کد خبر 479859
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

شیخ نعیم قاسم موضع مقام معظم رهبری علیه رژیم سعودی را عزتمندانه توصیف کرد و گفت: اقدامات سعودی‌ها مبنی بر بازگشت پیکرها و شناسایی مفقودان نتیجه همین موضع امام خامنه‌ای است.

به گزارش مشرق، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان به موضع امام خامنه‌ای در برابر فاجعه منا اشاره کرد و در این باره گفت: به روشنی می‌توان دریافت که امام خامنه‌ای (دام‌ظله) به حادثه دردناک منا توجه ویژه‌ای داشتند، ایشان امام مسلمانان هستند که امور عادلانه و برحق آنان در عبادت و حضورشان در صحنه مناسک حج را دنبال می‌کنند.

وی افزود: هنگامی که ایشان سهل انگاری سعودی‌ها در ابتدای بروز فاجعه و پس از آن بی تفاوتی چندین ساعته به آن و در پی آن عدم پاسخگویی برای اطلاع از سرنوشت حجاج ایرانی و سایرحجاج را مشاهده کردند، مواضع محکم ومهمی اتخاذ کردند. این مواضع بر ضرورت دانستن حقیقت، ساماندهی بازگشت پیکرها به ایران و تعیین سرنوشت مفقودان حادثه که در بیمارستان‌ها و اماکن مختلفی که سعودی‌ها انتخاب کردند پراکنده شده‌اند، تاکید دارند.

شیخ نعیم قاسم در خصوص دلیل و نتایج اتخاذ مواضع محکم رهبری در برابر سعودی‌ها گفت: اهمال‌کاری سعودی‌ها دلیل اصلی این موضع امام خامنه‌ای (دام ظله) بود، به نظر ما اقدامات صورت گرفته (از سوی سعودی‌ها برای بازگشت پیکرها و شناسایی مفقودان) نتیجه همین موضع امام خامنه‌ای است.

وی تصریح کرد: موضع محکم امام خامنه‌ای (دام ظله) برای وقوع یک برخورد ایرانی- سعودی نبود بلکه هدف از آن تحریک مقامات سعودی برای عمل به وظایفشان در قبال حجاج بود. کمترین وظیفه آنان احترام گذاشتن به قربانیان و پاسخگو بودن به مقامات مربوطه در ایران و همچنین اطلاع یافتن از وضعیت مفقودان این فاجعه است.

مواضع امام خامنه ای شرافتمندانه با هدف سامان دادن امور بود

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد، بنابراین موضع امام خامنه‌ای (دام ظله) به حل شدن بخشی از مشکل کمک کرد و ما آن را آغاز یک درگیری نظامی یا یک درگیری گسترده نمی‌دانیم بلکه این یک موضع شرافتمندانه با هدف سامان دادن به امور  است.

نقش حزب الله در اتئلاف جدید شکل گرفته در سوریه

شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از این مصاحبه و در توضیح نقش حزب الله در اتئلاف جدید شکل گرفته در سوریه گفت: طبیعی است که در ائتلاف شکل گرفته میان ایران، روسیه، سوریه و عراق، حزب الله یک عامل یاری دهنده باشد که وظیفه‌اش ضربه زدن به گروه‌های تکفیری مسلح در سوریه برای مانع شدن از تحقق اهداف آنان است. در حقیقت حزب‌الله زمینه را برای ایجاد راه حل‌های سیاسی به جای تخریب و ویرانی هایی که گروه‌های تکفیری با پشتیبانی ائتلاف غربی در پیش گرفته‌اند، آماده می‌کند.

وی در خصوص احتمال کشیده شدن فعالیت‌های نظامی ائتلاف جدید به عراق گفت: ممکن است ائتلاف شکل گرفته در مراحل بعدی و بر اساس درخواست‌های صورت گرفته در عراق نیز فعالیت کند اما هم‌اکنون نقش آفرینی مستقیم این ائتلاف در عراق مطرح نیست.

به نتایج حاصل از ائتلاف جدید خوشبین هستیم

شیخ نعیم قاسم ادامه داد: هم اکنون مسئله پراهمیت مقابله با گروه‌های مسلح برای تعدیل وضعیت میدان‌های نبرد و تسریع گام برداشتن به سوی راهکارهای سیاسی که با وحدت سوریه هماهنگ باشند، می‌باشد. ما وجود این ائتلاف را ضروری می‌دانیم زیرا حرکت دوشادوش نیروها در کنار یکدیگر به پایان یافتن هرج و مرج و ویرانی‌های صورت گرفته بر اثر فعالیت‌های گروه‌های مسلح به پشتیبانی ائتلاف غربی کمک خواهد کرد. ما به نتایج این ائتلاف و فعالیت‌های آن خوش بین هستیم.

هنگامی که سوریه چهار سال و نیم و با وجود همه چالش‌های جهانی پیش رویش پایداری کرد نیز خوش بین بودیم بنابراین طبیعی است که افزوده شدن یک طرف جدید که همان روسیه باشد و هماهنگی آن با طرف‌های مربوطه در سوریه، ایران و عراق به گام‌های ما برای رسیدن به نتایج بهتر سرعت می‌بخشد.

ورود روسیه در جنگ سوریه به صلاح دمشق است

جانشین دبیر کل حزب الله در پاسخ به این سؤال که برخی عملیات نظامی روسیه در سوریه را به معنی اشغال این کشور می‌دانند، گفت: در حقیقت یک یاری دهنده به محور مقاومت در برابر پروژه آمریکایی تکفیری اضافه شده و سخن گفتن از اشغال سوریه به دست  روسیه معنایی ندارد، زیرا این دخالت نظامی با درخواست رسمی رئیس جمهور بشار اسد و دولت سوریه صورت گرفته و به صلاح سوریه است.

وی افزود: طبیعی است که همه اعضای این ائتلاف از نتایج مثبت آن بهره مند شوند و طبیعی است که روسیه خطر تروریسم تکفیری چچنی‌ها و سایرین را اینگونه از خود دور کند، باید بگویم که ما شاهد یک ائتلاف و همکاری هستیم نه یک اشغالگری.

به عقیده شیخ نعیم قاسم، اشغالگر آن است که به زور و علی‌رغم خواسته دولت و ملت یک کشور، وارد آن شود در  صورتی که روسیه برای پشتیبانی از سوریه و با هماهنگی کامل با این کشور به سوریه آمده است

معان سید حسن نصرالله در پایان گفت: پرچمداران مبارزه علیه گروه‌های تکفیری مسلح و پیروزی‌های آنان با هماهنگی روسیه، سوریه و ایران پدیدار شده‌اند و این مسئله بر نظریه ائتلاف به نفع راه حل سیاسی و به نفع آینده سوریه تاکید دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس