کد خبر 422930
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰

جان اودونل، قاضی دادگاه کویاهوگا روز شنبه حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه استفاده از نیروی مرگبار توسط پلیس برلو به لحاظ قانون اساسی پاسخی منطقی به تهدیدی واقعی بوده است!

به گزارش مشرق، رای یک قاضی دادگاه در ایالت اوهایو آمریکا به تبرئه یک افسر پلیس سفید پوست که دو شهروند سیاه پوست را به ضرب گلوله کشته است منجر به اعتراضات شدیدی شد.

قاضی دادگاه مایکل برلو افسر  31 ساله پلیس کلیولند پس از آنکه در سال 2012 میلادی از کاپوت خودروی این مظنونین بالا رفته و به شیشه جلوی خودروی آن‌ها تیراندازی کرد به دو فقره قتل عمد متهم شد. اما جان اودونل، قاضی دادگاه کویاهوگا روز شنبه حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه استفاده از نیروی مرگبار توسط برلو به لحاظ قانون اساسی پاسخی منطقی به تهدیدی واقعی بوده است.

برلو یکی از 13 افسر پلیسی است که 29 نوامبر سال 2012 میلادی به خودروی تیموتی راسل و ملیسا ویلیامز، زن و مرد سیاهپوست به دنبال یک تعقیب و گریز 137 بار تیراندازی کردند. این افسر از لحاظ کیفری و جنایی متهم شده بود چرا که به گفته دادستان‌ها وی منتظر شد تا خودروی مظنون متوقف شده و دیگر تهدیدی به حساب نمی‌آمدند و آن وقت از کاپوت آن بالا رفته و 15 بار به شیشه جلوی این خودرو تیراندازی کرده است.

اعلام این حکم برای این افسر سفید پوست، اعتراضاتی را در شهرکلیولند به دنبال داشت و مقامات این بخش از آمریکا خود را برای اعتراضات دامنه دار و گسترده آماده می کنند.  معترضان که غالبا سیاه پوست هستند بر این باورند که  این تیراندازی با انگیزه نژاد پرستانه صورت گرفته است چرا که برلو سفید پوست و آن دو خودرو سوار سیاهپوست بوده‌اند و حکم قاضی دادگاه نیز ناعادلانه است.

این افسر پلیس سفید پوست اگر در این پرونده گناهکار شناخته می شد، می بایست 22 سال را پشت میله های زندان سپری می کرد اما هم اکنون بدون کوچکترین بازداشتی به کار خود باز خواهد گشت. معترضان سیاه پوست در کلیوند اوهایو در مقابل وزارت دادگستری تجمع کرده اند و شعارهای متعددی سر می دادند. معترضان دست نوشته های با این عناوین در دست گرفته بودند: «نه عدالت، نه صلح»، «نه به تبعیض»، «عدالت نباشد، صلح و آرامش نیز نیست»، «جان سیاه پوستان مهم است.»

همچنین حدود ساعت 20:18 شب گذشته، حدود یکصد معترض آمریکایی از میدان «فرانک اوگاوا» در حومه اوکلند به سمت دفتر مرکزی پلیس اوکلند حرکت کردند. این تجمع منجر به درگیری با پلیس و بازداشت چندین تن شد. درگیری زمانی تشدید شد که  گروهی از معترضان از اقدامات پلیس خشمگین شدند و بزرگراهی را که به مرکز شهر کلیولند منتهی می‌شد، مسدود کردند.  معترضان همچنین در اعتراض به این حکم دادگاه یک تشییع جنازه ساختگی ترتیب دادند و  یک تابوت سیاه را که روی آن گل قرار داده بودند، حمل می کردند.

«جنیفر سیاچیا»، سخنگوی پلیس شهر کلیولند گفته است که دست کم 20 نفر از معترضان در شب گذشته بازداشت شده اند.

داستان بی پایان نژادپرستی آمریکایی

نژاد پرستی و تبعیض قضایی داستانی است که هر روز در ایالات متحده تکرار می شود. این تبعیض با توسل به قانون دفاع مرگبار صورت می گیرد. طبق قانون دفاع مرگبار که در غالب ایالت های آمریکا وجود دارد، افراد می توانند در صورت ورود بدون اجازه شخص یا اشخاصی به ملک و یا وسیله نقلیه خود و یا اگر مورد حمله قرار گرفتن، از خود به صورت مسلحانه دفاع کنند. در این قانون آمده که وقتی  مالک یا هر فرد دیگری جان خود را در خطر ببیند، دلیلی ندارد که در استفاده از سلاح دچار تردید گردد. طبق همین قانون اگر شخصی با چنین شرایطی مواجه شده و اقدام به تیراندازی کند و فرد متجاوز و یا حمله کننده را بکشد از اتهام قتل به طور کلی تبرئه خواهد شد.

این قانون زمانی مورد توجه و اعتراض بسیاری قرار گرفت که جورج زیمرمن، نگهبان سفید پوست  در سنفورد  فلوریدا از اتهام قتل یک نوجوان سیاه پوست تبرئه شد. وی یک نوجوان غیر مسلح و سیاه پوست به نام مارتین ترایون را در 26 فوریه 2012 میلادی به ضرب گلوله کشت اما دادگاه او را تبرئه کرد. این حکم دادگاه منجر به اعتراضاتی در سراسر آمریکا علیه قانون دفاع مرگبار و حکم دادگاه شد. این قانون در اول اکتبر سال 2005 در زمان فرمانداری جب بوش و تحت حمایت مجلسی در فلوریدا به تصویب رسید که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل می دادند.

سازمان مستقلی به نام «پروپابلیکا   (propablica) در گزارشی در همین مورد نوشته است که در 77 درصد از قتل های نیروهای پلیس بین سال های 1980 تا سال 2012 ، علت تیراندازی و کشته شدن افراد «نامشخص» اعلام شده است؛ و در این موارد تمامی قربانیان سیاه پوست بودند. همچنین در این گزارش آمده که در 62 درصد از موارد خشونت پلیس بین سالهای 2005 تا 2012 که منجر به مرگ شده است، پلیس اعلام کرده که افسر یا افسرانش مورد حمله قرار گرفتند و این علت تیراندازی بوده است.

این آمار نشان میدهد که قانون دفاع مرگبار برای تبرئه افسران قاتل  سیاه پوستان در آمریکا به طور وسیع مورد سوء استفاده قرار گرفته است و این روند هنوز هم تداوم دارد.


منبع: دیدبان آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس