کد خبر 479409
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴

آمریکایی‌ها می‌گویند 4 فروند از کروزهای روسی در مسیر حرکت به سمت مواضع داعش در سوریه، در ایران سقوط کرده‌اند. هیچ سندی در رابطه با این موضوع تاکنون منتشر نشده و ماجرا بیشتر شبیه یک "بلوف رسانه‌ای" است تا واقعیت.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه هفته گذشته شبکه خبری راشاتودی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ناوهای این کشور 26 فروند موشک کروز از دریای خزر به سوی مواضع داعش در روسیه شلیک کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز ساعتی بعد اعلام کرد که، "4 کشتی جنگی این کشور که در دریای خزر مستقر شده‌اند 26 موشک به مواضع داعش در سوریه شلیک کرده‌اند و موشک‌های شلیک شده 11 پایگاه داعش در سوریه را نابود کرده‌اند."

اندکی بعد هم در نهایت اعلام شد که موشک‌های شلیک شده به سوی مواضع داعش در سوریه، موشک کروز سری کلاب دوربرد بوده‌اند.

اما با گذشت این موضوع و اعلام موفقیت آمیز بودن عملیات شلیک موشک‌های کروز و تایید اصابت آنها به مواضع داعش در سوریه،  روز پنج شنبه برای نخستین بار، شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقامات ارشد پنتاگون که نامی از آنها برده نشده بود، خبر داد که 4 فروند از موشک‌های کروز در ایران سقوط کرده‌اند.

آیا موشک های روسی در ایران سقوط کرده اند؟

کروزهای روسی از آسمان ایران و عراق وارد سوریه شده‌اند

ساعتی از خبر سی ان ان نگذشته بود که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که 4 فروند موشک کروز روسی در ایران سقوط کرده است. او در نشست خبری مشترک با مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس گفته بود: 4 فروند موشک کروز پرتاب شده روسیه به دلیل نقص فنی در میانه راه در خاک ایران سقوط کرده‌اند.

در ایران اما سردار جزایری سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح و در سوی دیگر، دیمیتری پیشکوف سخنگوی کرملین نیز این خبر را تکذیب کردند.

** سقوط موشک کروز در ایران؛ بلوف یا واقعیت؟

موشک کروزی که ناوگان روسی مستقر در دریای خزر به سوی مواضع داعش شلیک کرده است، کلاب (Klub) نام داشته و در ناتو با عنوان Kalibr-NK شناخته می‌شود. کروزهای کلاب، انواع مختلفی داشته و از هدایت اینرسی و ماهواره‌ای برخوردار هستند.

ناوبری ماهواره‌ای موشک‌های کروز، امری مرسوم در جهان تلقی شده و اصولا ناوبری موشک های کروز بالای 800 کیلومتر بدون استفاده از ماهواره، امری غیر ممکن تلقی می‌شود چرا که موشک‌های کروز برای عدم رهگیری و شناسایی توسط رادارها، به خصوص رادارهای ماوراء افق* که کار هشدار اولیه را برعهده دارند، در ارتفاع پایین حرکت می‌کنند و حرکت در ارتفاع پایین، موشک را با مشکلاتی جدی مواجه می‌کند.

همین موضوع (حرکت در ارتفاع پایین) باعث می‌شود که این کروزها با موانع متعددی همراه باشند که پستی بلندهای طبیعی و غیر طبیعی(انسان‌ساز) روی زمین و همچنین موانع غیر ثابت از جمله آنها است لذا باید ناوبری (هدایت و کنترل) این موشک‌ها بسیار دقیق و نقطه‌ای باشد از این رو اکثر موشک‌های کروز دوربرد، از ماهواره برای حرکت دقیق بهره‌ می‌برند. روسیه نیز برای هدایت موشک‌های کلاب، از ماهواره‌ ناوبری بومی خودش که "گلوناس" نام دارد، استفاده کرده است.

از این رو، هدایت ماهواره در مورد کروزهای برد بلند مانند کروزهایی که از دریای خزر به سوی اهداف از پیش تعیین شده در خاک سوریه و در 1500 کیلومتری، شلیک شده بودند، امری قطعی است.

اما برخی رسانه‌های غربی در ابتدا و سپس اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در ادامه این ماجرا، اعلام کردند که 4 فروند از کروزهای شلیک شده در خاک ایران سقوط کرده‌اند ولی تاکنون هیچ سند یا عکسی در این باره منتشر نشده است و فقط شبکه تلویزیونی سعودی‌ها (العربیه) اقدام به انتشار چند عکس کرده است که بررسی این تصاویر قابل توجه است.

آیا موشک های روسی در ایران سقوط کرده اند؟

تصویر منتشره از محل سقوط کروز در ایران (العربیه)

همین تصویر گویای کذب بودن ماجراست، چرا که اولا هیچ قطعه‌ای از بدنه موشک در اطراف (چه در این تصویر و چه در تصاویر دیگر) دیده نمی‌شود. نکته دیگر اینکه حفره ایجاد شده توسط این موشک سقوط کرده‌ی مورد ادعا، حدود یک متر است، حال اینکه موشک‌های کروز دوربرد کلاب (شلیک شده توسط روسیه) حدود 300 کیلو سر جنگی دارند و اصابت یک موشک با 300 کیلو سر جنگی حداقل باید حفره‌ای به عمق 10 متر و عرض 50 متر ایجاد کند.

حتی مردم منطقه هم صدای انفجار شدید نشنیده و یا حتی خسارت شدید ناشی از اصابت موشک هم گزارش نشده است، قطعه‌ای از موشک یا مشابه آن نیز پیدا نشده است که بتوان بر اساس آن، کمی در باره صحت این ادعا شک کرد.

آیا موشک های روسی در ایران سقوط کرده اند؟

تصویر منتشره از لحظه شلیک موشک کروز روسی

گذشته از این موضوعات پیش پا افتاده، کروزهای کلاب انواع مختلفی داشته و پیش از این تست‌های مختلفی روی آنها انجام شده است و اصولا نقص فنی آن هم نه درم ورد یک موشک، بلکه 4 موشک (طبق ادعای آمریکا) امری غیر منطقی است که شاید هیچ نمونه‌ای برای آن نتوان پیدا کرد. ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم هیچ مختصاتی از نقطه سقوط موشک‌ها و یا هیچ تصویری از محل سقوط منتشر نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد که جوسازی رسانه‌های غربی و مقامات آمریکایی از ماجرای شلیک موشک‌های کروز بیشتر شبیه یک "بلوف رسانه‌ای" باشد تا واقعیت چرا که عملکرد مثبت جنگنده های روسیه** در عملیات‌های مختلف در حما، ادلب، رقه، حمص، حلب و دیگر مناطق اشغالی توسط تروریست‌ها به شدت مورد استقبال افکار عمومی قرار گرفته و این روزها ولادمیر پوتین در میدان، "یکه‌تازی" می‌کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    آمریکاییها ودیگر نوکرانشان از همان آغاز دست به عملیات جنگ روانی علیه روسیه زده اند دروغگویی مقامات آمریکایی در تمام سطوح و هرمکانی وبا هر توجیه منافعی حتی در جلسات رسمی شورای امنیت نیز معرف حضورهمه مردم دنیاست (مانند دروغگویی علنی وزیرخارجه وقت آمریکا برای توجیحه حمله به عراق ببهانه سلاحهای ممنوعه که حتی عکسها واسناد متعدد جعلی را ارایه کرد شاهدی براین مدعاست) وکلا آبرویی در این زمینه ها ندارند...
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    به نظر میاد که عکس چاله که پخش کردن ماله چاله هاییه که باهاش ذغال درست میکنن
  • آرش ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    با سلام سقوط فرضی یک موشک کروز در طول مسیر پروازی آن یک امر عجیب نیست و بستگی به عوامل بسیاری دارد حتی بطور فرض وجود میدان مغناطیسی حاصل از شبکه برق سراسری فشار قوی در مسیر پروازی می تواند بدون هرگونه برخورد و تصادف فیزیکی باعث اختلال در سیستم های ناوبری آن شده و حتی منجر به سقوط شود منتهی از آنجا هدفدار بودن این خبر رو میشود پی برد که اولا مدرک مستدل و مستند ی ارائه نکرده اند و اصلا چرا اصرار دارند موشکها در خاک ایران سقوط کرده و چرا نگفته اند مثلا موشک ها در دریا سقوط کرده و یا خاک عراق و یا در خاک خود سوریه قبل از رسیدن به هدف ؟ شیطان بزرگ آمریکا و رژیم منفور صهیونیستی و متحدین و نوکران سرسپرده منطقه ای آنها از اتحاد 4 کشور ایران روسیه و سوریه و عراق بشدت ناخرسند و ناراضی هستند و بنابراین دستگاه تبلیغات استکبار جهانی سعی دارد با هر روشی این اتحاد را به چالش و اختلاف بکشاند بطور مثال از حربه و ایجاد شبهه رقابت تخیلی ایران و روسیه بر سر فروش و صادرات گاز تا خبر سقوط موشکها و ...
  • علیا ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    البته این سوال برای من همون لحظه که خوندمش به شکل دیگه ای به وجود اومد. پیش خودم گفتم اگه فرض بگیریم برای هر هدف 2 موشک شلیک شده (این اتفاقی معمول هست که برای هر هدف دو موشک شلیک کنند تا خطای هدف گیری کم بشه که البته بیشتر در نیروی هوایی معمول هست) میشه 22 موشک برای 11 هدف. اما چرا 26 موشک شلیک شده و چرا 4 تا بیشتر؟ شاید آمریکایی ها بر همین مبنا ادعای اینچنینی کردند. نکته ی جالب دیگه اینه که آمریکا ادعا کرده در ایران. چرا در عراق نه؟ چرا در خود سوریه قبل از رسیدن به هدف نه؟
  • سروش ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    خوب کاری نداره روسها گرا بدن ما خودمون با انواع موشک ها مون میزنیم نگرانی آمریکاییها هم برطرف می شه.
  • سروش ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    موشک شایعه پراکنی غربیها در ایران سقوط کرده اون هم به تعداد 40 فروند!!!!! اونها از این دست شایعه سازی ها قصد و غرض و مرض دارند تا بعضی از مزذورانشون رو وادار به صحنه سازی برای غرب کنند و این طوری اعتلاف واقعی ضد داعش رو زیر سؤال ببرند و توی ایران یک کمپین ضد اعتلاف علیه داعشی راه بیندازند اونها با سابقه ای که از مزدورانشون توی ایران در فتنه سال 88 دارند این کد رو ناشنیانه اعلام کردند تجهیزاتش بعدا می رسه.
  • محمد مسلم ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    كروزهاي آمريكاهم در جريان جنگهاي افغانستان وعراق سقوط كردن هم در ايران هم در پاكستان وافغانستان حتي پاكستان مهندسي معكوس انجام داد وبا كپي برداري از كروزهاي آمريكا كروزهاي خودش را ساخت شايد كاليبرها هم به سرنوشت kh 55ها دچار شدن وسومار2 ساخته شد ؟
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    خداییش اگه یکی از این موشکای کلاب سقوط کنه، زمین اطرافشو به شعاع چند متر شخم می زنه. بعد سوراخش اونقد کوچیکه و ضمنا هیچی از موشکه نمونده؟؟!!!! قبل خبر پخش یکم سبک سنگین کردنشم خوبه... اینا چه فکری می کنن؟!
  • افشین تهران ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    ممکنه برای یک هدف بزرگ بیشتر از دو موشک شلیک کرده باشند.
  • افشین تهران ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    مسئولین شبکه العربیه اینقدر بی شعور هستند که فکر میکنند بقیه مردم هم مثل خودشون هستن .اخه این چاله به اندازه انفجار خمپاره 60هم نیست چه برسه به موشکی با 300کیلو مواد منفجره مثل تی ان تی.امریکاییها اینقدر از این ائتلاف 4گانه دارن میسوزن که به دروغها و حرفهای سخیف روی اوردن.بیچاره ها دارن میبینن هرچی خرج این تروریستها برای اموزش کردن و هرچی سلاح فرستادن داره دود میشه میره هوا.
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    هر آدم عاقلی درجا میفهمه بلوف رسانه ای بوده ... مگه یادتون نیست سر اون تصویر شلیک همزمان موشکهای ایران تو رزمایش گفتن بعضیاشون عمل نکرده بعدا فیلم ها رو میکس کردن رو هم!!!!! واقعا غربی ها فقط و فقط و فقط دروغ میگن... تازه بعد از چند روز !! مثلا سر قضیه ی میگ 29 روسیه... دیدن خیلی تابلو شده و ننگ بزرگی به حساب میاد که از جنگنده های روسیه فرار کردن طی این چند روز الکی برگشتند گفتند ترکیه یه میگ 29 رو زده چند روز پیش. واقعا واسه غربیها متاسفم. الان با پیشرفت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی دیگه به سادگی نمیشه دروغ گفت و مردم دنیا سریع بی اعتماد میشن بهشون
  • علیا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    اون عکس بیشتر شبیه به آتیش خاموش شده ایه که چند نفر توی پیک نیک روشن کرده باشن
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    روسها مگه تو مدیترانه ناو ندارن؟!
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    فحاشی کار آدمهای بیشعور هست جناب...
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    نه ندارند . راهشون را ترکیه در تنگه بسفر و داردانل و انگلیس هم در جبل طارق بسته اند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس