وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و تکریم وی، به معنای کوشش برای عمیق‌تر کردن شکاف غرب و اسلام است.

به گزارش مشرق، متن کامل نامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی و وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی، به شرح زیر است:

سلمان رشدی نویسنده هندی تبار انگلیسی، کتاب موهن «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۸ میلادی خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. این اثر با چالش کشیدن باورهای تمامی امت اسلام بر چهره نورانی حضرت محمد (ص) پنجه کشید که موجب واکنش مسلمانان جهان شد.

برخی از کشورهای غربی با دستاویز قرار دادن «آزادی بیان» از سلمان رشدی حمایت کردند و بدین ترتیب موجب تکرار اهانت‌های پی در پی به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در برخی از کشورها شدند. این در حالی است که در تمام مکاتب حقوقی، آزادی بیان را تا جایی مجاز می‌دانند که با نظم عمومی و اخلاق حسنه و قوانین موضوعه مخالف نباشند، در صورتی‌که اقدام موهن این نویسنده هم با اخلاق حسنه جهانی و هم با منشور حقوق بشر که احترام به ادیان و مقدسات انسان‌ها را فرض می‌داند، مخالف است.

متاسفانه در سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که در روزهای ۱۴ تا ۱۸ اکتبر برگزار خواهد شد، از نویسنده مزبور دعوت به عمل آمده است تا ضمن سخنرانی در مراسم افتتاحیه از رمان جدید خود رونمایی کند. دعوت از سلمان رشدی به معنای شعله ور کردن آتش اختلافات مذهبی است که مدت هاست جامعه جهانی با آن درگیر شده و توهین به جامعه مسلمانان جهان است که دراین روزها زخم های زیادی را بر تن دارند.

نمایشگاه‌های کتاب باید محلی برای تضارب آراء و احترام به مذاهب، ادیان و تعامل فرهنگ‌ها باشد؛ نه مکانی برای ایجاد نفرت و خشونت و واگرایی فرهنگی. حضور سلمان رشدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و تکریم وی، به معنای کوشش برای عمیق‌تر کردن شکاف ایجاد شده بین غرب و اسلام و توهین به پیامبر گرامی ماست.

لذا انتظار دارد با موضع‌گیری هوشمندانه و به موقع خود و محکوم کردن این اقدام به برگزارکنندگان نمایشگاه هشدار داده شود که این اقدام جز توهین به امت اسلام و تشدید فضای افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.


منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس