میزان زوار حرم امام حسین (علیه‌السلام) در مراسم پیاده‌روی اربعین که به‌عنوان بزرگ‌ترین پیاده‌روی انسانی در جهان از آن نام می‌برند، در حدود 25 میلیون نفر است ولی هیچ‌گاه خبری از کشته شدن زوار در عراق مخابره نشده است اما در حج امسال که میزان زائرین به دو میلیون نفر هم نرسید، بی‌کفایتی سعودی‌ها حجاج را به خاک و خون کشید.

به گزارش مشرق - شیوه و ترتیب حج مسلمانان، با مناسکی از قبیل: «طواف»، «سعی»، «قربانی» و «رمی شیطان»، به زمان سرسلسله پیامبرانِ حنیف، حضرت ابراهیم (ع) بازمی‌گردد.[1] همان‌گونه که به‌طورقطع، بنیان‌گذار اصل حج نیز، آن حضرت بوده و خدای تعالی به او دستور فرمود تا اعلام حج کند و مردم را از هر سو به حج خانه خود، فراخواند.

قرآن کریم می‌فرماید: و مردم را برای انجام مناسک حج دعوت کن تا پیاده و سواره بر هر شتر باریک‌اندام (چابک و چالاک) که از هر راه دوری می‌آیند، به‌سوی تو آیند. (وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلي‏ کُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَميقٍ)[2]

نکته‌ای که می‌توان از آیه بالا مورد استفاده قرار گیرد، استفاده خداوند از کلمه «ضامِر» به معنای حیوانی است که پیه بدنش آب‌شده و گوشت‌هایش به ماهیچه تبدیل‌شده و چابک است، مانند حیوانی که بدن‌سازی شده و برای مسابقات آماده است، درواقع خدا در پیغام به پیامبرش، از قبل نحوه رسیدن مردم به سرزمین امن الهی را نیز مدیریت کرده وی اعلام می‌کند از حیوانی استفاده کنید که قابلیت قدم گذاشتن در این راه دور و صعب را داشته باشد، مدیریتی که خاندان سعودی در صدسال اخیر نتوانسته است برای مراسم هرساله حج، به وجود بیاورد.

جلال آل احمد 50 سال پیش، با اشاره به عدم توانایی سعودی در مدیریت حج، در کتاب "خسی در میقات" به نکته ظریفی اشاره می‌کند و می‌نویسد: چاره‌ای نیست جز بین‌المللی کردن این «مشاهد»؛ - مکه و مدینه و عرفات و منا- و اداره آن‌ها را در اختیار هیئت مشترکی از نمایندگان ملل مسلمان گذاشتن و از اختیار عرب سعودی درآوردن و از محل درآمد حج، مخارجش را تأمین کردن و به‌جای پلیس و شرطه سعودی، راهنما از هر ملتی گذاشتن؛ و جواز دادن به مراسم خاص هر یک از مذاهب و باج راه را برداشتن و باغ و بوستان و منزل و سکونتگاه برای هر دسته‌ای ساختن؛ بخصوص که کاسب‌کارهای مدینه اغلب خارجی‌اند. عراقی و ایرانی و پاکستانی و حتی جاوه‌ای؛ که آمده‌اند و مجاور شده‌اند و به چه قیمت‌های گزاف سرقفلی و باج اقامت می‌دهند و نانی می‌خورند.

حج امسال، به‌واقع "حج تلخ و خونین" برای زائران بیت‌الله حرام بود، از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد پیامبر گرفته تا کشته شدن زائرین در مراسم رمی جمرات که تابه‌حال، به بیش از 200 کشته و 400 مجروح انجامیده است؛ آنچه در وهله اول از ذهن هر انسانی می‌گذرد، بی‌کفایتی مسئولان برگزاری حج است، خاندانی که مدعی خادم‌الحرمین است، به‌جای تمرکز بر مدیریت هرساله حج، به دنبال پرورش و حمایت مالی از جریان‌های تکفیری همچون داعش است و در اوج مراسم حج، به فکر بمباران مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن است و از سو دیگر، بنا بر اظهارات "سعید اوحدی" رئیس سازمان حج و زیارت در حادثه خونین امروز، «ردپای مسئولان امنیتی عربستان دیده می‌شود. اوحدی می‌گوید: ساعت 9 صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به‌سوی رمی جمرات رفتند»[3].

"تحلیل گران معتقدند بی‌کفایتی خاندان سعودی از یک‌سو و اختلافات داخلی میان شاهزاده‌ها برای جنگ قدرت، چنین حادثه خونینی را رقم‌زده است، حوادثی که می‌بایست از سوی سازمان‌های اسلامی و بین‌المللی به‌خصوص سازمان کنفرانس اسلامی در ابعاد، حقوقی، سیاسی، بین‌المللی، امنیتی مورد توجه و بررسی قرار بگیرد."

آزار و اذیت زائران رسم هرساله خاندان سعودی است

همان‌طور که اشاره شد، مسئله حج سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و موضوعی نیست که عربستان به‌تازگی با آن روبرو شده باشد، لذا آزار و اذیت هرساله زائران اعم از مشکلات در مسائل رفاهی و خدماتی، مشکلات ترافیکی، کمبود مکان مناسب، عدم راهنمایی و مدیریت حجاج در طول مسیرهای مشخص‌شده و ... در کنار بی‌کفایتی و عدم توجه به مسئله حج، نشان از رفتار سیاسی خاندان سعودی با حجاج است.

اگر بخواهیم در نگاهی ظاهری درباره مدیریت حج توسط خاندان سعودی اشاره‌کنیم، می‌توانیم مصادیق زیر را به‌عنوان نمونه‌ای از آزار و اذیت حجاج به شمار بیاوریم؛

1- کشتار بی‌رحمانه حجاج ایرانی در سال 66

2- تخریب دیوار هتل نیمه‌ ساخته‌شده روی سر زوار

3- هُل دادن مردم توسط محافظین یک مقام بلند رتبه سعودی در رمی جمرات و مجروح و کشته شدن برخی از حجاج

4- بارندگی شدید و عدم مدیریت بحران و گرفتاری زوار

5- سوختن چادر حجاج در منا، ممانعت از تردد پزشکان حج و زیارت در مکه

6- ممانعت از فعالیت فرهنگی ایران برای حجاج ایرانی و توهین به مقدسات شیعیان و ترویج وهابیت در میان زائران ایرانی

7- زندانی‌کردن حجاجی که با وهابیان در زمینه اعتقادی به مباحثه می‌نشینند

8- انگشت‌نگاری از زائران ایرانی و توهین به آن‌ها

9- جلوگیری از به همراه داشتن کتب ادعیه و ایجاد محدودیت در زیارت بقیع و حرمین شریفین

10- استقرار نفربرهای زرهی در صحن مسجدالنبی و مسجدالحرام[4]

و حوادث حج سال 94 عبارت‌اند از:

1- حادثه سقوط جرثقیل

2- سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه و ایجاد ازدحام

3- آتش‌سوزی در هتل مکه

4- خرابی درهای قطار و دست دادن حالت خفگی و بیهوشی به حجاج در برگشت از عرفات به‌سوی مکه

5- کشته شدن حدود 1000 نفر در جمرات به دلیل ازدحام جمعیت

و ...

مصادیق فوق، تنها چند نمونه از فشارها و بی‌تدبیری‌های دولت سعودی در موسم حج واجب است.

آنچه باید به آن اشاره شود، مقایسه‌ای میان پدیده نوظهور پیاده‌روی میلیونی در اربعین به سمت حرم امام حسین (علیه‌السلام) در یک روز با مراسم چند صدساله حج است.

بنا بر آمار رسمی عربستان، میزان حجاج شرکت‌کننده در حج، به‌صورت تقریبی در بیشترین حالت، 2 تا 3 میلیون نفر است و در حج امسال، در حدود یک‌میلیون و 400 هزار نفر است[5] ولی در چند سال اخیر، میزان زوار حرم امام حسین (علیه‌السلام) در مراسم پیاده‌روی اربعین که به‌عنوان بزرگ‌ترین پیاده‌روی انسانی در جهان از آن نام می‌برند، در حدود 25 میلیون نفر است ولی هیچ‌گاه خبری از کشته شدن زوار در عراق مخابره نشده است، جالب آن است که پدید ه پیاده‌روی اربعین اگرچه سابقه‌ای دارد ولی افزایش میلیونی جمعیت، موضوعی است که در چند سال اخیر با آن مواجه شده‌ایم و تمام تلاش دولت عراق و ایران برای مدیریت و خدمات‌دهی هرچه بیشتر و بهتر به زوار است.

بنا بر حوادث به وجود آمده در چند سال اخیر در مراسم حج، ذکر چند نکته و پیشنهاد ضروری به نظر می‌رسد؛

1- وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هر چه زودتر برای تشکیل جلسه فوری سازمان کنفرانس اسلامی اقدام کند.

2- جمهوری اسلامی ایران بر اساس تجربه‌های گوناگون مدیریت مردمی در عرصه داخلی و بین‌المللی اعم از مراسم سالگرد امام خمینی (ره) تا مراسم پیاده‌روی اربعین، به کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهاد حضور و به دست گرفتن بخشی از مدیریت حج را بدهد.

3- کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کشورهای اسلامی و کشورهایی که حجاج آن‌ها در حج امسال آسیب‌دیده و کشته‌شده‌اند، برای بررسی و اطلاع‌رسانی از پشت پرده حوادث اخیر تشکیل شود.

4- سازمان کنفرانس اسلامی، مدیریت حج را از خاندان سعودی تحویل بگیرد و بر اساس میزان تجربه کشورها در مدیریت مراسم مذهبی، پیاده‌روی‌های انسانی و ... کنترل و مدیریت حج را میان کشورها اسلامی تقسیم کند و حقوق افراد را از درآمدهای حج، تأمین کند.

5- تشکیل کمپین‌هایی برای خارج کردن مدیریت حج از دست خاندان سعودی.

در پایان نیز همان‌طور که ولی‌امر مسلین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: امسال حادثه‌ی تلخ و خسارتبار مسجدالحرام کام حاجیان و ملت‌های آنان را تلخ کرد. درست است که درگذشتگان این حادثه که در حال نماز و طواف و عبادت به دیدار حق شتافتند، به سعادتی بزرگ دست یافته و در حریم امن و رعایت و رحمت الهی آرمیده‌اند انشاءالله، و این تسلائی بزرگ برای بازماندگان آنها است، ولی این نمی‌تواند از سنگینی مسئولیت کسانی که متعهد امنیّت ضیوف‌‌الرحمانند بکاهد. عمل به این تعهد و ادای این مسئولیت خواسته‌ی قطعی ما است.



[1] - امام صادق (ع) فرمودند: پس‌ازآن که حج آدم (ع) به پایان رسید، جبرئیل به او فرمود: گوارا باد بر تو، ای آدم، بخشوده شدی، من این خانه را سه هزار سال قبل از تو طواف کرده‌ام. (صدوق، علل الشرائع، ج ۲، ص ۴۰۷)

[2] - حج ۲۷٫

[3] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/471819

[4] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940621000866

[5] - http://fa.shafaqna.com/news/17706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسین ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    خادم الحرمین؟؟! منظور واقعی از حرمین کاخ باکینگهام و کاخ سفید هست. تنها چیزی که از آل سعود دیدیم خیانت و اجحاف نسبت به حرمین بوده. دین خدای کعبه را آلوده به اراجیف وهابیت و اسراییلیات کردند و حرم نوادگان پیامبر را با خاک یکسان کردند و انواع ظلمها را نسبت به رهروان اونها روا داشتند. حتی صلیبیون شهید نکردند این تعداد مسلمانی را که در دوران حکومت آل سعود توسط اونها به شهادت رسیدند. اسراییل و آل سعود مثل سر و بدن با هم جفت شدن و پیکره وحشی ترین دشمن اسلام و بشریت را در دوران ما تشکیل دادند. اسراییل مغز متفکر و سعود ماهیچه های اجرای برنامه های این مغز شدند.
  • ایرانی مسلمان ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    خداوندروح ان رفتگان عزیز راقرین رحمت خویش قرار دهد. خوشا به سعادتشان که درپایتخت جهان اسلام شهررسول اکرم صلوات الله علیه به اذن الله تعالی به رحمت خدا رفتند. همه چیز را باسیاست قاطی می کنند ... همین مونده به عربستان حمله کنیم مکه رو فتح کنیم. ومن الله التوفیق
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    با سلام و عرض ادب با توجه به اتفاقات اخیر در مسجد الحرام و همچنین کشته شدن 717 حاجی در عرفات و همچنین در انتقام حج سال 66 و کشتار مردم یمن #ما_یک_خادم_الحرمین_دیگر_میخواهیم امضا: امت اسلامی
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    این همسایگان عرب ما فقط بلدند نفت ارزان بفروشند و بجاش اجناس لوکس وارد کنند و قرارداد با شرکت های خارجی ببندند و گرنه عرضه هیچ کاری دیگری را ندارند.فردا هم که نفت تمام بشه قدرت و دانش برای هیچکاری ندارند .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    خبر دلخراش کشته شدن جمعی از حاجیان خانه خدا موجب تاثر و تالم شدید اینجانب شد و جویبار خونابه را از چشمانمان جاری کرد عروج ملکوتی این زوار را به قاطبه مسلمانان علی الخصوص بازماندگان این عزیزان تسلیت و تعزیت عرض میکنم و از خداوند برایشان صبرجمیل و اجرجزیل مسئلت میکنم روحشان منغمر در رحمت الهی
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    این ملک سلمان پدرسگ فقط با خون وجون مسلمونها در مکه مناسوریه عراق یمن و... سیراب میشه خدا ذلیل و لعنتش کنه خودشو و ال سعود را بی پدر مادرهای حرومزاده
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    انتقام کشته هایمان را از وهابیون در یمن و شام خواهیم گرفت ان شاالله
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    بر شما برادر عزیز مسلمان هم تسلیت ...
  • الهام ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ممنون دنبال چنین مطلبی بودم عالی توضیح دادین
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    به نظرم نباید از زیارت میلیونی اربعین زیاد بگوییم دشمنان خدا به سیم اخر زده اند مطمئن باشید برای امسال برنامه دارند!
  • محسن ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    متاسفانه مدت زیادی است که ساخت و سازهای بی رویه و عجیب و غریب در اطراف مکه، کندن و نابود کردن کوههای قدیمی اطراف مکه و ایجاد معبرهای تنگ در تمامی قسمتها با استفاده از دیواره های بتنی غول پیکر شروع شده و کعبه نیز بصورت گودال و چاه در بین آنها قرار دارد ولی هیچ وقت در رسانه ها و سخنرانیها به آن اشاره نمی شود. مثلاً تصور کنید اگر ساختمان ساعت دچار مشکلی بشود چه حادثه وحشتناکتری می تواند بوجود آید.
  • کوروش ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    سلام.بنده هم به تمام مسلمانان تسلیت عرض میکنم.متاسفم برای مدیریت در هژمونی دولت ایران برای مقابله با دون مایه هایی اطراف ایران.دولت جمهوری اسلامی ایران به جای نظام بروکراسی در دستگاهای مدیریتی واجرایی ای کاش از واژه"عمل"در امور مدیریتی خود بهره میجست.امید که دوباره اقتدار خود را لااقل برای دولتهای نادان منطقه نشان دهد.
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    لعنت بر آل سعود و وهابی ها
  • نیلوفر ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    انگار عربستان دستور اعدام 28 تا از نگهبان ها رو برای فردا ظهر داده! هنوز نتونستن اجساد رو جمع کنن بعد به این سرعت اون 28 نفر رو چطوری شناسایی کردن؟؟ بدبختا .... مقصر اون وزیر جنگشون بوده حالا اون بیچاره ها رو میخوان گردن بزنن؟؟ واقعا برای آل سعود چه آدم چه گوسفند! فرقی نمی کنه....
  • کاکرو یوگا ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    خاک بر سر این احمقا بکنن کشور درب و داغون عراق با این همه بحران 15 میلیون زائر رو در روز اربعین بدون مشکل مدیریت میکنه حالا اینا با این همه امکانات از پس مدیریت 2.5 میلیون حاجی بر نمیان .قطعا" این احمقها این کار رو هم مثل حادثه چرثقیل عمدی انجام دادن
  • کاکرو یوگا ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    پرچم نویسی کردی یا کامنت گذاشتی؟؟؟
  • کاکرو یوگا ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    از شر آل یهود کثیف نجات میدیم شهر رسول خدا و اهل بیتو
  • یوسف ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام تنها اقدام این است که مسلمانان جهان سکوت خود در برابر جنایات آل سعود در کشورهای اسلامی علی الخصوص یمن مظلوم را شکسته و علیه آل سعود وحشی خبیث قیام کنند. جز این چاره ای نیست. آۀ سعود باید ازبین برود تا مسلمانان جهان روی آسایش را ببینند. و السلام اللهم عجل لولیک الفرج
  • یوسف ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ایرانی مسلمان!!!؟؟؟ بیچاره تو مغزت معیوبه! تو نمیفهمی که این جنایت ها همه از گور آل سعود وحشی خبیث برمیاد!؟ خدا شمارو با این جانیان که حمایتشون می کنید محشور کنه ان شاءالله. اگر حمایت امثال شما ومسلمانان بی بصیرت!!؟؟ از این جانیان نبود، امروز شاهد این همه مصیبت در دنیای اسلام نبودیم. امروز کودکان بی گناه و زنان و مردان بی پناه یمن و سوریه و عراق و... به خاک خون کشیده نمی شدند. در حالیکه دست کثیف آل سعود در خفا و آشکار به خون این انسان ها آلوده است.
  • amir ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    حماقت از سر و روی این مرتیکه می باره
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    آفرین متاسفانه بعضی ها دل به این دنیای کثیف بستن و حکمت های خدا را فراموش کردند
  • فرانک ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام درگذشت هموطنان عزیزمان را بهتره هست اسمشو قتل عام عمدی بزاریم که از طرف عربستان امریکا و اسرائیل برنامه ریزی شده بود بگیم به همه خانواده های ان عزیزان درگذشته تسلیت عرض میکنم و صبر از خداوند متعال درخواست دارم و به تمام عزیزان ایرانی که احساساتشان جریحدار شده از این بی کیفایتی و بستن مسیر به خاطر یک وزیرجنگ مارمولک خوار پست هزاران نفر در مکه در خود حرم به قتل رسیدن تعداد کمی نیست و مردم ایران و تمام کشورهای جهان اسلام قبل از این حادثه به خاطر حادثه دو نوجوان ایرانی و بعد جنگ عربستان وهابی با کشور مسلمان یمن رفتن به حج تمتع رو تحریم و حرام اعلام میکردند در عراق پر از داعش سال پیش در اربعین و تاسوعا و عاشورا هزاران زایر رفتند برگشتند بدون کشته بدون زخمی بدون بسته شدن رته.در راه عراق برای راحتی زایران چادر زده بود غذا اب میوه و... بود عربستان عمل حج تمتع که قابل پیش بینی حضور زایرها و جمعیت و داشتن تدابیر عمدا این مسیر را بستند تا مسلمانان رو قتل عام کننن.وعدم همکاری کادرها و بیمارستان های وهابی با مجروحین این حادثه تلخ و ناگوار مهر تایید بر عمدی بودن گناه انها دارد پادشاهی که ادعای مسلمانی دارد از خود یزید هم بدتر است.اگر در ایران یک قاتل بخواد اعدام شود حالا به درست و غلط اش کار نداریم تمام دنیا داگاهای کیفری سازمان های بین المللی به صدا در میان و خواستار لغو اعدام هستند اما الان چرا سکووووووووووووووووت کردند در مقابل هزاران کشته و مجروح در حرم امن الهیی در مسیر منا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمدی ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    خاندان آل سعود لیاقت خادم الحرمین بودن ندارند.اینها خادم حزب الشیطان و سگ اسراییل و آمریکا هستند. دولت ایران سکوت نکند. این اولین ظلم در حق زائران نیست و مطمئنا آخرین هم نخواهد بود.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    شاید داعش هم دست داشته از کجا معلوم!!!!شاید این داعش با همکاری سران عرب اینکارو کرده ک کشتار دست جمعی ک اتفاقن کار تروریست های تکفیری است رو به مرحله اجرا برسونه و باعث رعب و اسلام هراسی شود
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    به خدا خیلی چیزها واجبند اما نمی دانم چرا اینقدر به وجوب حج میپردازیم مگه باید چه بشه که مراجع حکم تحریم بدن حرمت نفوس مسلمان واجب نیست اون هم تو موسم حج؟
  • بنده خدا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    چی میگی تو؟؟؟؟لیاقتش رو ندارن این آل سعود...باید از شرشون خلاص شد واقعا...
  • بنده خدا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    خنده دار اینه که اسم خودت رو گذاشتی "ایرانی مسلمون"!!!!!
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    يك پيشنهاد خوب: اگه رهبران تمام مسلمين جهان از كشورهای مختلف،ادامه فريضه حج رو مشروط به پايان حمله عربستان به يمن بكنن و تا اين حمله ها ادامه داره اجازه ندن حاجی هاشون به حج برن، اونوقت عربستان هم منزوی ميشه و تحت فشار قرار می گيره و حمله به يمن رو هم متوقف ميكنه. مسلمون های سراسر دنيا چطور ميتونن اعتراضشون رو به اين مسئله نشون بدن؟ با توقف رفتن حاجی هاشون به حج. به نظر من الان نرفتن به حج،ثوابش از رفتن به حج بيشتره. من فكر می كنم همونطور كه مسئولين كشور ما،بعد از تجاوز اون دو مامور پست و خبيث عربستانی به دو زائر ايرانی،حج عمره رو متوقف كردن، همونطور هم تا عربستان مسئوليت كشته شدن حجاج رو در منا برعهده نگرفته و پاسخگو نيست و نيز تا زمانی كه حمله عربستان به مسلمانان و شيعيان يمن ادامه داره،حج تمتع رو هم متوقف كنن و مراجع هم بايد فتوای قطعی خودشون را راجع به توقف حج بدن. به اين ترتيب،ايران اولين كشوری خواهد بود كه اعتراض عملی خودش رو به تجاوز دو مامور عرب و كشته شدن حجاج و بی كفايتی عربستان در امور حج و حمله به يمن اعلام خواهد كرد. و صد البته اين كار باعث ميشه كه مسئولين حجاج در ديگر كشورها هم الگو بگيرن و يه تذكری برای اون ها هم بشه كه مسلمون های جهان در مقابل مسلمون های ديگر و يمنی ها مسئولن و بايد در پيشگاه خدا جوابگو باشن. نميشه كه عربستان به يمن حمله كنه و مسلمون های اونجا رو بكشه و ديگر مسلمون های جهان بی تفاوت به اين امر،مثل سابق به حج خودشون ادامه بدن و بازم برن پول هاشون رو به جيب اونها بريزن و اونها هم اين پولها رو بمب كنن بريزن سر بقيه مسلمون ها! اين پيشنهاد منه.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    به زائرین بگید برای فوت شده ها همان جا زیارت عاشورا را با صدای بلند بخونن تا ملک سلمان کهیر بزنه ..
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    کاکرویوگا ! کلام به این شیوایی و پر از ادب و تاثر رو که به فحاشی آلوده نشده رو چرا باید تمسخر کنی؟؟؟ کامنت شما خوبه لابد؟ تازه مسلمان نروژی، به دل نگیری عزیز...
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    یا حجه ابن الحسن ریشه سلمان بکن انشا.الله لطفا نظر بدین تا آقا زودتر بیاد
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ای بابا این کارها عرضه می خواهد
  • رضا ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    فقط حمله به عربستان
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    یاحجة ابن الحسن ریشه سلمان بکن
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    چکار میشه کرد جز خون دل خوردن مگه اون سال که حجاج ما رو کشتند چه شد
  • سامان ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    پس از اتفاقاتی که از گذشته از جانب عربستان متوجه ما بوده و بی توجهیی که نسبت به سخنان امام شده لازم است حالا که بهترین وقت است شدیدا پای خواسته خود که مدیریت حج به دست مجموعه دولتهای اسلامی هست باشیم در غیر این صورت و در صورت عملی نشدن بهترین تنبیه برای عربستان فرستادن فناوری ساخت موشکهای قوی تر ویا حتی خود اونها که حتی میتونه به عنوان یک معامله فروش سامانه های اس دویست باشه و یا ارسال موشکهای نقطه زن به کشور یمن اقدام بشه
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    حمله به عربستان از نمازهای یومیه هم واجب تره
  • ناشناس ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    با سلام و خسته نباشید. تسلیت عرض میکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس