هرچند بسیاری درباره مذهب خرم‌سلطان با تردید صحبت می‌کنند ولی زمزمه‌های یهودی‌بودن او جدی است و شایعه یهودی‌بودن سلطان سلیم دوم (جانشین سلطان سلیمان و فرزند خرم‌سلطان) و همچنین قطعیت یهودی‌بودن نوربانو سلطان (همسر سلیم دوم) بر قوت آن دامن می‌زند.

گروه تاریخ مشرق - از آن زمان که شاه اسماعیل صفوی مذهب رسمی ایران را «تشیّع» و «شیعه دوازده‌امامی» اعلام نمود، رگ خصومت و دشمنی سلاطین عثمانی با مردم ایران و حکومت شیعی صفویه جنبیدن گرفت. در نخستین اقدام، سلطان سلیم اول، خلیفه متعصّب و بی‌رحم عثمانی، چهل هزار نفر از شیعیان مقیم امپراتوری عثمانی را قتل‌عام نمود، نشاید که این شیعیان هوای مهاجرت به ایران و همراهی با شاه اسماعیل را داشته باشند. سپس نامه‌ای به شاه اسماعیل نوشت مبنی بر اینکه ایران ضمیمه خاک عثمانی شود. شاه اسماعیل نپذیرفت و از این زمان به بعد سلطان سلیم اول و سایر سلاطین عثمانی در پی آن بودند که به بهانه‌های مختلف به جنگ با ایرانیان بشتابند و اولین حکومت شیعه در ایران پس از اسلام را سرنگون سازند.

در ابتدا تاریخچه‌ای مختصر از تشکیل حکومت صفویه و روی کار آمدن شاه اسماعیل بیان می‌نماییم و در ادامه در تلاش خواهیم بود تا در این نوشتار، مهم‌ترین اقدامات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی که منجر به تعمیق اختلافات و تنش میان حکومت صفویه(ایران) و امپراتوری عثمانی گشت را بیان نماییم.

یهود

نقشه ایران در دوره صفویان


*شکل‌گیری دولت صفوی


شاه اسماعیل در اوایل سال 907 ه.قمری پس از غلبه بر رقبای سیاسی‌اش مانند خاندان آق‌قویونلو، بر تخت سلطنت نشست. سلسله صفوی عملاً از این تاریخ آغاز شد و تا پایان حاکمیت سلطان حسین(1135 ه.قمری)[حدود 218 سال] تداوم یافت. [البته پس از سلطان حسین نیز حکومت صفویان به‌صورت حاکمیت بر مناطقی از ایران باقی ماند تا این‌که در دوران نادر این سلسله به‌طورکلی تاریخ بشریت را بدرود گفت].1

یهود

نگاره‌ای از شاه اسماعیل(اول)- بنیان‌گذار سلسله صفویه

اگرچه مطابق با آنچه پیش‌ از این ذکر شد که مهم‌ترین دلیل خصومت عثمانی‌ها با ایرانیان اعلام مذهب تشیّع به‌عنوان مذهب رسمی بود، لیکن در واقع مهم‌ترین بهانه خصومت و دشمنی سلاطین عثمانی و سهل‌ترین راه برای تهییج اهل تسنّن، این موضوع و عنوان نمودن رفض شیعیان نسبت به خلفای سه‌گانه بود (در حالی‌ که این مسئله کاملاً جعلی و دروغ بود)، از آنجا که پیش از اعلام مذهب تشیّع از سوی شاه اسماعیل و در زمان درگیری و جنگ میان وی و خاندان آق‌قویونلو، بایزید دوم(سلطان عثمانی) این خاندان[آق‌قویونلو] را که به خاطر اختلافات خانوادگی ضعیف شده بودند به اتّحاد دعوت نمود و آن‌ها را به بازپس‌گیری سرزمین‌هایشان تحریک کرد و در واقع سلاطین عثمانی دشمنی خود را با ایرانیان، چند سال قبل از تأسیس سلسله صفویه و اعلام مذهب تشیّع به‌ عنوان مذهب رسمی آغاز نموده بودند.

اقدامات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی که موجبات تیره شدن روابط میان ایران و امپراتوری عثمانی را پدید آورد عبارت‌اند از:

الف) علل سیاسی

1- رسمی ندانستن یکدیگر


سلطان سلیم اول، پدرش بایزید دوم را وادار به کناره‌گیری نمود و او و برادرانش را کشت و بر تخت سلطنت نشست. مطابق با عرف معمول، سفیران و فرستاده‌هایی از کشورهای مختلف برای عرض تهنیت و تبریک وارد استانبول شدند و به سلطان سلیم تبریک گفتند. شاه اسماعیل باوجود اطلاع و آگاهی از جلوس سلطان سلیم، فرستاده‌ای نفرستاد و او را غاصب خواند و علاوه بر آن با دشمنان امپراتوری عثمانی متّحد شد و شروع به تحریک آنان نمود و بدین ترتیب مقدمات تجزیه و انقراض حکومت عثمانی را فراهم می‌ساخت. در مقابل سلطان سلیم نیز شاه اسماعیل را غاصب سرزمین‌ها و خاک عثمانی می‌دانست و وی را مروّج فتنه در بلاد اسلامی می‌خواند.

یهود

نگاره‌ای از سلطان سلیم، سلطان سلیم اول، پدرش بایزید دوم را مجبور به کناره‌گیری نمود و او و برادرانش را کشت و بر تخت سلطنت نشست.

یهود

بایزید دوم(پدر سلطان سلیم)- توسط سلیم مجبور به کناره‌گیری و درنهایت به دست وی کشته شد.


2- تلاش عثمانی برای کسب قدرت و گسترش اراضی

دولت عثمانی در سال 857 ه.قمری در زمان سلطان محمد، قسطنطنیه را فتح نمود و به حیات روم شرقی پایان داد و با عنوان یک امپراتوری مسلمان هراس فراوانی در دنیای مسیحیت ایجاد کرد. جهاد برای گسترش دین اسلام باعث شد که سلاطین بعدی به حملات خود در اروپا و آفریقا ادامه دهند. غلبه بر مصر و تسلّط بر حرمین شریفین، امکانات مادی و معنوی جدید را در اختیار سلاطین عثمانی قرار داد.2
این دولت تمایل به تسلّط بر ایران و عراق را نیز در سر می‌پروراند ولی با دولت مقتدر صفوی مواجه شده بود. همان‌طور که ذکر شد سلطان سلیم از شاه اسماعیل خواست تا خاک ایران را به خاک عثمانی ضمیمه نماید که با مخالفت شاه اسماعیل مواجه شد. سلطان سلیمان قانونی نیز در نامه‌ای توهین‌آمیز خطاب به شاه‌طهماسب از او خواست تا ایران را ضمیمه قلمرو عثمانی نماید. سلطان سلیمان قانونی در این نامه تحقیرآمیز خطاب به شاه طهماسب نوشت:

«سر را فروبیفکن و تاج را به زمین بگذار و مانند اجداد خویش، خود را در میان فرقه فقرا بپیچ و مثل درویشان به قسمتی که از برای تو مقرّر شده است، بساز و پشت خود را در خفّت و حقارت خودت دوتا و منحنی نما. اگر بخواهی به در خانه من آمده، لقمه نانی را در راه خدا گدایی کن، من همه خواهش‌های تو را مقبول خواهم داشت.»3

یهود

سلطان سلیمان اول ملقب به سلطان سلیمان قانونی یا محتشم

در زمان شاه‌طهماسب، سلطان سلیمان حداقل چهار بار با تمام قوا به ایران هجوم آورد؛ اما سیاست «زمین سوخته» صفویان در مقابله با عثمانی کارساز افتاد. با این سیاست منطقه خشک و ویرانی به درازای هشت‌صد کیلومتر و پهنای دویست تا دویست و پنجاه کیلومتر، سدی میان قلمرو صفوی و سیل بنیان‌کن نیروهای عثمانی به وجود می‌آورد.4 زمین‌های بی‌آب‌وعلف و خالی از سکنه دیگر هیچ میلی برای سربازان ینی چری و یا هیچ سپاهی باقی نمی‌گذاشت، سربازانی که به امید دریافت غنیمت در جنگ عازم میدان نبرد می‌شدند. بدین ترتیب قراردادهای صلحی میان ایران و عثمانی امضا شد که طی آن مناطق وسیعی از ایران جدا شد و ضمیمه قلمرو عثمانی گردید.

یهود

نگاره‌ای از شاه‌طهماسب که بر روی دیوار چهل‌ستون حک شده است.


بی‌تردید بازگرداندن اهالی و سکنه بومی منطقه و احیای دوباره زمین‌ها هزینه زیادی به دولت صفویه وارد ساخت و ضررهای جبران‌ناپذیری برجای گذاشت.

یهود

سلطان سلیمان قانونی و سپاهش در حال حرکت به جانب ایران نبرد با شاه‌طهماسب

سلطان سلیمان قانونی حداقل چهار مرتبه با تمام به ایران شیعی قوا حمله کرد که طی این حملات تعداد زیادی از هم‌وطنانمان کشته شدند.


3- پناهندگی شاهزاده‌ها

درگذشته، کشته شدن هر پادشاه حوادثی خونین را به دنبال داشت، زیرا بر سر جانشینی او جنگ خونینی درمی‌گرفت، در این میان کسانی نیز بودند که به این جنگ‌ها و درگیری‌ها دامن می‌زدند؛ چنین وضعی جز هرج‌ومرج و از هم‌گسیختگی اجتماعی حاصلی در برنداشت. ازاین‌رو کسی که موفق می‌شد قدرت را در دست گیرد، ناچار بود رقیبان داخلی را از میان بردارد و یا با فشار و اختناق وادار به سکوت نماید. ولی در همه موارد، چنین شانسی نصیب او نمی‌شد و بسیار پیش می‌آمد که رقیب از قلمرو حکومت نوپای او فرار کرده، حتی به دشمن دیرینه خود در خارج از مرزهای حاکمیت او پناهنده می‌شد. همین امر تیرگی روابط بین دو کشور را باعث می‌شد و به تنش‌ها دامن می‌زد.5 القاص(القاس) میرزا برادر شاه‌طهماسب به دربار عثمانی و سلطان مراد فرزند سلطان احمد و بایزید فرزند سلطان سلیمان به دربار صفویان پناهنده شدند. هریک به نحوی پادشاهان صفوی یا عثمانی را به جنگ علیه دیگری تحریک می‌نمود.

نویسنده کتاب عالم‌آرای عباسی درباره آرایش سپاه عثمانی برای جنگ با ایران پس از تحریک سلطان سلیمان توسط القاص(القاس) میرزا می‌نویسد:

«چون القاص میرزا روزی چند در استانبول اقامت نمود، به سخنان کاذبه و اقاویل باطله شورافزای دماغ خواهش سلطان سلیمان گردیده، در سنه خمس و خمسین و تسعمائة[955 ه.قمری] گروهی انبوه و لشکری کوه شکوه از ممالک روم و شام و مصر و بلد قرامان و دیار ربیعه و عراق عرب جمع آورده، با توپ و ارابه و ضربزن بسیار و جنگجویان بی‌شمار از استانبول بیرون آمده، روی توجّه به ولایت عجم آورد»6

4- توطئه اروپاییان


اروپاییان از دشمنی ایران و عثمانی سود فراوان بردند، به گفته خودشان اگر نبردهای مکرّر و طولانی امپراتوری عثمانی با ایرانیان نبود چیزی به طول نمی‌انجامید که ترکان عثمانی سرزمین‌های اروپایی را یکی پس از دیگری فتح می‌کردند و کشورهای اروپایی از تهاجم عثمانیان جان سالم به درنمی‌بردند.

بوسیک سفیر اتریش دراین‌باره اظهار داشت:

«میان ما و نابودی فقط ایرانیان قرار دارند. اگر این نبرد نبود، ترکان در کوتاه‌ترین مدت بر ما چیره می‌شدند»7

یهود

نبرد امپراتوری عثمانی با اروپاییان

بوسیک سفیر اتریش: میان ما و نابودی فقط ایرانیان قرار دارند. اگر این نبرد نبود، ترکان در کوتاه‌ترین مدت بر ما چیره می‌شدند


به گفته خودشان، آن‌ها از این فرصت استفاده کردند و در جهت تحریک بیشتر ایرانیان و عثمانی‌ها برای ادامه جنگ کوشیدند. از طرفی به‌طور غیرمستقیم و از طریق جاسوسان و افراد نفوذی در دربار عثمانی بر طبل خصومت با ایران می‌کوبیدند و از طرف دیگر به ایرانیان در جهت حمل‌ونقل دریایی و ساختن توپ و سلاح‌های آتشین(گرم) کمک می‌نمودند.

ادوراد براون دراین‌باره می‌گوید:

«هدف از مأموریت‌های اروپاییان، تقریباً در همه موارد جلب همکاری مملکت ایران به جنگ با دولت قدرتمند ترکان عثمانی بود»8

یهود

ادوارد براون، مستشرق انگلیسی می‌نویسد: هدف از مأموریت‌های اروپاییان، تقریباً در همه موارد جلب همکاری مملکت ایران به جنگ با دولت قدرتمند ترکان عثمانی بود.


از این‌ رو بود که سیل کمک‌های اروپاییان به ایران برای ادامه جنگ با امپراتوری عثمانی روانه شد.
در زمان شاه اسماعیل(921 ه.قمری)، الفونس والبوکرک، فرمانده ناوگان پرتغال با شاه اسماعیل معاهده‌ای بست و در آن مقرّر شد که نیروی او با ایران بر ضد عثمانی‌ها متّحد شوند و با ترکان عثمانی بجنگند.9 امپراتور آلمان، پادشاه مجارستان، پادشاه اسپانیا و پادشاه سوئیس نیز به ایران پیشنهاد اتّحاد دادند. همه این پیشنهادها و مساعدت‌ها ازآنجا بود که می‌خواستند مانع از شکست ایران و یا صلح آن با عثمانی‌ها شوند زیرا که در هر دو صورت عثمانی‌ها دوباره متوجّه غرب می‌شدند.

یهود

نبرد زنتا، نبرد امپراتوری عثمانی با اروپاییان


5- شکست‌های مکرّر دولت عثمانی در جبهه اروپا و توجه بیشتر به جبهه شرق

همان‌طور که بیان شد، اروپاییان نهایت تلاش خود را کردند تا توجّه امپراتوری عثمانی را از جبهه غرب (اروپا) به جبهه شرق و ایران منتقل نمایند و در این راه نیز موفق شدند و در واقع در یک‌ زمان عثمانی‌ها در دو جبهه شرق و غرب می‌جنگیدند و لذا متوجّه شکست‌های متوالی در مناطق اروپایی شدند.

در سال 1094 ه.قمری عثمانی پس از دو ماه محاصره وین نتوانست آن را فتح کند. یک ماه بعد پادشاه لهستان در کاهلنبرگ قشون عثمانی را در هم شکست. در سال 1097 ه.قمری اتحادیه‌ای از کشورهای ضد عثمانی(لهستان، روسیه، ونیز و اتریش) شهر بوداپست را از اشغال ترک‌ها آزاد کردند. سال بعد نیز ارتش عثمانی ایالت بوسنی را به اروپاییان سپرد. دولت عثمانی پس از مصالحه با اتّحاد سه‌گانه که به پیمان صلح کارلوئیس(1699 میلادی) معروف شد، برای جبران شکست‌های خود در اروپا رو به‌سوی شهرهای ایران گذاشت.10

*دخالت دو دولت در امور داخلی یکدیگر

علاوه بر اقداماتی که بیان شد و حاکی از دخالت دولت صفویه و امپراتوری عثمانی در امور یکدیگر بود (مواردی مثل غاصب خواندن سلطان سلیم اول، پناه دادن به شاهزاده‌های فراری، تحریک جدایی‌طلبان و مخالفان از سوی دو طرف)، مواردی نیز موجب تیرگی عمیق روابط و بروز خصومت و دشمنی شد.

دخالت دولت صفوی در امور داخلی عثمانی مربوط به دوره اول حکومت صفوی می‌شود. ولی همین دخالت را می‌توان عامل جنگ اول ایران و عثمانی در چالدران دانست که طی آن شکست بزرگی بر ایران وارد آمد. درنتیجه این شکست بود که دولت صفوی سعی می‌نمود از جنگ رودررو با دولت عثمانی پرهیز نماید. مهم‌ترین این مداخلات مسئله سپاه قزلباش ایران است. این قبایل در اصل ساکن آناتولی و جزء قلمرو عثمانی بودند. شاه اسماعیل با این قبایل که در آن زمان خارج از مرزهای ایران بودند در ارتباط بود.11

یهود

جنگ چالدران، در این جنگ نیروهای قزلباش 40 هزار تن و نیروهای عثمانی 100 هزار تن بودند، این درحالی بود که نیروهای عثمانی مجهّز به سلاح گرم نیز بودند.

یهود

شاه اسماعیل در جنگ چالدران شجاعانه جنگید و مجروح شد، همسر شاه اسماعیل در این جنگ اسیر شد.

یهود

تقابل سوارکاران قزلباش با توپ‌ها و گلوله‌های عثمانی


با پیروزی‌های پی‌درپی شاه اسماعیل در مناطق مختلف ایران، شهرت و محبوبیت وی در میان قبایل قزلباش رو به فزونی رفت. با افزایش محبوبیت وی در میان قبایل آناتولی، دولتمردان عثمانی احساس خطر کردند زیرا که به روحیه، مذهب تشیّع و تمایل جدایی‌طلبانه این قبایل آشنا بودند. در ادامه عثمانیان از مهاجرت قبایل آناتولی به ایران جلوگیری نمودند و همین امر هم باعث آشفتگی اوضاع در این منطقه شد و چندین رهبر قبایل با اشاره شاه اسماعیل علیه عثمانیان قیام کردند و به دست آنان سرکوب شدند.

در مقابل دخالت‌های دولت صفویه در امور داخلی دولت عثمانی، سلاطین عثمانی نیز اقدام به مبارزه علیه شیعیان نمودند و گفته‌های علمای شیعه را کفر محسوب نمودند و علمای اهل تسنّن نیز جهاد با کافران را ضروری دانستند. با صدور این فتاوی بود که قتل‌عام شیعیان اقدام موجهی قلمداد شد. بنا به نوشته منابع، نزدیک به چهل هزار تن از شیعیان آناتولی قتل‌عام شدند.12

به دنبال این اقدامات است که سلطان سلیم عازم جنگ با شاه اسماعیل می‌شود و جنگ چالدران رخ می‌دهد. هم‌زمان با این اقدامات سلطان سلیم نامه مفصّلی برای عبدالله خان ازبک می‌فرستد و در آن شاه اسماعیل را «صوفی بچه ناپاک لئیم» می‌خواند و او را تشویق می‌کند تا به مرزهای شرقی حمله‌ور شود.13

6- نامه‌های تحریک‌آمیز


تقریباً در تمامی دوران حکمرانی دودمان صفوی، روابط میان ایران و امپراتوری عثمانی نامناسب بود و به‌جز برخی موارد که به خاطر مشکلات فراوان ناچار به صلح می‌شدند در سایر موارد دو دولت همواره در حال جنگ و ضربه زدن به منافع یکدیگر بودند. نامه‌هایی که به دلایل مختلف میان خاندان صفوی و عثمانی مبادله می‌شد از جهات مختلف بسیار تحریک‌آمیز بود. برای پی بردن به تأثیر این نامه‌ها در تعمیق خصومت‌ها و سرباز نمودن زخم‌های کهنه تعدادی از آن‌ها را در زیر بررسی می‌نماییم:

سلطان سلیم علاوه بر اینکه خانان ازبک را ضد شاه اسماعیل تحریک می‌کرد، خود نیز مستقیماً با شاه اسماعیل نامه‌نگاری نمود و هدف سلیم از نوشتن نامه‌ها تحریک شاه اسماعیل به جنگ بود.14 [نامه‌های وی] دارای مضمومی بسیار موهن و زننده و لحن شدید بود.15 گاهی همراه نامه لباس‌های زنانه، تسبیح و کشکول می‌فرستاد.16

شاه اسماعیل هم که در طول مدّت درگیری‌هایش با قبایل و خاندان‌های مختلف مغلوب واقع نشده بود، در مقابل تهدیدات سلطان سلیم کوتاه نیامد و نامه‌های وی را با لحن نیش‌دار و کنایه‌های تند پاسخ داد. همین نامه‌ها نیز مهم‌ترین بهانه برای آغاز جنگ چالدران شد.

سلطان سلیم در اولین نامه‌اش به شاه اسماعیل خواستار ضمیمه کردن خاک ایران به قلمرو عثمانی می‌شود:


«بدون تعویق ولایاتی را که از ممالک عثمانی ضبط کرده‌اند، استرداد نمایید[سپس فرمود در غیر این صورت] عساکر نصرت مآثر ما به مملکت او تاخته، هرچه خواست خداوندی است ظاهر خواهد شد»
سلیم در پایان نامه‌اش شاه ایران را تهدید کرده نوشت:

«اگر تأیید عزوجل یاری کند، به سرپنجه قوّت کامکاری، دست و بازوی ستم‌کاری‌ات برکنیم و از سر قدرت سروری به سودای صفدری از سر سراسیمه‌ات به درکنیم...»17

این قبیل نامه‌ها در زمان حکمرانی سایر سلاطین و پادشاهان دو طرف ادامه یافت.

7-نقض پیمان‌ها

همان‌طور که در بالا ذکر شد، امپراتوری عثمانی و صفویان در طول 228 سال دوام و پایداری صفویان همواره در دشمنی به سر می‌بردند و اگر گاهی صلح می‌نمودند به خاطر ضعف هر دو طرف بود. این قراردادهای صلح از این‌ رو بسیار شکننده و سست بود چرا که در بسیاری از موارد دولت مغلوب در هنگام قوّت نسبی قرارداد را نقض می‌نمود.

1-8- نقض پیمان آماسیه


مصطفی پاشا[مشاور دولت عثمانی] در روز 26 صفر سال 986 ه.قمری با نیرویی در حدود صد هزار سپاهی از محلی به نام اسکوتاری به‌قصد ایران حرکت کرد و درراه به‌وسیله یکی از اسیران ایرانی نامه‌ای را برای شاه ایران فرستاد. او در نامه نوشته بود که با نیرویی در حدود سیصد هزار سوار و شش‌صد توپ و شش هزار تفنگچی به ایران می‌آید تا عیسویان گرجستان را از دست حاکمان ستمکار ایران رهایی بخشد.18

شاه محمد خدابنده طی نامه‌ای به مصطفی پاشا علّت نقض پیمان آماسیه را خواستار شد. طبق صلح آماسیه قلعه و منطقه قارس بایستی به‌صورت مخروبه می‌ماند و منطقه حائل و بی‌طرف میان ایران و عثمانی بود، ولی خسرو پاشا(حاکم عثمانی) در همان سال آنجا را غارت نمود و مصطفی پاشا نیز شروع به ساختن قلعه نمود.

2-8- نقض عهدنامه استانبول


شاه‌عباس صفوی پس از جلوس ابتدا با عثمانی‌ها مدارا نمود و هنگامی‌که ازبک‌ها را از خراسان بیرون نمود، فتنه‌ها را فرونشاند، ازنظر نظامی مجهّز شد و اوضاع را مناسب دید، کینه درونی خود نسبت به عثمانی‌ها را آشکار نمود و به درخواست عثمانی‌ها جواب رد داد،

درخواست آنان ازاین‌قرار بود:

-تجدید عهدنامه استانبول
-واگذاری خراسان به ازبک‌ها
-فرستادن پسر بزرگش به‌عنوان گروگان به دربار عثمانی
-بازگرداندن بیست هزار خانوار کُرد به عثمانی

شاه‌عباس در سال 1012 ه.قمری عملاً عهدنامه استانبول را زیر پا گذاشت و تبریز، ارمنستان، گرجستان، ایروان و تعدادی دیگر از مناطق را تصرّف نمود.

یهود

شاه‌عباس صفوی، در زمان وی عثمانی‌ها شکست سختی از ایرانیان متحمل شدند و بغداد و تبریز بعد از سال‌ها دوباره به دست ایران افتاد.

قراردادها و پیمان‌های دیگری از سوی دو دولت نقض شد که مجال ذکر همه آن‌ها نیست و تنها نام دو مورد دیگر از آن‌ها ذکر می‌شود:

- نقض عهدنامه دوم استانبول از سوی سلطان احمد عثمانی
- نقض معاهده ‌ایروان از سوی شاه‌عباس صفوی
- و...


ب) علل اقتصادی

چنان‌که ابراهیم پچوی مورّخ ترک در مورد تهاجم ترکان عثمانی به فرماندهی خلیل پاشا در 1027 ه.قمری به مناطق آذربایجان می‌نویسد:
«مهاجران عثمانی و تاتار برای یغما، همراه خود قاطر و اسب یدکی آورده و آماده کرده بودند که آن‌ها را از اموال دولت پر نمایند»19

و این مطلبی که ابراهیم پچوی بیان می‌کند نشان می‌دهد که هدف و انگیزه سربازان ترک و ینی چری جمع‌آوری غنائم جنگ بوده است. هرچند که در قرن دهم هجری قمری، دولت عثمانی در زمینه راه‌های تجارت، کشتی‌رانی و حمل‌ونقل زمینی موقعیت خوبی به دست آورده بود ولی هیچ‌یک از موقعیت جاده ابریشم و اهمیت آن نمی‌کاست. تا این‌ که شاه‌عباس درصدد برآمد تا عثمانی‌ها را از این کالای ارزشمند و فروش آن محروم نماید. شاه‌عباس منطقه خلیج‌فارس را جایگزین منطقه عراق و حلب برای صادرات ابریشم به اروپا نمود. تغییر مسیر محصول ابریشم عثمانی‌ها را متوجّه کانون تولید این محصول یعنی ارمنستان و گرجستان نمود و از این زمان به بعد سلاطین عثمانی به بهانه‌های مختلف درصدد برآمدند تا این دو منطقه را ضمیمه خاک و قلمرو خود نمایند.

یهود

جاده ابریشم، راه بازرگانی و تجاری که از شرق آسیا تا اروپا پیش می‌رفت، شاه‌عباس مسیر این جاده را به منطقه خلیج‌فارس تغییر داد تا عثمانی‌ها را از ثمرات این جاده و خصوصاً محصول ارزشمند ابریشم محروم سازد.


ج) علل اجتماعی (تضاد ایدئولوژیک، تشیّع در برابر اهل سنّت)

شیعه‌گری شاه اسماعیل، چه ناشی از اعتقاد و ایمان قلبی او بوده و چه ناشی از الزامات سیاسی حکومت صفویه، امری بود که در ایران به وقوع پیوست.20 این سیاست مذهبی موجب اتحاد راسخ قزلباش‌ها با این دولت گشت، در سرکوبی حاکمان و امرای محلی مؤثر بود، موجب همراهی علمای دینی با حکومت و مشروعیت آن شد. به‌هرحال تأثیرات سیاسی اعلام رسمی مذهب تشیّع بسیار زیاد است به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان آن را سیاسی می‌دانند تا اعتقادی.

اما سیاست مذهبی صفویه و ترویج مذهب تشیّع باعث عکس‌العمل شدید همسایگان سنّی مذهب ایران یعنی ازبک‌ها در شرق و عثمانی‌ها در غرب شد، به‌خصوص که عثمانی‌ها ادعای خلافت اسلامی را در سر داشتند.21 دولت عثمانی در بسیاری از برنامه‌های مخاصمانه خود علیه ایران از حربه جدال مذهبی استفاده نمود. آنان پیش‌ از این نیز در راستای نائل شدن به توسعه‌طلبی‌های خود و جنگ با اروپاییان بر اعتقادات مذهبی و کافر دانستن آنان و لزوم کشتار و جنگ با آنان تکیه می‌زدند. حال ایرانیان را «شیعیان رافضی» و در برخی موارد فتوا به کافر بودن آنان می‌دادند و این‌گونه اقدامات وحشیانه و کشتار آنان را توجیه می‌نمودند.

البته همان‌طور که ذکر شد، این تضاد ایدئولوژیک و شیعه بودن صفویان تنها بهانه‌ای برای سلاطین عثمانی و سرپوش و رنگ و لعابی برای دخالت در ایران و توسعه‌طلبی بود.

د) اقدامات یهود در شعله‌ور نمودن آتش جنگ میان ایران و عثمانی


خداوند متعال درآیات کریمه قرآن مجید، کراراً یهود و یهودیت (تحریف‌شده) را دشمن اصلی مسلمانان و خصوصاً مؤمنان معرفی می‌نماید.

«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ»22

ترجمه: مسلماً يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيده‌‏اند، دشمن‏‌ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت و قطعاً كسانى را كه گفتند: «ما نصرانى هستيم»، نزدیک‌ترین مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت، زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانان‌اند كه تكبر نمى‏ورزند.

یهودیان همواره خود را سرور مخلوقان دانسته و به دنبال برپایی ارض موعود و بهشت زمین بوده و هستند. آنان ارض موعود را فلسطین یا اورشلیم می‌دانند و در طول تاریخ همواره درصدد تصرّف آن و بازپس‌گیری آن از مسلمانان بودند. امپراتوری هابسبورگ(اسپانیا) که مشاوران یهودی چون اسحاق آبرابانل، لویی سانتانگل و گابریل سانچز در اختیار داشت چندین بار اقدام به جنگ علیه عثمانی‌ها برای تصرّف اورشلیم نمود ولی به دلیل قدرت زیاد امپراتوری عثمانی با شکست روبرو شد.

یهود

اسحاق آبرابانل، مشاور یهودی امپراتوری هابسبورگ

یهودیان از یک‌ طرف برای تضعیف و منحرف ساختن توجّه عثمانی‌ها از غرب به شرق و از طرف دیگر برای سرنگون ساختن اولین حکومت شیعی پس از اسلام، شروع به توطئه‌چینی برای شعله‌ور نمودن جنگ ایران و عثمانی نمودند. در زیر به یکی از اقدامات خرابکارانه یهودیت در دربار عثمانی اشاره می‌نماییم:

- نفوذ در دربار و حرم‌سرای سلاطین عثمانی

نفوذ در دربار و حرم‌سرای سلاطین و امپراتوری‌های مختلف به‌عنوان سنّت تاریخی یهود شناخته می‌شود. همانند ماجرای استر، این بار یهودیان روکسلانه معروف به خرم سلطان را به دربار و حرم‌سرای سلطان سلیمان قانونی نفوذ دادند که به گفته بسیاری از مورخین با تحریکات خصمانه او(خرّم سلطان) آماج تهاجم عثمانی‌ها از اروپا به سمت ایران و شیعیان منحرف شد و با زمینه‌سازی او بود که امپراتوری قدرتمند عثمانی در سراشیبی افول قرار گرفت.

یهود

استر، دخترک یهودی که با پنهان کردن هویت یهودی‌اش، به دربار خشایار شاه راه یافت و مقدمات کشتار ایرانیان را فراهم کرد

یهود

بسیاری در مورد مذهب خرم سلطان با تردید صحبت می‌کنند و در این میان زمزمه‌های یهودی بودن روکسلانه جدی به نظر می‌رسد


هر چند بسیاری در مورد مذهب خرم سلطان با تردید صحبت می‌کنند ولی در این میان زمزمه‌های یهودی بودن روکسلانه جدی به نظر می‌رسد و شایعه یهودی بودن سلطان سلیم دوم (جانشین سلطان سلیمان و فرزند خرم سلطان) و همچنین قطعیت یهودی بودن نوربانو سلطان (همسر سلیم دوم) بر قوت آن دامن می‌زند. هرچند این دلیل نمی‌تواند یهودی بودن روکسلانه را اثبات نماید ولی حداقل در میان گستره شبهات علامت سؤالی مقابل مسیحی بودن و یا مسلمان شدن وی قرار می‌دهد که نیازها برای واکاوی بیشتر را در این موضوع می‌طلبد.

«شاید رواج شايعه یهودی‌تبار بودن سليم دوم در ميان مردم عثماني ناظر به همين اصل مشکوک روکسلانه بود»23

یهود

سلطان سلیم ثانی فرزند خرم سلطان، مورخان سلیم را فاسد و راحت‌طلب، کاهل و تن‌آسا و دائم‌الخمری نالایق توصیف می‌کنند.


-تحریک سلطان سلیمان برای نبرد با ایران

همان‌طور که در ابتدا مطرح شد بر طبق شواهد و مدارک فراوان نقش اصلی در تحریک امپراتوری عثمانی و شخص سلطان سلیمان در حمله به ایران شیعی را خرم سلطان با عناد تمام بازی کرد؛ زیرا که سلطان سلیمان مخالف سرسخت جنگ با بلاد مسلمین بود و آن را جزء خطوط قرمز خود می‌دانست.

«روکسلانه و کانوني که در پيرامون او بود[منظور کانون یهودیان دربار]، نقش اصلي را در تحريکات خصمانه عليه ايران به دست داشتند و همينان بودند که از سال 1532 ميلادي چرخشي بنيادين در استراتژي نظامي سليمان پديد آوردند و با ترفندهاي گوناگون، ازجمله ترويج شيعه ستيزي، آماج اصلي تهاجم عثماني را از اروپا به‌سوي ايران و دولت صفوي منحرف نمودند تا بدين ترتيب امپراتوري هابسبورگ را از زير ضربه خارج کنند.»24

«پس از روکسلانه، دومين فرد که در تبديل حرم‌سرای سلطان به نهادي متنفذ در امور سياسي و شئون حکومتي نقش اساسي ايفا کرد، زني يهودي است که او را بانام نوربانو سلطان مي‌شناسيم. نوربانو در اوایل صدارت رستم پاشا به همسري سليم درآمد و مادر پسري از او شد که بانام سلطان مراد سوّم به سلطنت رسيد. «نوربانوي يهوديه» در دوران سلطنت سليم دوّم و مراد سوّم رياست حرم‌سرا را به دست داشت و به‌عنوان يکي از ارکان مهم سياست عثماني شناخته مي‌شد و پس از مرگ روکسلانه (1556) رهبري جناح جنگ‌طلب دربار عثماني (عليه ايران) را به دست داشت.»25

در پایان لازم است به سخنان یک خاخام یهودی در سال 2010 میلادی در اسرائیل اشاره نماییم که از نفوذ زنان یهودی در دربار سلاطین و پادشاهان پرده برداشت و به این کار مشروعیت بخشید.
این خاخام یهودی با اشاره به واقعه پوریم و استر، اعلام کرد جاسوسان زن سازمان موساد مجاز به انجام هرگونه عمل جنسی با دشمنان برای انجام مأموریت خود هستند؛ همان‌گونه که استر هویت یهودی خود را پنهان کرد و با یک دشمن ایرانی یعنی اخشورش (خشایار شاه) ازدواج کرد و با این کار ملت یهود را نجات داد.

ارجاعات مستقیم


1-    حسینی، سیدحمید(1389)؛ مقاله «عوامل سیاسی - اجتماعی تنش میان صفویه و عثمانی»، نشریه «فصلنامه سخن تاریخ»، شماره 9- تابستان 1389 (صص 25 تا 58)، ص 26
2-    شهریاری، محمدعلی(1386)؛ مقاله «پیامدهای سیاسی و اقتصادی جنگ‌های ایران و عثمانی و تأثیر آن بر سقوط دولت صفوی»، نشریه «فصلنامه پژوهشنامه تاریخ»، شماره 8- پاییز 1386 (صص 115 تا 138)، ص 121 و 122
3-    حسینی، سیدحمید(1389)؛ همان، ص 27
4-    شهریاری، محمدعلی(1386)؛ همان، ص 121
5-    حسینی، سیدحمید(1389)؛ همان، ص 28
6-    همان، ص 32
7-    حسینی، سیدحمید(1389)؛ مقاله «پی آمدهای سیاسی تنش بین صفویه و عثمانی»، نشریه «فصلنامه سخن تاریخ»، شماره 11- دی 1389 (صص 32 تا 56)، ص 34
8-    همان
9-    همان، ص 36
10-    شهریاری، محمدعلی(1386)؛ همان، ص 124
11-    همان، ص 123
12-    همان
13-    همان، ص 124
14-    حسینی، سیدحمید(1389)؛ همان، ص 35
15-    همان
16-    همان
17-    همان، ص 36
18-    همان، ص 49
19-    شهریاری، محمدعلی(1386)؛ همان، ص 125
20-    همان
21-    همان، ص 126
22-    قرآن کریم، سوره مائده، آیه 82
23-    شهبازی، عبدالله(1377)، زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی- ج 4، ص 302
24-    همان
25-    همان، ج 4، ص 306

منابع غیرمستقیم

1-    شهبازی، عبدالله(1377)، زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی- ج 3،2،1 و 5
2-    آذری شهرضایی، رضا(1384)؛ مقاله «جنگ بیرق، شیر و خورشید ایران در مقابل با ماه و ستاره عثمانی»، نشریه «فصلنامه گفتگو»، شماره 43- مهر 1384 (صص 86 تا 95)

Sites

1-    http://www.iranicaonline.org/articles/browne-edward-granville
2-    http://www.haberengelsiz.com/haber-106-Caldiran-Savasina-Bir-de-Boyle-Bakin.html


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 29
  • اردبیلی ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    9 9
    شاه عباس بود که مذهب رسمی ایران رو شیعه اعلام کرد و این مایه افتخار ماست ولی ... ای کاش مسلمانان آن زمان متحد شده و پدر اروپاییها را در می آوردند. حیف و صدها حیف که تاریخ فقط حسرت را برای ما به جا گذاشته. چرا جنگ مذهبی؟!!! حماقتی بالاتر از جنگ شیعه و سنی وجود ندارد. هیچ دلیلی در این مسئله نیست. اعتقادات هر کسی باید محترم شمرده شود. یکی از اساتید ما می گفت امامان ما نه به دست اهل سنت بلکه به دست مشتی یهودی زاده (امویان) یا خودی خائن (عباسیان) شهید شدند. اگر هم مسئله ای بوده آقا امیرالمومنین(ع) آن را سربسته اداره کرده و برای مصلحت همه مسلمانان بر آن سرپوش گذاشته اند و خود ایشان مبلغ اتحاد بین مسلمانان بوده اند. چون همیشه مسلمانان دشمن مشترک داشته اند. بسیاری از مشکلات جهان اسلام از همین تفرقه افکنی های بی مورد و بی جاست که جا برای نفوذ بیگانه در خانه مشترک مسلمانان باز می کند.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 6
      بی وجود با ناصبی جماعت نمیشه سر یه سفره نشست سگ مسیحی ها می‌ارزه به صدتا ناصبی مثل عثمانی
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 2
    کمتر مسلمانی در ایران است که اهل خرید و خواندن کتاب باشد و بیشتر فکر و ذکرش نتیجه بررسی دله دزدی و فتنه گر و راهپیمایی برای محکوم کردن فتنه گر و دزد و قاچاقچی و بابک و محمود و ضراب و خاوری و رحیمی و مهدی و نتیجه حکم قطعی و تجدید نظر و تحریم و خودرو و قیمت و امثال ان است. الان 10 ساله که فقط بحث این موارد است و تاکنون هم در 500 سال اخیر مسلمانان با این نوع مباحث خود را مشغول کرده اند و نتوانسته اند در برابر دشمن با درایت و تعقل کاری کنند و هر زمان که دشمن اراده کند سرشان کلاه میگذارد و توسط یکدیگر انها را نابود میکند.
  • رها ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 12
    سلام بر روح بزرگ شاه عباس صفوی وسایر شاهان سلسله صفویه که مردانه در مقابل حکحومت عثمانی جنگیدند بی شک صفویه تنها سلسله ایرانی است که خدمات فراوانی در جای جای سرزمین ایران انجام دادند یک نمونه اصفهان و....
  • کاکرو یوگا ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 8
    یعنی خاک بر سرت داعش نیوز اولین حکومت شیعه در دنیا صفویه بوده ؟؟؟ امپراطوری عظیم فاطمیها در مصر رو یادت رفته؟؟؟ یمنیها و جنوب لبنانیها چند ساله شیعه هستن؟؟؟ در زمان آل بویه و علویان و آل زیار و................. مذهب کشور شیعه نبود؟؟ هر چند از سایتی که 90 در صد کامنتهاش غیر قابل انتشاره ... از این بیشتر هم انتظار نیست
  • کاکرو یوگا ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 3
    واقعا" برات متاسفم که سریال به این مزخرفی رو دنبال میکنی
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 2
    همین هدف را اکنون نیز برخی کشورها دارند تا ایران و عربستان را وارد جنگ کنند
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    7 10
    ترکیه ای ها تاریخی بسیار زشت دارند همیشه در حال کشتار و کشورگشایی ، ارامنه را جوری نسل کشی کردن که با خواندنش مو به تن راست می شه ، کشتار وحشیانه مردم یونان ، ایران و ... هم درتاریخ ثبت شده اگر دولت صفویه در شرق ، پرتغالی ها در آب های یمن و عمان ، اتریشی ها در اروپا و اسپانیایی ها در الجزایر و تونس عثمانی ها رو متوقف نمی کردن این امپراطوری از ادامه کشتار سیر نمی شد ، قبل عثمانی هم عملا قدرتی نداشتن و دست به دست می شدن والا بازهم کشتار و نسل کشی راه می نداختن ، امروز هم این خوی درندگی و چنگ زدن رو حفظ کردن دنبال ضمیمه کردن قبرس به خاک خود هستند ، استان عموما علوی نشین و عرب زبان اسکندرون سوریه را تحت اشغال دارند و رفتارشون با همسایه جنوبی یعنی سوریه کاملا واضحه ، به بهانه های واهی و بدون اجازه بغداد حریم عراق را نقض می کنند کشور ما بسیار قدرتمند و باثباته و جرات کارایی که با بقیه می کنن رو ندارن اما بازهم شرارت هایی مثل ترانزیت و ... دست می زنن ، امثال اردوغان و داوود اوغلو یهویی سبز نشدن این خوی درندگی و متجاوز بودنه که کماکان تو سرزمین آناتولی زندس و حرف اولو می زنه .
  • کوروش ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    7 1
    سلام ممنون از مطالب مفیدتون بسیاز زیبا بود
  • کوروش ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 1
    سلام ممنون از مطالب مفیدتون بسیاز زیبا بود
  • مهندس م ش ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 5
    کی‌ می‌خواهید بپذیرید عیب از خود مسلمانان است، و اینقدر تقصیر یهود و زمین و زمان نیندازید؟ کرم از خود درخته عزیزم، اینقدر بی‌مسوولیت نباشید. اگر کسی‌ می‌تونه به این راحتی‌ مسلمانان را به جان هم بیندازه پس حقشون همونه که به جان هم بیفتند.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    7 3
    شاه اسماعیل آدم باهوشی بود چون فهمید بهترین راه اتحاد اقوام مختلف ایران در برابر عثمانی گسترش شیعه است .
  • سوسان ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 2
    تاریخ کلیشه ای و دست چین شده ای نوشته ای در این بین نقش ناصبی ها در تحریک بر ضد شیعیان را فراموش کردی تکریت و موصل و سامرا و رقه اصلی ترین کانون ناصبی ها بوده در گتاب بنگ وباده فضولی یک سلطان بنگ و شلطان دیگر باده خوانده شده در این تاریخ ناصبی ها اصلیترین محرکین جنگ بودند که از زمان صلاح الشیطان ایوبی موصل وتکریت و سامرا ورقه شهر ناصبی ها بود همان جائی که حال در دست داعش است این ناصبی ها از ابتدا وارد حکومت عثمانی شده بودند وکارشان فقط شیعه کشی بود با کسی جنگ نمیکردند جز شیعیان اموال شیعیان را غارت میکردند غفلت از ناصبی های تکریت وموصل ورقه وسامرا یک اشتباه در تاریخ نگاری است چیزی که باعث شد یک عده بی عرضه رقه و موصل را تقدیم داعش کنند این تاریخی است که صلاح الشیطان ایوبی ساخته است و بنای شیطان در کوردستان و شام و باتی آراگی میباشد.
  • معروف ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 0
    یعنی ایشان به مذهب اعتقاد قلبی نداشته و فقط آن را بهانه کرده است؟!!!
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 0
    درمورد یکباره مشرف شدن مردم ایران به مذهب شیعه پس از روی کار آمدن صفویه هم مطلب بگذارید چون تا قیل آن ایرانیان همه سنی مذهب و تمامی ائمه اهل سنت و راویان حدیث ایرانی بودند
  • علی ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 0
    من نخوندم. اما کلیت موضوع رو قبول دارم. در صحبتهای استاد رحیم پور بود که یک بار با این مفاهیم که چطور اروپایی ها دو قدرت بزرگ اسلامی وقت یعنی یکی ایران شیعه و دومی عثمانی سنی رو به جان هم انداختن. نگاهی که به مطالبتون انداختم به تحریکات صفوی بر علیه اهل تسنن و عثمانی اشاره نکرده بودید انگار. جا داشت به تحریکات نابجای صفویان بر علیه مذهب تسنن و عثمانی هم اشاره میکردید. در هر حال اگر این موراد نبود بقول ان زمان عثمانی خیلی از مناطق اروپا رو گرفته بود. و در نهایت به قول شما تمام این دشمنی ها توطئه ای بود تا مسلمانان به جان هم بیفتند. در آخر خیلی اشاره میکنم به قتل عام سرزمین ایران در زمان خشایارشاه با تحریک ملکه یهودی بنام استر که جا داره در این مورد هم (و تمااااااام موارد بیشمار توطئه یهودیان) مطالب نشر بشه. وقتی در فیلم محمد رسول الله (ص) آقای مجیدی توطئه یهودیان در مورد پیامبرمون حتی در زمان تولدشون رو دیدم خیلی خخوشحال شدم. چون تلویحا این وضوع رو شنیده بودم و باید در این زمینه روشن گریی ها زیاد بشه. ممنون
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 5
    صفویه یکی از نقاط عطف تاریخ ماست. عثمانی ها همیشه تحت تاثیر یهودی ها و صهیونیست ها بودند حتی همین الانش
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    7 4
    لعنت به کسانی که در طول تاریخ از پشت به مسلمانان خنجر زدند
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    9 10
    شیعه رو اروپایی ها درست کردن تا عثمانی رو در پشت جبهه زمین گیر کنن و توستن
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 3
    در مورد علت مهاجرت زردشتیان از ایران بویژه در زمان شاه سلطان حسین که مصادف با حضور علامه مجلسی در دربار ایشان بود هم لطفا" مطلب بگذارید
  • حسین ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 3
    آقا چرا حرف مفت میزینی. شیعیان قبل از حتی تاسیس حکومت عثمانی در شهرهای مختلف ایران مانند کاشان ، قم، ری و... حضور فعال داشتند. چه ربطی به اروپایی ها داره؟
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 1
    شاه عباس از شیعه استفاده ابزاری کرد .
  • حسین ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 0
    دکتر جون ؛ صفویه اولین حکومت شیعه 12 امامی در ایران است
  • علی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 1
    درسته که عیب از خود درخته داداش اما این تفکری که مثل زیباکلام همه عالم و آدم خوب بدونی و خودت رو مقصر اصلی جاوه بدهی تنها از دانشگاههای انگلیس بر می آید.
  • عباس ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 2
    همه ایرانی ها سنی مذهب نبودند. مردم شهرهای چون قم کاشان ری هم شیعه بودند. حکومت ها اهل سنت بودند چون باید رسمیت خود را از خلافت می گرفتند
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    7 0
    صفویه و عثمانی درگیر جنگ شدند و اروپا آباد شد . در جهان اسلام همه ادعای رهبری دارند.
  • یاور ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 3
    با تشکر از مطالب تون اما اولا در این متن به نوعی سعی شده بود که شاهان عباسی را باعث تحریک منافقان عثمانی قلمداد کنیم که خوشبختانه چنین القاعاتی بی اثر است. دوما شکی نیست که یهودیان یا بهتر بگویم صهیونیست نفوذ قابل توجهی در دربار عثمانی داشت و هنوز هم دارد. حتی همین الان هم اردوغان و تیم منافقش دقیقا سیاستهای کثیف صهیونیستها را در منطقه اجرا میکنند. لعنت خدا بر تمامی منافقان
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    5 2
    شیعه صفوی با شیعه علوی فرق داره !
  • سید ساقی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 5
    عثمانی ها با حمله به بسیاری از مناطق شمال غرب ایران آنها را متصرف شده بودند و طماع بودند. مرحوم شاه عباس صفوی آن را از خاک بیرون راند و ضرب شتم خوبی نشانشان داد. درسته که مرحوم شاه عباس تمایلات شیعه گری فراوانی داشت اما جنگ علیه عثمانی جنگ با سنی ها نبود بلکه جنگ علیه متجاوزان به خاک کشور بود. دین اسلام دین تهاجمی نیست و متصرف کردن خاکها و کشورگشایی ها را اسلام سفارش نکرده است. مرحوم شاه عباس از علمای بزرگی مانند شیخ بهایی و... بهره می جست و به همین خاطر بود که در آن زمان به اروپا حمله نکرد و تماما جنگ هایش دفاعی بود
  • سید ساقی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 4
    اگر برای این حرف مزخرفت دلیل داشتی حتما می گقتی؟ بایدم ناشناس نظر بدی و از ترس اسمت رو پنهان کنی. چون تو هم مزدور یهودی ها هستی و شیعه ای که پیامبر صلوات الله علیه و آله اولین بار آن را اهل نجات معرفی کرده است را ساخته اروپایی ها می دانی
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 1
    پس چرا از لبنان تئوریسین وارد کردن؟ ضمنا" فقط در ری عده ای قلیل بودند.
  • عباس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 2
    پاسخ به ناشناس: مشکل شما اینه که تاریخ رو نمی شناسی . فکر میکینی همه این حوادث در طول 10 سال اتفاق افتاده. نه بابا جون. روی کار آمدن انواع حکومت ها و بعد از آن حمله مغول به ایران همه چیز را از بین برده بود. مردم به تصوف روی آورده بودند. زمانی که صوفیه اعلام تشییع کرد باید فقه آن را هم اجرا می کرد به همین دلیل بهترین فقیه شناسان تشییع را از جبل عامل به ایران آورد.
  • ایرانی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 1
    مشرق جان یهودیت رو به طور کلی هدف گیرید. مشکل م با صهیونیسم هست نه با یهودیها. یهود که یکی از ادیان الهی و ابراهیمی هستش. از هموطنهای ما هم بعضیها یهودی هستن که مثل برادر با ما مسلمونها زندگی میکنن.
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 0
    مبارک است انشاله فتح باب !
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 2
    سلام این جور تحلیل تاریخی امر نامناسبی به نظر می رسه. دولت های ایران و عثمانی برنامه های توسعه طلبانه جدی داشتند که رنگ مذهبی به خودش می گرفت مثلا شیعه و سنی یا توسعه اسلام در اروپا. ولی در پس این حرف ها، در واقع رقابت های سیاسی و ژئوپولتیک قرار داشت. در اروپا هم فرانسه با عثمانی متحد شده بود و امپراتوری هابسبورگ و انگلیس و سایر اروپایی ها تلاش داشتند با ایران متحد بشوند. «ساده سازی تاریخ» امر نادرستیه
  • همایون ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 3
    بابا ولش کنید یه چرتی گفت !
  • مهندس م ش ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 1
    مشرق، پیشتر اینکه نظرات انتقادی را چاپ میکنی‌ تبریک داره. از معدود رسانه‌های اصول گرا هستی‌ که اینکار را میکنی‌. فارس نیوز که غیر از به‌‌‌ به‌‌‌ چه چه چیزی چاپ نمیکنه. علی‌ جان، مسلما دشمنان منتظرند سؤ استفاده کنند. ولی‌ نهایتان از ماست که بر ماست. مثال: فلسطینی‌ها و حزب‌الله را مقایسه کن. بزرگترین دسیسه‌ها علیه حزب‌الله انجام میدهند، اینقدر که حساب نداره. ولی‌ حزب‌الله قویتر از همیشه ایستاده. فلسطینی‌ها هنوز کشور نداشته دو قسمت شدند. بعضی‌هاشون به محور مقاومت خیانت کردند. بعضیها با اسرائیل زیر میزی زد و بند کردند. از اولش هم بعضیها زمین‌هاشون رو فروختند. حالا همان اسرائیل و همان استکبار در مقابل حزب‌الله عاجز مانده‌اند.
  • معروف ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 1
    هرچند اکثر مطالب شما دروغ و تحریف است اما اشاراتی هم دارد که به مصلحت و منفعت پادشاهان صفوی در اعلام مذهب رسمی در حالی که اکثر مردم ایران پیرو مذهب تسنن بودند اشاره دارد. نکاتی که اشاره نکرده اید یکی این است که پادشاهان صفوی دست به کشتار وسیع اهل تسنن زدند و قزلباش ها کسی که به خلفا لعنت نگیرد را زبانش را بریده و اعدام می کردند و به اجبار مشذهب اهل تسنن را از ایران محو کردند.
  • حسن ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    ارامنه خود در همین چند سال پیش و در مقابل دیدگان دنیا وحشی گری و قتل و غارت کرد. و هر کسی می تواند ادعا کند غیر از ارامنه ! ثانیا هیچ حکومتی به گروهی که جاسوسی حکومت دیگر را بکند دسته گل نمی فرستاد!
  • محسن ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 0
    اما مهندس م ش این واقعیت هست. سروری و حکومت یهود در حال حاضر و ضعف و اختلاف مسلمانان ناشی از دسیسه های غرب و یهود و عدم هوشیاری و رفتار منافق گونه برخی جوامع اسلامی بوده است.
  • مهدی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 2
    عثمانی ها یک قوم ترک ایرانی بودند که همراه و بعد از ورود ترکان سلجوقی به آناتولی آنجا رفتند . حکومت سلجوقیان روم پیامد همین ورود و پبروزی آنها در نبرد ملازگرد بر رومیان است . چیزی که امروز ینام زبان ترکی استانبولی است نتیجه کار آتا تورک بوده والا پیشتر زیان ترکی عثمانی با پارسی و زبان آذری اشتراک بیشتری داشته . شاهان عثمانی همگی به زبان پارسی تسلط داشتند و شعر هم میگفتند . نمونه اش اشعار همین سلطان سلیمان قانونی و جد اعظمش شاه سلطان محمد فاتح که کم از کوروش نبوده . شاهان عثمانی همیشه به ایران به چشم سرزمین پدری و اولیه شان نظر داشتند . فرصت تاریخی بود که از دست رفت . ای کاش غثمانی ها و صقوی ها بلند نظر میبودند و به یک جمع بندی و اتخادی میرسیدند و اینهمه انرژی و سرمایه انسانی و مادی را صرف توسعه بسمت غرب مصروف میداشتند نه اینکه در مرزهای دو کشور باطل کنند . بنظرم صفوی ها در شکل نگرفتن اتحاد بیشتر نقش داشتند و عثمانی معقول تر رفتار میکرده .
  • اردبیلی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 4
    یعنی چه که استفاده ابزاری کرد؟ این حرف مسخره است. برای استحکام کشور باید مفهوم شهید شدن و دفاع از آرمان های شیعه رو مطرح می کردند. اولین و تنها حکومت شیعه تشکیل شده بود و از تکامل برخوردار نبود. قبول دارم شاه عباس علمایی مثل ملاصدرا را اذیت کرد و از این بابت باید تاسف خورد ولی کار او در امنیت دادن به مردم جعفری مذهب خدمت نیکی بود که انجام داد و نادر قلی هم در همین راستا عمل کرد. استفاده ابزاری حرف بی منطقی است. امنیت مهمترین مولفه یک جامعه است
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 6
    واقعا مشرق در مزخرف بافی شاهکار می کند حیف که به شعور مخاطب دانا توهین می کند
  • احسان ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 0
    شاه اسماعیل بود که بعد از تاجگذاری تو تبریز شیعه رو مذهب رسمی کشور اعلام کرد نه شاه عباس
  • احسان ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    کارای شاه عباسو خوندی شما یا فقط این متنو خوندی داری نظر میدی؟
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 3
    مشرق جان! در مورد قساوت قلب شاه اسماعیل نگفتی در این مورد را هم بگو که موذنی که اشهد ان علی ولی الله را نمی گفت را چه می کرد. در این مورد هم بگو که ارتش شاه اسماعیل تجهیزات مدرن جنگی نداشت. از این هم بگو که خود شاه اسماعیل پادشاه خونریزی بود.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 0
    سید ساقی من با درست و غلط حرف ناشناس کاری ندارم ولی مثلا شما یا بقیه اونایی که اسمتون نوشتید از کجا معلوم میشه واقعیه یا نیست یا اصلا مشخصه کسی هستی با نیستی !؟ شایدم ناشناس داره تقیه میکنه !
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 8
    زبان ترکی از مشرق زمین و بعد از حمله مغول وارد خاورمیانه شده .
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 0
    جناب اردبیلی هدف وسیله را توجیح نمیکنه . شاه عباس بخاطر سلطنت خودش تبلیغ شیعه راه انداخت .
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 0
    آیا اگر اسراییل و قدرت یهود نابود شود مسلمانان متحد میشوند ؟ بنظر من که غیر ممکنه وقتی الان دشمن مشترک دارند و اینجوری به جون هم میفتن بعدا بدون دشمن مشترک بعیده بتونن متحد بشن !!!!!
  • سید ساقی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 2
    پاسخ به حسین: مگر آل بویه و دیلمیان حکومت شیعه در ایران نداشتند؟ درسته که زیر نظر خلفای عباسی بودند ولی مرام شیعه در ایران اجرا میشد...جشن عید غدیر و عزاداری های محرم و ... همه و همه در حکومت آل بویه در ایران اجرا می شد
  • سید ساقی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 2
    عثمانی اگر معقول عمل می کرد چرا همیشه چشم طمع به سرزمین های شمال غرب ایران داشت و همیشه به ایران حمله میکرد؟در ضمن هیچ جا در اسلام سفارش نشده که جنگ تهاجمی داشته باشید و کشورگشایی کنید
  • سید ساقی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 1
    سوال اول: مذهب اهل تسنن چگونه وارد کشور شد؟ آیا غیر از تهاجم و حمله بود؟ آیا غیر از این بود که در زمان امویان و عباسیان هر کسی که حتی نام علی را داشت جرم بود؟ سوال دوم: اگر در زمان صفویان این طوری که شما می گویید بود پس چرا مرحوم شاه عباس حتی به مسیحیان هم سخت نمی گرفت و محله ای در اصفهان به نام جلفا را محل سکنی آنان برگزید؟ درسته شیعه تو کشور تبلیغ می شد و اهل سنت حق تبلیغ را نداشتند اما این به آن معنا نیست که اهل سنت را از دم تیغ می گذراندند
  • اردبیلی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 1
    ناشناس 12:25 از کلمه ننگین خاورمیانه به وسعت اطلاعاتت میشه پی برد.
  • سید ساقی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 0
    پاسخ به ناشناس: اهل سنت تقیه را قبول ندارند...
  • محمد ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 2
    حرف قشنگی بود. کافیه به ترکیه نگاه کنید که چطور به سوریه خیانت کرده و ایران رو مجبور به هشدار نظامی کرد. در ظاهر مسلمان ولی در باطن مشکل دارن و شیعه و سنی هم نمی شناسند و فقط به فکر گسترش حکومت هستن
  • محمد ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    شاید خوت داری حرف مفت میزنی ناشناس 12:22 و همون ناشناس بالایی هستی؟ احترام سادات واجبه . حرف مفت و مسخره ات برای خودت ارزش داره بیچاره
  • سید عباس از زنجان ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 1
    شاه عباس از شیعه استفاده ابزاری کرد؟ دوست عزیز تا اون موقع شیعه همیشه مورد ظلم و ستم قرار میگرفت حالا یه خاندانی اومدن و مذهب تشیع رو حمایت کردن و مدافع مذهب شیعه بودن بدکاری کردن به نظر شما
  • محمد ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 1
    خواهشا اطلاعاتت رو تکمیل کن بعدا نظر بده ایرانی عزیز. یهودی دین نیست بلکه در زیر شاخه generation یا نسل قرار می گیره. منظور شما کلیمیان یا طرفداران حضرت موسی(ع) است که کاملا عزیز و محترم هستند. مشابه و البته مقابل یهود همان نسل سید است که به نوادگان حضرت هاشم (ع) اطلاق می شود. شما هیچگاه نمی توانی یهودی باشی مگر اینکه پدر یا مادر شما یهودی باشد یعنی از نسل یهود باشی. بلا نسبت سادات عزیز مثل همان سید ما مسلمانان. مسلمان نوشتم چون در خوابگاه سید سنی هم دیده ام و احترام همه آنها را واجب می دانم. یعنی واقعا تا حالا دقت نکردی که چرا اینقدر جمعیت یهودی ها کمه؟!
  • کاکرو یوگا ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 3
    یک دهم جنایت شاههای عثمانی نیست در ضمن حضرت سلمان فارسی و حضرت ابوذر هم اشهد ان علی ولی الله میگفتن
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 2
    معقولتر رفتار میکرده که 40000شیعه رو کشته تو خاک خودش (اناتولی ) بخاطر قدرت نمایی
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 2
    سلام این جور تحلیل تاریخی امر نامناسبی به نظر می رسه. دولت های ایران و عثمانی برنامه های توسعه طلبانه جدی داشتند که رنگ مذهبی به خودش می گرفت مثلا شیعه و سنی یا توسعه اسلام در اروپا. ولی در پس این حرف ها، در واقع رقابت های سیاسی و ژئوپولتیک قرار داشت. در اروپا هم فرانسه با عثمانی متحد شده بود و امپراتوری هابسبورگ و انگلیس و سایر اروپایی ها تلاش داشتند با ایران متحد بشوند. «ساده سازی تاریخ» امر نادرستیه
  • کاکرو یوگا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 1
    شاه اسماعیل شیعه 12 امامی رو رسمی کرد و گرنه اکثریت قاطع مردم گیلان -مازندران - سبزوار -نیشابور و سمنان و هرات افغانستان شیعه زیدی بودن در ضمن کسانی که میگن همه دانشمندان ما سنی بودن تحویل بگیرن: ابوعلی سینا - حافظ - فارابی- خواجه نصیرالدین طوسی -جابر بن حیان و دهها دانشمند دیگه که قرنها قبل از صفویه زندگی میکردن؟؟
  • کاکرو یوگا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    مهندس چه ربطی داره؟؟؟؟
  • کاکرو یوگا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 1
    قبر این ملعون در مسجد اموی دمشق است و با خیانت او به خلیفه فاطمی مصر این بلا به سر شیعیان آمد
  • امین ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 0
    شیعه صفوی و شیعه علوی از ساخته های شریعتی است. ایشان با تمامی احترامی که برایشان قایلم باید در حوزه ی تخصص خودشان صحبت می کردند نه در جایی که درباره ی آن اطلاعات نه چندتن عمیق داشته اند
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 0
    ملاصدرا عالم نیوده است فیلسوف بوده است لطفا عامیانه صجبت نکتید و در مورد فسلفه و نحوه ی شکل گیری آن در جوامع اسلامی تحقیق کنید
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 0
    جالبه بدونید که سلطان سلیم دیوان اشعار فارسی دارد
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 3
    هرچی بوده از محمود غزنوی بهتر بوده
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    مهدی راست می گوید در مورد اشعار این پادشاهان به کتاب "تذکره تحفه سامی" که نوشته سام میرزا از شاهزاده های صفوی است، مراجعه کنید
  • یاور ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 3
    در پاسخ به مهدی و ناشناس من ترک آذربایجان غربی هستم اولا جغرافیای ایران عزیزمان مردمی را گرد کرده با غیرت و با شرف ودلیر وخیرخواه ... هستند هیچ کس شکی ندارد پس خدارا هزاران بار شکر که شاهان صفوی اینکار را نکردند. ما باید هر روز هزاران بار شکر کنیم که در ایران بدنیا آمده ایم ملتی به این فهم و شعور و درک بالا کمتر تو دنیا پیدا میشه. من افتخارم اینه که ایرانی و شیعه هستم و ترکهای ایران هم نشان دادند که هیچ وقت ایران را به هیچ کشوری نمیفروشند حتی اگر در زبان و ... اشتراکاتی دادشته باشند. و اما ناشناس عزیز زبان ترکی قدمت چند هزار ساله داره لااقل یکمی مطالعه میکردی و بعد نظر میدادی
  • یاور ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 3
    ظلمی که مذاهب و ادیان دیگر به شیعه کرده اند هیچ وقت شیعه به آنها نکرده است
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    شاه عباس از حمایت اروپا برخوردار بود و توپهای جنگی بهش میدادن . در اصل شاه عباس ترمز پیشروی عثمانی در اروپا کشید .
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 1
    مشرق جان روکسلانه قطعا یهودی بوده یهودی ها اونو وارد دربار عثمانی کردن تا از حملات سلطان سلیمان به اروپا جلوگیری کنند و چون نسب یهودی از مادر منتقل میشه سلطان سلیم قطعا یهودی بوده
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 1
    به هر حال این تاریخ کشور م است ومن هم اهل کارشناسی نیستم اما افتخار دارم به حکومت کشور ومذهبم وبه شهدای که تا کنون در راه خدا وکشورم تقدیم شده واین مرهون قیام امام حسین علیه السلام است الان دشمن دین وکشورم را باید نابود کنم نه تاریخ کشورم را
  • ایرانی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 1
    اولین حکومت شیعه دوازده امامی هم در ایران سربداران هستند(البته اگه آل بویه در نظر گرفته نشه چون درباره ی آل بویه گفته میشه پس از مدتی از شیعه زیدی به شیعه دوازده امامی گرایش پیدا کردند که اولین اونها میشند)
  • ایرانی ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 0
    در تاریخ اومده در طبرستان(شمال)و کاشان و قم و نیشابور و آذربایجان قبل از صفویه خاندان های شیعه ی زیادی زندگی میکردند.
  • ایرانی ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    3 0
    راستی یک مدت تاریخ ایلخانان و قراقویونلوها هم شیعه بودند
  • ایرانی ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 3
    اکثر مردم ایران محبت اهل بیت را از دیر زمان داشتند!فقط از فقه تسنن استفاده میکردند برای همین صفویان کار سختی برای رسمیت دادن به تشیع توی ایران نداشتند
  • اهوازی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 1
    شیعه صفوی و شیعه علوی نداریم.علمایی مانند شیخ بهایی و میرفندرسکی و میرداماد و مجلسی اول و دوم و ملا صدرا و ... در دوره صفویه زیسته اند یعنی آنها صفوی بودند؟این یک توطئه هوشمندانه است که شیعه را فلج کنند. شریعتی هم چنین ادعایی میکند. البته به دلایل نامعلوم صفویان از علمای شیعه عرب بیشتر استفاده کردند و شیعیان ایرانی بویژه در محاق قرار گرفتند.امید است سایت مشرق درباره شیعیان و حکومت شیعیان در ایران مانند علویان زیدی تبرستان و آل بویه و سربداران و فرقه های منحرف و مدعی و غالی مانند مشعشعیان و... بپردازد.
  • کارشناس ارشد تاریخ ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    4 2
    صفوی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین حکومت ها در ایران و جهان بود که از در حال حاضر از همه طرف مورد هجوم قرار گرفته است.
  • از خوزستان ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 0
    صفویان اعتقاد راسخی به تشیع داشتند و بسیاری از آنها مورد حمایت علما و روحانیون بودند.پس از سقوط صفویان ایران قد راست نکرد و البته تا سالها مدعیان سلطنت نتوانستد مشروعیت صفوی را کسب کنند.
  • ناشناس ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    1 1
    یکی از عواملی که باعث مقاومت صفویان گشت شیعه و نهضت حسینی و ابوالفضل عباس و هیهات من ذله بود.صفویان اعتقاد راستین به تشیع بود.
  • اردبیلی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    به نظر تو جناب که خاصیانه حرف میزنی فیلسوف عالم حساب نمیشه. تو که عربی بلد نیستی حرف نزن. عالم از وزن فاعل به معنی داننده در زمینه های مختلف است. آقای خاصیانه!
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    جناب محمد من اون ناشناسی که نظر داده بود نیستم و توهینی نکردم فقط گفتم اسمی که اینجا نوشته میشه مشخص نیست واقعی باشه یا نه و ممنون که برای من حفظ احترام همه واجبه چه سادات چه غیر سادات و شما هم ادب خودتو نشون دادی !
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    1 1
    بلاخره یهود جز ادیان هست یا نه ؟ اگر هم فقط جنبه قومی دارن نباید کلی قضاوت کنیم .
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    1 7
    یاور زبان ترکی قدمت داره ولی در منطقه مغولستان نه در ایران . قدمت زبان ترکی در ایران و ترکیه و آذربایجان به بعد از حمله مغول برمیگرده .
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    1 0
    کدوم خشایار شاه؟!!!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 1
    دیگه به هر کی بگب خشایارشاه می دونه منظور کیه، حالا شما نمی دونی نمی دونم. مثل اینه که من بگم شاه عباس، آیا شما می گی کدوم شاه عباس؟ اول یا دوم ...
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    البته منظورش شاه اسماعیله
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    بابا تو جوگیری!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس