مديريت موزه امام حسين(ع) يك قطعه باستاني مربوط به دوره قاجاريه را كه به حرم مطهر امام حسين(ع) اهدا شده و توسط نيروهاي صدام حسين در بحبوحه انتفاضه شعبانيه ربوده شده بود، تحويل گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني آستان قدس حسيني، «علاء احمد ضياء الدين» مسئول اين موزه با اشاره به اينكه مديريت موزه امام حسين(ع) اين قطعه باستاني نفيس به قدمت ۱۵۰ سال را كه به حرم مطهر امام حسين(ع) اهدا شده و از سوي نيروهاي صدام حسين ربوده شده بود، روز پنج شنبه تحويل گرفت، گفت: اين قطعه باستاني حاوي تزئينات، نقوش، آيات قرآني و اسماء متبركه اهل بيت عليهم السلام نگاشته شده با نقره و دعاهايي به زبان عربي فصيح است.

ضياء الدين با اشاره به اينكه اين شاهكار هنري كه از سوي يكي از پادشاهان دولت صفوي در عهد قاجاريه به حرم مطهر امام حسين(ع) اهدا شده و توسط گروهي از شيوخ قبايل و تجار عتيقه در تركيه پيدا شده و به حرم مطهر امام حسين(ع) بازگردانده شده است،در معرض عموم قرار داده خواهد شد، بيان كرد: اين قطعه باستاني متمدن كه در ابتداي دهه نود و در بحبوحه انتفاضه شعبانيه عليه رژيم بعث عراق از سوي نيروهاي صدام حسين ربوده شد، حاوي نشانه ها و قرايني است كه انتساب آن به آستان هاي قدس حسيني و عباسي را نشان مي دهد.

بازگشت عتیقه سرقت شده توسط صدام به موزه امام حسين(ع) +عکس
مسئول موزه امام حسين (ع) اظهار داشت: از ين قطعه باستاني پيش از اين براي تعارف آب و نوشيدني به زائران كاروان هاي حسيني در عاشورا و اربعين استفاده مي شد.

وي در ادامه با بيان اينكه در موزه امام حسين(ع) اسنادي وجود دارد كه نشان مي دهد قطعه هاي باستاني زيادي كه به نام امام حسين(ع) ثبت شده است در دوران صدام ربوده شده و به شهرهاي جهان فرستاده شده است، بيان كرد: بازگرداندن چنين قطعه هاي نفيسي از سوي شخصيت هاي قبايل دليل آشكاري بر وفاداري به امام حسين(ع) و اگاهي از ارزش چنين آثاري است.

از طرف ديگر «اياد الجبوري» صاحب فروشگاههاي اشياء عتيقه در بغداد در اين باره گفت: بازگرداني اين قطعه باستاني به موزه امام حسين(ع) از طريق يكي از افرادي كه در زمينه اشياء قيمتي و قطعه هاي باستاني در تركيه فعاليت مي كند، صورت گرفت و پس از خريداري، از طريق كردستان، ايران و سپس بغداد به كربلا رسيد.

گفتني است موزه امام حسين(ع) حاوي اشياء نفيس و نادري همچون قرآن نوشته شده به خط امام علي (ع)، موي پيامبر اكرم(ع) و صندوق حضرت فاطمه (س) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    "اين شاهكار هنري كه از سوي يكي از پادشاهان دولت صفوي در عهد قاجاريه" شاه صفوی در عهد قاجاریه؟! هذیون میگی مشرق؟
  • دوره گرد ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    من موندم اصلا برا چی هنوز دارم سایت شما رو نگاه میکنم!! غلط اندر غلط! بابا اولا باستانی تعریف داره. به هر شیئ قدیمی باستانی نمیگن! میگن شیئ تاریخی یا عتیقه. باستانی یعنی مربوط به دورانهای نیمه پنهان تاریخ یعنی بیشتر از یکی دو هزار سال پیش نه 150 سال قبل! اونم در دوران قاجار که توسط یکی از پادشاهان صفوی(با دویست سال اختلاف زمانی در تاریخ) اهدا شده(غلط دوم!) سوم هم اینکه صدام هر چی بود دیگه شخصا با برداشتن یه شیئی تاریخی از موزه، خودش رو ضایع و تابلو نمیکرد! مگه چند می ارزیده؟ صدام هزاران برابرش رو پیچونده بود برا روز مبادا!! این نکته رو تو متن اصلاح کردین(شایدم تو تیتر اصلاح نکردین!) ولی تیتر هستش که مهمتره و تاثیر گذاره، شاید خیلیا اصلا متن رو نخونن. اونوقت میگن بابا بهتر که این اشیا بره سمت اروپا، اونجا هم جاش امن تره، هم سالمتر میمونه!!!!
  • مهدی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مگه احمدشاه قاجار تا مدت ها در زمان حکومت پهلوی در فرانسه زنده نبود؟ الان مگه ربع پهلوی زنده نیست؟ چهل سال بعد از جمهوری اسلامی. بسیاری از شاهان و شاهزادگان دوره های قبلی پس از سرنگونی حکومت های شان سال ها و بلکه دهه های متمادی در دوره بعدی می زیسته اند.
  • محب ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    جناب دوره گرد! شاه اسماعیل سوم صفوی، در سال 1187 درگذشت و دوران قاجار در سال 1174 روی کار آمد. اول اطلاعات تاریخی خود را کامل کنید بعد کامنت بگذارید.
  • مهدی خان ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    متأسفانه بعضیا یک اشکالات بی پایه و اساس و بدون مطالعه قبلی،از سایت مشرق میگیرند که باعث پایین پایین آمدن اعتبار سایت میشه،بطوری که وقتی کاربری وارد سایت میشه میگه چقدر کاربران از مطالبش ایراد گرفتند و کاربر جدید نمیدونه که این نظرات کاربران همیشه صحیح و درست نیست.(مشرق سانسور نکنیا)
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    یه نکته جالب دیگه! گفته: "اين قطعه باستاني حاوي ... و دعاهايي به زبان عربي فصيح است." مگه دعا به زبان عربی غیر فصیح هم داریم؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس