وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نیمه نخست سال جاری 73 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر شده که نسبت به سال گذشته هشت هزار عنوان افزایش یافته است .

به گزارش مشرق، علی جنتی روز پنجشنبه در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز با بیان اینکه نمایشگاه های کتاب به عنوان باشگاههای فرهنگی و علمی باید به صورت پویا برگزار شود ، اظهارکرد: برگزاری میزگردها، کنفرانس های علمی ، نقدهای فرهنگی و بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل فرهنگی کشور در کنار این نمایشگاه ها بر پویایی و تاثیرگذاری آنها می افزاید.

وی گسترش و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را یکی دیگر از ویژگی های مهم این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: در توسعه فرهنگ کتاب خوانی رسانه ها نقش تعیین کننده ای دارند و وزارت خانه هم فضای را طوری بازکرده که اصحاب فرهنگ بتوانند به سهولت آثار و مطالب خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز پس از نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین نمایشگاه ایران است، گفت: این نمایشگاه می تواند توجه اهل نظر را به طرف خود جلب کند.

جنتی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در بعد بین المللی نیز در خارج از کشور موفقیت های خوبی را به دست آورده است ، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه اخیر مسکو توانست مشارکت مناسبی را در این نمایشگاه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم با کتاب آشنایی بیشتری پیدا کردند، اضافه کرد: کتاب جایگاه خود را در مدارس، دانشگاه ها ، مراکز علمی و پزوهشی پیدا کرده است.

وی با اشاره به پیشینه درخشان فرهنگ غنی ایرانی و کتابهای تاریخی مفید خطی فارسی یادآوری کرد: مجموعه کتابهای خطی فارسی در پاکستان و هندوستان نشانگر عمق نفوذ و غنای فرهنگی کشورمان در این کشورها است .

جنتی با اشاره به اینکه کتابخانه ای در حیدرآباد هندوستان وجود دارد که یکهزار جلد کتاب خطی فارسی در آنجا نگهداری می شود، اظهارکرد: این موضوع نشان دهنده میزان علاقه و توجه دولتمردان و اعیان هند به زبان فارسی است.

وی کتابهای کتابخانه هایی از این دست در کشور های مختلف مانند هندوستان و پاکستان را سرمایه عظیم فرهنگی ایران دانست.

جنتی وجود کتابخانه های ملی، آستان قدس رضوی ، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی را نمادی از فرهنگ کتابخوانی و کتاب دوستی ملت ایران دانست و گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز با توجه به این پیشینه فرهنگی یکی از بزرگترین نمایشگاه های کتاب خاورمیانه است که به صورت مداوم برگزار شده و هر ساله پربارتر و غنی تر می شود .

وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن فضای توسعه فرهنگ کتاب در جامعه گفت: باید کتاب با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

جنتی با بیان اینکه کاهش شمارگان انتشار کتاب ها خطرجدی و آسیب نشر می باشد ، گفت: بالا بودن قیمت ارز و افزایش هزینه چاپ دلیل اصلی افزایش قیمت کتاب در کشور است و موجب شده ناشران نسبت به چاپ کتاب ها با شمارگان پایین اقدام کنند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد ، خدمات و مساعدت های گوناگونی را در مقابل کاهش قیمت کتاب و کمک به ناشران در حد توان خود انجام می دهد که اهدای کتاب به کتاب خانه ها و پرداخت کمک در نشر کتاب از جمله این موارد است .

وی همچنین با اشاره به اینکه امروزه فضای مجازی مخاطب فراوانی پیدا کرده است ، اظهارکرد: فضای مجازی نمی تواند جای کتابهای چاپی و مکتوب را بگیرد و بر این اساس همچنان کتاب جایگاه خود را در نزد مخاطب حفظ خواهد کرد .

جنتی به جوانان توصیه کرد همه لحظات خود را برای ارتقای فکری و دانش خود اختصاص دهند و حتی از فضاهایی مثل ایستگاه های مترو ، اتوبوس و سالن انتظار پزشکان برای مطالعه و ارتقای دانش استفاده کنند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگاه بالای فرهنگی و علمی آذربایجان اشاره کرد و گفت: آذربایجان همواره دیار مشاهیر، بزرگان، فقیهان ، عالمان و سرزمین شهیدان و ایثارگران است و ستارگان درخشانی از آسمان علم و دانش و ادب کشور از این خطه برخواسته اند .

وی با بیان اینکه فرهنگ، جزو هویت یک ملت محسوب می شود ، گفت: یکی از پایه های اساسی فرهنگ ، تمدن و تاریخ است که در این بین کتاب دارای جایگاه تاریخی خاصی است .

وی اظهارکرد: معجزه پیامبر اکرم (ص) هم کتاب است و خداوند قرآن کریم را نازل کرد که در تمام دوران های تاریخی منحصر به فرد است .

جنتی تاکید کرد: مردم دنیا به ایران به عنوان مهد دانش می نگرند و ابوریحان بیرونی ، ذکریای رازی ، فردوسی ، سعدی و حافظ از بزرگان این سرزمین هستند و کتاب و کتاب خوانی نقشی موثر در انتقال آثار این بزررگان و ارتقای فرهنگی ملت ها دارد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه آیت الله محسن مجتهدشبستری امام جمعه تبریز و اسماعیل جبارزاده استاندار استان از این نمایشگاه دیدن کردند.

103 هزار عنوان کتاب داخلی و 22 هزار عنوان کتاب خارجی از 850 ناشر داخلی و خارجی در سیزدهیمن نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز عرضه شده است .

این نمایشگاه از نهم تا 12 مهر از ساعت 10 صبح تا 20 شب در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز دایر خواهد بود .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز همچنین در جشنواره سراسری یکروزه شعر غدیر در شهرستان بناب حضور می یابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس