گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

تحریم‌ها باز هم فرو پاشید باور نمی‌کنید؟ ببینید!

روزنامه‌های مختلف دیروز به شیوه‌های متفاوت فرا رسیدن روز اجرای تعهدات یکطرفه ایران را در صفحات اول خود منتشر کردند.
طبق متن برجام، روز 26 مهرماه، روز تصویب این توافق بود و از این روز، زمان اجرای تعهدات مختلف ایران در زمینه از کار انداختن و جمع کردن 14هزار سانتریفیوژ، خارج کردن 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده از کشور، توقف غنی‌سازی در فردو، تغییر کاربری رآکتور آب سنگین اراک، اجرای پروتکل الحاقی و... فرا می‌رسد. در این روز در مقابل فقط آمریکا و اروپا اعلام می‌کنند که بخشی از تحریم‌ها را پس از عمل به همه تعهدات و تأیید و اعلام رضایت آژانس، متوقف یا تعلیق می‌کنند، اما برخی روزنامه‌ها تیترهای انحرافی و غلط‌انداز برای این مقطع انتخاب کردند و طبق معمول آدرس‌های غلط به افکار عمومی دادند.
تیتر روزنامه‌های مختلف به این شرح است:
- جام جم: آزمون لغو تحریم‌ها
- رسالت: منتظر اقدام آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها هستیم
- جوان: ‌لغو تحریم‌ها فعلا روی کاغذ
- قدس: لغو تحریم‌ها، شاید 2 ماه دیگر...
- وطن امروز: آغاز تخریب هسته‌ای، وعده تعلیق تحریم‌ها
- آفتاب یزد: دستور لغو تحریم از سوی آمریکا و اروپا
- بهار: ‌رژیم تحریم‌ها فرو ریخت
- شرق: آغاز لغو عملی تحریم‌ها
- شهروند: تمام شد (دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کردند)
- ایران: دستور آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ایران
- روزنامه اعتماد هم تیتر بزرگ تمام صفحه خود را به کلمه «تحریم» در حال تکه‌تکه شدن و فروریختن اختصاص داد.
- آرمان: روز تصویب، روز گام بزرگ برجام. فهرست لغو تحریم‌ها اعلام شد.
یادآور می‌شود نشریات زنجیره‌ای و برخی محافل دولتی ظرف 2 سال گذشته دست‌کم 3 بار مدعی شده‌اند تحریم‌ها فرو پاشیده و رژیم تحریم‌ها درهم شکسته است! از جمله پس از توافق موقت ژنو در آذر 92 گفته شد می‌دانید این توافق یعنی چه، یعنی فروپاشیدن تحریم‌ها.


ایل جورناله: جنگ نرم علیه ایران  مدت‌هاست که شروع شده است


یک روزنامه ایتالیایی نوشت جنگ نرم علیه ایران مدت‌هاست که آغاز شده و جنبش سبز نمونه‌ای از این جنگ نرم بود.
روزنامه ایل‌جورناله می‌نویسد: جنگ نرم علیه ایران مدت‌هاست که آغاز شده است. کسانی، تلاش «انقلاب سبز» به هدایت واشنگتن، لندن و پاریس جهت واژگونی دولت اسلامی ایران را به یاد می‌آورند. برنامه این بود که بلافاصله پس از انتخابات 2009، یک بسیج توده‌ها از خارج با استفاده از «اتهام تقلب» توسط برندگان انتخابات ایجاد و سپس یک دولت انتقالی به ریاست میرحسین موسوی تشکیل شود، فردی که باید بخش نفت را خصوصی‌سازی می‌کرد و پسر شاه سابق را نیز بازمی‌گرداند.
این روزنامه می‌افزاید: هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته بود ما از پشت صحنه فعالیت می‌کنیم و برای تقویت تظاهرکنندگان، خیلی کار کرده‌ایم.»
ایل جورناله نوشت: با وجود تلاش رسانه‌های غربی، این مخالفت‌ها محدود به طبقات شمال شهر تهران به ویژه جوانان شد بدون اینکه بتواند به عمق ایران نفوذ پیدا کند.
این روزنامه خاطرنشان می‌کند: انقلاب سبز، شبحی است که همواره به ویژه در این ماه‌ها و در پی توافق هسته‌ای دیده می‌شود. اجرای این تفاهم شامل از میان برداشتن تحریم‌ها در دو مرحله می‌شود و تاکنون تنها امتیازی که ایران داده است ورود ناظران آژانس هسته‌ای به سایت پارچین بود اما همه این برگشت‌پذیر است، چه زمانی که ایران به توافق هسته‌ای احترام نگذارد و چه زمانی که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را مجددا و بدون توجیه اعمال کنند.
ایل جورناله افزود: قبلا غربی‌ها ایران را یک «شر مطلق» تصور می‌کردند ولی امروز ناگهان یک تمدن هزاره‌ای به شمار می‌رود که با او می‌توان گفت‌وگو کرد. هرگز نباید به پشتک‌های دیپلماتیک و روزنامه‌نگاری اطمینان کرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای به‌عنوان یک سیاستمدار واقع‌بین، مانع هیجان شد و در این خصوص هشدار داد. وی اخیراً در طی دیدار با مدیران رادیو و تلویزیون ایران اظهار داشت که یک جنگ نرم در حال انجام است که هدف آن استحاله جمهوری اسلامی ایران و واژگونی اصول انقلاب است. وی همچنین بر نقش اساسی رسانه‌ها به‌عنوان ابزار مبارزه علیه این دشمن نامرئی، تاکید کرد.
ایل جورناله افزود: خطاب آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر رو به جوانان بود. او گفت که هدف جنگ نرم، القا نظریات نادرست مربوط به دنیای غرب میان جوانان با انتشار تصاویر جذاب از کشورهای ثروتمند که ظاهرا امن و بدون مسائل اجتماعی هستند است. این‌گونه القا می‌شود که اوضاع کنونی ایران شرم‌آور است و باید پیشرفت کنند.
روزنامه ایتالیایی با اشاره به ترویج مظاهر سبک زندگی غربی از طریق شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای و رستوران‌ها و مغازه‌های لوکس می‌نویسد: چنین محیط‌هایی در زندگی شمال شهری، دیگر ایران نیست بلکه غرب است. جنگ نرم‌ مدتی است که آغاز شده است.


قرار بود 30 هزار میلیارد تومان به تولید اختصاص داده شود!


بسته جدید دولت برای حمایت از تولید و خروج از رکود درحالی رونمایی می‌شود که پیش از این سهم یارانه بخش تولید از افزایش حامل‌های انرژی پرداخت نشده است.
روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد اسلامی در گزارشی نوشت: براساس وعده‌های جدید رئیس‌جمهور، بسته خروج از رکود رونمایی می‌شود. آن‌طور که پیش‌بینی شده، قرار است در این بسته 7/5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های اقتصادی تزریق شود اما موضوع مورد بحث این است که این میزان اعتبار به چه بخش‌هایی از اقتصاد اختصاص یابد تا اقتصاد کشور از رکود خارج شود. در این میان برخی از فعالان بخش خصوصی معتقدند که این تسهیلات مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی‌کند و برخی دیگر بر این باورند که این 7/5 هزار میلیارد تومان بهتر است در بخش تولید هزینه شود.
«تسهیلات 7/5 هزار میلیارد تومانی گره‌ای از مشکل اقتصاد باز نمی‌کند.» اینها بخشی از اظهارات مسعود دانشمند، یکی از اعضای اتاق بازرگانی در پاسخ به هزینه‌کرد این میزان تسهیلات برای اقتصاد کشور است. وی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تأکید می‌کند که «اصولاً این میزان رقمی نیست که بتواند در مجموعه اقتصاد کشور تحرکی ایجاد کند.»
این عضو اتاق بازرگانی علاوه بر این اضافه می‌کند: «در گذشته همچنین تسهیلاتی به واحدهای تولید داده شد اما اتفاق خاصی ایجاد نشد و عملاً این تسهیلات بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد، از بین رفت. موضوع دیگر این است که قرار بود 30 درصد از وجوه پس‌انداز شده از افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی 30 تا 35 هزار میلیارد تومان به تولید داده شود، اما پرداخت نشد؛ حال این 7/5 هزار میلیارد تومان رقمی نیست که بتواند مشکلی از اقتصاد کشور و بخش‌های آن حل کند.»
وی می‌گوید: «این تسهیلات، عددی نیست که بخواهیم درباره اولویت بخشیدن آن به بخش‌های اقتصادی صحبت کنیم. به نظر شما چنین رقمی باید به کدام بخش تخصیص داده شود؟ بخش نساجی، خانگی، پتروشیمی، ساختمانی، خودرو، کدام یک؟ بنابراین تا زمانی که اهداف و برنامه دولت در این‌باره مشخص و جزئیات این بسته تشریح نشود، نمی‌توان به روشنی درباره آن سخن گفت.»


هشدار بنیاد آمریکایی عربستان بر لبه پرتگاه است


یک مقام سابق آمریکایی گفت شاه سعودی و پسرش، عربستان را به سمت پرتگاه نابودی می‌برند.
جان هانا از مقامات دولت بوش از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی اخیرا گزارشی را تهیه کرده و در جمع کارشناسان این بنیاد ارائه کرد. به گزارش شبکه خبری المیادین جان هانا گفته است: پیچیدگی و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه عربی می‌تواند عواقب خطرناکی  به دنبال داشته باشد که قبل از همه می‌تواند عربستان سعودی را در معرض خطر قرار دهد و امنیت و ثبات آن را تهدید کند. شاید بتوان گفت که عربستان به سمت پرتگاه در حرکت است.
وی افزود: عربستان با مشکلات متعددی روبه‌رو است بدون این که راه حلی برای آن‌ها داشته باشد، این مشکلات فقط محدود به مشکلات اقتصادی نیست، بلکه بیش از همه منازعات داخلی است که در درون خانواده سلطنتی جریان دارد که به قضایای مختلفی کشیده شده و می‌تواند کشور را به پرتگاه ببرد.
هانا گفت: جنگ در یمن بدون این که راه حلی در افق دیده شود، ادامه خواهد یافت و به دنبال آن عاملی به تقسیم‌بندی‌‌ها و چند دستگی‌‌های داخلی در عربستان تبدیل خواهد شد.
وی نسبت به حکومت ملک سلمان و پسرش نیز هشدار داد و گفت: «این دو، کشور را به سمت ویرانی سیاسی و اقتصادی و نظامی خطرناکی هدایت می‌کنند.»
هانا سپس به اوضاع اقتصادی عربستان پرداخت و گفت: «کسری بودجه‌ای که دامنگیر عربستان شده نتیجه جنگ یمن، کاهش قیمت نفت، افزایش نرخ بیکاری و کاهش ذخایر ارزی است که باعث نگرانی‌ بازارهای جهانی نیز شده و این مسئله سهم بسزایی در فرار سرمایه از عربستان ایفا می‌کند.»
هانا خاطرنشان کرد: مشروعیت پادشاه عربستان در پی حوادث منا به شکل بی‌سابقه‌ای مورد تهدید قرار گرفته است.
تاکنون مشروعیت هیچ پادشاهی به اندازه او در محاق نبوده است. این مسئله می‌تواند عواقب وخیمی بر مشروعیت سیاسی و دینی نظام پادشاهی حاکم بر عربستان بگذارد.

دلالی و فسادهای نفتی بزرگ‌تر از کرسنت و استات اویل؟!


وزیر نفت شرکت‌های خارجی از دلالان فاصله بگیرند، این افراد حقه بازند.
بیژن زنگنه در همایش نفت و نیرو، اظهار داشت: شرایط تحریم اقتضائات خاصی را داشت که تمام شد اما در پساتحریم باید با شفافیت کامل، معاملات دولتی و نفتی را انجام داد.
وی با بیان اینکه افراد فاسد شاید به شرکت‌های خارجی بگویند که حرف‌های زنگنه برای تبلیغات است و تا زمانی که حق حساب و پورسانت دلالی را نپردازند، کارشان انجام نمی‌شود، تصریح کرد: اما من به شرکت‌های خارجی می‌گویم که این حرف‌ها را باور نکنند من دسترسی به خود و مدیران نفتی را در آینده راحت‌تر می‌کنم تا اگر مشکلی وجود داشته باشد به ما مراجعه کرده و به سراغ دلالان نروند.
وی ادامه داد: این افراد فاسد هیچ توانی جز حقه بازی ندارند و متاسفانه در دوران تحریم تعدادشان بالاتر رفته است.
زنگنه خطاب به شرکت‌های نفتی اضافه کرد: کار فاسد در نهایت یک روزی آشکار می‌شود که باعث از بین رفتن اعتبار شرکت‌ها شده و گرفتاری‌های حقوقی را به دنبال دارد.
شایان ذکر است برخی پرونده‌های مهم فساد و دلالی نفتی از جمله کرسنت و استات اویل در دوره وزارت زنگنه در دولت اصلاحات رخ داده که از جمله یک قلم خسارت کرسنت بنابر اعلام علی جنتی وزیر ارشاد برابر 14/5 میلیارد دلار برای کشور است. در پرونده کرسنت برخی مسئولان ارشد وزارت نفت در دولت اصلاحات نقش داشتند.
بنابر این به نظر می‌رسد ضرورت دارد آقای زنگنه فهرست دلالان مذکور را باید منتشر کند.

** خراسان

کمک 5 میلیاردی دولت به خانواده آسیب دیدگان حادثه منا


بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که حسب موافقت هیئت وزیران و به استناد اصل 138 قانون اساسی، مبلغ 50 میلیارد ریال از محل منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشوربه منظور کمک به خانواده های آسیب دیده از حادثه منا در اختیار وزارت کشور قرار گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.


ابلاغ ویژه کابینه درباره مشخص شدن وضعیت مالی یک ستاد


بر اساس دستور دولت به تعدادی از مسئولان اجرایی، مقرر شده است کارگروهی مرکب از معاونین ذی ربط در وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت اجرایی رییس جمهور و نهاد ریاست جمهوری موظف باشند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستور، وضعیت مطالبات و تعهدات ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت را مشخص و تسویه کنند.

** وطن امروز

نعمت‌زاده مجسمه ظریف را ساخت!

در اقدامی عجیب و در مراسم روز ملی صادرات از سردیس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رونمایی شد. این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. مجری این مراسم در توضیح رونمایی از این سردیس گفت این سردیس به خاطر تقدیر از مجاهدت‌های وزیر امور خارجه و همکاران او ساخته شده است!  همچنین در این مراسم به ظریف، لوح تقدیری اهدا شد. نکته قابل تامل اینکه مراسم روز ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود و این سازمان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است! به عبارتی دولتی‌ها خودشان سردیس ظریف را ساختند!

بعد از دفن مزدوران سعودی سوریه را ترک می‌کنیم

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مستشاران ما در سوریه مأموریت دارند بعد از دفن مزدوران سعودی، سوریه را ترک کنند و در غیر این صورت مأموریت‌شان در سوریه تمام نخواهد شد. محمد کوثری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه سعودی‌ که ایران را به دخالت در امور سوریه متهم کرده است، به تسنیم گفت: ما ابایی نداریم که بگوییم در مقابله با تروریست‌هایی که عامل رژیم سعودی هستند و به جنگ با پیامبر اسلام(ص) آمده‌اند، کنار مردم، دولت و ارتش سوریه خواهیم ماند؛ تا امروز به ارتش و نیروهای مردمی سوریه کمک مستشاری کرده‌ایم و با افتخار می‌گویم این کمک را ادامه خواهیم داد. رئیس کمیته دفاعی مجلس در واکنش به درخواست وزیر خارجه سعودی‌ از ایران برای آنچه او خارج کردن نیروهای نظامی از سوریه خوانده، تأکید کرد: ما در سوریه مستشار نظامی داریم و بارها این موضوع را گفته‌ایم و مستشاران ما مأموریت دارند بعد از دفن مزدوران سعودی که همان داعشی‌ها هستند، سوریه را ترک کنند و تا زمانی که تروریست‌های وابسته به داعش در سوریه جنایت کنند، مستشاران ما مردم سوریه را تنها نخواهند گذاشت.

مواضع ایران و روسیه  درباره سوریه یکسان است

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه‌های تهران و مسکو درباره سوریه بر هم منطبق است، گفت: به نظر می‌رسد دیدگاه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله انگلیس نیز در حال اصلاح و نزدیک شدن به واقعیت‌های در صحنه است.  حسین امیرعبداللهیان درباره آخرین تحولات در منطقه با توجه به عملیات نظامی روسیه در سوریه گفت: مواضع مسکو و تهران درباره مسائل منطقه بسیار به هم نزدیک است و دیدگاه‌های ما درباره مسائل برخی کشورها بویژه سوریه، دیدگاه‌های منطبقی است.  معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با ایرنا اضافه کرد: تهران و مسکو از ابتدای بحران در سوریه از مردم این کشور، از حکومت سوریه، از نقش رهبری در این کشور و همچنین معارضه متعهد به راهکار سیاسی، حمایت کرده‌اند.

رزمایش مشترک «محرم» با موفقیت پایان یافت

رزمایش مشترک «محرم» ارتش پس از 2 روز اجرای عملیات‌های مختلف و متعدد زمینی، هوایی و پدافندی با دستیابی به تمام اهداف پایان یافت. به گزارش تسنیم، این رزمایش با دستیابی به تمام اهداف، شناسایی نقاط قوت و ضعف، انتقال تجربه به کارکنان جوان، بهره‌گیری از تازه‌ترین و علمی‌ترین فنون تاکتیکی و رزمی روز دنیا و با نظارت کارشناسان مجرب ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت به پایان رسید. رزمایش محرم با حضور یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی، در منطقه عمومی غرب و شمال‌غرب در روزهای 27 و 28 مهرماه برگزار شد که نیروی زمینی و هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در این رزمایش دست به عملیات زدند و یگان‌هایی از سپاه، بسیج و مرزبانی نیز در آن حضور داشتند.

** جمهوری اسلامی

هم صدایی سعودی ها با صهیونیست علیه مردم فلسطین

تلویزیون متعلق به عربستان، با صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین همصدا شد. شبکه «العربیه» عربستان سعودی با نحوه گزارش خود از عملیات استشهادی یک فلسطینی در «بئرالسبع» خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. این شبکه، که به دروغ‌گوئی و حمایت از غرب و رژیم صهیونیستی شهرت دارد، برای عملیات شهادت‌طلبانه‌ای که «مهند العقبی» در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس «بئرالسبع» در هفته جاری انجام داد اصطلاح «تجاوز» استفاده کرد و خشم فلسطینی‌ها را بار دیگر برانگیخت. وبگاه «فلسطین پرس» نوشت: کاربران اینترنتی تصویری از شبکه العربیه منتشر کرده‌اند که در زیرنویس خود نوشته است: «عامل تجاوز، مهند العقبی از «النقب» است». سال گذشته نیز این شبکه سعودی در تهاجم رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه برای رزمندگان مقاومت در نوار غزه که علیه تجاوز صهیونیست‌ها ایستاده بودند، اصطلاح «شبه نظامی» به کاربرد و خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. در عملیات استشهادی «بئرالسبع»، دو صهیونیست از جمله یک افسر عالی‌رتبه کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند.

فتوای جدید مفتی های سعودی درباره روز عاشورا

مفتی عربستان در فتوایی جدید مدعی شد مراسم روز عاشورا «مخالف کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) است»! به گزارش بولتن نیوز، به نقل از شبکه خبری المسله، اظهارات بی‌اساس عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان پس از آن ایراد شد که اخیراً افراد مسلح به حسینیه‌ای در شهر «سیهات» واقع در استان «القطیف» حمله کرده و عزاداران حسینی را هدف قرار دادند. وی ضمن هشدار نسبت به عزاداری و سینه‌زنی در روز عاشورا مدعی شد: «این اقدامات مخالف کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) است. کسانی که دست به چنین کارهایی می‌زنند ادعا می‌کنند حب پیامبر و خاندان او را در سینه دارند»! مفتی عربستان که عزاداری شیعیان در ماه محرم را حرام اعلام می‌کند هرگز در سخنانش عملیات تروریستی را که افراد مسلح و با حمایت ریاض و برخی دیگر از کشورهای منطقه و جهان علیه بی‌گناهان انجام می‌دهند حرام اعلام نکرده است.

دولت انگلیس جرایم «اسلام ستیزی» را به رسمیت شناخت

دولت انگلیس برای نخستین بار اعلام کرد به صورت قانونی جرایم «اسلام ستیزی» را به رسمیت می‌شناسد. به گزارش خبرگزاری‌ها، تا قبل از این اسلام ستیزی در چارچوب کلی جرم به شمار می‌رفت اما از این پس این موضوع، جرم مستقل به شمار می‌رود. اسلام دومین دین بزرگ در انگلیس است. از میان جمعیت 60 میلیونی نزدیک به 2 میلیون نفر مسلمان هستند. هم اکنون 600 مسجد و 60 مدرسه اسلامی در انگلیس فعالیت می‌کنند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد جرایم کینه توزی و نفرت افکنی علیه مسلمانان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن به میزان 45 درصد افزایش یافته و به 52 هزار مورد رسیده است. همزمان مرکز تحقیقات «دیموس» انگلیس در گزارشی اعلام کرده است در بازار کار در انگلیس، میان مسلمانان و غیرمسلمانان، تبعیض اعمال می‌شود. این مرکز از دولت انگلیس خواسته است قوانینی را تصویب کند که براساس آن افراد متقاضی کار در شرکت‌های بزرگ از اعلام دین خود معاف شوند.

** قانون

عربستان صلاحیت سخن گفتن د‌‌‌‌‌‌رباره ایران را ند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌   د‌‌‌‌‌‌فاع پرس     «مرضیه افخم»، سخنگوی وزارت امور خارجه د‌‌‌‌‌‌ر خصوص سخنان عاد‌‌‌‌‌‌ل جبیر د‌‌‌‌‌‌ر کنفرانس خبری با وزیر خارجه آلمان گفت:‌ وزیر خارجه سعود‌‌‌‌‌‌ی که کشورش د‌‌‌‌‌‌ر  بحران‌های جاری منطقه رویکرد‌‌‌‌‌‌ نظامی، امنیتی و افراط گرایانه را د‌‌‌‌‌‌ر پیش گرفته و بیش از هفت ماه است که یمن کشور همسایه و مسلمان خود‌‌‌‌‌‌ را هد‌‌‌‌‌‌ف بمباران‌های بی وقفه قرار د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ه، صلاحیت سخن گفتن د‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌ نقش منطقه‌ای ایران را ند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌.مرضیه افخم د‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌امه افزود‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌ر حالی که جامعه بین‌المللی با د‌‌‌‌‌‌رک نقش سازند‌‌‌‌‌‌ه و ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران خواهان مشارکت و ایفای نقش بیشتر ایران است متاسفانه تنها کشوری که همچنان با رویکرد‌‌‌‌‌‌ برد‌‌‌‌‌‌-باخت به تحولات منطقه نگاه می‌کند‌‌‌‌‌‌ و بر حذف سایرین اصرار د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ عربستان سعود‌‌‌‌‌‌ی است واین رویکرد‌‌‌‌‌‌ غیر سازند‌‌‌‌‌‌ه و مخرب راه به جایی ند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌.

مانور مشترک ایران و روسیه د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌ریای خزر

  صد‌‌‌‌‌‌اوسيما  ایران و روسیه مانور مشترک د‌‌‌‌‌‌ریایی د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌ریای خزر برگزار می کنند‌‌‌‌‌‌.به گزارش سایت اینترنتی اینترپریتر، مسکو که با شلیک موشک های کروز از پایگاه‌های خود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌ریای خزر کشورهای ساحل این د‌‌‌‌‌‌ریا را تقریباً ناد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ه گرفته است، حالا نیز قصد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ با ایران مانور مشترک د‌‌‌‌‌‌ریایی برگزار کند‌‌‌‌‌‌ که این نیز ظاهراً بد‌‌‌‌‌‌ون اطلاع آذربایجان ، قزاقستان یا ترکمنستان است.احمد‌‌‌‌‌‌رضا باقری یکی از فرماند‌‌‌‌‌‌هان نیروی د‌‌‌‌‌‌ریایی ایران گفت که سه کشتی ایرانی راهی بند‌‌‌‌‌‌ر آستاراخان روسیه شد‌‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌‌. این کشتی ها شامل ناوشکن د‌‌‌‌‌‌ماوند‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌و موشک اند‌‌‌‌‌‌از جوشن و پیکان هستند‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌وره شوروی سابق، ایران و جماهیر شوروی د‌‌‌‌‌‌ریای خزر را بین خود‌‌‌‌‌‌ تقسیم کرد‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌ اما بعد‌‌‌‌‌‌ از آن د‌‌‌‌‌‌وره، مذاکرات برای مرزبند‌‌‌‌‌‌ی این د‌‌‌‌‌‌ریا میان پنج کشور ساحلی بی نتیجه بود‌‌‌‌‌‌ه است.مسکو د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌و هفته گذشته طوری رفتار کرد‌‌‌‌‌‌ه که می خواهد‌‌‌‌‌‌ به طور یکجانبه از این د‌‌‌‌‌‌ریا استفاد‌‌‌‌‌‌ه کند‌‌‌‌‌‌. کشورهای ساحلی از این حرکت مسکو به خشم آمد‌‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌‌ اما پیامد‌‌‌‌‌‌های بیشتری د‌‌‌‌‌‌ر سطح منطقه ای و بین المللی وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌.آذربایجان و ترکمنستان تمایل د‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌ که خطوط لوله زیر د‌‌‌‌‌‌ریا بسازند‌‌‌‌‌‌ و آمریکا و اتحاد‌‌‌‌‌‌یه اروپا نیز از آنها حمایت می‌کنند‌‌‌‌‌‌.سایت اینتر پریتر نوشته است: قزاقستان نیز حضور بازرگانی و کشتی رانی خود‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌ر خزر افزایش د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ه است. اما مسکو با اقد‌‌‌‌‌‌امات اخیر خود‌‌‌‌‌‌ نشان د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌ر مختل کرد‌‌‌‌‌‌ن کار این کشورها بسیار توانمند‌‌‌‌‌‌ است.

اجلاس مونیخ نشان د‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌ه افزایش اعتماد‌‌‌‌‌‌ سازی ها

  خانه ملت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فضای تعاملی جمهوری اسلامی ایران با د‌‌‌‌‌‌نیای خارج که د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌ولت یازد‌‌‌‌‌‌هم شکل گرفت، گفت: همچنین افزایش اعتماد‌‌‌‌‌‌ سازی ها پس از برجام نیزد‌‌‌‌‌‌ر برگزاری این نشست د‌‌‌‌‌‌ر تهران تاثیر گذار بود‌‌‌‌‌‌.نوذر شفیعی ، با اشاره به برگزاری نشست مقد‌‌‌‌‌‌ماتی کنفرانس مونیخ د‌‌‌‌‌‌ر تهران گفت: برگزاری این نشست د‌‌‌‌‌‌ر تهران نشان د‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌ه فضای تعاملی ایران با د‌‌‌‌‌‌نیای خارج به ویژه اروپایی‌هاست.نمایند‌‌‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌‌‌م ممسنی و رستم د‌‌‌‌‌‌ر مجلس اد‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌:  فضای تعاملی جمهوری اسلامی ایران با د‌‌‌‌‌‌نیای خارج که د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌ولت یازد‌‌‌‌‌‌هم شکل گرفت همچنین افزایش اعتماد‌‌‌‌‌‌ سازی ها پس از برجام نیزد‌‌‌‌‌‌ر برگزاری این نشست د‌‌‌‌‌‌ر تهران تاثیر گذار بود‌‌‌‌‌‌.شفیعی تصریح کرد‌‌‌‌‌‌: زمانی که با د‌‌‌‌‌‌نیای خارج فضای تعاملی را برقرار کرد‌‌‌‌‌‌یم رغبت کشورها نیز برای برقراری ارتباط و باز کرد‌‌‌‌‌‌ن باب گفت‌وگو و همکاری ها نیز افزایش می یابد‌‌‌‌‌‌.

زائر ایرانی بازد‌‌‌‌‌‌اشت‌شد‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌ر عربستان آزاد‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌

 تسنيم استاند‌‌‌‌‌‌ار ایلام از آزاد‌‌‌‌‌‌ی زائر ایرانی بازد‌‌‌‌‌‌اشت‌شد‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌ر عربستان خبر د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌.محمد‌‌‌‌‌‌رضا مروارید‌‌‌‌‌‌ با اشاره به جریان د‌‌‌‌‌‌ستگیری این زائر ایلامی افزود‌‌‌‌‌‌: حسین رحیمی از زائران ایلامی د‌‌‌‌‌‌ر پی د‌‌‌‌‌‌رگیری با یکی از مأموران سعود‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌ر مد‌‌‌‌‌‌ینه و به‌د‌‌‌‌‌‌لیل خسارت وارد‌‌‌‌‌‌کرد‌‌‌‌‌‌ن به خود‌‌‌‌‌‌روی این مأمور د‌‌‌‌‌‌ستگیر شد‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌.استاند‌‌‌‌‌‌ار ایلام اد‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌: بعد‌‌‌‌‌‌ از این اتفاق ما با کارد‌‌‌‌‌‌ار خود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر جد‌‌‌‌‌‌ه و مسئولان حج و زیارت ارتباط برقرار اينكه کرد‌‌‌‌‌‌یم و جویای مسائل این زائر ایلامی شد‌‌‌‌‌‌یم.وی با بیان اينكه «این فرد‌‌‌‌‌‌ بر اساس د‌‌‌‌‌‌ستور قاضی و حکم د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌گاه پنج روز را د‌‌‌‌‌‌ر بازد‌‌‌‌‌‌اشت به‌سر برد‌‌‌‌‌‌ه است»، گفت: کارد‌‌‌‌‌‌ار ما د‌‌‌‌‌‌ر مد‌‌‌‌‌‌ینه با قاضی پروند‌‌‌‌‌‌ه گفت‌وگو کرد‌‌‌‌‌‌ه و این زائر ایلامی آزاد‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌ه است.

تقویت مناسبات با ایران از اولویت‌های باكوست

   ايسنا الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران را از اولویت‌های کشورش اعلام کرد‌‌‌‌‌‌.الهام علی‌اف د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ار با اسماعیل جبارزاد‌‌‌‌‌‌ه، استاند‌‌‌‌‌‌ار آذربایجان شرقی به روابط خوب د‌‌‌‌‌‌و کشور د‌‌‌‌‌‌ر سال‌های اخیر اشاره کرد‌‌‌‌‌‌ و گفت: تقویت مناسبات و روابط حسنه با کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران جزو اولویت‌های جمهوری آذربایجان بود‌‌‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ار چند‌‌‌‌‌‌ین‌باره روساي‌جمهور د‌‌‌‌‌‌و کشور و تقویت مناسبات د‌‌‌‌‌‌ر حوزه‌های سیاسی، اقتصاد‌‌‌‌‌‌ی، تجاری، انرژی و حمل و نقل نشان از اراد‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌وطرف بر تقویت مناسبات د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌.

** آرمان

واكنش اينستاگرامي هاشمي به كنفرانس مونيخ

شنیده شد که حساب رسمي پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني تصويري در اينستاگرام از كنفرانس امنيت مونيخ در تهران منتشر كرده و ذيل آن واكنش آيت‌ا... هاشمي به برگزاري كنفرانس امنيت مونيخ در تهران را نوشته است. خبرآنلاين نوشت؛ در صقحه اينستاگرام حساب رسمي پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني نوشته است: واكنش آيت‌ا... هاشمي به برگزاري كنفرانس امنيت مونيخ در تهران: ميزباني ايران براي چنين مراسمي كه در گذشته اصلاً براي حضور آن دعوت نمي‌شد، نتيجه سياست خارجي درست و معقول است. 
 
 كشف بيش از ۶ هزار تلفن همراه در زندان

شنیده شد که رئيس سازمان زندان‌ها از كشف بيش از ۶ هزار تلفن همراه، سيم كارت و ۲۰هزار سلاح سرد در زندان‌ها به وسيله يگان حفاظت زندان‌هاي كشور خبر داد. دانشجو نوشت؛  اصغر جهانگير در مراسم توديع و معارفه فرمانده يگان حفاظت سازمان زندان‌هاي كشور افزود: يگان حفاظت سازمان زندان‌ها يكي از بزرگ‌ترين يگان‌هاي امنيتي در سازمان‌هاي دولتي كشور است. وي گفت: نوع ماموريت يگان حفاظت زندان‌ها با ساير يگان‌ها تفاوت دارد و تا امروز شاهد انجام ماموريت‌هاي خوبي در سراسر كشور از سوي يگان حفاظت سازمان زندان‌ها بوده‌ايم. جهانگير ادامه داد: يگان حفاظت سازمان زندان‌ها با تدبير مقام معظم رهبري در سال ۸۲ تاسيس شد كه ماموريت امنيت‌سازي براي سازمان زندان‌ها براي اين يگان تعريف شده بود كه در كنار آن كمك به اجراي احكام و ايجاد پليس تخصصي براي انجام ماموريت‌ها هم در نظر گرفته شد. 
 
همكاري نداي ايرانيان با موتلفه

شنیده شد که دبيركل حزب ندا در نامه‌اي به محمدنبي حبيبي گفت: طرح گفت‌وگوي ملي مهم‌ترين نياز كشور بوده كه پرهيز نيروهاي سياسي از آن منجر به ايجاد شكاف در بين نخبگان شد. در اين نامه آمده است: وفاق و همدلي همه نيروهاي سياسي كه در پرتو آغاز گفت‌وگوهاي ملي رخ خواهد نمود، البته ثمرات شيريني براي ملك و مملكت خواهد داشت. به نتيجه رسيدن برجام، رفع تحريم‌ها و نااميدي صهيونيستها، اعراب مرتجع و تندروهاي آمريكايي در انزواي بيشتر ايران عزيز ثمره همين همدلي و هم‌زباني ميان جريانات مختلف سياسي كشور از يكسو و تعامل و گفت‌وگوي موثر حاكميت در عرصه بين‌الملل از سوي ديگر بوده است و تكرار و تداوم اين پيروزي‌ها البته با انسجام ناشي از گفت‌وگوهاي ملي امكان پذير است. 
 
زائر ايراني از عربستان آزاد شد

شنیده شد که استاندار ايلام از آزادي زائر ايراني بازداشت‌شده در عربستان خبر داد. فرارو نوشت؛ محمدرضا مرواريداظهار داشت: يكي از زائران ايلامي كه در عربستان توسط پليس دستگير شده بود، آزاد شده است. وي با اشاره به جريان دستگيري اين زائر ايلامي افزود: حسين رحيمي از زائران ايلامي در پي درگيري با يكي از ماموران سعودي در مدينه و به‌دليل خسارت واردكردن به خودروي اين مامور دستگير شده بود. استاندار ايلام با بيان «اين فرد بر اساس دستور قاضي و حكم دادگاه پنج روز را در بازداشت به‌سر برده است »، گفت: كاردار ما در مدينه با قاضي پرونده گفت‌وگو كرده و اين زائر ايلامي آزاد شده است. مرواريد خاطرنشان كرد: اين فرد با كاروان‌ها و عوامل باقي‌مانده از حج امسال در مدينه به كشور بازمي‌گردد. 
 
نظر يك بازيگر درباره رواج كانال‌هاي تلگرامي

شنیده شد که سيامك انصاري در توئيتر درباره ترويج كانال‌هاي تلگرامي نوشت. خبرآنلاين نوشت؛ به تازگي استفاده از كانال‌هاي تلگرامي در جامعه رواج زيادي پيدا كرده و بسياري از اين وسيله ارتباطي بهره مي‌برند. البته بازيگر «در حاشيه» به موضوع فراگير شدن استفاده از كانال‌هاي تلگرامي از دريچه طنز نگاه مي‌كند. او درباره اين موضوع در توئيتر نوشته است: «اصغر آقا، مدير سوپرماركت محله ما هم كانال تلگرام زده. الان كانال تلگرام مٌده» اين بازيگر در يكي ديگر از توئيت‌هاي قديمي خود اشاره‌اي هم به كوچ كاربران از نرم‌افزار وايبر به تلگرام دارد. انصاري توئيت كرد: «وايبر خيلي ترسناك شده، عين اين خونه قديميا. »
 
انتشار بیانیه مداخله‌جویانه بان‌كي‌مون

شنیده شد که دبيركل سازمان ملل در اقدامي مداخله جويانه با انتشار بيانيه‌اي از اجراي مجازات اعدام در ايران ابراز نگراني كرد و توقف آن را خواستار شد. فرارو نوشت؛ بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل روز دوشنبه در يك اقدام مداخله‌جويانه در رابطه با اجراي مجازات اعدام در ايران بيانيه‌اي منتشر و ايران را به نقض موازين حقوق بشر بين‌المللي متهم كرد. اين در حالي است كه آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه پيش از اين در واكنش به اينگونه اقدامات سازمان ملل با رد ادعاهاي مطرح شده و بي‌پايه و اساس دانستن اين اظهارات گفت: يكي از ريشه‌هاي ادعاهاي مطرح شده در مقوله حقوق بشر به «اختلاف مبنايي» ميان غرب و جهان اسلام در اين حوزه مربوط مي‌شود. رئيس دستگاه قضا گفت كه براي نمونه آنها اجراي قصاص را مردود دانسته‌اند و اين در حالي است كه قصاص نص قرآن است و انتظار نابجايي است كه بخواهند ما از اجراي مضموني قرآني دست بكشيم. 
 
 رأي 50 ميليارد دلاري ايران عليه آمريكا

شنیده شد که رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: سال گذشته 50 ميليارد دلار رأي عليه دولت آمريكا صادر كرديم. انتخاب نوشت؛ غلامحسين اسماعيلي اظهار كرد: سال گذشته در ارتباط با تضييع حقوق شهروندان توسط شيطان بزرگ آمريكا، 45 پرونده را رسيدگي كرديم و 50 ميليارد دلار رأي عليه دولت آمريكا صادر كرديم. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود افزود: 400 هزار پرونده در دادگستري استان وجود دارد. 150 هزار پرونده كيفري، 152 هزار پرونده حقوقي، 174 هزار پرونده خانواده، 45 هزار احكام كيفري و 85 هزار احكام مدني در 6 ماه گذشته داشتيم كه نسبت به سال گذشته 8درصد افزايش داشته است. اسماعيلي ادامه داد: با توجه به افزايش 8 درصدي پرونده‌ها، 150 قاضي براي رسيدگي به پرونده‌هاي جديد و 900 كارمند دادگستري كم داريم. 
 
رسايي در دادگاه روحانيت پرونده‌هاي متعددي دارد

شنیده شد که رئيس هيات بدوي تخلفات اداري نهاد رياست‌جمهوري در واكنش به اظهارات رسايي گفت: طبيعي است كه هر فردي براي دفاع از خود دست به يك اقدامي مي‌زند اما ما در زمان مناسب پاسخ اين اقدامات را نيز خواهيم داد. ایلنا نوشت؛ محمد اشرفي در واكنش به صحبت‌هاي حميد رسايي درباره وي عنوان كرد: اينكه بخواهد شكايت كند، مساله خنده‌داري است. ما عيله آقاي رسايي شكايت كرده‌ايم و با جديت آن را دنبال و پيگيري خواهيم كرد. وي ادامه داد: جالب اين است كه آقاي رسايي در دادگاه ويژه روحانيت پرونده‌هاي متعددي دارد. اشرفي اصفهاني تاكيد است: طبيعي است هر فردي براي دفاع از خود دست به يك اقدامي مي‌زند، اما ما در زمان مناسب پاسخ اين اقدامات را نيز خواهيم داد. وي در واكنش به اظهارات رسايي مبني بر اينكه پرونده‌اي كه اشرفي‌اصفهاني و دوستانش به آن دل‌خوش كرده بودند، آنقدر توخالي بود كه خيلي زود نتيجه عكس داد و دامن خودشان را گرفت، گفت: به وقت لازم معلوم مي‌شود كه اين پرونده و ابعاد آن دامن چه كساني را خواهد گرفت. 

** شرق

وزير اطلاعات: دشمن با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی درپی ضربه‌ به مسلمانان


ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، گفت: با توجه به اینکه دشمن نمی‌تواند از طریق ارتش و جنگ سخت به اسلام ضربه بزند با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی خود سعی در ایجاد اختلاف و به زانودرآوردن کشورهای مسلمان دارد. او افزود: سرویس‌های اطلاعاتی دشمن با ایجاد درگیری بین کشورهای مسلمان برای رژیم صهیونیستی که تا چندی قبل در آستانه فروپاشی بود، امنیت را فراهم کردند. او افزود: دشمن از هر روزنه‌ای برای ایجاد اختلاف استفاده می‌کند، اما علما همواره هوشیار بوده و مردم را راهنمایی کرده‌‌اند تا به اختلافات دامن نزنند. امروز داعش که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل خلق و توسط سرویس‌های اطلاعاتی عربی و ترکیه حمایت می‌شود بیشتر به اهل سنت آسیب زده است. حرکت گروهک داعش مصداق فساد فی‌الارض است و نباید به‌دلیل کشتن این افراد بر یک دولت نام حزب‌گرا و قوم‌گرا گذاشت.

سردار  وحیدی: ایران از ساقط شدن سوریه توسط استکبار جلوگیری کرد


تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی نیرو‌های مسلح، گفت: جمهوری اسلامی ایران با حمایت از سوریه از دستیابی استکبار به اهداف خود در راستای ساقط‌کردن سوریه جلوگیری کرد. سردار احمد وحیدی در نخستین یادواره شهدای اطلاعات سپاه استان کرمانشاه که دیروز در مجتمع بعثت برگزار شد، اظهار کرد: امروزه قدرت به دو بُعد سخت و نرم تبدیل شده و اندیشمندان جهان بر اهمیت قدرت نرم نسبت به قدرت سخت معترف هستند. رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ عاشورا در اوج قدرت معنوی قرار دارد، عنوان کرد: هیچ سرزمینی در جهان از چنین قدرتی برخوردار نیست و این ظرفیت به‌صورت عینی تجلی یافته است.

اسماعیل کوثری: مستشاران ایرانی تا دفن مزدوران سعودی سوریه را ترک نمی کنند


تسنیم: اسماعيل کوثری گفت: مستشاران ما در سوریه مأموریت دارند که بعد از دفن مزدوران سعودی، سوریه را ترک کنند و در غیر این صورت مأموریت‌شان در سوریه تمام نخواهد شد. کوثری، رئیس کمیته دفاعی مجلس، با اشاره به اظهارات وزیر خارجه سعودی‌ که ایران را به دخالت در امور سوریه متهم کرده است، گفت: ما ابایی نداریم که بگوییم در مقابله با تروریست‌هایی که عامل رژیم سعودی هستند و به جنگ با پیامبر اسلام(ص) آمده‌اند، کنار مردم، دولت و ارتش سوریه خواهیم ماند؛ تا امروز به ارتش و نیروهای مردمی سوریه کمک مستشاری کرده‌ایم و با افتخار می‌گویم این کمک را ادامه خواهیم داد.

واکنش وکیل زنجانی به وزیر نفت


ایسنا: وکیل‌مدافع بابک زنجانی به گمانه‌زنی وزیر نفت درباره موکلش واکنش نشان داد. رسول کوهپایه، گفت: اظهارات آقای زنگنه درباره پرداخت پول توسط موکلم به برخی رسانه‌ها از نظر پوشش و وارونه‌کردن جایگاه طلبکار و بدهکار از جهات مختلف درخور توجه است. ارتکاب فعل مجرمانه‌ای به موکلم نسبت داده شده که اگر این ادعا ثابت نشود، می‌تواند دارای وصف کیفری و مصداق افترا باشد. همچنین به برخی از رسانه‌ها هم تهمت دریافت پول از موکل زده شده که به نظر می‌رسد اهالی و اصحاب رسانه باید برای روشن‌شدن موضوع و پاک‌کردن این اتهام سنگین، اقدام قانونی لازم را انجام دهند. کوهپایه خطاب به وزیر نفت گفت: من در همین‌جا ضمن اد‌ای احترام به آقای زنگنه از او درخواست دارم که دلایل و مستندات این ادعای خود را با صدای بلند و در معرض افکار عمومی اعلام کنند تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد. او ادامه داد: من ضمن عذرخواهی از همه خبرنگاران و دست‌اندرکاران امر، خاضعانه استدعا می‌کنم اجازه ندهند این مسائل و حواشی بر انجام وظیفه اطلاع‌رسانی دقیق، صحیح و بی‌طرفانه آنها تأثیر بگذارد و در پرونده موکلم واقعیت ‌له یا علیه ایشان را بدون اغماض و با جرئت و جسارت تمام انعکاس دهند.

** ایران

پاسخ سبحانی‌نیا به تکذیب نشست سه نفره

در پی سخنان  اخیرعلیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه «برجام» که در سخنان خود در جمع دانشجویان، گفته بود «جلسه لاریجانی، شمخانی و حجازی کذب محض است»، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متأسفانه چند روزی است این بحث‌ها از ناحیه برخی دوستان مطرح شده است، اما نمی‌دانم برداشت آقایان از طرح این مسائل چیست؛ چراکه نمایندگان مجلس و حداقل آنهایی که با اکثریت قاطع به برجام رأی دادند، در جریان ماوقع قضیه قرار دارند. حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزود: شاید دوستان با طرح این گونه مسائل تکلیف دیگری احساس می‌کنند و باید از خود آنها سؤال کرد که مستندات‌شان برای بیان این مسائل چیست؟ و آیا صرف ادعاست؟ یا مستنداتی برای مسائلی که مطرح می‌کنند، دارند؟ چراکه ما باید قواره و معیارهایی را قبول داشته باشیم.

استرداد «عبدالستار ریگی» روی میز مذاکره

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با نورمحمد جادمانی سفیر پاکستان در تهران، ضمن  اشاره به تصویب قرارداد استرداد مجرمان بین دو کشور، گفت: امیدواریم زندانیان و افراد فراری را به کشورهای مبدأ برگردانیم تا اگر جرمی مرتکب شدند، در کشور خودشان مجازات شوند. ناصر سراج  ادامه داد: امیدواریم پاکستان، عبدالستار ریگی را نیز تحویل ایران بدهد تا دو کشور به کمک یکدیگر تروریست‌ها را از مناطق مرزی پاکسازی کنند. سفیر پاکستان نیز  در این دیدار گفت: با اقداماتی که تاکنون انجام شده، 70 درصد تروریست‌ها پاکسازی شدند، همچنین در سفری که قرار است آقای علی شمخانی به پاکستان داشته باشد، موضوع «ستار ریگی» مطرح می‌شود.

محکومیت ۵۰ میلیارد دلاری امریکا در محاکم قضایی ایران

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما در سال گذشته در قبال حقوق تضییع شده شهروندان‌مان، ۴۵ پرونده را مورد رسیدگی قرار دادیم و ۵۰ میلیارد دلار رأی علیه امریکا صادر کردیم. به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، روز گذشته در شورای اداری استان تهران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار و معاونان وی در استانداری تهران و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، از گشایش پرونده جدیدی در ارتباط با فاجعه «منا» در مجموعه دادگستری کل استان تهران خبر داد و افزود: رسیدگی به این موضوع البته زمان خواهد برد اما قطعاً پیگیری و به نتیجه رسیدن آن، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت. وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دوره، دوره نفوذ دشمن است، ادامه داد: این‌گونه نباشد که به بهانه مقابله با افراطی‌گری، نیروهای حزب‌اللهی از ادارات حذف شوند. نباید این‌گونه باشد که جیسون رضائیان در مهم‌ترین مراکز حساس ما به عنوان خبرنگار حضور پیدا کند، ما می‌دانیم که او چه کارهایی کرده است.

تشکر زنگنه از نقش‌ لاریجانی در ساماندهی مذاکرات

وزیر نفت از تلاش‌های علی لاریجانی در «ساماندهی مذاکرات هسته‌ای» قدردانی کرد. به گزارش مهر، در اختتامیه همایش و نمایشگاه نفت و نیرو  و پیش از سخنان رئیس مجلس، مجری برنامه از وزیر نفت برای سخنرانی به جایگاه دعوت کرد، زنگنه پشت تریبون رفت و در سخنانی کوتاه گفت: من قصد سخنرانی ندارم و فقط آمدم تا از نقش تعیین‌کننده آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس در ساماندهی مذاکرات هسته‌ای و در آخر، در تصویب طرح اجرای برجام با وجود فشارهای سنگین تشکر کنم. وی افزود: ما باید قدردان این نسل از سیاستمداران باشیم و امیدواریم که ایشان و همفکران‌شان موفق باشند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    زیاد بود نخوندم
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    6 هزار تلفن همراه؟!!!
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    ما که آخر قضیه کرسنت و استات اویل رو نفهمیدیم
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    ان شاالله خبرهای خوبی از سوریه برسه
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    ساخت مجسمه ظریف چه لزومی داشت؟
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    بان کی مون یک مزدور دست نشانده صهیونیستهاست
  • عباس ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    نابودی داعش نزدیکه
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    دیروز سوار بر وانت بار شدم و راننده وانت حرف های خوبی می گفت برام تازگی داشت او می گفت ما ایارنی ها هر بلایی سرمان بیاد خودمان عامل آن هستیم و گرنه آمریکا هیچ کار ینمی تواند بکند: این هایی که خیلی تلاش می کنند به آمریکا نزدیک شوند امثال خاوری ها هستند او می گفت مثلا در یک روستا دزد زود شناخته می شود - لذا رو می آورد به شهرستان - از تنگی و ترس رسوائی از شهرستان رو می آورد به مرکز استان - بازهم از تنگی محیطاز مرکز استان رو می آورد به تهران - اما امثال خاوری ها که دزدان 3ه هزار میلیاردی هستند می دزدند و برای روز رسوادی خودشان به آمریکا فرار می کنند - مثل خاوری که دزدید و محل امنی روز از قبل تعیین شده اش کانادا است و آمریکا محل امن زندگی و اختفای دزدها و تروریست ها است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس