گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

توافق وین فرصتی خوب برای بازرسی از مراکز غیرهسته‌ای ایران است

یک روزنامه‌نگار صهیونیست آمریکایی گفت توافق وین فرصت خوبی برای بازرسی از سایت‌های غیرهسته‌ای ایران است.

کویک سادیک وکیل و روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی در مصاحبه با رادیو نظامی اسرائیل گفت: توافق هسته‌ای وین توافق خوبی است چرا که به ما فرصت می‌دهد از سایت‌های ایران بازرسی کنیم.

وی در پاسخ به اظهارات چندی پیش سناتور چاک شومر که از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده بود، گفت: تصور می‌کنم چاک شومر واقعا فکر می‌کند که این توافقی بد و خطرناک است. او احتمالا تصور می‌کند که از طرف بسیاری از محافظه‌کاران یهودی و ایپک (گروه لابی طرفدار اسرائیل) و دیگر گروه‌های صاحب منافع طرفدار اسرائیل تحت فشار است.

وی افزود: فکر می‌کنم این توافق بسیار خوبی است و فرصت بسیار خوبی به دست آمده است که اسرائیل را امن‌تر می‌کند. وی ادامه داد: با این توافق ما فرصت بزرگی به دست آورده‌ایم. ما فرصتی به دست آورده‌ایم تا نه فقط از تاسیسات برنامه هسته‌ای ایران بازرسی کنیم، بلکه این فرصت را داریم که از جاهای دیگر این کشور نیز بازرسی کنیم.

تجلیل عجیب هاشمی از یک کارگزار فرهنگی طاغوت

هاشمی رفسنجانی در اقدامی قابل تامل درگذشت عبدالرحیم جعفری مدیر انتشارات امیرکبیر در روزگار طاغوت را تسلیت گفت.

هاشمی در پیام تسلیت خود نوشت: نام ایشان با تاسیس و راه‌اندازی انتشارات امیرکبیر که در طول پنجاه سال خدمت بیش از 2800 اثر وزین را تقدیم فرهنگ ایران کرده، جاودان خواهد بود.

یادآور می‌شود در اوج دوران اختناق ستمشاهی و بگیر و ببند نویسندگان و ناشران آزادیخواه و مستقل، با مساعدت دربار شاه و ساواک، بزرگ‌‌ترین تراست انتشاراتی به عبدالرحیم جعفری سپرده شد تا علاوه بر حذف و بلعیدن ناشران مستقل و کوچک، یکی از محوری‌ترین نمایندگی‌های موسسه ماسونی / آمریکایی فرانکلین در ایران باشد و به‌طور گسترده‌ای دست به چاپ و نشر کتاب‌های فرمایشی محافل استعماری بزند.

در مورد ماموریت‌های موسسه فرانکلین همین بس که حتی گزارش‌های محرمانه ساواک به روشنی آن را شاخه‌ای از فراماسونری می‌داند.

در گزارش ساواک به تاریخ 28 خرداد 1347 این‌گونه آمده است: «چون در منطقه، آقای تقی‌زاده معروف به فراماسونری است و ایشان نیز باعث ایجاد شعبه موسسه مزبور (فرانکلین) در تبریز بوده‌اند، لذا استنباط منبع چنین است که موسسه فرانکلین از طرف سازمان فراماسونری تقویت می‌گردد... .» در سال 1346 هم ساواک آذربایجان، فعالیت‌های موسسه فرانکلین در تبریز را این‌گونه به مرکز گزارش می‌دهد: «... از چندی پیش موسسه فرانکلین در تبریز ظاهرا به عنوان نگارش و نشر کتاب و باطنا برای پیشبرد مقاصد خاصی که مورد علاقه فراماسون‌ها می‌باشد، دست به جمع‌آوری و همکاری اشخاصی زده و درصدد تهیه کتاب‌های جدیدی است که از طرف این موسسه انتشار خواهد یافت.»

عبدالرحیم جعفری، مدیر انتشارات امیرکبیر در سال‌‌های حاکمیت طاغوت، در کلوپ‌های روتاری (بخش اقتصادی تشکیلات فراماسونری) فعال بود و در کتاب خاطراتش تحت عنوان «در جستجوی صبح» تصریح دارد که به این کلوپ‌ها، رفت و آمد داشته است!

ادعای هاشمی درباره 50 سال خدمت جعفری به فرهنگ ایران در حالی است که جعفری کتاب‌هایی مانند «رضا شاه کبیر»، «شیر و خورشید (مصاحبه با شاهنشاه)»، «فلسفه نظام حکومت شاهنشاهی»، «اصول دوازده‌گانه انقلاب سفید»، «ایران جدید در قرن بیستم» (که به زبان انگلیسی چاپ شد و مملو از تمجید و تملق از محمدرضا پهلوی و رژیم سلطنتی بود)، «پنجاه و پنج»، «نه کتاب پهلوی» (مجموعه شعری در مدح خاندان پهلوی) و «آریامهر شاهنشاه ایران» که در آن علاوه بر ستایش شاه و جعل و وارونه‌نمایی تاریخ، از فدائیان اسلام به عنوان آدمکش و از دکتر مصدق و فاطمی به عنوان خائنان به ملت یاد شده بود، «مبشر تجدید تاریخ» که مورد تشویق محمدرضا  پهلوی قرار گرفت و به مناسبت جشن‌های 2500 ساله منتشر شد، «ماموریت‌ برای وطنم» (که بنا به خواست همین عنصر به اصطلاح فرهیخته! چند بار تجدید چاپ شد و به زور و اجبار به مراکز مختلف دولتی و آموزشی و کتابخانه‌ها تحمیل گردید) و... را به چاپ رسانده است.

انتشارات امیر کبیر همچنین با راهنمایی موسسه فرانکلین انواع کتاب‌‌های ضداخلاقی، ضددینی، ماتریالیستی و صهیونیستی را به چاپ رساند که از جمله کتاب‌های شراب خام، آتشپاره، افسونگر، شعله‌های هوس، قصه رسوایی، هوس بهاری، گناهکار نیویورک، هوس‌های امپراطور، انسان در گذرگاه تکامل بود. همچنین کتاب «خیاط جادو شده»‌ نوشته شالوم علیخم و ترجمه سیاوش کسرایی که خود جعفری در خاطراتش در کتاب «در جست‌وجوی صبح» آن را چنین توصیف می‌کند:  «... در بازگشتم بود که آقای سیاوش کسرایی ترجمه کتابی را برایم آورد به نام خیاط جادو شده، یک اثر ادبی نوشته شالوم علیخم نویسنده یهودی معاصر. من کتاب خیاط جادو شده را چاپ کردم و به پاس محبت‌هایی که ایرانیان یهودی در اسرائیل به من کرده بودند طی یادداشتی کوتاه در صفحه اول کتاب را به آنها اهدا کردم.»

انتشار ترجمه کتاب «دومین شانس» نوشته کنستان ویرژيل گئورگیو که در آن به صراحت به تبلیغ پایگاه صهیونیست‌ها در خاورمیانه یعنی اسرائیل پرداخته شده، نشان از ارادتی داشت که مدیر وقت انتشارات امیرکبیر نیز مانند بسیاری از کارگزاران به اصطلاح فرهنگی رژیم شاه به رژیم اشغالگر قدس داشت.

نامه 4 وزیر بر بی‌برنامگی و ناکارآمدی اقتصادی دولت تاکید می‌کند

یک اقتصاددان نسبت به تداوم شکاف و بی‌برنامگی اقتصادی در دولت هشدار داد.

حسین راغفر در تحلیلی تأکید کرد: نامه اخیر 4 وزیر کابینه به رئیس‌جمهور که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر شد، بیش از هر چیز نشان‌دهنده اختلاف نظر دولتی‌ها در حوزه اقتصادی است. این نامه بیان می‌کند که دولت در اقتصاد تاکنون منفعلانه برخورد کرده و تداوم این روند در آینده قطعا مشکل‌ساز خواهد شد.

وی در روزنامه اعتماد نوشت: در بهمن ماه سال 1391، مجلس افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را تصویب کرد. درست همان زمان بود که بورس میل خود به ریزش را آشکار کرد زیرا نیمی از سود بورس، در بخش پتروشیمی‌هاست و بعد از این تاریخ دیگر بازار سرمایه مانند گذشته مثبت نشد و روند ریزشی در آن تداوم یافت.

در بهمن سه سال پیش ثابت شد که پتروشیمی‌های کشور سال‌ها از یک یارانه بزرگ استفاده می‌کردند و به موازات اینکه یارانه خوراک حذف شد، کل صنعت پتروشیمی کشور رو به افول رفت.

راغفر با بیان اینکه در نامه 4 وزیر، ابهامات زیادی به چشم می‌خورد، می‌افزاید: در بخش‌های مختلف این نامه واقعیات تلخ بسیاری دیده می‌شود که بخش مهمی از آن نمایان‌گر انفعال دولت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است. آنچه بارها در دو سال گذشته شاهد بودیم این است که دولت در سیاست‌های اقتصاد خود گویا منتظر معجزه‌ای است که بتواند همه‌چیز را یک‌شبه بهبود ببخشد. در مدت تصدی‌گری دولت یازدهم، این دولت همواره از اجرای برنامه‌های ایجابی خودداری کرده و با شیوه‌ای منفعلانه در عرصه اقتصاد خودی نشان داده، در حالی که مشکلات اقتصادی به اندازه‌ای است که تنها برخوردهای ایجابی و حساب‌شده می‌تواند آن را از معضلات فعلی رهایی بخشد. این نامه هم قبل از هر چیز می‌خواهد به ناکارآمدی سیاست‌های دولت یازدهم اشاره کند و هدف آن این است که مشکلات بورس و پتروشیمی‌ها را مطرح کند و در انتها به شکل غیرمستقیم خواهان دادن یارانه مناسب به این بخش است. تاسف‌باری نامه همین بی‌برنامگی دولت است.

به هر حال در این نامه که چهار وزیر امضا کردند، توقع می‌رفت که به مشکلات بخش‌های دیگر هم اشاره شود که نشد. به طور مثال باید از وزرای امضاکننده پرسید که گیریم خوراک پتروشیمی‌ها رایگان شود، آیا اقتصاد هم از رکود خارج می‌شود؟‌آیا مشکل تورم حل می‌شود؟ آیا شکاف طبقاتی از این مسیر کمتر خواهد شد، آیا با این کار می‌توان توقع افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را داشت و از فرار سرمایه جلوگیری کرد؟ طبیعی است که پاسخ تمام این سؤالات «نه» است. همچنین پرسش دیگری که این نامه ایجاد می‌‌کند، این است که اگر وزرای فوق بخشی از دولت هستند، باید در جلسه هیئت دولت به این مشکلات بپردازند.

بی‌اثری توافق هسته‌ای روحانی را در میان مردم به چالش می‌کشد

یک مؤسسه آمریکایی نوشت ادامه رکود اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای، برای روحانی در ایران چالش برانگیز خواهد بود.

مؤسسه مطالعات خاورمیانه در واشنگتن- تحلیلی را به قلم پاتریک کلاوسون- از حامیان اصلاح‌طلبان و طرفدار عادی‌سازی روابط میان آمریکا و ایران- نوشت: روحانی برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری خود در برابر روند کند بهبود اقتصادی قدم‌هایی برداشته است اما با گذشت زمان وقتی لغو تحریم‌ها نتواند گشایش قابل ملاحظه‌ اقتصادی ایجاد کند، چشم‌انداز سیاسی او آسیب خواهد بود. تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران تا روز اجرای توافق هسته‌ای که چند ماه دیگر است، خیلی تغییر نمی‌کند. کاهش قیمت نفت نیز شاید هزینه بیشتر از آنچه که لغو تحریم‌ها عاید ایران می‌کند، از این کشور بگیرد و این موجب می‌شود یک فضای چالش برانگیز سیاسی برای حسن روحانی شکل بگیرد.

این تحلیل خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای همچنین موجب نشده موجی از خوش‌بینی در بازار ایران به وجود آید. شاخص‌های معروف تجاری، نرخ مبادله ارز و شاخص بازار بورس تهران هستند بیانیه لوزان در ماه آوریل موجب شد شاخص‌ سهام تهران از 61500 واحد به 800/70 واحد برسد. بعد از آن شاخص، نوسان داشت اما پس از توافق هسته‌ای، به تدریج رو به کاهش گذاشت و ششم اکتبر به 200/61 واحد رسید. خلاصه کلام این که تاجران ایرانی خیلی محتاط‌تر از همتایان اروپایی‌شان به توافق هسته‌ای واکنش نشان داده‌اند.

کلاوسون می‌افزاید: دولت ایران می‌گوید که روز بعد از اجرای توافق، می‌تواند تولید نفت خود را به سرعت افزایش دهد و ظرف چند ماه پانصد هزار بشکه دیگر روانه بازار کند. حتی اگر این ادعا درست باشد، مشکل مازاد مصرف در بازارهای نفت نیز وجود دارد. به گفته کارشناسان، بازگشت ایران به بازار نفت ممکن است قیمت نفت را بیش از پیش کاهش دهد.

این تحلیل خاطرنشان کرد: روحانی با نارضایتی فزآینده هواداران خود در خصوص اوضاع ضعیف اقتصادی روبروست. ششم سپتامبر 2014، روحانی در جمع مردم مشهد گفت که می‌تواند اعلام کند ایران از رکود عبور کرده است. اما انتظارات هنوز برآورده نشده است. چهارم اکتبر خبرگزاری‌ها نامه‌ای را منتشر کردند که گفته می‌شود وزیر دفاع و سه وزیر اقتصادی کابینه به روحانی نوشته‌اند. در این نامه دلایل متعدد برای آنچه که «افول بی‌سابقه» اقتصاد ایران نامیده شده، ذکر شده است اما دلیل اصلی، تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌های دولتی عنوان شده است.

با توجه به این شرایط، هنوز روشن نیست که اقتصاد ضعیف ایران تا چه حد بر نیروی روحانی در برابر منتقدان تاثیر می‌گذارد و بعید است رکود بر اجرای توافق هسته‌ای در کوتاه مدت تاثیر داشته باشد. اما در بلندمدت، توضیح اصلی روحانی درباره علت و ضرورت انعقاد توافق هسته‌ای- لغو تحریم‌ها- کمتر قانع‌کننده خواهد بود مگر این که اقتصاد در مسیر رشد قرار بگیرد. اگر اقتصاد برغم لغو تحریم‌ها رشد چندانی نداشته باشد، موقعیت او در برابر مجلس جدید و امیدش در انتخابات آینده متزلزل خواهد شد.

فاکس‌نیوز: ایالت‌های آمریکا احتمالاً زیر بار اجرای برجام نمی‌روند

«توافق هسته‌ای آمریکا با ایران یک توافق اجرایی است و نه معاهده و در چالش با دادگاه‌های آمریکا و قوانین فدرال، آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد.»

در حالی که در برجام قید شده که دولت آمریکا، ایالت‌های خود را «تشویق» به تعلیق برخی تحریم‌ها کند. شبکه فاکس‌نیوز گزارش داد: برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی درگیر اجرای توافق هسته‌ای بطور خصوصی به این نتیجه رسیده‌اند که شرط اصلی کاهش تحریم‌ها با مقررات فدرال تناقض دارد و بدون نقض این مقررات امکان اجرای آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز، بطور خاص بخش 5/1/2 ضمیمه دوم برجام می‌گوید که در ازای تبعیت ایران از شروط توافق، «واشنگتن به شرکت‌های غیر آمریکایی تحت مالکیت یا کنترل اتباع آمریکا اجازه می‌دهد که با ایران وارد فعالیت‌های سازگار با برجام شوند.» این بدان معناست که شرکت‌های وابسته به شرکت‌های مادر آمریکایی تحت شرایط خاص مجاز به کار با ایران می‌شوند.

فاکس‌نیوز تصریح کرد: مشکل این است که «قانون کاهش تجدید ایران و حقوق بشر سوریه» (ITRA) که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اوت 2012 آن را امضاء کرد، بطور آشکار رخنه «شرکت‌های وابسته خارجی» را برای کار با ایران بست. قانون یاد شده همچنین تأکید می‌کند که شروط مذکور در بخش 218 این قانون به قوت خود باقی خواهد ماند تا زمانی که رئیس جمهوری آمریکا دو موضوع را در کنگره تأیید کند: اول این که ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه خارج شده؛ و دوم اینکه تلاش خود برای رسیدن به سلاح‌های کشتار جمعی را متوقف کرده است.

سایر دستورات اجرایی و مقررات امضاء شده توسط رئیس جمهور اوباما مانند «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» نیز تأکید کرده‌اند که تمام مقررات پیشین فدرال مرتبط با تحریم‌ها مؤثر باقی خواهند ماند.

فاکس نیوز خاطرنشان کرد: از آنجا که توافق هسته‌ای یک «توافق اجرایی» و نه یک معاهده است، و بعلاوه رأی مثبت کنگره بصورت آشکار یا نمادین را نیز دریافت نکرده است، تحلیلگران حقوقی در داخل و خارج از دولت اوباما به این نتیجه رسیده‌اند که برجام در برابر چالش در دادگاههای آمریکا آسیب‌پذیر است.

عدم اجرا از سوی ایالت‌های آمریکا و اعمال تحریم‌های سابق، یکی از چالش‌های اجرایی شدن برجام در زمینه تعلیق تحریم‌هاست و این در حالی است که انجام تعهدات طرف غربی پس از انجام همه تعهدات ایران شروع می‌شود!

** وطن امروز

وداع با حبیب سپاه

مراسم باشکوه تشییع پیکر سردار شهید حسین همدانی با حضور فرماندهان ارشد نظامی، مقامات کشوری و سیاسی و با شرکت اقشار مختلف مردم در حسینیه حضرت زهرا(س) در میدان سپاه تهران برگزار شد. به گزارش نسیم، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی، رئیسی دادستان کل کشور، قالیباف شهردار و اعضای شورای شهر تهران و فرماندهان ارشد سپاه، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و همرزمان شهید همدانی و جمع زیادی از مردم در مراسم وداع با پیکر شهید همدانی در حسینیه فاطمه‌الزهرا حضور  داشتند. سردار همدانی پنجشنبه‌شب در منطقه حومه استان حلب سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی- تکفیری به درجه والای شهادت نائل آمد. پیکر سردار شهید حسین همدانی پس از تشییع باشکوه در تهران به همدان منتقل و امروز در این شهر تشییع و به خاک سپرده می‌شود. دیروز دسته عزاداری دانشجویان بسیجی از مقابل لانه جاسوسی سابق به سمت میدان سپاه (محل تشییع شهید همدانی) حرکت کرده و به مراسم ملحق شدند تا صحنه‌ای زیبا را از همبستگی نسل تحصیلکرده جوان با آرمان‌های جوانان ابتدای انقلاب و شیرمردان جنگ نشان دهند. سردار سرلشکر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در این مراسم گفت: سردار همدانی با تهاجم ظالمانه استکبار به سوریه از سال 90 به این کشور رفت، دفاع وطنی را آنجا تشکیل داد و در 80 عملیات حضور داشت. فرمانده سپاه در سال‌های دفاع‌مقدس افزود: همدانی قرارگاه حضرت زینب(س) را در دمشق و قرارگاه حضرت رقیه(س) را در حلب راه انداخت. رضایی با بیان اینکه سردار همدانی 40 سال برای اعتلای اسلام جنگید، گفت: او تا آخرین روز در جبهه‌های جنگ تحمیلی ماند و در سوریه نیز یک تنه از حرم اهل بیت دفاع کرد و بارها تا آستانه شهادت پیش رفت. وی همدانی را یار دوم سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان دانست و افزود: حاج احمد حزب‌الله را در لبنان بنا کرد و سردار همدانی نیز دفاع وطنی را که مشابه حزب‌الله است در سوریه شکل داد و ده‌ها هزار جوان سوری را در این قالب سازماندهی کرد. به گزارش فارس، در زمان تشییع سردار همدانی پرچم‌های هیهات‌منا‌الذله در دستان مردم بود تا این پیام را به دشمنان برساند که دفاع از اسلام و حرم اهل بیت(ع) مرز نمی‌شناسد. از دیگر نکاتی که توجه را به خود جلب می‌کرد بنرهایی بود که در محل برگزاری تشییع نصب شده بود، بنرهایی که سردار همدانی را «حبیب سپاه» نامیده بود و این جمله سردار را نمایان ساخته بود: «نمی‌توان با دشمن قدم زد و انتظار شفاعت شهدا را داشت».  پیکر سردار مجاهد شهید حسین همدانی پس از زیارت همرزمان و دوستان از میدان سپاه و پادگان حضرت ولیعصر(عج) محل سابق خدمت سردار همدانی تا خیابان طالقانی بر دوش مردم تشییع شد و قرار است پیکر این شهید بنابر وصیتنامه وی در زادگاهش همدان به خاک سپرده شود.

احضار کاردار امارات به وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به بازداشت تعدادی از معلمان ایرانی مقیم در العین امارات، کاردار امارات در تهران را احضار کرد.  به گزارش فارس، پلیس امارات ۹ معلم ایرانی را که برای تدریس در مدارس ایرانی این کشور اعزام شده بودند با وضعیت نامناسبی بازداشت کرد، اما به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل آموزش‌وپرورش این معلمان امروز آزاد خواهند شد. معلمان ایرانی بسیاری هستند که برای انجام مأموریت و تدریس به مدارس ایرانی خارج از کشور اعزام می‌شوند و بدون هیچ مشکلی مشغول انجام وظایف خود هستند. اما روز چهارشنبه گذشته دولت امارات 9 نفر از معلمان اعزامی به مدارس ایرانی را به علت وجود مشکلاتی درباره روادید بازداشت کرد. خلیل‌الله بابالو، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که دلیل بازداشت 9 معلم ایرانی در امارات چیست؟ اظهار داشت:‌ موضوع بازداشت معلمان ایرانی در امارات و آزادی آنها در حال پیگیری است و رایزنی‌ها در این زمینه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این معلمان امروز آزاد شوند. وی افزود:‌ امارات با این استدلال که این معلمان چرا با ویزای دوبی در العین امارات مشغول به تدریس هستند اقدام به بازداشت آنها کرده است در حالی که این موضوع در گذشته وجود داشته و آنها نسبت به آن حساسیت نداشتند.

** جمهوری اسلامی

جشن سازمان ملل در تهران

در شرایطی که جنگ و ناامنی در بسیاری از نقاط جهان ملت‌ها را رنج می‌دهد و میلیون‌ها نفر در آوارگی و بی‌خانمانی بسر می‌برند، سازمان ملل با سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی خود در مقابله با این بحران‌ها اقدام به برگزاری جشن به مناسبت سالگرد تاسیس خود می‌کند! مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران اعلام کرد به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد، برج میلاد و پل طبیعت در تهران امشب با همت شهرداری تهران با رنگ آبی که نماد صلح ملل متحد است نورافشانی می‌شوند. سالگرد تاسیس سازمان ملل، روز دوم آبان است ولی با توجه به اینکه روز 2 آبان امسال با ماه محرم و روز عاشورا تقارن دارد، در نظر است در جمهوری اسلامی ایران قبل از دهه ماه محرم در دوشنبه شب 20 مهرماه، با هماهنگی و اقدام شهرداری تهران، برج میلاد و پل طبیعت به رنگ آبی نورافشانی شوند و در چند کشور دیگر در روز دوم آبان این مراسم انجام خواهد شد. لابد شهرداری تهران هم از این ثواب بزرگ نصیبی خواهد داشت!

تجاوز جنسی داعش و سوء استفاده از دین

یکی از زنان عراقی که توسط تروریست‌های داعش مورد تعرض قرار گرفته بود، گفت: گروه داعش در تلاش است تا از دین برای تبرئه جرایم کشتار و تعرض به زنان سوءاستفاده کند. پایگاه الوطن نوشت: به گفته این زن عراقی، داعشی‌ها ادعامی کنند اگر زنی 10 بار از سوی تروریست‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، مسلمان خواهد شد! زن 22 ساله عراقی که نام خود را ذکر نکرد، داستان فروختن خود و خواهرش توسط داعش و مورد تعرض قرار گرفتن خود توسط 11 تروریست داعشی را بیان می‌کند. وی گفت سرکردگان داعش او را وادار به خواندن خطابی کردند که می‌گفت هر زن اسیری که از سوی 10 نفر از داعشی‌ها مورد تعرض جنسی قرار گیرد، مسلمان خواهد شد.

آخرین جزئیات از قربانیان حادثه منا

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اعلام اینکه خفگی علت بیشترین فوت جانباختگان منا بود، گفت: تمام اجساد وارد شده به کشور شناسایی و جواز دفن برای همه آنان صادر شد. به گزارش ایسنا، دکتر شجاعی در پاسخ به شایعه ورود برخی قربانیان از کشورهای آفریقایی به کشور گفت: هرگز چنین اتفاقی روی نداده است و شاید به علت شرایط بد نگهداری اجساد در عربستان، اجساد تغییر رنگ داده باشند. رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص علت نهایی مرگ قربانیان حادثه منا گفت: بیشترین علت فوت،‌ خفگی به علت ازدحام بوده است و در برخی موارد شکستگی‌هایی نیز دیده شده است. دکتر شجاعی افزود: منتظر ورود گروه بعدی اجساد مطهر قربانیان حادثه منا هستیم و پزشکی قانونی تا اتمام کار شناسایی و معاینه، در آماده‌باش است.

** آرمان

زاكاني؛ چهره محبوب صداوسيما!

شنیده شد که اين روزها عليرضا زاكاني به يكي از چهره‌هاي محبوب صداوسيما تبديل شده كه تقريبا در تمامي شبكه‌هاي اصلي تلويزيوني حضوري پررنگ دارد. خبرآنلاين نوشت؛ صداوسيما كه عملكردش در نحوه انعكاس جلسات كميسيون برجام با پخش چندباره اين جلسات با حضور جليلي و عدم پخش اين جلسات با حضور نهاونديان و... با انتقادات بسياري مواجه شد، اين روزها بيش از هر نماينده ديگري به عليرضا زاكاني رئيس اين كميسيون ويژه تريبون مي‌دهد. كما اينكه او هم ‌ميهمان برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري است و هم ‌ميهمان «تيتر امشب». اين رسانه كه صبح ديروز مذاكرات مجلس در جلسه بررسي طرح برجام را قرار بود به صورت مستقيم پخش كند، پس از پخش تصاوير تذكر و نطق مخالف زاكاني، تصاوير سخنان كاظم جلالي در دفاع از طرح مجلس درباره برجام را پخش نكرد. اين رسانه سپس با نشان دادن تصويري ثابت از مجلس، تنها صداي مذاكرات را پخش كرد با زيرنويسي به اين مضمون كه بنا بر صلاحديد مسئولان ذيربط، فقط صداي مجلس پخش مي‌شود و نه تصوير. تلويزيون بلافاصله پس از پايان پخش صوت مذاكرات مجلس، بارديگر سخنان شنبه شب زاكاني در برنامه «تيتر امشب» را بازپخش كرد! اين اقدام رسانه ملي در روزهاي گذشته با اين تحليل در فضاي سياسي و رسانه‌اي كشور روبه‌رو شده است كه كميسيون ويژه بررسي برجام به ابزاري تبليغاتي براي زاكاني تبديل شده است!
 
نظر علی مطهري درباره خندوانه

شنیده شد که عضو كميسيون فرهنگي مجلس، با اشاره به اينكه توليد برنامه‌اي مانند «خندوانه » كار لازم و جديدي بود، تصريح كرد: خنداندن و شاد كردن مردم با ضوابطي كه در كشور ما وجود دارد، كار بسيار مشكلي است. پارسينه نوشت؛ علي مطهري گفت: اين برنامه را مي‌پسندم و كار لازم و جديدي بود؛ به ويژه آنكه خنداندن و شاد كردن مردم با ضوابطي كه در كشور ما وجود دارد كار بسيار مشكلي است. وي ادامه داد: در تلويزيون‌هاي ديگر كشورهاي دنيا از طريق موسيقي، رقص و ابزارهاي متعدد براي شاد كردن مردم استفاده مي‌كنند كه اين كار براي ما شدني نيست؛ چراكه در جامعه ضوابطي وجود دارد كه ملزم به رعايت آن هستيم. اين نماينده مردم در مجلس نهم، ‌تصريح كرد: با توجه به اينكه دست اندركاران برنامه «خندوانه » با رعايت چنين ضوابطي توانسته‌اند مردم را شاد كنند و خنده بر لب آنان بياورند، كار بزرگي انجام داده‌اند. وي درباره برخي انتقادات مطرح شده به برنامه «خندوانه» مبني بر آنكه با دعوت از برخي سياسيون، از اعتماد مردم به اين برنامه سوءاستفاده كرده است، گفت: گمان نمي‌كنم كه دست‌اندركاران برنامه«خندوانه» با اهداف سياسي اقدام به دعوت از اين چهره‌ها كرده باشند. 
 
خاطره رضا كيانيان از شهيد بهشتي

شنیده شد که رضا كيانيان به يك ديدار خصوصي با شهيد بهشتي در دوران انقلاب اشاره كرد و ديدگاه وي درباره انقلاب و انقلابي‌گري را اينگونه توضيح داد: روزي به خانه ايشان در پل رومي‌ رفتم. برايم جالب بود كه كه در اتاق پذيرايي مبل داشت و ايشان بوي ادكلن مي‌داد. آن زمان انقلابي دو آتيشه بودم، به شهيد بهشتي گفتم «شما چطور انقلابي‌اي هستيد كه مبل و يخچالي مدل بالا و پر از گوشت و... داريد و اين‌طور زندگي مي‌كنيد؟» شهيد خنده‌اي كرد و گفت «تئوري‌هاي انقلاب اين‌طور نيست كه تو فهميده‌اي. تو نمي‌تواني زيبايي و رفاه را نفهمي و بعد از انقلاب رفاه را به وجود آوري. بايد تمرين كنيم كه زندگي خوب چطوري است تا بتوانيم زندگي خوبي به مردم بدهيم. » جماران نوشت؛ به گفته رضا كيانيان، شهيد بهشتي در ادامه اشاره مي‌كند كه «ما اگر نفهميم خوبي چيست، هيچ‌وقت نمي‌توانيم خوبي را به مردم هديه كنيم. شهيد بهشتي توضيح مي‌دهد اينها (ادكلن و مبل و...) از پول تدريس خودم تهيه شده‌. ادكلن هم مي‌زنم چون همه بايد روزي ادكلن بزنند!»
 
رسيدگي به پرونده قتل معاون سابق وزير

شنیده شد که متهم به قتل معاون سابق وزير صنعت و معدن، پشت درهاي بسته دادگاه كيفري يك استان تهران تحت محاكمه قرار گرفت. ايران نوشت؛ محاكمه اين مرد وقتي كليد خورد كه حكم قصاص وي از سوي قضات عاليرتبه ديوان‌عالي كشور نقض شد. ساعت 8 شامگاه 9 آبان ماه سال 92 با شليك دو گلوله در هياهوي شب‌هاي شلوغ خيابان‌هاي تهران، معاون پارلماني سابق وزير صنعت به قتل رسيد و معماي پيچيده‌اي را پيش روي مقام‌هاي قضائي و پليس امنيت قرار داد. مغازه‌داران در گلبرگ نزديك ميدان سبلان با شنيدن صداي تيراندازي بيرون ريختند و رهگذران وحشت‌زده سر جايشان ايستادند. آنها ديدند دو زن كه يكي چادري و ديگري مانتويي بودند، از داخل خودرو پژويي كه كنار خيابان پارك شده بود، با دستپاچگي پياده شده و پا به فرار گذاشتند. وقتي دو زن مرموز دور شدند، رهگذران خود را به خودرو رساندند و در برابر صحنه‌اي باورنكردني قرار گرفتند، مردي كت و شلواري با پيكري خونين پشت فرمان از پاي درآمده بود. 
 
واكنش شهاب حسيني به فاجعه منا

شنیده شد که بازيگر سينما و تلويزيون درباره حادثه منا گفت: اول جا دارد من حس خودم را به خانواده داغداران عرض مي‌كنم. عزيزان شما شفيع شما در آن دنيا خواهند شد. قطعا جايگاهي كه آنها به آنجا سفر كردند بهتر و زيبا‌تر است. من به نوبه خود اين مصيبت دردناك را به خانواده عزيزان تسليت مي‌گويم و از خداوند برايشان طلب صبر مي‌كنم. شفاف نوشت؛ شهاب حسيني ادامه داد: اما درباره حادثه منا بايد عرض كنم زمان آن رسيده كه جهان اسلام تصميم جدي براي برخورد با ماجرا و اتفاقات حج بگيرد، دولت عربستان بي‌كفايتي خود را در اجراي اين برنامه به همگان ثابت كرده است. جوامع اسلامي بايد ضمن تحريم عربستان، مجمعي تشكيل دهند و اجراي مراسم حج را به دست بگيرند تا ديگر شاهد اين اتفاقات تلخ نباشيم. 
 
راه‌اندازي كانال تلگرامي داعش

شنیده شد که گروه موسوم به داعش پروپاگاندا و تبليغات سياسي‌اش را از شبكه اجتماعي توئيتر به اپليكيشن ارسال پيامك تلگرام منتقل كرده است. فرارو نوشت؛ در چند سال گذشته اين گروه در توئيتر فعال بود و حساب‌هاي مختلفي داشت اما توئيتر يكي پس از ديگري حساب‌هايش را بسته است. اكنون گروه داعش از امكان تازه‌اي كه تلگرام ماه گذشته معرفي كرده استفاده كرده و كانال تلگرام خودش را راه‌اندازي كرده است. كانال‌هاي تلگرام به كاربرانش اجازه مي‌دهد پيام‌هايشان را به تعداد نامحدودي از مخاطبان برسانند. گروه داعش اميدوار است شركت تلگرام كه در برلين مستقر است وضعيت باثبات‌تري براي ارائه پروپاگاندايش فراهم كند. 
 
سلمان رشدي به فرانكفورت نمي‌رود

شنیده شد که رسانه‌اي نزديك به خبرگزاري ما در اتحاديه اروپا اعلام كرد، سلمان رشدي براي حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت به اين شهر سفر نخواهد كرد. فارس نوشت؛ سلمان رشدي كه در مجامع و محافل عمومي حضور نمي‌يابد با تامين مقدمات سفر او توسط آلماني‌ها قرار بود در مراسم افتتاحيه نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور يابد كه با بالاگرفتن اعتراضات جدي و تحريم نمايشگاه توسط ايران از رفتن به فرانكفورت سر باز زده است. 

** ایران

سیمای زاکانی؛ چهره محبوب «جام جم»

«این روزها علیرضا زاکانی به یکی از چهره‌های محبوب صداوسیما تبدیل شده که تقریباً در تمامی شبکه‌های اصلی تلویزیونی حضوری پررنگ دارد. صداوسیما که عملکردش در نحوه انعکاس جلسات کمیسیون برجام با پخش چندباره این جلسات با حضور جلیلی و عدم پخش این جلسات با حضور نهاوندیان و.... با انتقادات بسیاری مواجه شد، این روزها بیش از هر نماینده دیگری به علیرضا زاکانی رئیس این کمیسیون ویژه تریبون می‌دهد.

کما اینکه او هم میهمان برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری است و هم میهمان «تیتر امشب».» «خبرآنلاین» با انتشار این مطلب افزود: «این رسانه که صبح دیروز  (یکشنبه) مذاکرات مجلس در جلسه بررسی طرح «برجام» را قرار بود به صورت مستقیم پخش کند، پس از پخش تصاویر تذکر و نطق مخالف زاکانی، تصاویر سخنان کاظم جلالی در دفاع از طرح مجلس درباره «برجام» را پخش نکرد. این رسانه سپس با نشان دادن تصویری ثابت از مجلس، تنها صدای مذاکرات را پخش کرد با زیر نویسی به این مضمون که بنا بر صلاحدید مسئولان ذیربط، فقط صدای مجلس پخش می‌شود و نه تصویر.

تلویزیون بلافاصله پس از پایان پخش صوت مذاکرات دیروز مجلس، بار دیگر سخنان شب گذشته زاکانی در برنامه «تیتر امشب» را باز پخش کرد! این اقدام رسانه ملی در روزهای گذشته با این تحلیل در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور روبه‌رو شده که کمیسیون ویژه بررسی برجام به ابزاری تبلیغاتی برای زاکانی تبدیل شده است.»

ارائه لایحه اعتراضی «سعید مرتضوی» به حکم دادگاه

قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده سعید مرتضوی از ارائه «لایحه اعتراضی» وی نسبت به حکم صادره در بخش تأمین اجتماعی پرونده خبر داد. محمدرضا محمدی‌کشکولی به «ایسنا» گفت: «آقای مرتضوی اواخر هفته گذشته به شعبه مراجعه کرد و لایحه اعتراضی خود را نسبت به حکم صادره ارائه داد.»

همزمان با این اظهارات، مرتضوی به «تسنیم» گفت: «حکم دادگاه 29 شهریور به من ابلاغ شد و طبق قانون، 20 روز پس از ابلاغ یعنی تا 18 مهر ماه برای اعتراض مهلت داشتم. بر این اساس، روز شنبه 18 مهر، لایحه اعتراضی خود را تقدیم دادگاه کردم.»

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی از سوی شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان در ارتباط با شکایت سازمان تأمین اجتماعی به‌یک سال حبس -که شش ماه آن تعلیق شده- و رد مال محکوم شده است.

وی همچنین در رابطه با اتهام «معاونت در قتل» (شکایت جدید روح الامینی) و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب مأموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» (بخش نقض شده رأی شعبه 76 در دیوان عالی کشور) تبرئه شد.

بازداشت ۹ معلم ایرانی در امارات

چهارشنبه گذشته دولت امارات 9 نفر از معلمان اعزامی به مدارس ایرانی را به علت وجود مشکلاتی در خصوص روادید بازداشت کرد. به گزارش «فارس»، سفارت کشورمان در امارات و وزارت آموزش و پرورش هم از دقایق ابتدایی پیگیر آزادی این معلمان هستند.»

خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن تأیید خبر  بازداشت‌ها به این خبرگزاری گفت: «در تلاش هستیم تا هر چه زودتر مشکل مرتفع شود و تا امروز (دوشنبه) حتماً این تعداد از معلمان آزاد خواهند شد.»


** قانون

ترور ناکام رهبر گروه مقاومت نزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک به ایران 

عصر ایران     سایت روزنامه القد‌‌‌‌‌‌‌‌‌س العربی چاپ لند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن نوشت: جنبش صابرین از جنبش‌های نزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک به ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر غزه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بیانیه‌ای اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌: «هشام سالم» د‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیر کل این گروه به هنگام برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نزد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یکی مناطق مرزی غزه با اسراییل، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر معرض یک حمله تروریستی شکست خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه از سوی اسراییل قرار گرفت.

به نوشته این بیانیه، «هشام سالم» د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حالی که با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای مصاحبه می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف ضربه چاقوی یک شخص نا‌شناس قرار گرفت. جنبش صابرین، اسراییل و عوامل آن را عامل اصلی این ترور معرفی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بخش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری از بیانیه، از سیستم‌های امنیتی غزه که زیر نظر حماس اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اره می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواسته شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا عامل این حمله را شناسایی کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

کمک ایران مانع ورود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعش به کاظمین شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌

العالم  عضو فراکسیون بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجلس نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان عراق گفت که حمایت ایران مانع ورود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعش به کاظمیه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شمال بغد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رحالی که تروریست‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر15کیلومتری این شهر بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناجی» د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گفت‌و‌گو با شبکه السومریه تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که ایران برخلاف سایر کشور‌ها همواره د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مبارزه با تروریسم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کنار عراق بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و از آن استقبال می‌کنیم.

ناجی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ائتلاف چهار جانبه برای مبارزه با تروریسم بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شکست یکساله آمریکا برای از میان برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعش ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گروه تروریستی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعش پیش از این با چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حمله و عملیات انتحاری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کاظمیه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ها نفر را کشته و مجروح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. شهریورماه گذشته نیزحمله گروه تروریستی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعش به زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان مرکزی شهر کاظمین عراق خنثی شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

تروریست‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سوریه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌فن خواهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  د‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاع پرس   رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح گفت: به برکت خون شهید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همد‌‌‌‌‌‌‌‌‌انی تروریست‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سوریه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌فن خواهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار سرلشکر محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باقری رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حاشیه مراسم تشییع پیکر سرلشکر شهید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حسین همد‌‌‌‌‌‌‌‌‌انی، وی را بنیانگذار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاع وطنی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سوریه عنوان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و گفت: حیف بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که چنین فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان نبرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

پیام تسلیت روحانی به ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان

  ايرنا رئیس جمهور به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال وقوع حاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثه تروریستی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آنکارا، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر پیامی به «رجب طیب ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌وغان»، با ابراز تسلیت به وی و ملت ترکیه، اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم، همواره این گونه اقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امات سبعانه را محکوم می‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بر این باور است که این‌گونه اقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امات جنایتکارانه تروریستی راه به جایی نخواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بخشي از اين پيام آمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است:خبر حاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌لخراش تروریستی انفجار بمب د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آنکارا و کشته و زخمی شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن تعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌م عزیز ترکیه باعث تأثر و تأسف فراوان گرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌. از خد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متعال، رحمت و غفران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رگذشتگان، شفای عاجل مجروحان، صبر و برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌باری بازماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان و سربلند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی و بهروزی ملت ترکیه را مسألت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارم.

مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌احان به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال جذب مشتری نباشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  رسا  حضرت آیت ا... مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر برنامه‌های عزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری امام حسین (ع) به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست نا‌صالحان بیفتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خطرات عظیمی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گفت: باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توجه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت که برخی می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با اشعار خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را گمراه کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین بهانه‌ها را به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمنان بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ین وسیله حکم کفر شیعیان صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر و کشته شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حضرت آیت‌ا...مکارم شیرازی خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌احان را باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وسیله مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌احان اصلاح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خوشبختانه پس از انقلاب فضای تازه‌ای برای عزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری‌ها پید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این فضا مشکلی پیش آمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که ارتباط ماهواره‌ای و اینترنتی با فضای خارج و گرفتن آهنگ‌های غربی و استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن از سبک‌های آن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌احی‌ها این مشکل را ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ش نوعی بلا است. وی اضافه کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌: متأسفانه عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ای وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که تابع خط قرمز نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و صرفا به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال مشتری هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این رو همه کاری انجام می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و از آهنگ‌های زشت، تعبیرات ناد‌‌‌‌‌‌‌‌‌رست، حرکات و اشعار نامناسب استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ آلود‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی‌ها را باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آب زلال عزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری امام حسین (ع) از بین برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

سرد‌‌‌‌‌‌ار همد‌‌‌‌‌‌انی معتقد‌‌‌‌‌‌ به اخلاق اسلامی بود‌‌‌‌‌‌

تسنيم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری رئیس د‌‌‌‌‌‌فتر بازرسی رهبر معظم انقلاب صبح ‌د‌يروز د‌‌‌‌‌‌ر حاشیه مراسم تشییع پیکر سرد‌‌‌‌‌‌ار شهید‌‌‌‌‌‌ حسین همد‌‌‌‌‌‌انی د‌‌‌‌‌‌ر جمع خبرنگاران، با اشاره به ابعاد‌‌‌‌‌‌ شخصیتی وی، اظهار د‌‌‌‌‌‌اشت: شهید‌‌‌‌‌‌ همد‌‌‌‌‌‌انی قبل و بعد‌‌‌‌‌‌ از جنگ تحمیلی به عنوان یک سرباز معتقد‌‌‌‌‌‌ به اخلاق اسلامی د‌‌‌‌‌‌ر مسیر ولایت و امامت محسوب می‌شد‌‌‌‌‌‌. وی د‌‌‌‌‌‌ر پایان گفت: نتیجه این اخلاص و اراد‌‌‌‌‌‌ت وی به اهل بیت بود‌‌‌‌‌‌ که امروز بد‌‌‌‌‌‌رقه باشکوهی از سوی مرد‌‌‌‌‌‌م برای آن شهید‌‌‌‌‌‌ والامقام برگزار می‌شود‌‌‌‌‌‌.


** شرق

دیدار هاشمی  با رئیس مجلس سنای لهستان


ایرنا: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس مجلس سنای لهستان، شرایط جدید پس از اجرائی‌شدن برجام را برای ایران و مجموعه غرب، مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر مانع بزرگی که در این سال‌ها به بهانه‌های سیاسی و تبلیغات منفی صهیونیست‌ها در مسیر همکاری ایران و اروپا ایجاد شده، برطرف شود، ظرفیت‌ها برای توسعه همکاری‌ها زیاد است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که «کشور شما از جوانی برای ما از جهاتی جالب بود و پس از جنگ دوم جهانی جمع زیادی از لهستانی‌ها در ایران بودند»، گفت: «باوجود عدم قطع روابط دو کشور در فرازوفرودها، روابط سیاسی و اقتصادی در شأن دو ملت نبوده، اما نشان از احترام متقابل داشت و کمتر گرفتار حاشیه‌سازی‌ها شده است».

اعضای هیأت رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب شدند


شرق: اعضای هیأت‌رئیسه موقت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب شدند. شب گذشته جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار شد. در این جلسه رؤسای شورای راهبردی اصلاح‌طلبان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و محمدرضا عارف به عنوان هیأت‌رئیسه موقت شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند. بر این اساس عبدالواحد موسوی‌لاری، محمدرضا عارف و علی‌محمد غریبانی مسئولیت تدوین آیین‌نامه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را برعهده گرفته‌اند. جزئیات این جلسه متعاقبا اعلام می‌شود.

آزمایش جدیدترین موشک دوربرد بالستیک ایران


سپاه‌نیوز: سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در آستانه محرم حسینی فرزندان رشید ملت بزرگ و سلحشور ایران اسلامی در وزارت دفاع با مدد از الطاف بیکران الهی و رمز مقدس یا ابوالفضل‌العباس(ع) موشک دوربرد «عماد» نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران را با موفقیت آزمایش کردند. او با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی مؤثر جمهوری اسلامی ایران گفت: این موشک که همه مراحل طراحی و ساخت آن به دست دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شد، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند. وزیر دفاع با بیان اینکه طراحی، ساخت و آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عماد یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می‌رود، تأکید کرد: ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم و برنامه‌های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت پیگیری می‌کنیم که موشک عماد از مصادیق برجسته آن به شمار می‌رود. دهقان این موفقیت بزرگ و دستاورد ارزشمند را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت رشید ایران تبریک گفت.

انتقاد آیت‌الله مکارم از مداحان: عده‌ای صرفا به دنبال مشتری هستند


رسا: آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای هیأت‌مدیره کانون مداحان و شاعران آیینی استان قم با بیان اینکه اگر برنامه‌های عزاداری امام حسین(ع) به دست ناصالحان بیفتد خطرات عظیمی دارد، گفت: مداحان را باید به وسیله مداحان اصلاح کرد؛ خوشبختانه پس از انقلاب فضای تازه‌ای برای عزاداری‌ها ایجاد شد، اما در این فضا مشکلی پیش آمد که ارتباط ماهواره‌ای و اینترنتی با فضای خارج و گرفتن آهنگ‌های غربی و استفاده‌کردن از سبک‌های آن در مداحی‌ها بود  که خودش نوعی بلا است. او اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای وجود دارند که تابع خط قرمز نیستند و صرفا به دنبال مشتری هستند، از این رو همه کاری انجام می‌دهند و از آهنگ‌های زشت، تعبیرات نادرست، حرکات و اشعار نامناسب استفاده می‌کنند؛ آلودگی‌ها را باید از آب زلال عزاداری امام حسین(ع) از بین برد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    کدامش ویجه بود... بیجه هم نبود
  • سیرز ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    سعید مرتضوی هم هنوز متهم است انگار؟ چرا؟
  • بیز ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    سر ماجرای تامین اجتماعی در دولت قبل
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    طولانی بود ولی کامل ممنون مشرق
  • مشرقی ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    خخخخ اومدم ببینم باز این نظر رو گذاشتی یا نع!
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    خود گویی و خود خندی...
  • بازنشسته ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    سازمان ملل!! خنده داره این سازمان
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    خب بخند
  • بیات ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    کجاش دقیقا؟
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    یاد محمود افتادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس