ارائه همزمان گزارش کمسیون ویژه برجام و طرح برجام در مجلس شورای اسلامی محل اختلاف نظر نمایندگان مجلس شد و مجلسی‌ها نظرات متناقضی درباره ادامه یا اتمام کار کمیسیون برجام ابراز کردند.

کوثری: طرح برجام در حد گزارش کمیسیون نیست/ حقیقت‌پور: کار کمیسیون برجام تمام شد به آنها خسته نباشید می‌گوییم/ نقوی حسینی: کار کمیسیون برجام هنوز تمام نشده است// آماده انتشارگروه سیاسی مشرق – بعد از حدود چهل روز کمیسیون ویژه برجام روز یکشنبه گزارش خود درباره بررسی برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. اما در همین اثنا بود که طرحی از سوی رئیس شورای اسلامی با عنوان طرح برجام به‌صورت دوفوریتی ارائه شد که یک‌فوریت آن رأی آورد تا نمایندگان مجلس بیشتر به بررسی طرح مذکور بپردازند.

در این میان انتقاداتی نیز از سوی برخی از نمایندگان در صحن مجلس نسبت به طرح ابراز شد. یکی از دو موضوع مهمی که در این زمینه مطرح شد همزمانی ارائه گزارش و طرح برجام بود که برخی از نمایندگان اعتقاد داشتند که طرحی که ارائه شده در حد گزارش کمیسیون ویژه برجام نیست زیرا این طرح امروز به مجلس ارائه شد و هنوز نمایندگان نتوانستند این گزارش را به طور تمام و کمال بررسی کنند؛ علت رای نیاوردن دوفوریت این طرح نیز همین موضوع بوده است.

از سوی دیگر برخی از مواردی که در گزارش کمیسیون برجام آمده است در طرح ذکر نشده است و این بدین معناست که زحماتی که در کمیسیون ویژه برجام کشیده شده و از افراد مختلف از جمله یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی اتمی دعوت شده است، آنطور که باید در تدوین طرح مورد استفاده قرار نگرفته است.

از همین رو بود که تنها یک فوریت این طرح در مجلس شورای اسلامی رأی آورد تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد و گزارش با طرح بیشتر تطبیق داده شود.

در همین راستا ارجاع طرح برجام به کمیسیون امنیت ملی به جای کمیسیون ویژه برجام نیز محل انتقاد در مجلس قرار گرفت. البته بر اساس اختیاراتی که هیئت رئیسه دارد، می‌تواند طرح‌های ارائه شده به مجلس را به کمیسیونی که تشخیص می‌دهد صلاحیت بررسی طرح را دارد ارئه کند اما با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی در این زمینه تشکیل شده و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی عضو کمسیون ویژه برجام نیز هست و با توجه به گزارشی که این کمیسیون تهیه کرده ودر این کمیسیون از نزدیک با کارشناسان مختلف گفت‌وگود شده است، بسیاری از نمایندگان بر این عقیده هستند که کمیسیون ویژه برجام در این زمینه صلاحیت لازم برای بررسی طرح و تطبیق آن با گزارش تخصصی که تهیه کرده را دارد.

البته انتقادات دیگری نیز نسبت به طرح برجام وارد است که در اصل دولت باید لایحه‌ای در این زمینه تهیه می‌کرد نه اینکه مجلس خود طرحی در این زمینه ارائه کند که بسیاری از کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس این کار دولت را عدم همکاری و همچنین عدم تمایل پاستورنشینان در خصوص بررسی برجام در بهارستان قلمداد می‌کنند. این موارد محل چالش و انتقادات نسبت به طرح برجام شد و مخالفان و موافقان را در بهارستان در مقابل هم نهاد.

گروه سیاسی مشرق در مورد اینکه چه مسائلی در طرح برجام مترتب است و در خصوص روند بررسی طرح آن در مجلس و کارکرد کمیسیون ویژه با برخی از اعضای کمیسیون ویژه برجام که عضو کمیسیون امنیت ملی نیز هستند، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌آید:

کوثری: طرح برجام در حد گزارش کمیسیون نیست/ حقیقت‌پور: کار کمیسیون برجام تمام شد به آنها خسته نباشید می‌گوییم/ نقوی حسینی: کار کمیسیون برجام هنوز تمام نشده استکوثری: طرح برجام از جانب کمیسیون برجام نبود/ طرح در حد گزارش کمیسیون نیست

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون ویژه برجام در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق درباره اتفاقاتی که امروز در مجلس شورای اسلامی رقم خورد و از دوفوریت طرح برجام یک فوریت آن تصویب شد اظهار داشت: کمیسیون برجام فقط گزارش خود را ارائه داد اما طرحی که ارائه شد از جانب این کمیسیون نبود و طرح به پیشنهاد آقای لاریجانی و سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان ولایت ارائه شد که این شش نفر با آقای لاریجانی نشستند و در نهایت این طرح را ارائه دادند که به همین خاطر نیز دوفوریت این طرح رأی نیاورد.

وی درباره اینکه آیا از گزارش کمیسیون برجام در این طرح استفاده شده یا خیر گفت:‌ به خاطر همین موضوع بود که برخی انتقاد داشتند زیرا طرح باید برخواسته از گزارش باشد اما طرح در آن حدی که گزارش ویژه برجام از برجام جمع بندی و نتیجه‌گیری کرده، نیست. بنابراین نظر مجلس این بود که به دوفوریت این طرح رأی داده نشود.

این نماینده مجلس در رابطه با این مسئله که چرا طرح به کمیسیون ویژه برجام ارائه نشد و به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده شد، اظهار داشت:‌ یکی از سئوالاتی که در زمینه ارائه طرح برجام به مجلس وجود دارد، همین است که باید از رئیس مجلس شورای اسلامی علت این امر را جویا شد.

وی افزود:‌ بر اساس روال کار با توجه به اینکه یک فوریت این طرح تصویب شده است، بایستی طرح مذکور را به کمیسیون برجام ارجاع بدهند که دقیقاً این طرح را بررسی و پخته و بر اساس گزارشی که ارائه داده به طور همه‌جانبه آنرا کامل کند وسپس این طرح را به صحن بیاورند و مجلس سریع‌تر این مسئله را رسیدگی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در غیر این صورت پیشنهادات و انتقادات به این طرح زیاد می‌شود و باید بگوییم که مخالف هم در صورتی که این روال طی نشود زیاد داریم.

کوثری که عضود دو کمیسیون ویژه برجام و امنیت ملی است در خصوص اینکه سرنوشت طرح برجام در کدام کمیسیون بررسی می‌شود گفت:‌ احتمالاً هیئت رئیسه مجلس ارائه طرح به کدام کمیسیون را رسیدگی می‌کند که باید به کمیسیون برجام این طرح را ارجاع بدهد.

کوثری: طرح برجام در حد گزارش کمیسیون نیست/ حقیقت‌پور: کار کمیسیون برجام تمام شد به آنها خسته نباشید می‌گوییم/ نقوی حسینی: کار کمیسیون برجام هنوز تمام نشده استحقیقت‌پور: با خواندن گزارش کمیسیون برجام عمر این کمیسیون تمام شد

حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق درباره طرح برجامی که امروز در صحن علنی مجلس دوفوریت آن به رأی گذاشته شد و یک فوریت آن به تصویب رسید گفت: این طرحی که ارائه شد اعضای کمیسیون برجام آنرا تدوین کردند و در شورای عالی امنیت ملی چکش‌کاری شد، برخی از مقامات مسئول که باید نظر می‌دادند نیز نظر دادند، چطور می‌تواند این طرح ناشیانه باشد و بدون اینکه گزارش ویژه برجام نخوانده شده باشد، این طرح تهیه شود؟

وی افزود: طرحی که ارائه شد از سوی همان اعضای کمیسیون برجام تهیه شده و آقای زاکانی، زارعی و بذرپاش از جمله این اعضا بودند.

عضو کمیسیون ویژه برجام در پاسخ به این سئوال که چرا بعد از تصویب یک فوریت طرح برجام این طرح به کمیسیون ویژه برجام ارجاع داده نشد وبرخی نسبت به این امر انتقاد کردند، اظهار داشت:‌ کسانی که این انتقادات را مطرح می‌کنند نسبت به قواعد و دستورالعمل‌ها تسلط کافی ندارند. کمیسیون ویژه برجام برای تهیه گزارش تشکیل شد که امروز این گزارش خوانده شد و با خواندن گزارش عمر کمیسیون برجام تمام شد.

این نماینده مجلس افزود: ما کمیسیون تخصصی ویژه برای بررسی برجام داریم. دو سال است که کمیسیون امنیت ملی کار مسئله هسته‌ای را پیگیری می‌کند. طرح‌های زیادی در زمینه هسته‌ای از سوی مجلس و کمیسیون امنیت ملی ارائه شد مگر کمیسیون ویژه برجام تشکیل شده بود که این طرح‌ها در آن بررسی شود. طرح الزام دولت به رعایت و حفظ دستاوردهای هسته‌ای را کمیسیون امنیت ملی تنظیم و به صحن مجلس ارائه کرد که این یکی از طرح‌های مطروحه کمیسیون امنیت ملی بود.

وی تاکید کرد:‌ وظیفه کمیسیون ویژه برجام بررسی برجام و ارائه گزارش بود که به حمدالله این موضوع انجام شد و امروز گزارش به مجلس ارائه شد و ما به اعضای این کمیسیون خسته نباشید می‌گوییم.

کوثری: طرح برجام در حد گزارش کمیسیون نیست/ حقیقت‌پور: کار کمیسیون برجام تمام شد به آنها خسته نباشید می‌گوییم/ نقوی حسینی: کار کمیسیون برجام هنوز تمام نشده استنقوی حسینی:‌ کمیسیون اصلی بررسی‌کننده برجام، کمیسیون ویژه آن است

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی را موازی‌کاری ندانست و گفت: با توجه به اینکه اداره قوانین مجلس، برجام را برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده است، بنابراین بررسی همزمان آن در کمیسیون امنیت ملی، موازی‌کاری با فعالیت کمیسیون برجام نیست.

وی افزود: کمیسیون اصلی بررسی‌کننده برجام، کمیسیون ویژه آن است که با حضور 15 تن از نمایندگان مجلس در صحن علنی انتخاب شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، تصریح کرد: قرار است اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام دیداری با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داشته باشند که زمان دقیق این دیدار هنوز مشخص نیست، اما تا پیش از 27 مهر این دیدار انجام می‌شود.

نقوی حسینی همچنین خاطر نشان کرد: اعضای کمیسیون برجام، رایزنی‌هایی با رؤسای قوای مجریه و مقننه برای حضور در این کمیسیون داشته‌اند که هنوز پاسخی از جانب آن‌ها دریافت نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره تداوم یا تعطیلی کار کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس گفت: کار این کمیسیون با ارائه گزارش امروز خود در صحن علنی تمام نمی‌شود.

وی از تداوم کار کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی با هدف تهیه، تدوین و ارائه گزارش تفصیلی هزار صفحه‌ای درباره جزئیات برجام خبر داد و گفت: احتمالاً آماده‌سازی این گزارش دو الی سه ماه زمان خواهد برد.

نقوی‌حسینی به مبنا قرار گرفتن گزارش تفصیلی کمیسیون علاوه بر گزارش فعلی برای آینده توافق هسته‌ای و اجرای برجام اشاره کرد و گفت: گزارش تفصیلی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، هیأت رئیسه و مسئولان ارشد نظام ارسال خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی: طرح برجام راهکاری برای اشکالات مطرح شده در گزارش کمیسیون ندارد

کوثری: طرح برجام در حد گزارش کمیسیون نیست/ حقیقت‌پور: کار کمیسیون برجام تمام شد به آنها خسته نباشید می‌گوییم/ نقوی حسینی: کار کمیسیون برجام هنوز تمام نشده است// آماده انتشارحسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس صبح در مخالفت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام » اظهار داشت: هنوز چند دقیقه از قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام نگذشته است.

وی با اشاره به لزوم تامل در تهیه طرح اجرای برجام اظهار داشت: این طرح چگونه قبل از اینکه گزارش قرائت شود توسط عده ای از همکاران تهیه شده است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در همین چند روز تعطیلی به چاپ رسیده است.

حاجی‌دلیگانی گزارش کمیسیون ویژه برجام را دقیق، متقن و بی سابقه در طول ادوار مجلس خواند و گفت: باید برای تهیه طرحی متناسب با آن فرصت بگذاریم.

وی با این پرسش که چرا در بزنگاه‌ها مجلس را تعطیل می‌کنیم؟ افزود: چرا جلسه علنی روز چهارشنبه را تعطیل می‌کنید؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ ما داریم حقوق می‌گیریم.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام هیچ برداشتی از گزارش قرائت شده کمیسیون برجام ندارد خطاب به لاریجانی گفت: نوبت قبل هم شما وسط گزارش کمیسیون امنیت ملی و برخلاف آیین نامه ورود کردید و در نتیجه بنده شکایت کردم که کمیسیون اصل نود هم حق را به من داد.

وی با طرح این سؤال که مگر ما اکنون دست کم 20 طرح دو فوریتی در نوبت نداریم خاطرنشان کرد: چگونه این طرح جلوتر از همه آن‌ها مطرح می‌شود؟ چرا می‌خواهید نظرات خود را یک طرفه به مجلس بقبولانید؟

حاجی‌دلیگانی در ادامه گفت: 40 روز از وقت مجلس به یک کمیسیون – کمیسیون ویژه برجام – داده شده است تا درباره برجام گزارش دهد اما از این گزارش هیچ استفاده ای نمی‌شود؛ مگر در ابتدای گزارش نمی‌گوید که باید برمبنای آن طرحی تهیه شود پس این طرح کی تهیه شده است؟

وی در بخش دیگری از مخالفت خود با دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام آن را فاقد محتوای اجرایی خواند و اظهار داشت: این طرح تماما برجام را پذیرفته است و هیچ راهکار اساسی برای اشکالاتی که در گزارش کمیسیون ویژه برجام آمده است ارائه نداده است.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: بگذارید طرح از گزارش کمیسیون برجام تهیه شود و هفته آینده هم جلسه کاری داشته باشیم. چرا که ملت فهمیده است که طرح برجام به نفع ملت نیست و در آینده مردم بیشتر در این باره خواهند دانست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اینکارا چی برجام اجرایی کنن تموم شه بره حالا مجلس ما تایید نکنه کل دنیا دوباره جمع نمیشن که
  • ناشناس ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    مجلس شورای اسلامی باید برجام رو رد نماید چرا که مغایر منافع ملی ماست و صنعت هسته ای ایران رو مختل میکند .
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    رئيس مجلس كه دائما در سفر هستند به نظر نميرسد كه اشرافي برجزئيات موضوع برجام داشته باشد لذا دخالت ندادن اعضا كميسون برجام در ارايه طرح ، منظقي به نظر نميرسه مضافا اينكه دبير كميسون برجام گفته است كه هيچ كدام از اعضاي فراكسيون اصولگرايان طرح پيشنهادي را امضا نكرده اند
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    "کمیسیون ویژه برجام برای تهیه گزارش تشکیل شد که امروز این گزارش خوانده شد و با خواندن گزارش عمر کمیسیون برجام تمام شد." يعني ساعت ها بحث و جلسه و دعوت از كارشناسان مختلف براي ارايه يك گزارش بدون اثر است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدي ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    اين داستان درد اور رو بخونيد: يك طرح مهم كه از طرف رياست جمهور فتح الفتوح خوانده ميشود مورد اعتراض بسياري از عقلا قرار ميگيرد نهايتا در حالي كه ... از قانوني شدن فتح الفتوح و البته روشن شدن ابعاد دقيق ان در افكار عمومي بشدت هراسان است .... تاكيد رهبري معظم انقلاب باعث مي شود كه اين دور به پايان نرسد اما همچنان از لايحه دادن كه بستر قانوني اعمال نظر مجلس است طفره ميرود. مجلس گروهي را انتخاب ميكند كه به طور ويژه به مسئله رسيدگي كند كه در حين تعطيلات مجلس در حدود 40 روز تحقيق در اسناد وگزارش ها و مصاحبه ها و ... به جمع بندي كاملي مي رسد و به مجلس تقديم مي كند. غافل از اينكه ان دور 90 درجه تقريبا به اتمام رسيده وهمه مردم ميفهمند..... قبلا طرحي رو اماده كرده بدون اينكه از محتواي گزارش اطلاع كامل داشته باشه و حالا تازه انتظار داره دوفوريتي نماينده ها تصويب كنند. و نكته مهم اينكه بررسي اين طرح جديد به كميسيون ويژه سپرده نميشه يعني كميسيون ويژه=كشك. دولت راستگويان هم كه از اتمام دور مزبور مطمئن است مشغول رايزني با اونورابي ها براي چگونگي اجراي بر جام است يعني همه سركاريم. به قول فردوسي پور ديگه بايد سرمون رو بكوبيم به ديوار. درود بر شرافتت بازرگان كه لااقل با مردم رو راست بودي.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس