کد خبر 481945
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶

نماینده مخالف دولت در پارلمان کوزوو در اعتراض به توافق‌ها با صرب‌ها برای دومین بار در هفته جاری در صحن پارلمان گاز اشک‌آور پرتاب کرد.

به گزارش مشرق، علی‌رغم تدابیر امنیتی شدید برای جلوگیری از رویداد‌های هفته گذشته، اشک‌آور به داخل صحن پارلمان کوزوو آورده شده و قبل از شروع جلسه پرتاب شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پیش از آنکه گاز اشک‌آور پرتاب شود، نمایندگان در مقابل جایگاه هیأت رئیسه تجمع کرده بودند تا مانع از شروع سخنرانی‌ها شوند.

گلوک کونجوفاکا از حزب "تعیین سرنوشت خود" که رهبری جناح مخالفین معترض را بر عهده دارد، می‌گوید: "مخافین گاز کافی برای ممانعت از برگزاری تمام جلسات را دارند."

مخالفین از گفتگوها و توافق‌ها با صربستان که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا به دست آمده، بالاخص برنامه‌ها برای ایجاد مجمعی از شهرداری‌های تحت هدایت صرب‌ها که خودمختاری بیشتری به اقلیت صرب کوزوو می‌دهد، ناراضی هستند.

دولت می‌گوید این مجمع دارای قدرت مدیریتی نخواهد بود اما مخالفین معتقدند این حرکت شکاف قومی را عمیق‌تر ساخته و قدرت‌ صرب‌ها را در کوزوو افزایش خواهد داد.

کوزوو، که اکثریت جمعیت آن را آلبانیایی تبارها تشکیل می‌دهد در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد اما بلگراد این اقدام را به شدت رد کرده و این منطقه را یکی از استان‌های جنوبی خود می‌داند.

هفته گذشته آلبین کورتی، بنیانگذار حزب تعیین سرنوشت خود، یک کپسول گاز اشک‌آور را با خود به مجلس آورده و در آنجا باز کرد.

دود ناشی از این گاز منجر به بی‌هوشی دو نماینده شده و سفارت آمریکا در کوزوو اعلام کرد که برخی از پرسنلش که در آن زمان در مجلس بودند به بیمارستان منتقل شده‌اند.

کوزوو و صربستان در سال‌های 1998 و 1999 وارد جنگ شدند اما در نهایت پس از 11 هفته بمباران توسط ناتو، نیروهای صرب از این کشور عقب نشستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس