حضور روسیه در سوریه و همکاری ایران با عراق در مبارزه با داعش همه نقشه‌های پرخرج رژیم صهیونیستی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس برای سقوط سوریه و تجزیه عراق را ناکام گذاشت.

به گزارش مشرق، هواپیماهای روسی به آسمان سوریه آمدند، قضیه آنقدر پیچیده نیست که متوجه شویم آمریکا در حالتی از سردرگمی از این وضعیت جدید به سر می‌برد و این را به وضوح در اظهارات جدید مقامات کاخ سفید و پنتاگون مشاهده می‌کنیم.

واشنگتن به خوبی می‌داند که قضیه صرفا حضور روسیه در سوریه نیست بلکه به عملیات مشترک بین ائتلاف چهارگانه‌ای که آشکارا موجودیت خود را اعلام کرده گسترش داده می‌شود.

روسیه، سوریه، عراق و ایران قرار است مرکز اطلاعاتی در بغداد جهت مبارزه با تروریسم ایجاد کنند که وظایف اصلی این مرکز جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی اطلاعات مربوط به اوضاع منطقه در چارچوب مبارزه با داعش است.

با وجود شرایط جدید آمریکایی‌ها می‌دانند که همه امیدشان به گروه‌های تروریستی که سال‌ها برای ساخت و تسلیح آن تلاش کرده تا منطقه را تجزیه کنند، بر باد رفته است.

مسئله قابل توجه در کار ائتلاف جدید مبارزه با تروریسم که عملیات نظامی خود را با حملات روسیه آغاز کرده این است که در انتخاب اهداف خود هیچ گروه شبه نظامی را از دیگر گروه‌های شبه نظامی حاضر در سوریه مستثنا نکرده و به اینکه این گروه‌ها با کدام طرف خارجی در ارتباط هستند، توجهی نمی‌کند.

آمریکا با درک راهبردی از تحولات سوریه و شکست برنامه آموزش آنچه معارضان میانه رو در سوریه می‌خواند اعلام کرد تا در صورتی که جنگنده‌های روسیه حمله‌ای هوایی علیه این شبه نظامیان ترتیب داد تحت فشار رسانه‌ای قرار نگیرد.

رسانه‌های وابسته به شیخ‌نشین‌های خلیج فارس این روزها برای درست کردن جو متشنج سیاسی از نقض حاکمیت سوریه توسط روسیه سخن می‌گویند، در حالی که باید گفت شیخ‌نشین‌ها خواسته‌هایی را که هیچ کدام از آن برخوردار نیستند برای مردم سوریه می‌خواهند.

آزادی سیاسی را که حاکمان شیخ‌نشین‌ها مدعی حمایت از آن در سوریه هستند در هیچ کدام از کشورهایشان وجود ندارد، این اعراب خودشان از هیچ تصمیم‌گیری مستقل ملی در کشورهایشان برخوردار نبوده و غلام حلقه به گوش آمریکا و اسرائیل هستند اما دم از نگرانی نسبت به حفظ حاکمیت مستقل سوریه در تصمیم‌گیری برای سرنوشت این کشور می‌زنند.

آمریکایی‌ها می‌دانند که نیروهای ایرانی خارج از جبهه جدید نبرد ضد داعش نخواهند بود و همین نگرانی‌های واشنگتن را دو چندان کرده است، آمریکا می‌داند که حملات هوایی روسیه شبه نظامیان را در سوریه هدف خواهد گرفت، بنابراین هیچ بهانه‌ای برای اعمال فشار بین‌المللی بر مسکو به منظور توقف این حملات نداشت، اما به دنبال ممانعت از حضور ایران در سوریه به بهانه نگرانی درباره امنیت رژیم صهیونیستی است.

بنابراین می‌توان گفت که عملیات نظامی ایران در سوریه از داخل خاک عراق خواهد بود به این معنا که ایران با حضور نظامی هوایی و چه بسا زمینی خود در عراق و کمک به این کشور در مبارزه با داعش و به خصوص در مناطق مرزی با سوریه، تروریست‌ها را در شرق سوریه ضعیف خواهد کرد.

بدین ترتیب داعش قدرت ارتباط و انتقال کمک‌های لجستیک بین مناطق تحت سیطره خود در دو کشور عراق و سوریه را از دست خواهد داد و به هر حال تضعیف گروه‌های تروریستی در سوریه و به خصوص داعش به تضعیف حضور تروریسم در داخل عراق منجر می‌شود.

اهدافی که قرار است جنگنده‌های روسیه در خاک سوریه هدف بگیرند از سوی مرکز مبادله اطلاعاتی مشترک در بغداد گزینش شده است و هر ضربه‌ای که به تروریست‌ها در سوریه زده می‌شود باید تاثیر دوجانبه داشته باشد به این معنا که حضور نظامی روسیه در سوریه باید در عرصه میدانی عراق هم بازتاب داشته باشد.

اگر ساعت صفر عملیات روسیه در خاک سوریه در سی ام سپتامبر آغاز شده است ساعت صفر حملات هوایی ایران در خاک عراق بسیار نزدیک خواهد بود.

در هر حال آمریکا هرگز فرصتی برای مانور درباره ممانعت حضور ایران در عراق پیدا نمی‌کند چرا که عراق از لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی تا سرزمین‌های اشغالی دارد، کما اینکه مداخله ایران در عراق مطابق با قوانین بین‌المللی است و با قدرت گرفتن داعش در عراق که با کمک رژیم صهیونیستی و شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس صورت گرفته مزدوران آمریکا در عراق امروز نمی‌توانند علیه حضور ایران در عراق حرفی بزنند.

هدف ایران از حضور در ائتلاف گسترده مبارزه با تروریسم در وهله نخست بازگشت آرامش به سوریه و عراق و کمک به دو ملت دوست آن و سپس بازسازی روابط اقتصادی و سیاسی منطقه است.

خلاصه باید گفت که در عرصه نبرد کنونی با داعش گروه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازنده بزرگ هستند، چرا که آنها بودند که دلارهای نفتی هنگفتی خرج شبه نظامیان تروریستی در سوریه و عراق کردند، اما نه توانستند نظام سوریه را سرنگون کنند و نه هدف رژیم صهیونیستی در تجزیه عراق به دست آمد و نه ایران در تحریم باقی ماند.

همه تحولات بین‌المللی امروز نشان می‌دهد که عمر تروریسم به سر آمده و جهان شاهد سقوط ائتلاف شیخ نشین‌های خلیج فارس با اسرائیل است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    خدا کند همینطوری باشد که شما می گویید.هستند دستهای پنهانی در عراق که چشم دیدن ایرانی را ندارند و بدنبال تجزیه عراق و داعشی هستند لذا اگر می بینید بسیج مردمی درر عراق موفق عمل نمی کند نه بخاطر ضعف آنهاست که دستهای امریکاست که بیرون آمده و مانع تراشی می کند . بعید بدانم تا زمانیکه این دستهای پلید و سیاسیون طرفدار غرب در عراق قطع نشوند ایران و روسیه بتوانند کاری انجام دهند . متاسفانه افرادی بی خرد هستند و از سیاست فقط اسمش را می شناسند و همواره در راستای وهابیون عربستانی و اربابش امریکا قدم برداشته اند.در هر حال دعا می کنم که هر چه زودتر خداوند شر این دواعش را در همه جای کره خاکی و وهابیون را در عربستان از سر مسلمین دورکند انشاءالله.
  • جلال ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    خدا کند وارد این ائتلاف سه جانبه بشیم قااهر را برا این موقعه ها لازمه ها باید با اف 4 های ارتش و سوخو 25 های سپاه حمله کرد الان بعضی ها میگن قدیمی اند درسته قدیمی اند ولی نیت کار مهمه و کیفیت،امریکا با اف 18 حمله میکنه البته قبلش به داعش اطلاع داده از محل خارج بشن هیچ کاری نمیکنه ما باید نشون هواپیما هامون قدیمی اند اما هزار مرتبه بهتر از اف 18 و 16 بمباران میکنند
  • مهگانه ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    این را از من از الان داشته باشید اولین نتیجه حملات کارساز روسیه علیه گروه های تروریستی قروپاشی خاندان سعودی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس