گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

 نفوذ آمریکا در خاورمیانه به خاطر طراحی ایران روبه نابودی است

دولت آمریکا به شدت نگران همکارهای اطلاعاتی 4 جانبه ایران، روسیه، عراق و سوریه است.
روزنامه واشنگتن‌ تایمز نوشت؛ کاخ سفید در ارتباط با استفاده عراق از یک مرکز اطلاعاتی که ایران،  روسیه و سوریه آن را اداره می‌کنند، ابراز نگرانی کرده است.
براساس این گزارش، عراق بمباران مواضع جنگجویان داعش را با کمک یک مرکز اطلاعاتی جدید که ایران، روسیه و سوریه آن را مدیریت می‌کنند، آغاز کرده است. همکاری میان این چهار کشور سبب بروز نگرانی‌هایی در واشنگتن درباره تهدید منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه شده است.
حکیم الزاملی رئیس کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق اعلام کرد، این مرکز حدود یک هفته است که عملیاتی شده است و اطلاعاتی را برای انجام حملات هوایی علیه یک مقام سطح متوسط داعش فراهم کرده است. کاخ‌سفید با نگرانی واضح به این موضوع واکنش نشان داد.
روزنامه آمریکایی افزود: انتقادات آمریکا تاثیر کمی بر روند عملیات روسیه در سوریه داشته است. اقدامات روسیه سبب شده است دولت بشار اسد بتواند حمله زمینی جدیدی انجام دهد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، هواپیماهای روسی 88 سورتی پرواز بر فراز استان‌های رقه، حماه، ادلب، لاذقیه و حلب انجام داده اند که در مقایسه با روزهای گذشته افزایش نشان می‌دهد.
ایجاد یک پایگاه امنیتی جدید در بغداد - جایی که دولت اوباما سال گذشته با عجله مشاوران نظامی را برای مقابله با تهدید ناشی از شورشیان داعش به این کشور اعزام کرد -  نشان می‌دهد آمریکا در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه راهبردی و نفت‌خیز خاورمیانه است. مقامات عراقی- که از عملیات ارتش آمریکا علیه جنگجویان داعش ناامید شده‌اند- اعلام کرده‌اند در جنگ علیه شورشیان داعش به شدت بر روی روسیه - رقیب سابق واشنگتن در زمان جنگ سرد - حساب می‌کنند.
به گفته یک مقام عراقی- که خواست نامش فاش نشود-، دو ژنرال روسی در این مرکز اطلاعاتی در بغداد مستقر شده‌اند. الزاملی که یک سیاست‌مدار شیعه پیش رو می‌باشد، اعلام کرد هر یک از این چهار کشور، شش عضو در این مرکز اطلاعاتی دارند و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و همکاری‌های امنیتی می‌کنند. نشست‌های آنها در منطقه سبز بغداد برگزار می‌شود، منطقه‌ای  که زمانی مقر آمریکا بود. این مقام عراقی همچنین گفت: « ما بر این باوریم این اقدام به شدت مفید است. ایده ما این است که روابط را با ایران، روسیه و سوریه رسمی کنیم. ما خواستار یک هم‌پیمانی نظامی همه جانبه هستیم.»
واشنگتن‌تایمز نوشت:  ایران- دشمن دیرینه آمریکا در خاورمیانه - نفوذ خود را در عراق عمیق‌تر کرده است. مشاوران نظامی ایرانی به صورت مستقیم به انجام عملیات در عراق علیه شورشیان کمک می‌کنند، شورشیانی که هدف آنها گسترش خلافت خودخوانده‌شان در خاورمیانه است.

کری: برخی محدودیت‌های برجام 25 ساله یا همیشگی است

وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد این رژیم هدفی فراتر از هسته‌ای در توافق برجام دارد و در پی مهار ایران است.
جان کری ضمن سخنانی در مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر در دانشگاه هاروارد و در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا راهبرد تعامل یا مهار بیشتر ایران را دنبال می‌کند گفت: «در ابتدا باید این توافق اجرایی شود که کار بزرگی است و ما بسیار بسیار بر آن تمرکز داریم. ما در داخل وزارت امور خارجه آمریکا، دفتری برای این منظور بوجود آورده‌ایم که یکی از سفرای بسیار با تجربه به همراه یک گروه در آن حضور دارند و هر روز اقداماتی را دنبال می‌کنند که باید انجام شود و تلاش می‌کنند اطمینان حاصل شود که توافق هسته‌ای اجرایی می‌شود. فراموش می‌شود که ما دو سال در شرایط اجرای توافق موقت بودیم که براساس آن، ذخایر هسته‌ای ایران به عقب رانده شد، برنامه غنی‌سازی محدود شد و تعداد سانتریفیوژها کاهش یافت و اقدامات دیگری از این دست انجام شد. به این مسائل توجه نمی‌شود. ما دو سال را در این شرایط سپری کرده‌ایم و با توافق اخیر، بخش‌هایی برای بازه زمانی 10 ساله و بخش‌هایی برای بازه زمانی 15 ساله و بخشهایی برای بازه زمانی بیست ساله و بخش‌هایی برای بازه زمانی 25 ساله اضافه شده است و بخش‌هایی نیز برای همیشه است. این توافق اجرائی خواهد شد زیرا ما به آنچه به دوستان و متحدانمان در منطقه و کنگره و خودمان برای تأمین امنیتمان گفته‌ایم پایبند هستیم. بنابراین، این توافق اجرایی خواهد شد و من به این مسئله اطمینان دارم. اگر این توافق اجرایی نشود، ایران پاسخگو خواهد بود.
وی افزود: درباره اینکه از این پس با ایران باید چه کار کنیم باید بگویم که آیت‌الله (خامنه‌ای) اعلام کرده که نمی‌خواهد با ما در این مقطع زمانی، مذاکرات بیشتری انجام شود. نمی‌دانم که آیا این سخن به معنای منع کامل این کار است یا خیر. رئیس جمهور روحانی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته‌اند به نظر آنها، ایران می‌تواند در حل برخی از مسائل منطقه‌ای از قبیل سوریه و یمن و موارد دیگر نقش کمک کننده ایفا کند.
کری گفت: ما به صراحت بسیار اعلام کرده‌ایم و در مفاد توافق هسته‌ای نیز به صراحت اعلام کردیم. ما همچنان به منع فروش تسلیحات (به ایران) ادامه می‌دهیم و ما همچنان به منع فعالیتهای موشکی خاص ایران ادامه می‌دهیم. درعین حال باید توجه داشت که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیز وجود دارد که خارج از این توافق هسته‌ای است و براساس آن، چنین فعالیتهایی ممنوع شده است. ما این اقدامات را اعمال خواهیم کرد. ما باید اطمینان خاطر حاصل کنیم که ایران به اقداماتی مبادرت نمی‌کند که سبب بی‌ثبات شدن کشورهای منطقه می‌شود و دیگران را تهدید می‌کند. اگر ایران تصمیم بگیرد اینگونه اقدامات را انجام ندهد، فرصتی فراهم خواهد بود تا بتوان مسیری برای حرکت رو به جلو پیدا کرد.

ایجاد رکود اقتصادی بهای اجرای سیاست‌های دولت

سیاست‌های اقتصادی ضد تورمی دولت، به بهای رکود تمام شده است.
مرتضی مبلغ (عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت و معاون وزیر کشور اصلاحات) در مصاحبه با روزنامه آرمان و درباره این سوال که ارزیابی شما از نامه چهار وزیر روحانی به رئیس‌جمهور چیست؟ آیا ما واقعا از رکود عبور کرده‌ایم؟ اظهار داشت: به نظر می‌رسد این نامه اعلام رسمی مسئولان اقتصادی دولت درباره ضرورت تجدید نظر در سیاست‌های ضد تورمی دولت و ورود دولت به اعمال سیاست‌های رونق‌ساز است. درباره علت این نحوه نامه‌نگاری حرف و حدیث‌های متفاوتی مطرح است و نقدهایی نیز متوجه دولت و مسئولان اقتصادی آن شده است. اما مسئله اصلی و مهم همان است که به آن اشاره کردم. دولت در ابتدا اهتمام خود را به مهار تورم معطوف کرد و در این راه نیز موفق بود اما این امر به بهای رکود تمام شده، رکودی که از حد منطقی آن تجاوز کرده است و تولید و اشتغال و رونق اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داده است.
وی می‌افزاید: در واقع دولت در راهبرد اقتصادی خود از ضرورت توازن بین تورم و رونق اقتصادی غفلت کرد. امروز نیز همچنان بین دو راهبرد مهار و کاهش تورم از یک‌سو و رونق بازار مباحث مختلفی در بین صاحب‌نظران اقتصادی و مسئولان دولتی در جریان است اما برخی واقعیات تلخ موجود که قیمت پایین نفت نیز به آن دامن زده است، راهبرد ورود به رونق اقتصادی و ضرورت اقدام فوری نسبت به آن را ضروری ساخته است. به نظر می‌رسد دولت مجبور است از سیاست تک‌نرخی کردن تورم کوتاه آمده و با پذیرش مقداری از تورم برای رکود زمین‌گیرکننده چاره‌اندیشی کند.
روزنامه آرمان در عین حال در گزارشی با بیان اینکه دلالی ارزی رونق گرفته، نوشت: این روزها  به نظر می‌رسد که بازار ارز متولی و ناظری ندارد و برخی از صرافان تمایلی به مبادلات ارزی با مبالغ کم از خود نشان نمی‌دهند و معاملات کمتر از 10 هزار دلار را فاکتور نمی‌کنند و فقط خرید و فروش‌هایی که مبالغ بیش از این رقم را شامل می‌شود، از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان خود انجام می‌دهند.
یک مشتری ارز تصریح کرد: در حالی که هر یک از فروشگاه‌های سطح شهر دارای چندین دستگاه کارت‌خوان هستند، این صرافی‌ها به مشتری می‌گویند که اگر کمتر از این مبلغ ارز می‌خواهد باید پول نقد به همراه بیاورد، آنها از پرداخت مالیات متواری هستند و نمی‌خواهند که مشمول پرداخت مالیات شوند. به هر حال اینگونه برخوردهای برخی صرافان، عملا مردم را به سمت بازار غیررسمی و دلالی سوق می‌دهد، بازاری که یک زمان بانک مرکزی از جمع‌آوری آن خبر داده بود و اعلام می‌کرد که با کمک نیروی انتظامی دلالان ارزی را جمع‌آوری می‌کند اما تا زمانی که تدابیری برای اینگونه برخوردهای صرافی‌های مجاز با خریداران ارزی دیده نشده است، بازار دلالی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

آزمون و خطای اقتصادی در سومین سال فعالیت دولت

عضو مرکزیت کارگزاران خواستار تغییر مسیر سیاست‌های اقتصادی دو ساله دولت شد و گفت ممکن است سیاست‌های انبساطی جدید همراه با عوارض و درد باشد.
سعید لیلاز در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفت: برداشت من از صحبت‌های آقای روحانی این است که دولت قرار است سیاست‌های انبساطی در پیش بگیرد که ممکن است این سیاست‌ها تا حدودی سیاست قبلی اقتصادی دولت یعنی کاهش تورم را تحت تاثیر قرار بدهد.
لیلاز در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از دومین بسته خروج از رکود دولت چیست، گفت: برداشت من از صحبت‌های آقای روحانی این است که دولت قرار است سیاست‌های انبساطی در پیش بگیرد که ممکن است این سیاست‌ها تا حدودی سیاست قبلی اقتصادی دولت یعنی کاهش تورم را تحت تاثیر قرار بدهد.
وی افزود:  در شرایط کنونی اقتصاد ایران اعمال سیاست‌های انبساطی بدین معنی است که تورم همچنان دو رقمی باقی خواهد ماند این مهمترین تغییر جهت دولت در نیمه راه است.
او با بیان اینکه هر سیاست انبساطی بدون عوارض نخواهد بود، گفت: مثل این است که بگوییم می‌خواهیم آمپول بدون درد اختراع کنیم در حالی که هنوز این آمپول اختراع نشده است؛ در نتیجه اگر قرار است اقتصاد از رکود فعلی خارج شود باید عوارض جانبی این سیاستها که تورم دو رقمی است تحمل شود.
سخنان لیلاز اذعان به غلط بودن سیاست‌های اقتصادی 2 ساله گذشته است که به رکود شدید و بی‌سابقه رقم زده است ضمن اینکه باید توجه داشت کارگزارانی‌ها با ادبیاتی مشابه در اوایل دهه 70 و ادعای اینکه هیچ جراحی اقتصادی‌ای بی‌درد و خونریزی نیست، سیاست‌های تعدیل را به اجرا گذاشتند که رکورد تکرار ناشدنی تورم 49/4 درصدی را به ارمغان آورد.
لیلاز پیش از این در مصاحبه با ایرنا گفته بود با وجود محدودیت‌های اقتصادی، حجم ریخت و پاش در دولت زیاد است اما دولت پاسخگو نیست.

ماجرای خودرو ممکن است برای بانک‌ها تکرار شود

رئیس سابق اتاق بازرگانی هشدار داد که ماجرای خودرو ممکن است برای بانک‌ها تکرار شود.
یحیی آل‌اسحاق ضمن استقبال از کاهش نرخ سود بانکی تاثیر آن در رفع رکود و افزایش تقاضا گفت: همیشه نظام بانکی به دو دلیل عمده در برابر تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود مقاومت کرده است؛ اول اینکه سود بانکی یک محل درآمد بزرگ برای نظام بانکی بوده و بانک‌‌ها عمدتا از معاملات پول، درآمد کسب کرده‌اند. از این رو باید در برابر این نوع تصمیم‌گیری مقاومت می‌کردند چرا که درآمد آنها را کاهش می‌دهد. دوم اینکه موسسات مالی و اعتباری که حول و حوش نظام بانکی هستند، نشان داده‌اند انضباط لازم برای پایبندی به تصمیمات مبنی بر کاهش نرخ سود را نخواهند داشت. وقتی نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند، باید نرخ سود سپرده‌ها هم پایین بیاید؛ یعنی بانک‌ها باید سود کمتری به سپرده‌های مردم بپردازند.
وی در مصاحبه با روزنامه شرق و در پاسخ این سوال که چه باید کرد که این تصمیمات اجرایی و عملیاتی شوند؟ اظهار داشت: پایین‌آوردن هزینه‌های مالی برای نظام بانکی با راه‌های مختلفی که دولت و متولیان بازار پول کشور دارند، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند قدرت مانور بانک‌ها را جبران کند. اجرای این سیاست‌ها از برنامه‌های دولت هم هست. می‌توانند ذخیره قانونی  بانک‌ها نزد بانک مرکزی را کاهش دهند که کاهش هر یک واحد از آن نزد بانک مرکزی حدود چهار درصد به حجم نقدینگی اضافه می‌کند. یا می‌توانند جریمه‌ای که بانک‌های بدهکار به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی باید بپردازند، را از 36 درصد فعلی کم کنند.
آل‌اسحاق خاطر نشان کرد: واقعیت این است که قوه قضائیه و شورای نظارت بر بانک‌ها هم باید تقویت شوند. معنا ندارد که در کشور عده‌ای رسما در برابر تصمیمات تاثیرگذار بر اقتصاد مقاومت کنند. در بقیه موارد، قوه قضائیه با کسانی که آسیب جدی به اقتصاد ملی می‌زنند. در حد مفسد اقتصادی برخورد می‌کند. نه اینکه با اینها هم این طور برخورد شوداما باید با غیرمنضبطان بانکی به گونه‌ای نظارت و رفتار شود که مصوبات دولت و شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اجرایی شود. والا قانون فقط چند سطر کلمه و نوشته است، آنچه که آن را عملیاتی می‌کند اقتدار و توان پشت صحنه است.
وی درباره سرنوشت بانک‌ها در شرایط جدید گفت: اگر نظام بانکداری ما از این حالت بانکی و سوءاستفاده‌ و سودهای بالا به سمت واقعیت برود، تعدادی از بانک‌های ما ضربه می‌خورند؛ یعنی سودشان کم می‌شود و باید خودشان را با واقعیت‌ها مواجه کنند. بالاخره باید این اتفاق بیفتد. هر چقدر دیرتر به این وضعیت رسیدگی شود، بادکنک فعالیت بانک‌ها بزرگ‌تر می‌شود و صدای انفجار آن بیشتر خواهد شد.
آل‌اسحاق گفت: وضعیت فعلی نیازمند جراحی است و جراحی هم سخت است اما بانک‌ها باید این را به خود بقبولانند؛ اگر قبول نمی‌کنند باید به زور این را قبولاند و جراحی کرد. بانک‌ها باید خود را اصلاح کنند؛ اگر اصلاح نکنند اصلاحشان می‌کنند! سازمان نظارت بر بانک‌ها وجود دارد اما خود مردم هم هستند؛ مردم در مسئله خودرو تصمیمی گرفتند و بالاخره هم اثر کرد. بانک‌ها باید هم حواسشان باشد.

** خراسان

ابتکار يک وزير براي نظارت بر مديران وزارتخانه

بر اساس ابلاغيه يکي از وزراي کابينه به تعدادي از مديران آن دستگاه، اعلام شده است که با توجه به ضرورت اطلاع و اشراف بر نحوه عملکرد مديران مياني وزارتخانه، مسئولان مربوطه بايد در اسرع وقت نسبت به انجام يک نظرسنجي محرمانه از عملکرد اين مديران در محورهايي چون داشتن روحيه مشارکت پذيري و پذيرش انتقاد، حضور فعال و مثمر ثمر در محل کار، رعايت نظم و مقررات، توجه به شعائر اسلامي و استفاده صحيح از منابع مالي اقدام کنند و نتيجه را به بالاترين مقام مسئول آن بخش ارجاع دهند.

هشدار به مسئولان درباره همکاري با برخي تعاوني هاي مسکن

بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي به تعدادي از مسئولان اجرايي، اعلام شده است که حسب شکايات و بررسي هاي صورت گرفته، برخي شرکت هاي تعاوني مسکن متعلق به ادارات دولتي به علل مختلف از جمله عدم آشنايي با مباني حقوقي و همچنين بي اطلاعي از مقررات مرتبط با خريد اراضي، معضلاتي را براي اعضاي خود به وجود آورده اند که اعضاي اين تعاوني ها به عنوان مالباخته اقدام به شکايت در دستگاه قضايي از مديران اين تعاوني مي کنند. در اين گزارش از مسئولان اجرايي خواسته شده قبل از تشکيل و يا همکاري با اين تعاوني ها، از وجاهت قانوني فعاليت هيئت مديره و گردش کار قانوني اقدامات آنها اطلاع حاصل کنند.


** وطن امروز

مسؤولان ماجرای نفوذ را جدی نگرفته‌اند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه معتقد است دغدغه نفوذ آمریکا در ایران آنگونه که باید توسط مسؤولان جدی گرفته نشده است. دکتر جواد لاریجانی پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه قضیه نفوذ را مسؤولان چقدر جدی گرفته‌اند، گفت: هر چه مساله نفوذ را جدی‌تر بگیریم استقلال و توانمندی‌های کشورمان را در آینده تضمین کرده‌ایم. به گزارش فارس، وی با بیان اینکه باید زمینه‌های نفوذ را برای آمریکا سلب کنیم، گفت: صدا و سیما برنامه‌های موفقی دارد پس فضای سایبری فضایی میدانی برای نیروهای پرتوان حزب‌اللهی است. لاریجانی با بیان اینکه مسؤولان هنوز مساله نفوذ را جدی نگرفته‌اند، گفت: آنها معتقد هستند و باید راهکار بیندیشند. وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون پرونده جیسون رضاییان ادامه داد: پرونده این فرد قضایی است به طوری که پرونده جیسون دارای چند بعد است که یکی از آنها مربوط به ارتباطش با مراکز تصمیم‌گیری می‌شود. وی با اشاره به اینکه سیستم قضایی ما دقیق و روشن به جرائم این فرد رسیدگی می‌کند، گفت: ایرانیانی که در آمریکا دستگیر شده‌اند متهم به نقض تحریم هستند لذا آنها باید آزاد شوند زیرا جرمی نکرده‌اند و اتهام واهی به آنها زدند. لاریجانی افزود: آنها می‌خواهند سیستم قضایی‌مان را سیستم معامله قلمداد کنند.

هیچ تغییری در حضور مستشاری ایران در سوریه ایجاد نشده است

وزارت امور خارجه ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر افزایش حضور نظامی ایران در سوریه را تکذیب کرد. به گزارش «وطن امروز»، یک مقام مسؤول در وزارت امورخارجه ادعاهای مطرح شده درباره اعزام نیرو از ایران به سوریه را مردود خواند و گفت: هیچ تغییری در همکاری و حضور مستشاری ایران در سوریه ایجاد نشده و خبرسازی‌های رسانه‌ها و مقامات مختلف خارجی در این باره تلاش برای تحریف روند جاری میدانی در جبهه‌های مختلف نبرد ارتش و نیروهای مردمی سوریه علیه گروه‌های تروریستی است. این مقام مسؤول اضافه کرد: حضور مستشاری ایران در سوریه برای کمک به این کشور در مبارزه علیه تروریسم بوده است و تبلیغات رسانه‌ها برای تحریف حضور مستشاری ایران فرافکنی و سرپوش بر حمایت‌های همه‌جانبه مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی کشورهای غربی و همپیمانان منطقه‌ای آنها از گروه‌های مختلف تروریستی تکفیری است. وی اضافه کرد: تروریسم در سوریه و عراق وضعیت منطقه را به آشوب کشیده و دامنه هراس مردم سوریه از جنایات تروریست‌ها و فرار به سوی مرزهای کشورهای همسایه و اروپا صحنه‌های رقت‌باری را پدید آورده و روزانه مردم بی‌دفاع توسط تروریست‌ها به فجیع‌ترین اشکال ممکن کشته می‌شوند و کمک ایران به عراق و سوریه وظیفه بدیهی ایران برای کمک به این کشورها و بازگشت آرامش و ثبات به منطقه است. طی روزهای گذشته و متعاقب پیروزی‌های ارتش‌های سوریه و عراق علیه تروریست‌ها در مناطق مختلف روند تبلیغات و ادعاهای جدید مبنی بر اعزام نیروی جنگنده از ایران به سوریه دوباره مطرح شده است.

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از امربه‌معروف

نمازگزاران تهرانی روز گذشته در راهپیمایی خود با عنوان « میثاق با امام حسین‌(ع)» در مسیر ضلع شرقی دانشگاه تهران تا میدان فلسطین با سردادن شعارهایی در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر را خواستار شدند. به گزارش نسیم، راهپیمایان در پایان با تجمع در میدان فلسطین، قطعنامه‌ای در 5 ماده در حمایت از اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر قرائت کردند. در این قطعنامه آمده است:  از دولت و دستگاه‌های فرهنگی کشور انتظار داریم با تأسی به فرمایش‌های مقام معظم رهبری و درک عمیق‌تر از آنچه در فضاهای عمومی از جمله محیط‌های مجازی قابل مشاهده است، ترفندهای دشمنان نظام اسلامی در به انحراف کشیدن جوانان و توطئه در جهت منکرات را با دقت رصد کنند و همه تلاش و کوشش خود را در جهت اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، همگانی کردن اخلاق اسلامی، عدم ابتذال اخلاقی و عدم تضعیف فرهنگ اسلامی به کار گیرند.

** جمهوری اسلامی

انتقاد علم الهدی به تصویب 15 دقیقه ای برجام در مجلس

با این که طرح اقدام متقابل و متناسب برجام را شورای نگهبان هم تایید کرده، امام جمعه مشهد در خطبه نماز جمعه دیروز خود گفت تصویب این طرح در مجلس در پانزده دقیقه، سهل اندیشی است زیرا این طرح برای پانزده سال سرنوشت کشور را تعیین می‌کند. وی گفت 170 نماینده مجلس در باره این طرح سئوال داشتند ولی اجازه نیافتند این سئوال‌ها را مطرح کنند و این سهل‌اندیشی است. آقای علم‌الهدی اگر به تعداد آرای موافق طرح اقدام متقابل که 161رای بود توجه می‌کرد به این واقعیت پی می‌برد که وقتی 161 نماینده به یک طرح رای می‌دهند امکان ندارد که 170 نفر نسبت به آن سئوال داشته باشند.

گاف تاریخی داوود اغلو

داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه مرتکب یک گاف تاریخی شد. او برای این که دولت خود را در ظاهر با داعش مخالف نشان بدهد گفت میان اسلام ترکیه با اسلام داعش 360 درجه اختلاف وجود دارد!! (توضیح ریاضی این که 360 درجه مساویست با0)!


** قانون

د‌‌‌ید‌‌‌ار علاء الد‌‌‌ین بروجرد‌‌‌ی با سید‌‌‌ حسن نصرا...

العالم     علاء الد‌‌‌ین بروجرد‌‌‌ی و هیات همراه و محمد‌‌‌ فتحعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران د‌‌‌ر لبنان با سید‌‌‌‌حسن‌نصرا... د‌‌‌بیرکل حزب ا... د‌‌‌ید‌‌‌ار و گفت وگو کرد‌‌‌.د‌‌‌ر این د‌‌‌ید‌‌‌ار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی د‌‌‌ر لبنان و منطقه مطرح و بررسی شد‌‌‌.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه د‌‌‌ر پایان سفرش به سوریه وارد‌‌‌ بیروت شد‌‌‌.وی شامگاه پنجشنبه د‌‌‌ر روضه الشهید‌‌‌ین د‌‌‌ر ضاحیه د‌‌‌ر جنوب بیروت حضور یافت و با قرائت فاتحه و نثار گل به شهد‌‌‌ای مقاومت اسلامی لبنان اد‌‌‌ای احترام کرد‌‌‌.

آژانس پروند‌‌‌ه PMD را مختومه کند‌‌‌

خبرگزاري‌صد‌‌‌ا وسيما سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ایران با حسن نیت به تعهد‌‌‌اتش طبق نقشه راه با آژانس برای حل مسائل گذشته عمل کرد‌‌‌ و اینک آژانس د‌‌‌ر موقعیتی قرار د‌‌‌ارد‌‌‌ که می تواند‌‌‌ با ارائه ارزیابی نهایی‌اش، این پروند‌‌‌ه را برای همیشه مختومه اعلام کند‌‌‌.مرضیه افخم گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد‌‌‌ همه فعالیت های توافق شد‌‌‌ه طبق نقشه راه برای حل مسائل گذشته و حال د‌‌‌ر موعد‌‌‌ مقرر یعنی امروز 15اکتبر تکمیل شد‌‌‌ه است.وی تأکید‌‌‌ کرد‌‌‌: بر اساس توافق با گروه 1+5 د‌‌‌ر برجام، اعضای این گروه باید‌‌‌ قطعنامه‌ای را به اجلاس فوق العاد‌‌‌ه د‌‌‌سامبر شورای حکام آژانس ارائه کنند‌‌‌ که هد‌‌‌ف از آن بستن پروند‌‌‌ه مسائل گذشته کشورمان است.افخم گفت: بستن این پروند‌‌‌ه راه را برای اجرای برجام هموار می کند‌‌‌ که همه اقد‌‌‌امات مند‌‌‌رج د‌‌‌ر آن معطوف به آیند‌‌‌ه است.

ايران به د‌‌‌فاع خود‌‌‌ از فلسطين اد‌‌‌امه مي‌د‌‌‌هد‌‌‌

ايرنا  حسین امیرعبد‌‌‌اللهیان گفت: تحولات کنونی د‌‌‌ر فلسطین و مقاومت مرد‌‌‌م و جوانان د‌‌‌ر اراضی اشغالی، موید‌‌‌ رویش انتفاضه نوین د‌‌‌ر واکنش به تجاوزات و کود‌‌‌ک کشی صهیونیست‌هاست.معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه روز پنجشنبه گفت: نقض سیستماتیک حقوق بشر و هتک حرمت مسجد‌‌‌الاقصی و شرارت های صهیونیستی نتیجه مشکلات ساختگی د‌‌‌ر جهان اسلام، سیاست‌های نابخرد‌‌‌انه و سرمایه های تروریست‌پرور د‌‌‌ر منطقه است.وی افزود‌‌‌: متاسفانه تخریب زیرساخت های کشورهای اسلامی و همگامی برخی طرف‌ها با راهبرد‌‌‌های خشن صهیونیستی و اتخاذ سیاست‌های جنگ طلبانه به پشتوانه معنوی برای رژیم صهیونیستی تبد‌‌‌یل شد‌‌‌ه است.وی تاکید‌‌‌ کرد‌‌‌: جمهوری اسلامی ایران استمرار د‌‌‌فاع از حقوق مرد‌‌‌م مظلوم فلسطین را با تمام توان اد‌‌‌امه خواهد‌‌‌ د‌‌‌اد‌‌‌ و جهان اسلام را به حمایت از مرد‌‌‌م مظلوم فلسطین فرا می خواند‌‌‌.

همزباني علم‌الهد‌‌‌ي با د‌‌‌لواپسان

ايسنا  امام جمعه مشهد‌‌‌ گفت: موضوعی که ۱۵ سال سرنوشت ملت و حتی سرنوشت انقلاب به آن بستگی د‌‌‌ارد‌‌‌ د‌‌‌ر ۱۵ د‌‌‌قیقه جزيیات را تصویب می‌کنند‌‌‌. این سهل‌اند‌‌‌یشی است و خد‌‌‌اوند‌‌‌ این سهل‌اند‌‌‌یشی را نمی‌بخشد‌‌‌. احمد‌‌‌ علم‌الهد‌‌‌ی با اشاره به اینکه ابتد‌‌‌ا برجام د‌‌‌ر شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید‌‌‌ و چون طبق ماد‌‌‌ه ۱۷۶ قانون اساسی آنچه د‌‌‌ر شورای عالی امنیت ملی تصویب می‌شود‌‌‌ بعد‌‌‌ از تأیید‌‌‌ رهبری قابل اجراست، گفت: مقام معظم رهبری این را تأیید‌‌‌ نکرد‌‌‌ند‌‌‌ و فرمود‌‌‌ند‌‌‌ باید‌‌‌ به مجلس برود‌‌‌ و د‌‌‌ر د‌‌‌ید‌‌‌ار با اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز فرمود‌‌‌ند‌‌‌ مجلس نباید‌‌‌ از برجام برکنار باشد‌‌‌. امام‌جمعه مشهد‌‌‌ اضافه کرد‌‌‌: آن روز نخست، مجلس حرکت شایسته‌ای انجام د‌‌‌اد‌‌‌ و برای بررسی برجام کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل د‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌ که اعضای آن براساس آرای نمایند‌‌‌گان انتخاب شد‌‌‌ند‌‌ یعنی به عنوان نخبه‌ترین نمایند‌‌‌گانی که قد‌‌‌رت بررسی برجام را د‌‌‌ارند‌‌‌ و ۴۰ روز برجام را بررسی کرد‌‌‌ند‌‌‌ د‌‌‌ر ‌‌نهایت با یک جمع‌بند‌‌‌ی به مجلس ارائه شد‌‌‌.

گرامید‌‌‌اشت شهاد‌‌‌ت سرد‌‌‌ار همد‌‌‌انی برگزار مي‌شود‌‌‌

تسنيم روابط عمومی کل سپاه پاسد‌‌‌اران انقلاب اسلامی اعلام کرد‌‌‌: مراسم گرامید‌‌‌اشت شهاد‌‌‌ت سرد‌‌‌ار سرلشکر پاسد‌‌‌ار حسین همد‌‌‌انی، با حضور مقامات کشوری و لشکری و آحاد‌‌‌ امت انقلابی ایران روز شنبه (۲۵ مهرماه) از ساعت ۱۴: ۳۰ تا ۱۶: ۳۰ د‌‌‌ر حسینیه فاطمه الزهرا‌(س) سپاه محمد‌‌‌رسول‌ا... (ص) تهران بزرگ واقع د‌‌‌ر مید‌‌‌ان سپاه خیابان پاد‌‌‌گان ولیعصر (عج) برگزار می‌شود‌‌‌. سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی‌سعید‌‌‌ی، نمایند‌‌‌ه ولی فقیه د‌‌‌ر سپاه خواهد‌‌‌ بود‌‌‌.

توزیع نامه رهبرانقلاب به جوانان اروپایی د‌‌‌ر فرانکفورت

فارس شماره اخیر مجله Printed in IRAN که بخش ویژه‌ای از آن به پیام مقام معظم رهبری به جوانان آمریکا و اروپا اختصاص یافته است امروز به طور گسترد‌‌‌ه د‌‌‌ر سطح نمایشگاه کتاب فرانکفورت توزیع شد‌‌‌. همچنین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ازتوزیع نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا د‌‌‌رغرفه ایران د‌‌‌ر نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبرد‌‌‌اد‌‌‌. نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا به سه زبان انگلیسی، عربی و آلمانی به شکل زیبایی تهیه شد‌‌‌ه است و د‌‌‌ر غرفه ایران بین جوانان توزیع‌مي‌شود‌‌‌. 

** ایران

تکذیب اعزام نیروی رزمی ایرانی به سوریه

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای برخی رسانه‌های غربی درباره اعزام نیرو از ایران به سوریه را مردود خواند و به ایرنا گفت: «هیچ تغییری در همکاری و حضور مستشاری ایران در سوریه ایجاد نشده و خبرسازی‌های رسانه‌ها و مقامات مختلف خارجی در این خصوص تلاش برای تحریف روند جاری میدانی در جبهه‌های مختلف نبرد ارتش و نیروهای مردمی سوریه علیه گروه‌های تروریستی است.»

ادعاهای زنجانی از داخل زندان

بابک زنجانی، متهم پرونده نفتی در ادمه رجزخوانی‌های خود از داخل زندان، به انتقاد وزیر نفت واکنش نشان داد. بیژن نامدار زنگنه 21 مهر در شانزدهمین همایش سراسری فرماندهان و مسئولان بسیج وزارت نفت با بیان اینکه «متأسفانه پدیده حرام‌خواری زیاد شده»، به ماجرای بدهکار بزرگ نفتی اشاره کرده و گفته بود: «این آقا  هزار میلیارد تومان پول مردم را خورده و حالا گردنش را بالا می‌گیرد و می‌خندد و یک کلمه نمی‌گوید این پول‌ها کجاست.» به گزارش تسنیم، زنجانی که در زندان مانند سایر زندانیان به روزنامه‌ها دسترسی دارد، این مطلب را مشاهده کرده و در ملاقاتی که (چهارشنبه) با خانواده خود داشته، در واکنش به این اظهارات زنگنه گفته است: «در دادگاه با استناد به اسناد و مدارک مشخص خواهد شد چه کسی خدمت و چه کسی خیانت کرده است و مال حرام خورده است.»

تأیید نارضایتی رهبر معظم انقلاب از تحصن مقابل مجلس

رهبر معظم انقلاب از اقدام برخی طلاب و دانشجویان در تحصن مقابل مجلس شورای اسلامی ابراز نارضایتی کرده و خواستار جمع‌آوری آن شده بودند. به گزارش ایلنا، «خط‌ حزب‌الله» رسانه‌ مکتوب پایگاه اطلاع‌رسانی  رهبر معظم انقلاب نوشت: «رهبر انقلاب از اقدام برخی طلاب و دانشجویان در تحصن مقابل مجلس شورای اسلامی ابراز نارضایتی کرده و خواستار جمع‌آوری آن شده بودند.» یکی از این افراد نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «از چند مسیر موثق، مطلع شدیم که رهبر معظم انقلاب با ادامه این تحصن مخالف هستند. لذا پس از اطلاع از موضع دفتر معظم له مبنی بر اتمام تحصن، ما نیز همانند سربازی مطیع فوراً اقدام به اتمام تحصن کردیم. در عین حال که رهبر انقلاب همواره بر لزوم نقد صحیح تأکید داشته‌اند اما بار‌ها در سال‌های اخیر در چند سخنرانی، نارضایتی خود را نسبت به اقدامات غیرمتعارف، غیرقانونی و ناشایسته اعلام کرده بودند.»

توصیه آیت‌الله یزدی به مبلغان محرم

آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان طی گفت‌وگویی با نشریه ویژه تبلیغ جامعه مدرسین گفت: «در آستانه پایان دوره مجلس خبرگان رهبری هستیم و من به‌عنوان عضو مجلس خبرگان، وظیفه مبلغان را آشنا کردن مردم با اهمیت مجلس خبرگان می‌دانم؛ همچنین آشنا کردن مردم با کسانی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند و در آن شرکت کنند و وارد مجلس خبرگان شوند. کسانی باید وارد مجلس خبرگان شوند که سکاندار نظام را بشناسند؛ کسانی باشند که بدانند نظام را باید به دست چه کسی بسپارند؛ کسانی باشند که بفهمند دنیا در چه شرایطی است و دنیا دنبال چه آینده‌ای است و چه نقشه‌هایی علیه نظام ما ریخته است.»

نذری‌های انتخاباتی، پدیده امسال محرم

برخی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با ورود به هیأت های حسینی، ضمن ایراد سخنرانی‌های انتخاباتی و سیاسی، حاضران را برای شرکت در مراسم نذری خود دعوت می‌کنند. به گزارش «برنا» تا پیش از این خبرهایی مبنی بر پخش تراول داخل کتاب، ولیمه‌های انتخاباتی زودرس و افطاری‌های انتخاباتی منتشر شده بود که ظاهراً پدیده جدید نذری‌های انتخاباتی نیز اضافه شده است.


** آرمان

چرا عارف به مجمع عمومي موتلفه رفت؟

شنیده شد که حضور محمدرضا عارف در مجمع عمومي حزب موتلفه اسلامي به عنوان يك تشكل اصولگرا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي دفتر عارف، رئيس بنياد اميد ايرانيان درباره چرايي حضور در مجمع عمومي يك تشكل اصولگرا گفت: من با اكثر عزيزان موتلفه رابطه شخصي صميمانه‌اي دارم و با آنها رفيق هستم. بنا به دعوت آقاي ميرسليم، درمجمع عمومي موتلفه حضور پيدا كردم، چون به تحزب‌گرايي اعتقاد دارم. اگر احزاب من را دعوت كنند، در صورت اينكه وقت كنم و با برنامه هايم تداخلي نداشته باشد دعوت آنها را مي‌پذيرم. 
 
سفير جنجالي كانادا در ايران درگذشت

شنیده شد که سفير جنجالي پيشين كانادا در ايران درگذشت. به گزارش شبكه تلويزيوني بي‌بي سي، وقتي انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيد، كن تيلور سفير كانادا در تهران بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه، سفارت آمريكا در ايران تسخير شد. در آن زمان، كن تيلور به ديپلمات‌هاي آمريكايي كمك كرد تا در سفارت كانادا پناه بگيرند. نقشي كه سفير پيشين كانادا در تهران در ماجراي گروگان‌هاي آمريكايي ايفا كرد در فيلم آرگو به تصوير كشيده شد. كن تيلور پنجشنبه شب در سن هشتاد و يك سالگي درگذشت. 
 
یک ایرانی رئیس هیات مدیره توئیتر شد

شنیده شد که امید کردستانی سال قبل با عنوان مشاور ارشد دوباره به گوگل برگشت و در تغییر ساختار این شرکت و ایجاد یک شرکت تازه به نام آلفابت ایفای نقش کرد. به گزارش آرمان، کردستانی که در ایران متولد شده، پیش از پیوستن به گوگل در نت‌اسکیپ کار می‌کرد. جک دورسی، مدیرعامل توئیتر گفته است کردستانی، مدیری پرتجربه است که به او و سایر مدیران ارشد توئیتر کمک خواهد کرد. خبر انتصاب امید کردستانی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که توئیتر اعلام کرد که هشت درصد از نیروی کاری خود را کاهش می‌دهد. شرکت توئیتر اعلام کرده که درصدد کاهش هزینه‌های خود است.
 
زمین‌خواری دو میلیارد و ۷۲۲ میلیون ریالی در گلستان

شنیده شد که فرمانده انتظامی گلستان از کشف یک فقره زمین‌خواری به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۷۲۲ میلیون ریال در گنبدکاووس خبر داد. ایلنا نوشت؛ سردار «سیدمحمود میرفیضی» گفت: با توجه به روند رو به رشد پدیده زمین خواری در سطح استان، عزم پلیس و دستگاه قضائی برای برخورد با متصرفان منابع طبیعی برخورد جدی و مقابله‌ای خواهد بود. فرمانده انتظامی گلستان در ادامه به کشف یک فقره زمین‌خواری در مراتع شهرستان گنبدکاووس اشاره کرد و افزود: با هماهنگی مراجع قضائی و با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان گنبدکاووس زمین مذکور به مساحت ۲ هزار و ۷۲۲ متر مربع که از اراضی ملی و دولتی بوده و به تصرف دو برادر درآمده بود کشف شد. 
 
نظر امام جمعه مشهد درباره تصویب برجام

شنیده شد که امام جمعه مشهد گفت: موضوعی که 15 سال سرنوشت ملت و حتی سرنوشت انقلاب به آن بستگی دارد، در 15 دقیقه جزئیات را تصویب می‌کنند، سهل‌اندیشی است و خداوند این سهل‌اندیشی را نمی‌بخشد. انتخاب نوشت؛ آیت‌ا... علم‌الهدی  با بیان اینکه هرکس بخواهد مخالفان طرح را مورد توبیخ قرار دهد و آنها را وابسته به جریانی نشان دهد گناه است و خداوند آنها را نمی‌بخشد و هرکس نیز بخواهد موافقان را توبیخ کند گناه است، عنوان کرد: منتها این عزیزان سهل‌اندیشی کردند، در حالی که برجام جریانی است که عمق دارد و ممکن است عمق آن فاجعه‌آمیز باشد؛ در طول انقلاب اسلامی سابقه نداشته برای این موضوع طرح بیاورند. امام جمعه مشهد اظهار کرد: ما با برجام نه موافق هستیم و نه مخالف، این حق مجلس هست که این طرح را تصویب کند یا نه، اما چرا اینگونه؟ 170نماینده مجلس در مورد جزئیات آن سئوال داشتند و اجازه ندادند سئوال‌ها مطرح شود که این سهل‌اندیشی است.
 
یافتن 4 کارگر مفقودی در معدن

شنیده شد که دبیر ستاد بحران طبس از نجات چهار کارگر مفقود شده معدن ذغال سنگ نگین طبس خبر داد و گفت: این کارگران همگی در سلامت کامل هستند.ایلنا نوشت؛ علیرضا خلیلی افزود: براثر آبگرفتگی که بامداد امروز در معدن ذغال سنگ نگین رخ داد، چهار نفر از کارگران این معدن مفقود شدند که بلافاصله برای یافتن کارگران عملیات تخلیه آب معدن برای یافتن کارگران مفقود شده آغاز شد که خوشبختانه این عملیات با موفقیت به اتمام رسید و کارگران سالم نجات یافتند. هنوز علت اصلی این آبگرفتگی اعلام نشده اما طبق شنیده‌های منابع ایلنا احتمال دارد ریزش سقف تونل به دلیل آبگرفتگی و نفوذ آب‌های زیر سطحی بوده است.
 
خاطره لاریجانی از یک پیام تهدیدآمیز

شنیده شد که رئیس مجلس گفت: در ادواری در منطقه آنقدر بحران بود که روزانه ده‌ها پیام تهدید‌آمیز می رسید. زمانی که بنده دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم یک روز از چند کانال مختلف خبر می‌رسید که 400 نقطه ایران را می‌خواهند بمباران کنند. اگر مسئولان کشور آمادگی نداشته باشند این عملیات روانی تاثیر خود را می‌گذارد ولی عاملی که باعث ایستادگی می‌شد نقش رهبری بوده است که نقش ایشان سعادت بخش برای کشور بوده و هست.لاریجانی با اشاره به نقش آفرینی سپاه پاسداران و فعالیت این نهاد گفت:‌ سپاه پاسداران در ابتدای انقلاب با سرعت کمی آغاز به کار کرد اما تکمیل آن در دفاع مقدس بود. در میان بحران و تهدید؛ سپاه شکل گرفت، سامان یافت و گسترش پیدا کرد و این آزمون بزرگ و تجربه جدیدی است که در یک بحران مهم برای کشور، یک نیروی مسلح شکل می گیرد.
 
ذخایر خاویار دریای خزر به صفر رسید

شنیده شد که استاندار مازندران گفت: در سال‌های قبل ۳۰۰ تن خاویار در دریای خزر تولید می‌شد که امروزه به صفر درصد رسیده است و عامل آن کشورهایی هستند که نفت تولید می‌کنند و باید پاسخگو باشند. مهرنوشت؛ ربیع فلاح افزود: دانشگاه‌ها باید به تحقیقات کاربردی روی‌آورند و ایده‌ها را به محصول و کسب‌وکار تبدیل کنند و به حل مشکلات محلی و منطقه‌ای بپردازند و کارآفرین باشند.وی تأکید کرد: دریای مازندران به‌عنوان دریای صلح و آرام بوده که مردمان پنج کشور حاشیه در کمال آرامش در کنار زندگی می‌کنند ولی متأسفانه با توجه به داشته‌هایی که از قبل داشتیم ذخایر ما رو به انقراض است و نسبت به سال‌های گذشته اصلاً قابل‌مقایسه نیست و ما باید پاسخگوی نسل‌های آینده باشیم.

** شرق

علی لاریجانی: زمانی پیام می‌دادند که ٤٠٠ نقطه ایران را بمباران می‌کنیم


خانه ملت: علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز پنجشنبه در دومین کنگره سرداران و چهار هزار و ٥٠٠ شهید تدارکات و پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ١٢ سال کشور درگیر مسئله هسته‌ای بود و فرازونشیب‌های فراوانی را در دولت‌های مختلف پشت سر گذاشت، گفت: «رهبر معظم انقلاب کسی بود که در شکل‌گیری دانش هسته‌ای نقش مؤثری داشتند و ایشان در مقابل فشارها ایستادگی کردند. بعد از آنکه مقدماتی در عرصه صنعت هسته‌ای کشور به دست آمد فشارهای زیادی را بر کشور وارد کردند تا تعلیق انجام شود که اقدام خوبی نبود. در خاتمه کار باز هم نقش رهبری در رأس تحریم‌ها و حفظ دانش هسته‌ای بسیار مؤثر بود». او افزود: «زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم تهدیدهای متفاوتی انجام می‌شد یک روز از طریق یکی از کانال‌ها پیام آمد که ٤٠٠ نقطه کشور شما را بمباران می‌کنیم اما عاملی که باعث ایستادگی می‌شد، نقش رهبری بود. نقش رابطه ولایی‌داشتن و رهبری یک نقش سعادت‌آفرین است». رئیس قوه مقننه به وجود بحران در کشورهای فلسطین، عراق، سوریه، یمن و لیبی اشاره کرد وگفت: «منطقه درحال‌حاضر در یک غلیان امنیتی است که عوامل مختلفی در ایجاد این وضعیت مؤثر بوده‌اند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تا عده‌ای امنیت منطقه را از بین ببرند. در یک سال اخیر جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در ایجاد آرامش در منطقه داشته است تا این نیروهای تروریسم به عتبات عالیات و بغداد دست پیدا نکنند».  او افزود: «در دو، سه روز گذشته آمریکایی‌ها در مورد آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران حرف‌های نامربوطی زده‌‌ و نشان داده‌‌اند که به دنبال ماجراجویی هستند، درحالی‌که ما مسیر روشنی برای حفاظت از بنیه‌های دفاعی خود داریم». لاریجانی به تلاش مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه دفاعی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: «بودجه دفاعی کشور در سال گذشته به شدت مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. ایران اگر بنیه دفاعی قوی نداشته باشد در بحران‌های منطقه نمی‌تواند کار کند. ماجراجویی آمریکایی‌ها ادامه دارد و ما باید آمادگی کامل داشته باشیم و همه نهادها به خصوص سپاه نیز باید آمادگی مطلوب خود را حفظ کنند، در این زمینه نقش تدارکات سپاه نیز بسیار مهم است».

آیت‌الله یزدی: مبلغان از فرصت محرم براي خبرگان استفاده كنند


انتخاب: آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در مصاحبه‌ای با نشریه ویژه «تبلیغ جامع مدرسین» گفت: «مجلس خبرگان در نظام جمهوری اسلامی ایران، حساس‌ترین، مؤثرترین و مهم‌ترین نهاد است؛ یعنی حتی از نهاد رهبری، شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری هم حساس‌تر و مهم‌تر است. نظام جمهوری اسلامی ایران متشکل از قوا و نهادهای مختلف است و در رأس این مجموعه نهادها، نهاد رهبری است و در کنار رهبری، مجلس خبرگان است و از نظر من، مجلس خبرگان حساس‌تر از نهاد رهبری است».او افزود: «در آستانه پایان دوره مجلس خبرگان رهبری هستیم و من به ‌عنوان عضو مجلس خبرگان، وظیفه مبلغان را آشناکردن مردم با اهمیت مجلس خبرگان می‌دانم؛ هم‌چنین آشناکردن مردم با کسانی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند و در آن شرکت کنند و وارد مجلس خبرگان شوند. کسانی باید وارد مجلس خبرگان شوند که سکاندار نظام را بشناسند؛ کسانی باشند که بدانند نظام را باید به دست چه کسی بسپارند...وظیفه مبلغین ما این است که از فرصت‌های تبلیغی استفاده کنند و مردم را روشن کنند».او ادامه داد: «مردم باید بدانند و مبلغان باید آنها را آگاه کنند که شرایط بسیار حساسی است و هرکسی نمی‌تواند بیاید یا هر کسی نباید بیاید. مردم وقتی می‌خواهند رأی بدهند، باید بدانند به چه کسی رأی می‌دهند و این مسئله، غیر از رأی مجلس شورای اسلامی است. مجلس شورای اسلامی برای آب و نان مردم کار می‌کند؛ اما مجلس خبرگان برای اساس نظام و حفظ نظام و حاکمیت نظام و اسلام کار می‌کند؛ ازاین‌رو باید متوجه باشند اعتبار و ارزش و اهمیت کسانی که می‌خواهند وارد مجلس خبرگان شوند، در چه پایه‌ای است. لذا درباره واجدشرایط‌بودن افرادی که به آنها رأی می‌دهند باید بیشتر دقت کنند».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    کی بوده این تظاهرات.. امر به معروف را کلا تعطیل کرده اید احمقهای مشرق.. امر به معروف تعطیل شود دین هم تطیل میشود
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    امر به معروف فقط توسط خود مردم زنده میشه نباید منتظر اقدامات مسئولین ماند
  • زهرا ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    کسانی که مسئله نفوذ را جدی نمیگیرند با سیلی دشمن از خواب بیدار میشوند و البته این وضعیت برای نظام هزینه بردار است
  • انقلابی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    به فضل خدا روز به روز به عمق نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و جهان افزوده میشه
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    انتخابات بسیار مهمی در پیش داریم...
  • مجیدی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    درود بر مردم انقلابی تهران
  • دانشجو ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستند
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    این حرف درباره تمام امور فرهنگی صدق میکنه
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    امان از سیاست بازان سیاسی کار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس