کتاب "آغاز و انجام هستی و راهبری انسان"، نوشته سید محمد رضا دربندی، توسط "دفتر نشر فرهنگ اسلامی" منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، کتاب "آغاز و انجام هستی و راهبری انسان"، نوشته سید محمد رضا دربندی، توسط "دفتر نشر فرهنگ اسلامی" منتشر شد.

در مقدمه کتاب که با ادبیاتی امروزین تالیف شده، آمده است: «به هر ميزان که به مبدأ و مقصد جهان واقف باشيم، پيمودن راه و زندگي، براي ما معنادارتر ميشود و بدیهی است، درکِ حيات، به راه، معنا، شور و روشنايي ميبخشد و طي مسير را، جان‌بخش و روح‌افزا مي‌نمايد».

دربندی که برای تدوین این کتاب 25 سال پژوهش و در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است، در مقدمه تاکید می کند: «در عصر حاضر، بشرِ خسته از دنياي مدرنيسم که برايش بيمعنايي، بيهنجاري و ازخودبيگانگي - يعني آنومي و اليناسيون، بيماري دوقلوي مدرنيسم - را در پي داشت، براي معنا بخشي به زندگي و به خود آمدن، راه خود را آغاز کرده است. او پاي به دوره پسامدرن گذاشت، اما تا يافتن راه، دائم سرگشتگي را تجربه خواهد کرد. نقطة روشن اين است که انسان خسته از مدرنيسم، اين فرايند را آغاز کرده است» .

وی خاطر نشان می سازد: انسان از همان آغاز که پاي بر زمين نهاد، با پرسش‌هایی چون از کجا آمدهام؟ براي چه آمده‌ام؟ به کجا خواهم رفت؟ آيا اين جهان خالقي دارد؟ و امثال اين پرسشها، روبرو بوده است؛ پرسشهايي که همواره به دغدغة اصلي بشر تبديل شدهاند. به قول هايدگر: انسان، حيوان ناطق نيست، بلکه انسان پرسشگر است. گويا، روح سرگشتة او از جايي آمده است که هوس بازگشت را همواره زنده نگه ميدارد.

سید محمد رضا دربندی با طرح این موضوع که جوان سرگشته امروز، در اين تکاپو برای پيدا کردن جوابِ پرسشهاي بنيادين، جستجو می کند وآن گاه، يا پاسخ اصيل را مييابد و يا این که پاي در راه سرگشتگي فلسفي، پوچگرايي و معضلات فراگير اجتماعي، همچون خودکشي، اعتياد، سرخوردگي، افسردگي و گرايش به عرفان‌هاي کاذب، مينهد، پیشنهاد می دهد که قبل از مواجه شدن با این سونامی فکری، بهتر است جوانان، یک دوره مسایل اعتقادی خود را مرور کرده و به رفع اشکالات فکری خود بپردازند.

در اين کتاب، سعي شده است تا از پي هر بحثِ نظري، استفاده‌ای عملي نيز به‌دست آيد و از علم به عمل، از دين به تدين و از دين‌شناسي به دين‌باوري، رسید.

کتاب "آغاز و انجام هستی و راهبری انسان" در 288 صفحه و قطع وزیری است، که با قیمت 155000 ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس