رئیس سازمان مین‌روبی افغانستان با بیان اینکه همکاری با ایران برای مین روبی به‌ زودی آغاز می‌شود، گفت: 80 درصد مین‌های به‌جا مانده از جنگ که 900 هزار نفر قربانی آن شدند، پاکسازی شده و 10 سال دیگر افغانستانی بدون مین خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، «شفیق یوسفی» رئیس سازمان مین‌روبی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه همکاری ایران در بخش مین‌روبی به زودی آغاز می‌شود، گفت: 80 درصد مین‌های به‌جا مانده از جنگ پاکسازی شده اما متاسفانه تاکنون 900 هزار نفر قربانی این سلاح‌ها شده‌اند.

رئیس سازمان مین‌روبی گفت: برنامه مین‌روبی در افغانستان در سال 1989 در قالب یک برنامه مستقل و بشر دوستانه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

10 سال دیگر افغانستانی بدون مین خواهیم داشت

وی افزود: روند مین‌روبی در افغانستان توسط مؤسسات غیر دولتی که تعداد آن فراوان است، انجام می‌شود اما 7 موسسه فعالیت بهتری دارند و تمام این مؤسسات از زمان فعالیت تاکنون توانستند 80 درصد از مناطقی که در زمان‌های جنگ مین‌گذاری شده بود را پاکسازی کنند.

یوسفی تصریح کرد: برنامه مین‌روبی افغانستان در سال 2003 عضویت کنوانسیون «مین‌های ضد پرسنل» که یک کنوانسیون بین‌المللی است را بدست آورد که مطابق آن باید تا سال 2013 افغانستان از وجود مین پاکسازی می‌شد، اما بنابر دلایل مختلف این روند پایان نیافت و این روند بنا به درخواست افغانستان از جامعه بین‌الملل تا سال 2023 تمدید شد.

وجود 20 درصد مین باقی‌مانده در 4 هزار منطقه

وی تصریح کرد: 20 درصد مین‌های باقی مانده در 4 هزار منطقه است و مساحتی بیشتر از 500 کیلومتر مربع را اشغال کرده است.

وی از وجود مین در مناطق مرکزی یاد کرد و گفت: مین‌های باقی مانده بیشتر در مناطق مرکزی هستند که از آن جمله در فرمانداری‌های «کابل» و ولایت‌های «لوگر»، «پروان» و «میدان وردک» می‌باشند.

وی گفت: در ولایت‌های جنوبی مانند «قندهار»، «زابل»، «نیمروز»، «هلمند» و ولایت‌های غربی مانند «هرات»، «فراه» و «بادغیس» و ولایت‌های شمالی مانند «بلخ» و «فاریاب» و ولایت‌های شمال شرقی مانند «قندوز»، «بغلان» و «تخار» نیز مین‌ها همچنان باقی مانده‌اند.

رئیس انسجام و مین‌روبی افغانستان اظهار داشت: بیشترین بودجه برنامه مین‌روبی از سوی حمایت کنندگان بین‌المللی پرداخت می‌شود.

لزوم همکاری همسایگان؛ آغاز همکاری ایران در آینده نزدیک

وی افزود: کنفرانس‌هایی به منظور پاکسازی مین در افغانستان در کشورهای تاجیکستان و ایران و در سال جاری در افغانستان دایر شده که هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها تبادل افکار، تشریک اطلاعات درباره چگونگی پیشبرد مین‌روبی و آموزش‌های مین‌روبان افغانستانی بوده است.

یوسفی همچنین تأکید کرد: آذربایجان تعدادی کتاب‌ با نام «آگاهی از خطرات مین» برای کودکان، به افغانستان کمک کرد که فعلاً در مدارس تدریس می‌شوند.

وی از آغاز روابط پیرامون مین‌روبی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز قول داده که در این بخش، تجارب خوبی را که دارد در اختیار افغانستان قرار داده و درحوزه ساختن ماشین‌های مکانیکی به افغانستان کمک کند.

مین افغانستان و 900 هزار قربانی

یوسفی در ادامه سخنان خود از ارقام قربانیان مین در افغانستان یاد کرد و گفت: آمار معلولین و کشته شدگان بر اثر مین در بانک اطلاعاتی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین موجود است که در آن تعداد معلولین بیشتر از 800 هزار غیرنظامی و تعدادی که بر اثر مین و مهمات منفجر نشده زخمی یا معلول شده‌اند بیشتر از 100 هزار نفر می‌باشند.

وی گفت: برنامه مین‌روبی افغانستان در نظر دارد تا سال 2023 منابع مورد نیاز برای پاکسازی 20 درصد باقی مانده مناطق مملو از مین را تهیه کند، که برای همین منظور یک برنامه عملیاتی همه جانبه طراحی شده است.

60 کارمند مین‌روبی در 3 سال گذشته قربانی شدند

رئیس سازمان مین‌روبی با بیان اینکه چالش‌های زیادی فرا روی مین‌روبی در افغانستان وجود دارد، تصریح کرد: چالش‌های عمده‌ای که فرا روی مین‌روبی در کشور قرار گرفته «کمبود منابع مالی» و «نبود امنیت» است که سبب مختل شدن مین‌روبی در مناطق مربوطه می‌شوند.

بیشتر از 60 کارمند مین‌روبی از سال 2012 به این سو در اثر فقدان امنیت قربانی شده‌اند.

به گفته وی، بر اساس نبود امنیت در مناطقی که مین وجود دارد کارمندان مین‌روبی یا به وسیله مین کشته شده‌اند یا اینکه به آنان از سوی مخالفان دولت شلیک شده است.

قرارداد 10 میلیون دلاری برای پاکسازی «مس عینک»

یوسفی گفت: دولت افغانستان برای پاکسازی مین در معدن مس عینک 10 میلیون دلار را در اختیار یکی از مؤسسات مین‌روبی قرار داده تا این معدن را از وجود مین پاک کند.

یوسفی در پایان سخنان خود اظهار داشت: کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل باید برای پیشبرد روند مین‌روبی در افغانستان همکاری کرده و منابع مالی بیشتری را در اختیار این کشور بگذارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    از افغانستان هم مین روب می خریم
  • افشین تهران ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    بخون .نوشته ایران قراره که به افغانستان برای تولید ماشینهای مکانیکی کمک کنه.ایران سالها پیش خودرو مین روب رو ساخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس