یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: جنگنده‌های سوخو _۲۴ فنسر نیروی هوایی روسیه در عملیات سوریه به این کشور قابلیت انجام پروازهای دوربرد مناسبی را علیه اهداف فراتر از لاذقیه ‌بخشیده است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی نوشت: در حالی که 4 بمب افکن «سوخو _ 34 فول بک» روسیه در سوریه چشم گیر هستند، اما بیشترین حملات هوایی مسافت دور روسیه در منطقه از سوی جنگنده‌های «سوخو _ 24 فنسر» صورت می‌پذیرد و این کشور 12 جنگنده دو موتوره از این نوع با بال‌های متغیر هندسی را در پایگاه لاذقیه مستقر کرده است. طول این جنگنده 2 کابینه 22.59  متر، وزن بدون مهمات 22.3 تن و با مهمات 36 تن می‌باشد.

بر اساس این گزارش، هرچند که سن سوخو فنسر به دهه 60 میلادی باز می‌گردد اما ناوگان سوخو _ 24 به سامانه‌های نوین ارتقا یافته و نسخه فعلی این جنگنده مجهز به سامانه‌های ناوبری گلوناس و کابین شیشه‌ای و نیز قابلیت دفاع هوا به هوا همراه با موشک « R-73» ارتقا یافته است.

این جنگنده همچنین به مهمات هدایت شونده دقیق مجهز شده اما به نظر می‌رسد روسیه بیشتر از مهمات غیر هدایت شونده استفاده می‌کند و البته این موجب شده مقام‌های پنتاگون مدعی شوند تسلیحات این جنگنده دقیق نیستند.

نشنال اینترست نوشت: سوخو فنسر قادر به حمل حداکثر مهمات 17600 پوندی است اما معمولا 6600 هزار پوند مهمات منطبق با پیکربندی این هواپیما می‌باشد. این جنگنده که با قابلیت رخنه به فضای دشمن در ارتفاع کم طراحی شده، می‌تواند بدون سوختگیری تا مسافت 400 مایلی 6 بمب « FAB-500M-62» حمل کند. با این وجود فنسرها احتمالا بیشتر از ماموریت‌های تهاجمی ذکر شده قادر به پرواز هستند. از این جنگنده‌ها همچنین در عملیات شناسایی و ماموریت‌های پشتیبانی استفاده می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که 12 نوع از این هواپیما در دسترس روسیه است ، اما نیروی هوایی این کشور بین 8 تا 10 سوخوی فنسر را هر زمان در اختیار دارد. اگر این جنگنده‌های روسی به اندازه کافی تجهیز شوند، 10 سوخو _ 24 می‌توانند در بهترین حالت در روز 30 سورتی پرواز انجام دهند. البته مشخص نیست که چند خلبان و خدمه پرواز در نیروی هوایی روسیه در سوریه مستقر هستند و البته مقام‌های نیروی دریایی و هوایی آمریکا نسبت به تجهیز کافی این جنگنده‌ها از سوی روسیه نیز تردید دارند.



نشنال اینترست در خاتمه نوشت: نیروی هوایی روسیه سرانجام این جنگنده‌ها را با سوخو _ 34 جایگزین می‌کند اما سوخو فنسر مدت‌ها در خدمت نیروی هوایی روسیه باقی خواهد ماند. این جنگنده‌ها در عملیات سوریه به نیروهای این کشور قابلیت انجام عملیات دور برد مناسبی را علیه اهداف فراتر از لاذقیه می‌بخشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    یعنی کیف میکنم وقتی میبینم بار یک هواپیمای بوئینگ رو روی هواپیماهای جنگنده شون نصب میکنند و داعش رو سلاخی میکنند دمشون گرم ان شا الله جزو ازادگان باشند روسها
  • افشین تهران ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    خوشبختانه ایران هم بالای 30فروند از این بمب افکن را دارد که همه ارتقا پیدا کردند و سالم هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس