه‌تنها در عملیات نظامی علیه تروریسم بلکه در عملیات سیاسی هم به این کشور کمک کنیم.

پیام‌های یک دیدار ویژه در کرملین

"حسن هانی‌زاده" کارشناس مسائل بین الملل درباره دیدار غیرمنتظره بشار اسد از روسیه می‌گوید: دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو، سرانجام به اتخاذ یک تصمیم نهایی برای ریشه‌کنی گروهک‌های تروریستی در سوریه منجر می‌شود.

از آنجایی که ائتلاف شکلی و ظاهری آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای این کشور علیه داعش هیچ‌گونه دستاوردی به‌همراه نداشت، بنابراین، روسیه پس از گذشت یک سال از تشکیل این ائتلاف به این نتیجه رسید که آمریکا برای مقابله با داعش جدی نیست. از نظر مسکو، آمریکا ممکن است در یک فرایند زمانی مشخص، از گروهک‌های تروریستی موجود در سوریه علیه منافع ملی روسیه استفاده کند.

این کارشناس ابراز عقیده می‌کند با توجه به اینکه بیش از هشت‌هزار نفر از اعضای گروهک داعش را عوامل تروریستی مربوط به آسیای میانه از جمله چچن تشکیل می‌دهند، لذا آمریکا در آینده ممکن است، از این گروهک علیه روسیه استفاده کند.

به‌اعتقاد این کارشناس، از سوی دیگر، در صورت سرنگونی دولت سوریه، منافع روسیه در شرق دریای مدیترانه مورد تهدید قرار می‌گیرد، بنابراین دولت روسیه به این نتیجه رسیده است که باید گروهک‌های تروریستی را در خاک سوریه سرکوب کرد.

تصمیم پوتین برای مقابله جدی با گروهک‌های تروریستی در سوریه، اقدامی کاملاً برگرفته از نگاه استراتژیک روسیه به دولت بشار اسد است به همین دلیل در جریان ملاقات بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ولادیمیر پوتین، مسئله شکل‌گیری ائتلافی جدید علیه گروهک‌های تروریستی موجود در سوریه به‌طور جدی مورد بحث قرار گرفت، ائتلافی که با حضور روسیه، سوریه، عراق و ایران شکل گرفته  است.

این کارشناس در ادامه می‌گوید بر اساس گزارش‌های موجود، پس از گذشت سه هفته از حضور نیروی هوایی روسیه در سوریه، تا کنون نزدیک به 1500 نفر از اعضای گروه تروریستی داعش و جبهه النصره به هلاکت رسیده‌اند و ضربات مهلکی به آنها وارد شده است و این امر نشان می‌دهد اوضاع بحرانی سوریه به‌سمت و سویی حرکت می‌کند که در آن نقش تأثیرگذار روسیه و ایران کاملاً پررنگ خواهد بود.

هانی‌زاده تصریح کرد طبیعی است که دیدار اسد و پوتین، سران سوریه و روسیه، موجب خواهد شد تا آینده خاورمیانه بر اساس راهکارهای مشترک روسیه، ایران و سوریه رقم بخورد و توطئه‌های مشترک آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر در آینده نقش بر آب شود. این دیدار در نهایت به روند حل بحران سوریه در سطح سیاسی و ریشه‌کنی تروریسم هم در سطح نظامی با ائتلاف چهارجانبه کمک خواهد کرد.

شکسته‌شدن محاصره سیاسی سوریه

می‌توان گفت یکی از پیام‌های این دیدار در سطح داخلی این است که سوریه به یک ثبات نسبی رسیده است که رئیس جمهور  آن می‌تواند به‌راحتی از فرودگاه دمشق به کشورهای دیگر سفر کند، دیگر پیام آن این است که دو کشور سوریه و روسیه عزم جدی دارند که پرونده تروریسم را هرچه زودتر یکسره کرده و ببندند و در سطح سیاسی هم بحران پیچیده این کشور را حل و فصل کنند که این نکته در اظهارات دو رئیس جمهور مورد تأکید قرار گرفت که در صورت تحقق این امر، ائتلاف چهارگانه اخیر هم تقویت خواهد شد که در مسئله مبارزه با تروریسم بسیار جدی است به‌خلاف آمریکا و متحدانش که ائتلاف صوری آنها بیشتر به تقویت و گسترش داعش منجر شده است تا تضعیف آن.

از سوی دیگر بر اساس شواهد و قرائن و همچنین اظهارات مقامات رسمی سوریه و حتی برخی مقامات عراقی، ائتلاف آمریکا در نبرد با داعش تأثیرگذار نبوده است و حتی در این راستا با انتخاب نخست وزیر جدید کانادا، این کشور بلافاصله خروج خود از ائتلاف آمریکایی علیه داعش را اعلام کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس