کد خبر 473251
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

مدیر شبکه سحر در آستانه افتتاح سیمای اردوی این شبکه از ارتقای کمی و کیفی برنامه های شبکه سحر سخن گفت و بیان کرد که تا ابتدای سال آینده کانال فرانسه نیز ۲۴ ساعته خواهد شد.

به گزارش مشرق، علیرضا سلیمانی زاده مدیر شبکه سحر در نشست خبری که امروز یکشنبه ۵ مهر در ساختمان این شبکه برگزار شد به ۲۴ ساعته شدن سیمای اردو اشاره کرد و گفت: شبکه سحر شبکه برون مرزی است که پخش داخلی ندارد و به همین دلیل کمتر شناخته شده است اما در سال های اخیر این شبکه توسعه قابل توجهی از نظر کمی و کیفی و حتی ساختارهای برنامه سازی داشته است.

وی افزود: در ۳۰ سال اخیر این توسعه شتاب بیشتری به خود گرفته است و در آبان ماه سال گذشته توانستیم شبکه کردی را ۲۴ ساعته کنیم و اکنون برنامه های شبکه سحر از ۴۴ ساعت به بیش از ۷۲ ساعت افزایش یافته است البته کانال کردی پیش از آن هم برنامه داشت اما اولین کانالی بود که ۲۴ ساعته شد. بعد از آن ۲۴ ساعته شدن کانال آذری در دستور کار قرار گرفت که سوم خرداد امسال با فرمت ۱۶ به ۹ انجام شد.

مدیر شبکه سحر درباره سیمای اردو نیز عنوان کرد: سیمای اردو هم با فرمت ۱۶ به ۹، ۲۴ ساعته خواهد شد که این فرمت یک گام قبل از تبدیل به فرمت اچ دی است و من امیدوارم تجهیزات به گونه ای فراهم شود تا بتوانیم تا یک سال آینده همه کانال ها را به فرمت ۱۶ به ۹ و یا حتی با کیفیت اچ دی به مخاطبان ارائه کنیم.

بخش انگلیسی «سحر» مستقل شد

سلیمانی زاده با اشاره به سایر تغییرات این شبکه عنوان کرد: شبکه سحر هم اکنون ۵ کانال رادیو و تلویزیونی فرانسه، کردی، آذری، بوسنی و اردو دارد و بخش انگلیسی سحر مستقل شده است و تا چندی دیگر با نام دیگری به صورت ۲۴ ساعته به کار خود ادامه خواهد داد. ما برای توسعه شبکه سحر ۵ محور اصلی در نظر گرفته ایم تا توسعه این شبکه را به طور متوازن پیش ببریم. در بحث کیفی محتوای پخش شبکه سحر که برای مخاطب عام در نظر گرفته شده است ارتقا خواهد یافت و ماموریت این شبکه ضمن اطلاع رسانی و خبررسانی براساس گفتمان انقلاب اسلامی معرفی سبک زندگی ایرانی و اسلامی و الگوهای مورد نظر در این حوزه خواهد بود.

وی با اشاره به مخاطب جهانی این شبکه عنوان کرد: ما برای جهانی سازی برنامه ها در این شبکه از الگوها، ژانرها و ساختارهای جهانی استفاده می کنیم چراکه از کودک و بزرگسال گرفته تا اقوام و مذاهب گوناگون گروه مخاطب و هدف این شبکه قرار دارند و ما برای همه این مخاطبان برنامه هایی را در فرم اطلاع رسانی و سبک زندگی ارائه خواهیم کرد. همچنین برنامه های زیادی در حوزه کودک و نوجوان، خانواده، اقتصاد، سیاست و ... در ساختارهایی از جمله گفتگومحور، ترکیبی، مستند، موشن گرافیک و نمایشی در نظر گرفته ایم که در کانال های مختلف شبکه سحر مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر شبکه سحر درباره بخش نمایشی شبکه سحر عنوان کرد: با توجه به اینکه شبکه سحر گروه سریال و فیلم مستقل ندارد و برنامه های نمایشی در معاونت برون مرزی تهیه می شود این آثار به صورت تامینی در اختیار ما قرار می گیرد.

سلیمانی زاده با اشاره به مخاطبان این شبکه در مناطق مختلف دنیا اظهار کرد: ما صرفا برنامه های خود را برای مخاطبانی که مورد هدف هستند تولید نمی کنیم بلکه هدفمان این است که جمعیت بیشتری را پوشش دهیم به طور مثال در کانال اردو برنامه های ما صرفا برای شبه قاره هند تولید و پخش نمی شود بلکه جمعیت اردو زبان ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تخمین زده شده است و ما کل دنیا را هدف قرار داده ایم اما ساعت پیک کانال اردو برای مخاطبان شبه قاره هند در نظر گرفته می شود و برای اینکه مخاطبان اردو در اروپا، آسیا و سایر نقاط بتوانند از این برنامه ها استفاده کنند زمانی را برای بازپخش برنامه ها در شبانه روز در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به راه اندازی وب سایت های شبکه سحر عنوان کرد: ما از نظر پوشش ماهواره ای هنوز دچار محدودیت هایی هستیم اما مخاطبان می توانند برنامه های شبکه سحر را به طور زنده از سایر وب سایت های این شبکه تماشا کنند. هم اکنون شبکه سحر به صورت یک شبکه رادیو و تلویزیونی اینترنتی حضور فعالی در فضای وب دارد و در دنیای حاضر که در اقصی نقاط جهان دسترسی بیشتری به اینترنت وجود دارد مخاطبان می توانند برنامه ها را از طریق اینترنت ببینند. همچنین برنامه ای برای بازسازی وبسایت های شبکه سحر، یکپارچه سازی و ادغام سایت های رادیو و تلویزیونی خواهیم داشت.

مدیر شبکه سحر در ادامه به تغییرات گرافیکی این شبکه اشاره کرد و گفت: بسته گرافیکی شبکه سحر شامل لوگو و المان های گرافیکی این شبکه در حال تغییر است و ما امیدواریم با این تغییرات، تحول خوبی را تا اواخر پاییز امسال و اوایل سال میلادی جدید شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: از دیگر محورهای توسعه شبکه سحر ارتقای کیفیت برنامه‌سازی براساس استانداردهای تولیدی بوده است که بر این اساس برنامه ریزی شده تا طرح های جدیدی در دست تهیه قرار بگیرد. در این راستا از ساختارهای متنوع تر مثل مستند، موشن گرافیک و سایر کارهای ترکیبی استفاده های بیشتری در شبکه می شود و سهم برنامه های گفتگومحور کاهش یافته است.

مهندسی کنداکتور پخش شبکه سحر

سلیمانی زاده در ادامه درباره مهندسی کنداکتور پخش شبکه سحر تصریح کرد: ما برای هم افزایی نیروی انسانی ظرفیت های تولیدی در پخش شبکه سحر و همچنین ظرفیت های اقتصادی باید با نوعی اقتصاد مقاومتی پیش رویم. باید بتوانیم ساعت پیک کنداکتور در هر کانال را متناسب با منطقه مورد نظر تعیین کنیم که برای هر کانال به فراخور ظرفیت از نظر نیروی انسانی متخصص، ساعت پیک بین ۶ تا ۸ ساعت خواهد بود.

مدیر شبکه سحر درباره سیگنال رسانی این شبکه در نقاط مختلف جهان توضیح داد: ما در حوزه سیگنال رسانی برنامه هایی داریم که با توجه به محدودیت های مالی فنی و بین المللی شاید نتوانیم در کوتاه مدت آنها را محقق کنیم. شبکه سحر هم اکنون روی ماهواره های اصلی قرار ندارد و من امیدوارم بتوانیم این نقیصه را از طریق شبکه های کابلی رفع کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال ۲۰۱۶ تصویر جدیدی از شبکه سحر نشان دهیم که غنی تر، سهل الوصول تر، جذاب تر و تعاملی تر باشد. شبکه سحر هم اکنون حضور فعالی در شبکه های اجتماعی دارد و به طور مثال بعضی از ویدئوهای مربوط به برنامه های این شبکه هزاران ساعت بازدید می شود که ما امیدواریم بتوانیم ارتباط با مخاطبان را سیستماتیک کرده و از طریق وبسایت ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنیم.

سلیمانی زاده با اشاره به بخش های نمایشی شبکه سحر ادامه داد: شبکه سحر پیش از این در حوزه نمایش تولیداتی هم داشته است و امیدواریم از این پس در جشنواره های بین المللی نیز حضور فعالی داشته باشیم و شبکه سحر را به برندی برای صدا و سیما تبدیل کنیم.

انعکاس فاجعه منا در کانال های زیرمجموعه شبکه سحر

مدیر شبکه سحر در بخش دیگری از سخنان خود درباره انعکاس فاجعه منا در کانال های زیرمجموعه این شبکه عنوان کرد: شبکه سحر درخصوص این حادثه برنامه های مختلفی در زمینه خبری، سیاسی، گفتگو و ... تهیه کرده است. ما همچنین از ظرفیت های خارج از کشور هم استفاده کردیم تا نظرات کارشناسان خارجی و مردم دیگر کشورها را هم در کانال های مختلف رادیو و تلویزیونی این شبکه منعکس کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از ظرفیت زیرنویس استفاده شد تا بین بخش های خبری اتفاقات این حادثه اطلاع رسانی شود. با این حال در این زمینه و دیگر رسانه ها نوعی سانسور وجود دارد و شبکه های خارجی حتی خبرهای مربوط به حجاج سایر کشورها را نیز منعکس نمی کنند تا ما بتوانیم پوشش دقیق تری از این حادثه داشته باشیم.

سلیمانی زاده از دو کانال این شبکه یاد کرد و گفت: کانال فرانسه هم اکنون ۱۸ ساعته است و امیدواریم بتوانیم آن را هم تا سال آینده ۲۴ ساعته کنیم. همچنین کانال بوسنی برای ۲۴ ساعته شدن به تامین نیروی متخصص نیاز دارد زیرا زبان بوسنی بسیار دشوار است.

مدیر شبکه سحر در پایان این نشست با اشاره به دو چهره اقبال لاهوری و میرسیدعلی همدانی که چهره های آنها در بنر افتتاح شبکه سحر آمده است، گفت: این دو چهره در پیوند میان زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و همچنین زبان و فرهنگ اردو نقش بسیاری داشته اند و همانطور که می دانید ۶۰ درصد از زبان اردو، فارسی است.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس