هشت هزار سرباز متجاوز استرالیایی که در کنار نیم میلیون نفر دیگر، قربانی طمع‌ورزی و جنگ‌افروزی چرچیل و دولتمردان استرالیا برای فتح تنگه‌ای در ترکیه شده بودند، اکنون به نمادی مقدس برای گرامیداشت تجاوزات نظامی استرالیا تبدیل شده‌اند.

گروه گزارش ویژه مشرق - ماجرا از این قرار است که استرالیایی‌ها در تاریخ جنگ خود، روزی به حمایت از انگلیسی‌ها و با تحریک چرچیل به دنبال تصرف تنگه داردانل در ترکیه با مسلمانان عثمانی وارد جنگ شدند و پس از شکستی سخت ۸۰۰۰ کشته دادند، آن روز را در تاریخ خود روز آنزاک نامیدند و میادین زیادی در شهرهای خود به یاد آنها ساختند و آنقدر این روز را بزرگ کردند که امروز روز آنزاک مربوط به بزرگداشت آن کشتگان (متجاوز)‌ نیست بلکه تبدیل به روزی برای پاسداشت فداکاری‌های همه کسانی است که با دادن جان خود امنیت زندگی مردم امروز استرالیا را تامین کردند. اهالی استرالیا هرساله در این روز ملی، مراسم صبحگاهی در تمامی میدان‌های یادبود شهرهای استرالیا برگزار می‌کنند و یاد آن‌ها را جاودانه می‌کنند.

جنگ‌ها یکی از تاثیرگذارترین برهه‌های تاریخ کشورها هستند و چه حق و چه ناحق، در دل آن فداکاری‌هایی رخ می دهد که برای ملت‌ها واجد ارزش است. مسئولین شهرها تلاش می‌کنند تا یاد این فداکاری‌ها را برای شهرنشینان زنده نگاه دارند؛ چه اینکه خوب می‌دانند اگر یاد فداکاری‌های پیشینیان فراموش شود، شاید در جنگ بعدی دیگر کسی حاضر به از خودگذشتگی نباشد. برای این‌کار یادمان‌های جنگ‌ها و فداکاری‌ها را نه در مکان‌‌های دورافتاده و کم اهمیت بلکه در پرترددترین مکان‌ها و مراکز تعامل اجتماعی برپا می‌کنند؛ و برای این‌کار میدان‌ها شاید بهترین مکان‌ها باشد!

در این گزارش به یکی از میادین شهر بریزبن استرالیا می‌پردازیم که درایت مدیران شهری‌اش آن را به موزه‌ای بزرگ از یادمان‌های جنگ قرن معاصر تبدیل کرده است و جذابیت این میدان به آن است که در حدود هشتاد سال به مرور یادمان‌های تمام جنگ‌های استرالیا در آن نصب شده است. در اینجا هدف شناخت نحوه برخورد کشورهای خارجی با سربازان گمنام و قهرمانان و کشتگان جنگ‌های‌شان است وگرنه نیک می‌دانیم که در قاطبه این جنگ‌ها استرالیایی‌ها متجاوزانی بودند که به ناحق به آن‌سوی کره زمین لشکرکشی کردند و ...

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
میدان آنزاک - بریزبن، استرالیا

تاریخچه

با ورود دولت عثمانی به جنگ جهانی اول (سال ۱۹۱۵) متفقین بهانه‌ای یافتند تا به تنگه داردانل ترکیه حمله کنند و نقشه‌های چرچیل را که در آن هنگام وزیر دریانوردی انگلیس بود عملی کنند؛ چراکه فتح این منطقه کار را برای تسخیر استانبول توسط متفقین آسان می‌کرد. ناوگان دریایی مشترک انگلیس و فرانسه با محاصره این منطقه نیروهای مسلمان دولت عثمانی را یک‌ماه تمام گلوله باران کردند، اما عثمانی‌ها با مقاومت خود توانستند ۷ کشتی‌ آن‌ها را در یک روز غرق و متفقین را وادار به عقب نشینی کنند. نیروهای متفقین نیز در ۲۵ آوریل نبردی همه‌جانبه را با ۷۰هزار نیروی پیاده و ۱۰۹ ناو جنگی و ... برای انتقام آغاز کردند که به نبرد گالیپولی شهرت یافت و هشت ماه طول کشید و حاصل آن شکست دوباره متفقین بود. این نبرد مجموعا نیم میلیون کشته و زخمی از دو طرف داشت؛ و نیروهای استرالیا و نیوزیلند هم با اینکه مشترکا به کمک کشور مادر خود یعنی انگلیس آمده بودند اما سهم کشته‌های استرالیا فقط هشت هزار نفر از نیم میلیون نفر بود.


این هشت هزار نفر قربانی مطامع دولت جدید فدرالی استرالیا بودند چراکه آن زمان فقط ۱۳ سال از عمر استرالیای فدرال می‌گذشت و دولت جدید قصد داشت که استرالیا را در میان مجامع بین‌المللی به شهرت برساند و جنگ جهانی و حضور در جبهه‌های اروپا و آسیای صغیر را فرصتی مناسب یافت!

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
مراسم سالیانه روز آنزاک هرساله در میدان آنزاک (که در اکثر شهرهای استرالیا دارای نماد است) برگزار می‌شود و مردم علاوه بر مراسم صبحگاه در ساعت۴، ساعت ۱۱ روز ۲۵ آوریل هر سال در این میدان جمع می‌شوند و یاد کشتگان خود را در جنگ‌های مختلف استرالیا گرامی می‌دارند. میدان آنزاک در بریزبن استرالیا

اولین روز آنزاک در استرالیا

با وجود آنکه ۸ هزار کشته در میان ده‌ها میلیون تلفات جنگ‌های جهانی دوم بسیار ناچیز است، اما روزی که بازماندگان از این جنگ بازگشتند با کاروانی از اتومبیل‌هایی از مجروحان و پرستاران و کشتگان در شهر حرکت کردند و منجر به راهپیمایی بزرگی برای استقبال آنان شد و این واقعه روی استرالیایی‌هایی که ساکن خانه‌ها و گرم زندگی بودند اثری عجیب گذاشت. استرالیایی‌ها هرگز از خود نپرسیدند که چرا باید ۸هزار نفر از مردمشان به کشوری دیگر در نیمکره‌ای دیگر حمله کنند که حالا جنازه‌شان روی دست این ملت بماند! اما آنها آن روز را روز آنزاک ANZAC که مخفف عبارت "Australian and New Zealand Army Corps" (به معنای "نیروهای ارتش استرالیا و نیوزلند" - اولین لشکر منطقه مدیترانه که به جنگ جهانی پیوست) است نامیدند و آن را به فرصتی برای راهپیمایی وطن‌پرستی و رژه نیروهای مسلح در بسیاری از شهرهای استرالیا تبدیل کردند.

از سال ۱۹۲۰ به بعد روز آنزاک به یک روز ملی برای بزرگداشت بیش از ۶۰ هزار استرالیایی کشته شده در جنگ‌ها تبدیل شد که از مراسم صبحگاه در میادین شهر آغاز می‌شود و با مارش نظامی، نمازگزاری آئینی مسیحیت، ادای احترام به کشتگان استرالیایی، سکوت برای احترام، گل گذاری خودجوش مردمی،‌ خواندن سرودهای اتحاد ملی و ... ادامه می‌یابد و این مراسم سالیانه به یک فرهنگ استرالیایی مبدل شده است. اگر چه مبدا این فرهنگ استرالیا است اما این روز ملی به سرعت به کشور نیوزیلند و حتی ترکیه(به عنوان طرف مقابل جنگ با استرالیایی‌ها) سرایت کرد.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
حضور ملی مردم در مراسم سالیانه روز آنزاک در میدان آنزاک بریزبن استرالیا

میدان آنزاک در استرالیا

معماری به عنوان ظرفی برای یک سنت و فرهنگ است و اگر فرهنگی همچون «روز آنزاک» در استرالیا به وجود آمده، متناسب با آن معماری خاصی برای برگزاری این مراسم توسط معماران و شهرسازان طراحی و اجرا شده است که یکی از آنان میدان آنزاک در شهر بریزبن است که همچون موزه‌ای در فضای باز شهری بر پا شده و هر لحظه تلنگر روزهای سخت را به شهرنشینان می‌زند که با فداکاری مردمان دیروز به روزهای خوش امروز تبدیل شده است.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
میدان آنزاک- بریزبن استرالیا

میدان آنزاک مانند یک باغ‌موزه موفق شده است تا ۱۱ واقعه تاریخی از جنگ‌های استرالیا را یادآور باشد. این میدان در گوشه گوشه خود یادمانی را برپا کرده تا هرجایش گوشه‌ای از خاطرات مردان و زنان جنگ‌هایش را مرور کند و قصه ازخودگذشتن‌ مردمان قدیم را برای نسل جدید بخواند.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
معبد یادبود میدان آنزاک- بریزبن استرالیا

مهمترین نقطه این میدان که در دید مستقیم عابران قرار می‌گیرد «معبد یادبود» آنزاک است که «معماران سیدنی» با برنده شدن در مسابقه‌ای در سال ۱۹۲۸ آن را طراحی کردند. این طراحان تلاش کرده‌اند تا با نمادپردازی به این میدان ماندگاری بیشتری ببخشند. چه‌اینکه این بنا همچون معابد یونانی(به عنوان قلب فرهنگی تمدن غرب) از ستون‌هایی به سبک دوریک و با پلان دایره ساخته شده که تعداد آن ۱۸ عدد است و اشاره دارد به سال ۱۹۱۸ که سال صلح پس از جنگ جهانی اول است. در قسمت داخلی تزئینات این ستونها نام مناطق جنگی که سربازان استرالیایی در آن کشته شدند حک شده است.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
مشعل افروخته درمرکز معبد یادبود میدان آنزاک- بریزبن استرالیا

جزیره کوکوس، رومانی، بیت المقدس، دمشق، پوزیرز، بالکورت، مسینس، برتونیوز، هیندنبورگ و مونت سنت کوئنتین از جمله شهرهایی هستند که نامشان در این حاشیه تزئینات به عنوان مناطق جنگی استرالیایی‌ها به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد که چگونه استرالیایی‌ها به نیمکره‌ای دیگر از این کره‌ خاکی برای منافع کشورشان لشکرکشی کردند.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
تصویری از معبد یادبود میدان آنزاک- بریزبن استرالیا- سال ۱۹۳۰

همچنین عابران با دو ردیف پله ۱۹تایی و سپس ۱۸تایی به بنای معبد می‌رسند و نشانه‌ای است از همان سال ۱۹۱۸ میلادی. در مرکز این بنا مشعلی افروخته‌اند تا نماد روشن بودن یاد فداکاران ملت استرالیا در دل شهروندان باشد.

درختان نخل که در دو طرف مسیرهای حرکتی کاشته شده‌اند نمادی از پیروزی‌های مستمر استرالیایی‌ها در طول هر دو جنگ جهانی است که در کتاب مقدس آنان(انجیل) نیز این درخت سمبلی از پیروزی محسوب می‌شود.

در طبقه زیرین معبد یادبود، به سبک مقابر دخمه‌ای فضایی به عنوان خاطرات جنگ‌های استرالیا ساخته شده و در کنار آن یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم قرار دارد. جالبتر آن‌که برای رسیدن به این گالری در زیر زمین، از کنار دیواری عبور می‌کنند که نمای دیوار خارجی به مدد نقش برجسته‌ها به دیوار خاطرات جنگ اول جهانی تبدیل شده و دیوار داخلی، خاطرات جنگ جهانی دوم را به یاد مردمان شهر می‌آورد. و درون این فضا میزبان آثار هنری هنرمندان در رثای کشتگان جنگ‌های میهنی شده است. در این فضای راهرویی شکل، جعبه‌هایی قرار دارد که پر از خاک است؛ خاک قبرستان‌هایی که کشتگان استرالیایی در هر جای جهان به صورت رسمی در آن دفن شده‌اند!

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
تصویری از یادمان کشتگان جنگ‌های استرالیا با تکنیک موزائیک‌ در معبد خاطرات میدان آنزاک- بریزبن استرالیا

در فضای باز موزه نیز مجسمه‌های مختلفی قرار گرفته‌اند که هر یک ورقی از دفترچه تاریخ جنگ‌های استرالیا هستند و خواندن هر صفحه‌اش خاطری از خاطرات فداکاری‌های گذشتگان را زنده می‌کند. مجسمه‌ای در گوشه‌ای از این میدان زنی پرستار را تصویر کرده که به بالین سربازی زخمی از تیرهای جنگ دوم جهانی نشسته است. بر پایه این مجسمه پلاکهایی شامل پلاک افتخار واحد زنان داوطلب امداد در ارتش استرالیا، زنان ارتش، واحد پرستاری و واحد زنان نیروی دریایی نصب شده است و مدال‌های آنان نیز بر پایه ها قرار گرفته و خاطرات پیروزی‌ها نیز حک شده است.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
معبد خاطرات میدان آنزاک

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
یادمان فداکاری پرستاران در جنگ دوم جهانی، میدان آنزاک

دو سال بعد در گوشه‌ای دیگر از این میدان نقش‌برجسته‌ای برای یادبود زنان فداکار کوئینزلند در جنگ جهانی اول طراحی و اجرا شد که ابتکار عمل آن از باشگاه زنان بریزبن بود.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
یادبود زنان کوئینزلند در میدان آنزاک

جنگ بوئر دوم جنگی میان امپراتوری بریتانیا و حکومت مستقل جمهوری آفریقای جنوبی و «حکومت مستقل Orange» از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۲ بود. اگر چه طبق معمول در این جنگ سربازان استرالیایی در حقیقت متجاوزانی بودند که هزاران کیلومتر دورتر از خانه خود برای مطامع لردهای کاخ باکینگهام در بریتانیای استعمارگر می‌جنگیدند؛ اما این دلیل، مثل همیشه موجب نشد تا هموطنانشان آن‌ها را فراموش کنند، بلکه در این باغ‌موزه فداکاران تاریخ جنگ‌های استرالیا، مجسمه‌ای از یک سرباز سواره تراشیده شد و در گوشه‌ای دیگر از میدان مستقر کردند تا خاطرشان در دل‌ هموطنان تازه شود. بر پلاک برنزین آن که روی پایه مجسمه نصب شده، نام ۸۹ سربازی که در این جنگ جان داده‌اند حکاکی شده است.


میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
مجسمه یادبود جنگ بوئر دوم میدان آنزاک

نقطه ای دیگر از میدان مجسمه‌ای از دو مرد جنگی با لباس زمستانی و لباس جنگلی را در خود جای داده و خاطرات جنگ‌های کره، مالایا و جزیره بورنئو را خاطرنشان می‌کند که در سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۶ اتفاق افتاد. لباس زمستانی در تن یکی از مردان جنگ، به مبارزه آنها با شرایط بد آب و هوایی در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ اشاره می‌کند. استرالیائی‌ها از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۰ در مالایا و از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در جنگ کره خود را درگیر کرده‌ بودند و از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ به جنگ در سرزمین‌های مسلمانان اندونزی مشغول بودند و به این جنگ‌ها که تماما خارج از مرز‌هایشان است افتخار می‌کنند و اینچنین خاطرات‌شان را زنده می‌کنند.


میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
مجسمه یادبود جنگ کره، مالایا و جزیره بورنئو میدان آنزاک

در نقاط دیگر میدان نیز پلاک‌هایی نصب شده که یادمانی برای اسکادران‌های هوایی استرالیا در بوستون و در جنگ دوم جهانی است نصب شده است.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
یکی از پلاک‌های یادبود جنگ‌های استرالیا در میدان آنزاک

در لبه جنوب غربی میدان نیز یادمان حافظان صلح استرالیا که شامل یک درخت و یک پلاک حکاکی شده است قرار گرفته و یادمان صلحی است که توسط مردم تیمور شرقی به استرالیایی‌ها هدیه شده و توسط انجمن صلح سازمان ملل حمایت شده است.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
درخت کاج یادبود صلح به همراه پلاک صلح که جلوی کاج نصب شده-میدان آنزاک

یادمان جنگ‌های جنوب غرب اقیانوس آرام که مجسمه‌ای است از سه مرد جنگی به قامت انسان واقعی(مقیاس یک به یک) برای بزرگداشت مردان و زنانی است که در طول جنگ جهانی دوم در جنوب غرب اقیانوس آرام جان دادند. این مجسمه، مردی استرالیایی را مجسم نموده که زیر بغل یک سرباز زخمی را گرفته و به دنبال یافتن امدادگر و ... است و مرد دیگری که در جهت مخالف آن‌دو در حرکت است و به سمت صحنه نبرد می‌شتابد.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر
یادمان جنگ‌های جنوب غرب اقیانوس آرام - میدان آنزاک

طراحان این میدان، جنگ ویتنام را نیز فراموش نکرده‌اند و در نقطه‌ای دیگر از میدان، مجسمه‌ای یادمانی، به کشتگان جنگ ویتنام اختصاص یافته است. مجسمه ای از یک مرد ایستاده و یک زن زخمی است. مرد جنگی در حال هدایت هلی‌کوپتر امداد برای کمک به همسر زخمی‌اش است و یادآور روزهای سخت جنگ ویتنام برای جنگجویان استرالیا در سال ۱۹۶۳ است و در سال ۱۹۸۸ در این میدان نصب شده است.

میدانی باشکوه برای متجاوزان استرالیایی+ تصاویر


میدان به عنوان یکی از عناصر شهری یک تفاوت اساسی با فلکه دارد، میدان محل ایجاد گره‌ها و تعاملات اجتماعی است و فلکه محل از بین بردن گره‌های ترافیکی است. با این شرایط میدان آنزاک در شهر بریسبن استرالیا یک میدان واقعی است که تعاملات اجتماعی مناسبی در آن رخ می‌دهد و فرصتی مناسب برای تاثیر هنرمندانه بر مردم شهر به دست می‌دهد تا یاد فداکاری‌های جنگ‌هایشان را جاودانه کنند. ما بیش از آن‌که به حق یا باطل بودن جنگ‌های این کشور بپردازیم، شایسته است که از رفتار قدرشناسانه مردمان و مدرانشان در قبال فداکاری گذشتگان بیاموزیم.

نویسنده: ابراهیم ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اینها باید بیایند از ایران یاد بگیرند که چطور جانبازان جنگش را به حال خود رها کرد و موانع بسیاری برای مداوا و کار و زندگی ایشان ایجاد کردند
  • ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مشرق ؛بجاي چنين تيتر مشوشي ، بايد درس بگيريم كه براي يادبود ٨ سال جنگ تحميلي چنين الگويي داشته باشين
  • حسین ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    در جنگ جهانی اول در اثر بستن تنگه هرمز توسط انگلیس و تاراج غله ایران و تحریم بازرگانی و جلوگیری از واردات ارزاق حدود ۱۰ میلیون ایرانی یعنی نصف جمعیت ایران قتل عام و شاید بشه گفت شهید شدند ،یک عده نیان بگن این قضیه و ابعاد فاجعه به این صورت نبوده چون دیپلمات آمریکایی وایت وساوترد که از سفارت آمریکا در بغداد راهی ایران میشه و یا میروشنیکوف روس در خاطراتشون وحشتناک بودن و عظمت فاجعه را شرح دادن و نوشتن. یعنی از پدر بزرگان و یا مادربزرگان و گذشتگان ما قطعا یک نفر توسط انگلیس در این قتل عام کشته شدند ، اونوقت ما ککمون هم نمیگزه و بعضا از انگلیسی که هنوز همون خاندان سلطنتیش سر کارند جانبداری و یا تطهیرش میکنیم. یک روز در تقویم و یا یک کوچه به یاد کشته شدگان مظلوم اون دوران نامگذاری نکردیم خوب اونوقت چطور انتظار داریم حافظه تاریخی مردم جنایات انگلیس را فراموش نکنه؟ ای کاش نصف احساس و ظیفه همین استرالیایی مسولین این ما و دستگاههای فرهنگی و رسانه های ما احساس تکلیف میکردند.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    حالا جنگیدن هزاران کیلومتر دور از وطن خوبه یا بده؟
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    جنگ برای هر کشوری در جهت منافع ملیش خوبه؟
  • رزمنده ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    گزارشی جدید از وضعیت کریم نور محمدی جانباز اعصاب و روان . . کمی قبل، یکی از کانال های خبری در فضای مجازی خبری با انتشار عکس و خبری را از این جانباز منتشر کرد با این مضمون که " در اقدامی غیر انسانی، دکتر عباس پور ،پزشک معالج جانباز نورمحمدی در بیمارستان خاتم دستور ترخیص نامبرده را بدون اطلاع خانواده ایشان صادر کرده و این جانباز را در آسایشگاه شهید بهشتی رها کردند! به علت نیاز فوری و جدی ایشان به فوریت های پزشکی و مشکلات عدیده مالی خانواده شان ، نامبرده توسط فرزندانش با برانکارد از خیابان ، کوچه پس کوچه و پل عابر پیاده در سطح شهر به منزل منتقل شد " . از انجائیکه پیشتر پیگیر وضعیت این جانباز اعصاب و روان و درخواست های ایشان و خانواده محترمشان از بنیاد شهید بودم ، با سرکار خانم رنجبر، همسر محترم آقای کریم نور محمدی تماس گرفتم که اینگونه گفتند : "عصر امروز سه شنبه ، یازدهم اسفند، اقا کریم را بدون اطلاع دادن به ما، از بیمارستان ترخیص کردند و با امبولانس به اسایشگاه شهید بهشتی منتقل کردند، وقتی که ما مطلع شدیم به اسایشگاه رفتیم و دیدیم که ایشان را با همان زخم های بستری که دارند، روی برانکارد، رها کرده اند و آمبولانس هم رفته است . به آقا کریم گفته بودند که شما را به منزلتان می بریم ، در حالیکه او را به اسایشگاه منتقل کردند . در نه روزی که همسرم در بیمارستان خاتم بستری بود، فقط به کتفش که برای عمل جراحی ان بستری شده بود، کورتن زدند و چند جلسه فیزیو تراپی صورت گرفت . زخم های بستر ایشان نه تنها بهبود نیافته که بدتر هم شده و حتی روی شکمشان هم زخم دیده می شود " فرزند آقا کریم نورمحمدی هم گفت : "با آمبولانس کوثر تماس گرفتیم تا پدرم را که می گفت من را به خانه ببرید ، به منزل منتقل کنیم که گفتند برای انتقال ایشان به منزل نمی توانیم امبولانس بفرستیم و لاجرم، با برانکارد ایشان را به خانه مان منتقل کردیم ". بنا بر رسالت خبرنگاریم، با دکتر عباس پور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید هم تماس گرفتم که در پاسخ به سوالاتم ایشان اینگونه گفتند : " من از وضعیت این بیمار بی اطلاع هستم، هر بیمار بنا بر دستور پزشک معالجش بستری و مرخص می شود، حتما قبل از مرخص کردن این جانباز با خانواده شان یا اسایشگاه هماهنگ شده است . برای پاسخ گویی به سوالاتتان باید با روابط بنیاد شهید تماس بگیرید و هماهنگ کنید " . پس از ایشان تماسی هم با بیمارستان خاتم الانبیاء گرفتم که سرکار خانم مرادی سوپروایزر شیفت شب اینگونه گفتند : " این جانباز قبل از ساعت 7 امشب، از بیمارستان ترخیص شدند . روند ترخیص این بیمار با هماهنگی کامل دکتر عباسپور و اقای عزیز زاده از مسئولان بنیاد شهید و به دستور دکتر گیتی ، پزشک معالج ایشان صورت گرفته است . این جانباز برای درمان درد در کتفشان بستری بودند و از سه روز قبل پزشک معالجشان دستور ترخیص ایشان را صادر کرده بودند . حتما کارشناس زخم بیمارستان هم این جانباز را قبل از ترخیص دیده اند و می شود که روند درمان زخم بستر ایشان را در منزل یا اسایشگاه هم ادامه داد . . ماحصل تلاش یکی دو ساعته من در باره اخرین وضعیت آقای کریم نور محمدی جانباز اعصاب و روان همین بود که بدون هیچ پیشداوری و قضاوتی تقدیم حضورتان شد . فقط یک نکته : وظیفه همه ماست که بیش از پیش، هر گونه که باید و شاید، مراقب و مواظب جانبازان عزیز و خانواده های ارجمندشان باشیم ، و بدانیم که تک تک ما به این عزیزان مدیون هستیم . . حسن شمشادی ، خبرنگار . سه شنبه شب ، یازدهم اسفند نود و چهار
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مگه ما درایران کم برای شهدا وایثارگرامون مایه میزاریم؟!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    وقتی فرق دوغ ودوشاب را نمی دانی چه بگویم ؟ آخه ناشناس چرا فرق جنگیدن مدافعان حرم و جنگیدن متجاوزان به کشور های دیگر را نمی دانی دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه هر دوجان سوزند اما این کجا وآن کجا صورت مردان پیر ودامن دوشیزگان هردو پر چینند اما این کجا وآن کجا .....................
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اگر منظورت دفاع از منافع مشروع وطبیعی باشد بله . ولی اگر منظورت این است که یک ملتی برای زیادی خواهی ورفاه بیشتر خودبه جنگ با دیگران بپردازد واسم آنرا هم منافع ملی بگذارد صددرصد این جنگ بد است چون در آن صورت هیچ جنگی بد نیست چون همه دارند برای منافع ملی خود میجنگند
  • امیر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    یادبود اصلی آنزاک پر است از نماد های ماسونی(حرفA،زمین شطرنجی،تقاطع ضربدر و بعلاوه)
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مشرق جان كجا بودي چند سال قبل تو كرمانشاه توي ميدان شهدا يك يادمان براي شهداي نيروي انتظامي درست كردند از صدا سيما اومدند و گروه موزيك نيروي انتظامي و كلي سرهنگ و سردار يه ماه بعد اونجا خواستند زير گذر درست كنند چنان اين يادمان رو با بلدوزر ولودر شكستند و زير خاك كردند كه فقط بايد ميديدي هيچ كس هم نيومد بگه اين يادمان كجا رفت والا احترام به مقام شهدا همه جاي دنيا هست به غير ازما كه مثل يه نمايش كارناوال ازشهدا استقبال مي كنيم وبعد كه دوربين ها خاموش شد شهدامون رو فراموش ميكنيم
  • مهدی از قم ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    افرین به اقای حسین.با شما موافقم
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    یک جانباز برای معالجه به آلمان رفته بود وقتی دیده بود بدون تکمیل درمان می خواهند وی را به ایران برگردانند پناهنده شد و همانجا ماند دراینترنت سرچ کنید دلیل پناهندگی اش را شرح می دهد
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اي كاش پزشكان ما يك كم از پزشكان كشور كوبا ياد مي گرفتند كه ايدئولوژي حاكم بر آن كمونيستي است. ولي فيدل كاسترو بهترين و پيشرفته ترين نظام تأمين اجتماعي جهان را آن هم وقتي كه در محاصره و تحريم كامل آمريكا بود ايجاد كرد.
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    1 0
    انگلا ساکسون ها در تمام نقاط زمین جنایت کردند و میکنند.اینان حیوانات وحشی هستند که رام شده یهودند.قوم ملهد کافر و مشرک
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مستندشو دیدم چ بلایی سرش آوردن دوستان
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    دوست دارم در مورد یادمان شهدا در کشور خودمون هم یه گزارش تهیه کنید. ببینیم ما چطور یاد شهدا و کشتگان جنگ ها مون رو گرامی میداریم؟!
  • عبدالله امیر تهرانی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ما همه با این نظر موافقت کنیم... یادبود قربانیان ایرانی جنگ جهانی که مظلومانه قتل عام شدند. این جنایت نسل کشی نوینی از غرب را به یادگار گذاشت...
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    جنگیدند برای استعمارگری و تصاحب حقوق دیگران بد و برای ایجاد و حفظ امنیت منطقه و کشور خوب است. حالا شیر فهم شدی؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    منافع ملی را تعریف کن تا درباره نظرت رای بدم...
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    نه... آن گونه که شایسته آنان است نه...
  • يك غير درباري غير مذهبي ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ناشناس عزيز 12:08 از بابت مثالي كه زدي ممنونم و البته خوشحالم كه همينطوري ....ادامه ندادي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس