روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به مدیریت علی لاریجانی و نقش اثرگذار وی در تصویب کلیات طرح حمایت از برجام قدردانی کردند و خواهان استمرار این مدیریت در تصویب جزییات طرح شدند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب روز سه‌شنبه را با تمرکز تحلیلی بر اقدام مجلس شورای اسلامی پیرامون جزییات طرح حمایت از برجام و عیادت دکتر صالحی از روح الله حسینیان پس از عارضه قلبی وی آغاز کردند؛ آنان مخالفت‌های منتقدان برجام را روحیه پرخاشگر نهادینه شده در تفکر این گروه دانستند که پس از مدت‌ها مجدد در عرصه سیاسی کشور بروز و ظهور داشته است و همچنین نسبت به مدیریت علی لاریجانی و نقش اثرگذار وی در تصویب کلیات طرح حمایت از برجام قدردانی کردند و خواهان استمرار این مدیریت در تصویب جزییات طرح شدند.

از سوی دیگر در بیان استراتژی‌های انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان مدعی هستند که در مقطع فعلی از بالاترین وحدت سیاسی برخوردارند و این وضعیت سیاسی از انتخابات ریاست جمهوری 1392 ادامه یافته است ولی رقیب سیاسی آنان همچنان در وضعیت واگرایی قرار دارد و این مهم‌ترین نقطه ضعف آنان است.

روزنامه قانون

تمرکز روی سیاست‌ورزی به سبک تهدید و خشونت حسینیان/ اصلاح‌طلبان هیچ لیست واحدی ندارندروزنامه اصلاح‌طلب قانون سه‌شنبه را با تیترهای «بابک، سعید و رفیق نفت و تأمین» و «درس صالحی به مخالفان» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· عیادت صالحی از حسینیان؛ عذرخواهی یا بخشش

بار دیگر مناقشه میان منتقدان و حامیان توافق هسته‌ای بالا گرفته است؛ حامیان توافق هسته‌ای عیادت صالحی از روح‌الله حسینیان را رفتاری اخلاق و بخشش او در مقابل تهدید این نماینده مجلس عنوان کردند و مخالفان آن را عذرخواهی صالحی برای بیان شوخی خصوصی از تریبون مجلس قلمداد کردند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «صالحی که روز یکشنبه روزی سخت‌تر از تمام روزهای مذاکرات را این بار در کشور خود از سرگذرانده بود و آماج توهین و تهمت و تهدید قرار گرفته بود به عیادت حسینیان رفت تا برای وی آرزوی سلامتی کند. بهروز کمالوندبا اعلام اینکه عیادت صالحی از حسینیان به درخواست خود صالحی انجام شده، گفت: این عیادت نشانه همدلی دولت و مجلس است و هدف آقای صالحی کاری تبلیغاتی نبوده و به همین دلیل اجازه ندادند هیچ رسانه‌ای در محل این عیادت حضور داشته باشد. روزیکشنبه روز عجیبی برای اهالی دولت در بهارستان بود. صالحی یکی از عجیب‌ترین روزهای خود را از سرگذراند. دیروز نیز در سرمقاله روزنامه ای خاص از مخالفان برجام از وی به عنوان وزیر دولت انحرافی نام برده شد و این موضوع دستاویزی برای حمله بیشتر به وی بود. صالحی بیش از هر چیزی یکی از نام آوران علمی کشور است که فارغ از هر جناح‌بندی سیاسی برای مصالح ملی کشور تلاش کرده است.

او چه در جلسات برجام و چه مجلس بارها بیان داشت که اراک با وضعیت فعلی نمی‌تواند به فعالیتش ادامه دهد و باید بازسازی و نوسازی شد وگرنه می‌تواندبا ‌ ادامه فعالیتش به فاجعه ای انسانی و طبیعی حتی تبدیل شود. حملات دیروز به وی دور از انصاف و شأن مجلس و ملت ایران بود اما رفتار امروز وی یک اتفاق خاص و تازه محسوب می‌شد. وی همچون سایر اعضای تیم هسته ای به سیاست و دیپلماسی درس‌های تازه ای آموخت اینکه همچون سنت رسول و پیامبر مسلمانان گاه باید به عیادت مخالف شتافت تا شاید بتواند تجلی شعار دل‌هایی باشد که از کینه‌ها باید تهی شود. شعاری که رئیس جمهور ایران در انتخابات بر روی آن تاکید داشت. شعاری که اهالی سیاست پیش و بیش از همه باید آن را الگوی زندگی خود قرار دهند.»

روزنامه ابتکار

تمرکز روی سیاست‌ورزی به سبک تهدید و خشونت حسینیان/ اصلاح‌طلبان هیچ لیست واحدی ندارندروزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «صدا وسیما تحلیلی واقع‌بینانه از شرایط داشته باشد» و «هرکسی می‌خواهد شعار دهد، از جیب خودش بدهد نه فقرا» اختصاص داد.

· اصلاحات، لیست واحد آماده ندارد

روزهای سخت یاران عارف فرا رسیده است؛ آنان که در انتخابات 92 با سرخوردگی از انصراف سعی کردند خود را از دولت دور کنند حالا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به سازماندهی نیرو می‌پردازند. سید حسن رسولی در گفت و گو با ابتکار لیست واحد آماده اصلاحات را رد کرد تا مناقشه میان اصلاح طلبان بار دیگر آغاز شود.

وی در پاسخ به این سؤال که حجت‌الاسلام محسن رهامی در خصوص لیست واحد پرسشی را مطرح کرد و وی در این باره گفت اصلاح‌طلبان از لیست واحد اطلاع دارند و این لیست آماده است اما لیست واحد را اعلام نمی‌کنند در حالیکه شما گفتید لیست واحد اصلاح‌طلبان آماده نیست پس با این حساب شما سخن آقای رهامی را تکذیب می‌کنید؛ اظهار داشت: «با توجه به شناختی که از حجت‌الاسلام رهامی دارم بعید می‌دانم که وی چنین حرفی را بیان کرده باشد. زیرا آقای رهامی خودشان حقوقدان هستند و دارای سابقه سیاسی و طولانی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارا هستند و در امر مدیریت و سازمان‌دهی جبهه اصلاحات قرار دارد و اگر هم چنین حرفی را گفته باشد شاید منظور وی از لیست واحد، افراد سرشناس و تاثیرگذار اصلاح‌طلبانی که مد نظر خود آقای رهامی است، بوده باشد. همان طور که گفتم لیست واحد اصلاح‌طلبان آماده نیست چراکه هنوز تعیین تکلیف تأیید صلاحیت‌ها مشخص نشده است و سخن حجت‌الاسلام رهامی با واقعیت انطباقی ندارد.»

حسن رسولی همچنین پیرامون استراتژی اصلاح طلبان افزود: «جبهه اصلاحات از شورای نگهبان و زیرمجموعه‌های نظارتی این نهاد انتظار دارد که مراکز استان‌ها، شهرها، شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه برای بخش داوری به صورت بی‌طرفانه و وفق قانون و بر اساس نتایج دریافتی چهارگانه و تصمیماتی که در هیات‌های اجرایی گرفته می‌شود به مساله تأیید صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و مورد بررسی قرار دهند. رهبر معظم انقلاب به نکته خوبی تحت عنوان اینکه رأی مردم حق‌الناس است، توسط این داور و این شیوه داوری افراد را بهتر مورد داوری و قضاوت و صیانت قرار دهند. شورای نگهبان نباید به جنگ‌های روانی جریان رقیب علیه اصلاح‌طلبان توجهی نشان دهد. اگر تمام این مراحل رخ دهد، اصلاح‌طلب‌ها حضوری پر رنگ خواهند داشت و از آن طرف با مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی مواجه خواهیم شد و انتخاباتی درشان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد خورد.»

روزنامه اعتماد

تمرکز روی سیاست‌ورزی به سبک تهدید و خشونت حسینیان/ اصلاح‌طلبان هیچ لیست واحدی ندارندروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «برجام زیر بمباران پیشنهاد» و «تغییر باورهای مردم هدف جنگ نرم» اختصاص داده است.

· مدیریت به سبک لاریجانی

همه نگاه‌ها به سوی علی لاریجانی است؛ رسانه‌های اصلاح‌طلب که در جلسه تصویب کلیات طرح حمایت برجام از آبستراکسیون خبر می‌دادند؛ این‌بار از احتمال رفتار «فیلی باستر» بهارستان‌نشینان به سبک کنگره خبر می‌دهند و واکنش به رفتار منتقدان را به مدیریت داهیانه علی لاریجانی مرتبط می‌سازند

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه اعتماد نوشت: «نکته اساسی اما زمان مورد نیاز برای بررسی ۱۷۰ پیشنهادی است که درصد بسیار بالایی از آن توسط طیف مخالفان مطرح شده است؛ پیشنهاداتی که دامنه آن از تغییر یک کلمه در متن طرح تا حذف کل آن را شامل می‌شود. سیدشریف حسینی، عضو هیات‌رییسه مجلس هم به «اعتماد» می‌گوید: «طبق قانون تمام این پیشنهادات باید در صحن علنی رسیدگی شود و این کار بسیار زمان‌بری خواهد بود.» مجلس تا روز ۲۶ مهر تنها دو جلسه علنی خواهد داشت؛ امروز و فردا. دو جلسه، هشت ساعت فرصت و ۱۷۰ پیشنهاد. این بیشتر چیزی شبیه همان تاکتیک «فیلی باستر» دموکرات‌ها در کنگره امریکاست.

علی لاریجانی و همراهان او در هیات‌رییسه تا اینجا هر جور شده ماجرا را جمع کرده‌اند. اما معلوم نیست برای مدیریت زمان لازم برای بررسی این موج بزرگ پیشنهادات چه برنامه‌ای خواهند داشت. وقتی بررسی کلیات طرح یک جلسه علنی کامل را به خود اختصاص داد، بررسی جزییات چقدر طول می‌کشد؟ جزییاتی که در میان آن‌ها موارد چالش‌برانگیز و مورد اختلاف زیادی هم دیده می‌شود؛ از حذف کل طرح گرفته تا الزامات ریز و درشت فراوان برای دولت و وزارت خارجه. جدای از این بحث وزن‌کشی‌ها در مجلس هم وجود دارد. جایی که اختلاف ۳۹ رأی میان موافقان و مخالفان برجام طرح را قدری در حاشیه خطر تغییر قرار داده است. چیزی که اصلاً به مذاق دولت و حامیان برجام خوش نخواهد آمد. در این میان البته بحث بررسی شورای نگهبان برای تأیید مصوبه احتمالی مجلس و ابلاغ آن هم در میان است. تمام این کارها باید تا روز یکشنبه تمام شود. این یعنی آخر هفته‌ای سخت و نفس‌گیر برای علی لاریجانی و نیروهای همسو با او در مجلس برای پایان کاری که دو سال است پای آن ایستاده‌اند.»

روزنامه شرق

تمرکز روی سیاست‌ورزی به سبک تهدید و خشونت حسینیان/ اصلاح‌طلبان هیچ لیست واحدی ندارندروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «57 ساعت وقت کشی» و «از چراغ تا برجام» اختصاص داد.

· سیاست‌ورزی به سبک روح الله حسینیان

گروه سیاسی روزنامه شرق در گزارش به مواضع سیاسی روح‌الله حسینیان از ابتدای انقلاب اسلامی تا رخدادهای روز یکشنبه بهارستان پرداخته است؛ گروه سیاسی این روزنامه اصلاح‌طلب مدعی است که حسینیان آخرین برگ سیاست‌ورزی خود را با انتقاد از توافق هسته‌ای استفاده کرد و حالا باید منتظر بازگشت یار اصلی خود، محمود احمدی‌نژاد، به عرصه سیاست کشور باشد.

گروه سیاسی روزنامه شرق پیرامون رفتارهای حسینیان در دوران اصلاحات نوشت: «برنامه چراغ یکی از مهم‌ترین مقاطع حضور او در مقابل جریان اصلاحات بود. صداوسیما در روز ۲۱ دی سال ۷۷، یعنی شش روز پس از آنکه وزارت اطلاعات دولت اصلاحات، با انتشار اطلاعیه‌ای تاریخی، نیروهای خودسر این وزراتخانه را عامل قتل‌های زنجیره‌ای اعلام کرد. روح‌الله حسینیان را به برنامه شبانگاهی «چراغ» دعوت کرد. او در آن برنامه اتهاماتی را متوجه دولتمردان اصلاحات کرد و قتل‌های زنجیره‌ای را به آنان نسبت داد. دو هفته بعد از حضور حسینیان در برنامه چراغ، سعید امامی از سوی سازمان قضائی بازداشت و به‌عنوان «عامل اصلی قتل‌های زنجیره‌ای» معرفی شد. چندی بعد و با اعلام خبر خودکشی سعید امامی در زندان، حسینیان از او با نام شهید سعید اسلامی یاد کرد، در مجلس ختم او سخنرانی کرد و در سخنرانی مفصلی که در مدرسه حقانی داشت، بار دیگر نیروهای امنیتی دولت اصلاحات را عامل قتل‌های زنجیره‌ای و همچنین قتل سعید امامی معرفی کرد.

حسینیان در گفت‌وگوی سال گذشته خود با «تسنیم»، درباره برنامه چراغ توضیحات دیگری نیز داده و گفته بود: «من یادم هست بعد از برنامه چراغ، آقای خاتمی خیلی عصبانی شده بود و در شب ماه رمضان که همه مسئولان به دعوت آقا بودند، عصبانیت آقای خاتمی در آن جلسه ترکید و نسبت به بنده توهین‌آمیز صحبت کردند. رهبری بحثی را که معلوم بود بداهه به نظرشان رسید و لازم بود را به نام «سکینه» مطرح کردند که مسئولان جمهوری اسلامی باید دارای آرامش باشند. نباید عصبانی شوند و از کوره در برویم. وقتی که آقا این صحبت را تمام کردند آرامش بر جلسه حکم‌فرما شد». او البته در گفت‌وگوی سال قبل موارد دیگری از تذکرات مقام معظم رهبری به خود را نیز بازخوانی کرده است. او در بخشی از گفت‌وگو می‌گوید: «در آن زمان من دادستان ویژه روحانیت بودم که مقام معظم رهبری توسط آقای حجازی پیغام دادند، مثلاً گفتند که سطح فشارها نسبت به دولت را کم کنید. من به همین خاطر حدود یک سال سکوت کردم

روزنامه آرمان‌امروز

تمرکز روی سیاست‌ورزی به سبک تهدید و خشونت حسینیان/ اصلاح‌طلبان هیچ لیست واحدی ندارندروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «نمی‌توان جلوی اراده مردم ایستاد» و «کاسبان تحریم نگران کسادی‌شان نباشند» اختصاص داد.

· رد دانشجوی ستاره‌دار!

روزهای اوج دکتر معین پایان یافته است؛ روزهای که او امتداد اصلاحات شناخته می‌شد و حالا گوشه‌نشین شده است و همتای دیگر او محمدرضا عارف در راه او گام بر می‌دارد؛ آیا سرنوشت معین برای عارف تکرار می‌شود؟

گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در بازنشر گفت‌وگو با دکتر معین نوشت: «وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ستاره‌دار شدن دانشجویان در زمان تصدی‌اش بر وزارت علوم نیز گفت: آنچه که در آن مناظره کذایی مطرح شد دروغ بزرگی بود و من در همان زمان نیز با تهیه بیانیه‌ای و قراردادن آن در اختیار ضرغامی از او خواستم تا آن بیانیه در صدا و سیما نیز قرائت شود که البته چنین اتفاقی نیفتاد. در زمان دولت اصلاحات اگر دانشجویی ستاره‌دار می‌شد به این معنا بود که در پرونده‌اش نقصی وجود دارد و باید برای رفع آن اقدام کند. تنها افراد بسیار معدودی دانشجو بودند که از نظر سیاسی ستاره‌دار شده بودند اما با این حال در دوره اصلاحات هیچگاه دانشجویی از دانشگاه اخراج نشده است اما آقایان با سوءاستفاده از این موضوع و مطرح کردن آن از همان سال 88 ستاره‌دار کردن دانشجویان را شروع کردند و بیش از هزار دانشجو را از دانشگاه اخراج کردند. معین در واکنش به اعتراض یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه وی بسیج دانشجویی را تشکلی غیر دانشجویی خوانده است، مدعی شد: من از هیچ تشکلی نام نبردم و در گفته‌هایم تنها اعلام کردم که برخی تشکل‌ها شبه دانشجویی هستند. وقتی تشکلی از خارج دانشگاه هدایت شود و تشکیل‌اش نیز خودجوش نباشد نمی‌توان آن را تشکلی دانشجویی دانست. اوایل دهه 70 در دانشگاه برخی می‌خواستند اقدامات خاصی انجام دهند که ما نیز در همان دوران در شورای عالی انقلاب فرهنگی با این اقدامات مخالفت کردیم.»

روزنامه ایران

تمرکز روی سیاست‌ورزی به سبک تهدید و خشونت حسینیان/ اصلاح‌طلبان هیچ لیست واحدی ندارندروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اجازه نمی‌دهم ادامه تحریم به زندگی مردم ضربه بزند» و «حج عمره همچنان در تعلیق می‌ماند» اختصاص داد.

· چهره واقعی مخالفان برجام

سید علی میرباقری در سرمقاله روزنامه دولتی ایران با توجه به رخدادهای روز یکشنبه بهارستان به توصیف ویژگی‌های معرفتی و شخصیتی مخالفان برجام پرداخته است. سرمقاله نویس روزنامه ایران مدعی است که برای پیشگیری از اقدامات مخالفان دولت باید خاستگاه و منافع سیاسی مخالفان را شناخت.

در همین راستا میرباقری نوشت: «1. اتفاقات روز تصویب برجام تابلو تمام نمایی از نحوه بازی سیاسی جریان مخالف اعتدال بود. دست‌کم برای طیف اصولگرای مجلس روشن شد که جریان حریف هیچ یک از موازین و قواعد رقابت و مبارزه پارلمانی و سیاسی را به رسمیت نمی‌شناسد. به طور مثال اصولی مثل تمکین به رأی اکثریت که در عرف دنیا فیصله دهنده همه مناقشات پارلمانی است در قضیه برجام براحتی از سوی جریان تندرو و اقلیت زیر پا گذاشته شد تا جایی که آن‌ها رأی موافق اکثریت مجلس به برجام را به لطایف الحیل زیر سؤال برده و آماج طعنه و توهین قرار دادند.

2. جریان تندرو، در عرصه سیاست همواره بر رفتارها و تصمیم‌های خود رنگ و لعاب ایدئولوژیک بخشیده است چه در سیاست داخلی و چه درعرصه بین‌المللی، این جریان نوعی از مرزبندی حق و باطل را ترسیم کرده است. اما قضیه توافق هسته‌ای و برجام به معیار و محکی بزرگ برای اندازه‌گیری درجه پایبندی این گروه به ارزش‌های خودخوانده تبدیل شد. آن‌ها در جنگ حیثیتی که علیه تیم هسته‌ای و توافق برجام به راه انداختند براحتی نظرات صریح مرجع عالی نظام را نادیده گرفتند. نظراتی که به صورت مکرر از زبان رهبر معظم انقلاب اعلام شده بود که «ما به تیم دیپلمات‌هایمان اعتماد داریم و آنان افرادی متدین، متعهد و دلسوز برای کشور و نظام هستند» جالب اینجا است که جریان مخالف حتی در آستانه تصویب برجام نامه‌های مراجع عظام قم را که تأخیر در اجرای این توافق را خسارت بار خوانده بودند، زیر پا گذاشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    انشا الله که خیر است
  • دانشجو ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریمها در روز توافق هستند
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    آقای لاریجانی جلسه دیروز را به خوبی مدیریت کردند
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    خدا رو شکر که برجام تصویب شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس