تمایل به هندسه مواج و سرگردان و بدون غایت، در دور جدیدی پس از معماری شیشه‌ای مدرن بر بانک‌ها سیطره یافته است. آن‌هم ساختمان بانک که دست برقضا مهم‌ترین ساختمان در شهرهای دوره انقلاب اسلامی بویژه در پایتخت شده‌اند.

گروه گزارش ویژه مشرق - چهره شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران چهره ماست و ما را آنگونه‌ می‌شناسند که تهران هست. همه شهرهای مهم جهان چهره‌ای از ملت خود را نمایش می‌دهند و آنگونه که می‌خواهند خود را به رخ جهان می‌کشند.

اما در این میان تهران قصه غریبی دارد. شهری که در زمان تهران ناصری در اوج بود و مهمترین ساختمان در آن روزگار همان ساختمان مساجد جامع بود. مساجد جامعی که چندصباحی بود در همسایگی خود مساجد شاهی (معروف به مسجد شاه) را به عنوان نماد تدین حکومت پذیرفته بودند. در این دوره اگرچه التقاط فرهنگی آغاز شده بود اما از آنجا که موج آن هنوز معماری را دربر نگرفته بود؛ ساختمان‌ها و خانه‌ها همچنان فرم درون‌گرا و محجوب داشتند و چشم خویش را به یکدیگر نمی‌دوختند.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی + تصاویر
مسجد شاه عباسی اصفهان

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی + تصاویر
مسجد امام خمینی (مسجد شاه سابق) تهران


قاجار غروب کرد و با آغاز دوره پهلوی اول، حصارهای تهران ناصری تخریب شد و تهران جدیدی سر برآورد. تهرانی که دیگر مسجد مهمترین ساختمان آن نبود، در جریان تجددخواهی رضاخان، حالا دیگر با کنار زدن مسجد، سالار ساختمان‌های شهر ساختمان شهربانی شد و در شهرهای مهم دیگر نیز تکرار شد. سرآغاز باز شدن چشم خانه‌ها به خیابان و ساختمان‌های دیگر را باید دوره پهلوی اول دانست که تجدد و کشف حجاب، پنجره‌های خانه را به مثابه چشم خانه‌ها به خیابان و خانه‌های دیگر بازکرد و از خانه نیز کشف حجاب شد.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر
در دوره پهلوی ساختمان‌های شهربانی جای مساجد را به عنوان نمادهای شهری گرفتند


در دوره پهلوی دوم نیز بر همان طریق تهران توسعه یافت و در امتداد قصه غربزدگی ما تهران جولانگاه معماران غربی شده بود و تحت تاثیر آمدوشد این معماران، تهران نیز کاملا چهره‌ای غربی به خود گرفت. البته غربی‌شدن تهران نه از روی نظم و پایه‌های درست بلکه به شیوه‌ای تقلیدی و سخیف صورت گرفت. به گونه‌ای که حتی خانه‌های کوچک درهم‌ریخته و آشفته و روی‌هم انباشته امروز را باید محصول طرح‌های توسعه شهری آن دوره دانست.

«بعضی‌ها در زمان جوانیِ ما - آن زمان که نهضت معماری غربی بر کشور ما تازه حاکم شده بود - می خواستند ساختمانهای قدیمی را خراب کنند و آنها را به ساختمانهای با سبک نو تبدیل کنند. همین ساختمانهای با پنجره و شیشه های زرگ از آن زمان شروع شد. بیشتر اینها خانه ی محکم قدیمی را خراب می کردند، که من تعجب می کردم. در مشهدِ ما این طور بود. یک خانه ی محکم و خوب، اما قدیمی - اتفاقاً حالا معمارها، مهندسان، آرشیتکتها و مطلعان ما می گویند برای کشور ما همان روش قدیمی درست است و این شیشه ها و پنجره های بزرگ و آفتابگیرهای آنچنانی، اروپایی است؛ چون آنها آفتاب را آرزو می برند و نمی بینند، ولی کشور ما کشور پُرآفتاب است؛ بخصوص بعضی از مناطقش. بنابراین، چه لزومی دارد؛ همان پنجره های کوچک و درهای چوبی خوب بود - را خراب می کردند و از تیرآهن و سیمان و درِ آهنی و شیشه های بزرگ و... استفاده می کردند. اینها کار هجو و غلطی است؛ کار عاقلانه ای نیست.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشگاهیان سمنان ۱۳۸۵/۸/۱۸)

در دوره انقلاب بدلیل عدم برنامه‌ریزی جدید معماری و شهرسازی و تحولات عمیق سیاسی و جنگ هشت ساله،‌ روال غلط دوره پهلوی ادامه یافت و چهره شهر دچار هرج و مرج بیشتری شد. از سویی دیگر دانشگاه‌ها نیز همچنان بر سیاق معماری غرب تافتند و منش معماری مدرن را تا حد اشباع به دانشجویان معماری آموختند و نسل‌های جدید معماری که از پی هم می‌آمد معماری معاصر ایران را در سه دهه گذشته در عمق التقاط و نابسامانی فروبرد. وخامت این موضوع تا آنجا بود که در بیانات مقام معظم رهبری تاکید بر خشونت و تصلب شهر تهران شد و ایشان معماری تهران را معماری وحشی به قدمت بیش از 50 سال خواندند. به این معنی،‌ اگرچه انقلاب اسلامی در شأن سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و بسیاری از هنرها به توفیق زیادی رسید. اما در معماری هرگز چنین توفیقی حاصل نشد. گویا معماری جمهوری اسلامی همچنان در 15 خرداد سال 1342 مانده است و تهران روزبه‌روز چهره‌ای عجیب‌تر به خود می‌گیرد.

مهمتر آنکه در نظام شهری ایران پس از انقلاب سلامی برخلاف انتظار، بانک جایگزین مسجد شد و بانک‌ها دیگر مهمترین ساختمان‌های شهر تهران شدند.

تهران در محاصره بانک‌ها//// تهران زیرپای برج‌های بانکی + تصاویر


سیطره برج‌های بانکی بر فضاهای شهری

از آنجا که بنیان بانک بر اقتصاد غربی است انتظار هم نمی‌رود که معماری ساختمان آن نیز مسلمان باشد. اگرچه بانک در دهه‌های قبل از انقلاب بر اساس موتیف‌ها و المان‌های معماری بومی ایران طراحی و اجرا شدند. (مانند ساختمان زورخانه بانك ملی که در 1325 توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی ساخته شده و یا ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی که به وسیله هِنریش‌، معمار آلمانی‌، در دهه اول 1300 ، در زمان رضاخان پهلوی ساخته شد و الگوی آن نیز پس از اندکی تغییر تثبیت و ماندگار شد.) اما پس از انقلاب این بانک‌ها کاملا چهره‌ای مدرن به خود گرفتند.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی + تصاویر

ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی + تصاویر

ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی


برج سپهر بانک صادرات ازجمله این بناهای مدرن است که پیش از انقلاب اجرای آن آغاز شد و در زمان اوایل انقلاب نیمه‌کاره بود و متعلق به شخصی بدهکار بود که به عنوان بدهی وی در اختیار بانک صادرات قرار گرفت.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

ساختمان برج سپهر بانک صادرات

تلاش برای مدرن‌ترشدن و جذاب‌تر شدن ساختمان بانک‌ها ادامه یافت و مبتنی بر سبک معماری بین‌الملل که مکعب‌های شیشه‌ای خود را به سراسر دنیا تحمیل کرد، بانک‌های کشور ما نیز از موهبت تحولات مدرن بی‌نصیب نماند و ساختمان‌هایی از جمله بانک تجارت و حتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز با همان سبک بین الملل و ساختمان مکعبی شکل شیشه‌ای قد بر افراشت.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

برج شعبه مرکزی بانک تجارت

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

برج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران


برج بانک قوامین نیز عجیب‌تر از همه، کپی ناشیانه‌ای از برج ساختمان شماره يک ليبرتي (ONE Liberty Place) در فیلادلفیای آمریکاست که امروزه ساختمان مرکزی بانک قوامین است.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

برج ساختمان شماره يک ليبرتي (ONE Liberty Place) در فیلادلفیای آمریکا و ساختمان مرکزی بانک قوامین ایران


معماری برج جام بانک ملت

در میان این بانک‌ها ساختمان برج جام بانک ملت از دیگر بانک‌ها گوی سبقت را ربوده است. این ساختمان در تقاطع میان بزرگراه همت و شریعتی قرار دارد و از مسافتی طولانی در بزرگراه همت آنچنان پیدا قد برافراشته است که به ضرس قاطع هرکس از این بزرگراه عبور کند ناگزیر از دیدن آن است.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

موقعیت جغرافیایی برج جام بانک ملت


برج جام توسط شرکت «حرکت سیال»، مهندس رضا دانشمیر و همسرش کاترین اسپریدونوف طراحی شده است. این دو معمار، پیش از این پردیس سینمایی ملت و مسجد ولیعصر (واقع در چهارراه ولیعصر) را طراحی و اجرا کرده‌اند که مشرق در گزارش‌های پیشین خود به این دو بنا نیز به تفصیل پرداخته است.

(مسجدی که به پای تئاتر شهر ذبح شد - مسجد ولی عصر(عج)؛ مکانی برای عبادت خدا یا سجده بر الهه‌های یونان - لیبرال معماری؛ حیازدایی از ام‌القرای جهان اسلام )

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر
رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونوف


همانگونه که از اتودهای اولیه پیداست، تمرکز معمار آن از همان ابتدا بر روی سیال‌بودن در فرم و حرکت بوده است. معماری این برج کاملا ساختارشکنانه است و از آنجا که شکل‌گیری فرم آن بر اساس لایه‌هاست، می‌توان آن را اثری در سبک معماری فولدینگ قلمداد کرد. سبکی که در معماری اواخر قرن بیستم موجودیت یافت و در آن از فرم‌های نرم و منحنی استفاده می‌شود.

این سبک بر فلسفه‌ای استوار است که برای اولین بار، توسط فیلسوف فرانسوی، ژیل دلوز مطرح شد. فلسفه فولدینگ در ادامه فلسفه ساختارشکنی است که نوعی فلسفه پساساختارگرا به شمار می‌رود و مبتنی برچندگانگی معنایی و تکثرگرایی است. فلاسفه فولدینگ، گیاهی به نام ریزوم را الگو قرار می‌دهند که در زیر خاک رشد می‌کند، نه ریشه دارد، نه برگ و تنها شامل ساقه‌هایی است که بصورت نرم ومواج در دل یکدیگر پیچ و تاب می‌خورند. آثار سبک فولدینگ، معمولا متشکل از لایه‌هایی است که بصورت هم ارتفاع در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هیچ یک نسبت به دیگری دارای وجه تمایزی نیستند.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

اتودهای اولیه برج جام

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

ساختار لایه‌ای در برج جام بانک ملت


اگرچه عوام آن را به نیم تنه پایین یک زن (بخصوص از منظر بزرگراه همت به شرق) تعبیر می‌کنند،‌ اما مقصود معمار از ابتدا حرکت و سرخوردن و تا خوردن لایه‌ها در دو بعد افقی و عمودی نسبت به هم بوده است.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

برج جام بانک ملت


طراحی برج جام در مجموع دارای هندسه‌ای سیال و موجی است، هندسه‌هاي سيال و موجي تقليدي است از هندسه‌هاي موجود در دامنه تپه‌ها، چراگاه‌ها و جنگل‌ها. این نوع هندسه، که فاقد محور و مرکز و سکون است، مناسب‌ترین هندسه برای حواس پنج گانه و ادراکات حسی غریزی و حیوانی انسان‌ها و مناسب سیر در آفاق و عملکردهای مادی مانند راه‌هاي عبوري و پارك‌ها در فضاي شهري است.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

برج جام- حرکت لایه ها در دو بعد مبتنی بر هندسه آزاد و سیال


در نقطه مقابل هندسه‌های درون‌گرا، نظير بناهای ایرانی گذشته مثل خانه‌های کاشان، دارای محور و مرکز، آنهم با مرکزیت خالی (نقطه پایه پرگار) است، اين مركز با حضور انسان و عملکرد اختیاری و آگاهانه او در فضای معماری، معنای اصیل خود را باز می‌یابد، اين نوع هندسه مناسب‌ترین ايده‌هاي فضايي هندسي، در شهر برای ایجاد تذکر در انسان‌هاست.

در سنت اصیل معماری و شهرسازی دوران اسلامی، فقط راه‌ها و فضاهای عبوری دارای هندسه‌ای سیال، مواج و سیر در آفاق هستند. اما تجارت از نظر اسلام عین عبادت است. آنچنان که در حدیث آمده است، «‌الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله» از منظر اسلام کسی که در حال کسب و کار و تجارت برای خانواده خویش است مثل مجاهدی است که در راه خدا می‌جنگد. بنابراین در گذشته بازارها را مشابه مساجد می‌ساختند، ‌چراکه انسانی که در بازار به تجارت می‌پردازد، مثل مجاهدی در راه خداست و آن مکان نیز مکانی مقدس است که در آنجا به عبادت خدا پرداخته می‌شود. لذا به لحاظ فرمی،‌ مشابهت به عبادتگاه‌های اسلامی دارد. بر این اساس،‌ مسجد و خانه و بازار و مدرسه، همه محل تذکر و عبادت انسان مومن در نظر گرفته می‌شود و سایر عملکردها کاملاً درون‌گرا، دارای محورهای متقارن و تمرکزآفرین هستند.

به کار بردن هندسه سیال و سرگردان، در تناقض با چنین مبانی نظری عمیق و عریقی است که از گذشته در معماری ایرانی و اسلامی توسط معماران حکیم رعایت می‌شده است. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: مهم‌ترين اصل حاكم بر هنر معماريِ آفرينش را اصل عدالت، يعني قرار دادن هر چيز در جاي مناسب خود، مطرح مي‌نمايد . يعني در معماريِ آفرينش، زمين هندسه مناسب خود و گياهان، حيوانات و پيكر انسان‌ها نيز، هندسه مناسب، عالمانه و با معناي خود را دارند؛ صورت‌ها و ظاهر عناصر طبيعي، پوچ، بي‌هدف و بی‌غايت نيستند، ظاهرها تجلي و نشانه باطن‌ها هستند.

چیزی که معماران امروز ایران متاسفانه نسبت به آن بی‌اعتنا هستند و تمایل به هندسه مواج و سرگردان و بدون غایت، در دور جدیدی پس از معماری شیشه‌ای مدرن بر بانک‌ها سیطره یافته است. آن‌هم ساختمان بانک که دست برقضا مهم‌ترین ساختمان در شهرهای دوره انقلاب اسلامی شده‌اند. تسلط این ساختمان بر شهر،‌ در تصویر زیر به وضوح مشخص است.

نگاهی به نمادهای شهری تهران: از مساجد تا برج‌‌های بانکی///سیر تحول نمادهای شهری تهران؛ از مسجد به برج‌های بانکی + تصاویر

سیطره برج‌های ساختارشکن و مدرن بانک‌های پس از انقلاب بر شهر تهران، نمادی است از استیلای غرب‌زدگی بر معماری پایتخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    ممنون بابت دغدغه ای که دارید
  • با نام علی مدد گرفتیم ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    فوق العاده بود مخصوصا اون جایی که نوشته بودین دوره قاجاریه مساجد دوره پهلوی ساختمان های شهربان و جمهوری اسلامی بانک ها
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    خدائیش اینها زاده‌ی ذهن خودتونه یا کسی دیگه میگه شما فقط تایپ میکنین؟!!
  • حمید روحی ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    2 1
    به نام خدا سلام آن چه که از تهران بر می آید این است: 1) شهر بر اساس اصول شهر سازی ساخته نشده است!! 2) در ساختنِ ساختمان ها از اصول یکسان سازی پیروی نشده است. 3) مردم داشتن خانه را در شمال تهران را بیشتر ترجیح می دهند ولو این خانه اگر در کوه باشد!! ( یعنی از در آینده اگر بدین منوال پیش بره می گن از پشت کوه اومده ) 4) تهران چشم را خسته می کند!! چون ساختمان ها ی شیک و زیبایی ساخته نشده. 5) هر بساز و بندازی هر گونه که دلش خواسته ساختمان ساخته است!! مشرق خبری را با عنوان « آستانه؛ پایتختی در آستانه تحول » ارائه کرد. در این پایتخت تازه تاسیس همه چیز براساس اصول شهر سازی ساخته شده است. یک ساختمان با ساختمان مقابلش 500 متر فاصله دارد. برای هر ساختمان فضای سبز با وسایلی برای بازی کودکان پیش بینی شده است، برای مهمانان پارکینگ پیش بینی شده است و... برای هر آسمانخراش و ساختمان بزرگی شخص رییس جمهور نظربایف نظارت می کند! ساختمان را معمار غربی طراحی می کند ولی ظاهرش را براساس سنت هایشان طراحی می کنند. در تهران چی؟؟!!! مهمان ماشینش را کجا پارک کند که اتفاقا جای امنی باشد؟ ساختمان روبروی خانه شما با ساختمان شما چند متر فاصله دارد؟ در تهران چقدر دوست دارید پیاده روی کنید؟! چاره ی کار: پایتخت باید با کار کارشناسی دقیق عوض شود. در تهران از فرودگاه امام خمینی ( ره ) تا نزدیکی های قم کلی جای مسطح خالی داریم. نه تنها در این جایی که عارض شدم در جای جای ایران کلی زمین خالی داریم ولی مردم به کوه نشینی سوق پیدا کرده اند. به امید روزی که شهرمان و پایتختمان را براساس علم روز دنیا آمیخته با سنت ها و معماری ایرانی اسلامی بنا کنیم. به امید چنین روزی انشاالله...
  • ناشناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    پولی که از راه ربا در بیاد, دور از انتظار نیست که به سبک غربی و ربا خواران بزرگ یهودی غرب خرج بشه
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    مشرق عجب ذهن منحرفی داری از شکل یک ساختمان هم یاد پایین تنه یک زن میفتی؟!
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    نویسنده مطلب اگر گوشی هوشمند غرب زده ندارد واقعا ایشون درست میگویند و غرب و مدرنیته چیزی جز فساد و تباهی نیست باید تا ریشه کنی مدرنیته و غرب و غربزدگی تا پای جان کوشش و مبارزه کنیم و اما اگر همچین گوشی دارد فقط میگوییم خدا لعنتت کنه که به توسعه نفهمی و بی خردی تلاش میکنی تازه نخواستم بگم داری از اینترنت آمده از غرب فاسد مدرنیته استفاده میکنی و مطلب میگذاری و خیلی موارد دیگه فعلن همین گوشی هوشمند جواب بده
  • ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    معماری در کشور ما متولی نداره و هر کی هر کاری دلش خواست می تونه بکنه کار غیرقانونی هم با گشاده دستی قابل رفعه ، متاسفانه معماری اسلامی ایرانی ما حتی دزدیده می شود اما بی خیالی طی می شه مثل بادگیرهای یزد که الان در سطح جهان بیشتر با امارات 30 ساله می شناسن ! ارزومه که روزی از روی عکس ها و فیلم های قدیمی دروازه های تهران قدیم و سازه هایی که از بین رفتند ساخته بشه مرکز تهران قدیمی بمونه و برج ها در شعاع دورتری باشند مثل پاریس ، در ضمن شیشه های برج های شیشه ای با یک زلزله متوسط هم مثل باران چاقو به زمین می ریزن و کشتار می کنن همه اینا به خاطر اینه که معماری اسلامی ایرانیو گذاشتیم کنار ، بی هویتی بد دردیه .
  • ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    "سیطره برج‌های ساختارشکن و مدرن بانک‌های پس از انقلاب بر شهر تهران، نمادی است از استیلای غرب‌زدگی بر معماری پایتخت."
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    من با اینش کاری ندارم بهتره خبرگزاری شما یه گزارش از همین بانک ملت و وام دادنش بکنین گزارشگر خودتون رو به نزدیکترین شعبه این بانک بفرستین بعد بگین شرایط وام گرفتن و مبلغش!! چی هست کلا خبر نوشتن رو میبوسین میرین زار زار گریه میکنین که این بانک اینقدر به فکر ملت!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به خصوص جوونا هست!!!!!
  • پدرام ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    برج ها و ساختمانهایی که یادآور ابلیسک و هرم ماسونی هستند هم در ایران کم نیستند ! بخصوص در تهران و مشهد... لطفاً گزارشی در اینباره تهیه کنید.
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    خدا يه عقلي به شماها بده يه پولي به ما ،من فكر مي كنم معماري ،فرهنگ و سياست و...ما نياز به يك مشرق زدايى أساسي داره
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    سیطره برج‌های ساختارشکن و مدرن بانک‌های پس از انقلاب بر شهر تهران، نمادی است از استیلای غرب‌زدگی بر معماری پایتخت.
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    متأسفیم.
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    فقط دو عکس اول برام آرامش بخش بود.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    انصافا تحلیلگر معماری مشرق تاش نیس
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    ساختمونهای جدید خیلی زیبا هستن معماریشون عالیه
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    الدار الزوراء - شهری در دامنه کوه های سیاه ری
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    پولهای مفت و بادآورده ی بانک ها از جیب مردم . لااقل اگه خصوصی باشه دل ادم نمیسوزه ولی از بیت المال اینجوری برج میسازن برای خوش گذرونی خودشون
  • رجبعلی صراف ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    خانه از پای بست ویران است، خواجه در فکر نقش ایوان است. بد نیست به جای اینکه نگران معماری بانکهای ایرانی باشید، کمی بیشتر به فساد ریشه دوانده در نظام مالی و بانکی این مملکت و ربا خواری سازمان دهی شده موجود در آنها بپردازید
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    لطفا نام مسجد شاه اصفهان را اصلاح کنید مسجد امام (ره) صحیح است
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    در تركيه مناره هاي مساجد در شبها خود نمايي ميكنه و زيبايي زيادي به شهر ميده
  • عرشیا ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    جوهره هستی بر مبنای حرکت است.غایت حرکت هم حرکت به سمت الی الله و قرب الهی است. طراحی سیال و حرکت گونه در دل آسمان به سمت بالا ، شاید به این دلیل است.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    دقیقا این معنی گل به خودیه این یه حرف ساده انگارانه است که فقط در فرض نویسنده منعی درست را به ذهن متواتر میکنه اما در حالت کلی سوئ برداشتی که ازش میشه خیلی خیلی بیشتر از برداشت مفید و درستش هست. بیایید بیشتر دقت کنیم.
  • AMIN310 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    شما اول بگو کلاس چندی عمویی؟؟؟!!!
  • تابانی ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    به نظر من مسایل مهم تر از این هم هست در ضمن ساختمان های قشنگی است فقط نمیدانم در شهر زلزله خیزی مثل تهران. که چون سالهاست زلزله نیامده کارشناسان میگن اگه زلزله بیاد خیلی شدیده این ساختمان ها مناسب چنین شهری هستند؟؟؟؟
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    این تفکرات فقط خود مارو در گذشته نگه میداره. هزاره سومیم، از غار در بیاین. همین چیزی که به قول این فرد دادن شما تایپ کردین رو با یه لپتاپی یا چیزی شبیه اون نوشتین. چرا؟ چون وسایل گذشته دیگه به دردمون نمیخوره.
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    متشکر از گزارشهای خوب مشرق
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    عزیز من استفاده از ابزار که زاده ی مدرنیته هست به خودی خود بد نیست (اگر به صورت صحیح و در راه درست استفاده بشه) پیروی کور کورانه از طرح هایی که از تفکرات لیبرال بعضی از معماران غربی بوجود میاد غلطه.هیچ جای دنیا برای هر منطقه یک نسخه نمی پیچن.برای یک طرح خوب باید نگاه کرد به فرهنگ و رسوم و دین و مذهب مردم و تاریخ و محیط منطقه
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    منظور شاه عباس هست، فکرت رو اصلاح کن اخوی
  • امیر ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    'گزارش خیلی جالبی بود. این برج که متعلق به بانک ملت است و برج دیگری که متعلق به بنیاد تعاون ناجا می باشد در ادامه مسیر شمالی خیابان شریعتی ساخته شده اند. هر دوی این برج باعث شده که در هنگام حرکت در خیابان شریعتی به سمت شمال به جای چشم انداز زیبای البرز این بناهای بی قواره خودنمایی کنند. جالب است که اسم اصلی خیابان شریعتی جاده شمیران بوده است و مردم تهران قریب به صد سال است که با حرکت در این خیابان به سمت شمال از چشم انداز زیبای دامنه جنوبی البرز لذت برده اند ولی این برج های بی قواره که در سایه سیاست شهرفروشی قد برافراشته اند این عنصر مهم در منظر شهری تهران را مخدوش کرده اند. از عوامل دیگری که در ساخت این برج ها مورد بی توجهی قرار گرفته وضعیت خانه های بسیاری است که با ساخت این برج ها در طول ساعات زیادی از روز از نور آفتاب محروم شده اند. بار ترافیکی ناشی از این تراکم های بالا هم گره محکمتری است بر گره کور ترافیک خیابان شریعتی
  • رضا ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    نظر طراح هرچی هست باید در عمل نمود پیدا کنه نه که نظزرش یه چیز باشه عملش یه چیز دیگه رو نشون بده این یعنی کارش اشکال داره مشکل ذهن مردم نیست مردم درست میبینن مشکل از طرحه که در نگاه اول القای منفی میکنه.
  • تریستان ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    در کوتاه مدت بله ولی به نظرت این سازه و ساختمان در 300 سال آینده چشمنوازی میکنه؟ در ضمن اگر به بحث زیباشناسیه سازه در زمان حال بپردازیم واقعن اشتباه کردیم. در اصل ما در نگاه اول دچار گیجی و سردرگمی میشویم که همون جریان گذر یا سیال بودنه و در فلسفه بهش میگن ترنس که اصلن از مصادیق زیباشناسی به حساب نمیاد اما نمیشه انکارش کرد... بذار خودمونی و آسون بگم: این شمایل مثل نقاشی های کمال الملک در کودکی و 4 سالگیه ایشون هستش و البته نتیجه هم در دهه های بعدی مشخص میشه اما ما فقط باید نتیجه رو در موزه ببینیم و اون تمرینات کودکی(ابتدایی) دور ریخته میشه و این سازه هم تمرین سازه ی واقعیه که پس از این دوره ی گذر باید ساخته یشه هستش. چند ماه دیگه از دیدنش خسته میشه و به حرف من میرسی. دارم به سوی نگاه آفریننده اشاره میکنم که از نوک دماغ میتونه باشه تا بینهایت واقعی یعنی عرفان الهی و نه بینهایت مجازی که سردرگمیه در ظواهر است...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس