12 نهاد در سطح کشور به صورت خودسرانه و بدون اطلاع سازمان بهزیستی، اقدام به ارائه مجوز برای تأسیس مهدکودک می‌کنند و همین امر باعث آشفتگی در ظهور بی‌رویه مهدهای بدون مجوزی شده که از نظر محتوای آموزشی و تربیت خارج از استاندارد هستند.

گروه اجتماعی مشرق- طی سالیان اخیر علاوه بر مهد کودک‌های سازمان بهزیستی، سازمان‌های دیگر مانند شهرداری و همچنین بخش خصوصی نیز اقدام به راه‌اندازی مهد کودک کرده‌اند و همین مساله باعث شده است تا تعدادی از مهدهای کودک فعالیت غیرقانونی خود را آغاز کنند. تا پیش از این، مساله مهدهای بدون مجوز از مشکلاتی بود که هرازگاهی روزنامه‌ها درباره‌اش می‌نوشتند و مساله را پیگیری می‌کردند اما اخیرا علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته شاهد رشد قارچ‌گونه و ازدیاد پیش‌دبستانی‌ها و مهدهای غیرمجاز هستیم. 

مدیریت یکپارچه‌ای که یکپارچه نیست

پس از ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش توسط رهبر معظم انقلاب در تاریخ دهم اردبیهشت سال 1392، دستگاه‌ها دولتی مرتبط با حوزه آموزش در کشور دست به کار شدند تا این سیاست‌های محوله را به منصه ظهور برسانند. در بند دوم این ابلاغیه آمده است: «ارتقاء جایگاه "آموزش و پرورش" به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه‌ها.»

2 سال پس از آن و در تیرماه سال 1394، تصمیم گرفته شد تا با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها، فکری به حال مدیریت یکپارچه بر این موسسات شود. در نتیجه‌ی تلاش سه دستگاه سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، تصمیم بر آن شد تا مرجع صدور مجوز و نظارت بر مهدکودک‌هایی که به کار نگهداری کودکان زیر 4 سال تمام مشغولند بر عهده بهزیستی باشد و تمام مهدکودک‌هایی که دوره پیش‌دبستانی برای کودکان 4 سال تمام تا 6 سال تمام ارائه می‌کنند، مکلفند از آموزش‌ و پرورش مجوز بگیرند و مرجع سیاست‌گذاری، نظارت و ارائه محتوا بر عهده آموزش‌ و پرورش است. به طور خلاصه، در این کشاکش، مهدها به سازمان بهزیستی و پیش‌دبستانی‌ها به وزارت آموزش پرورش رسید.

رشد قارچ‌گونه مهدکودک‌های بدون مجوز // در حال تکمیلخانم دکتر ذکایی‌فر مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مشرق درباره این صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «این طرح به مرحله اجرا درنیامده است اما به دلیل اینکه سازمان آموزش و پرورش اصرار دارد که پیش‌دبستانی‌ها باید زیر نظر آن‌ها باشد، اکنون بخشی از پیش‌دبستانی‌ها یعنی سن 4 تا 6 سال تمام زیر نظر سازمان بهزیستی و بخشی دیگر زیر نظر وزارت آموزش و پرورش هستند.»

فعالیت بدون مجوز مهدهای قرآنی

طی سال‌های اخیر همواره به مهدهایی که به کودکان رقص و ساز و آواز آموزش می‌دادند انتقاد می‌شد. بسیاری از مهدها هم بودند که همین کار را بدون داشتن هیچ مجوزی انجام می‌دادند. اما حالا کار به جایی کشیده است که مهدها و پیش‌دبستانی‌های قرآنی هم بدون داشتن مجوز شروع به فعالیت کرده و زنگ خطر دیگری را به صدا درآورده‌اند. زنگ خطری که نگرانی از بی‌سوادی و استفاده از روش‌های غلط برای آموزش قرآن به کودکان خردسال را گوشزد می‌کند. نابسامانی مهدها و پیش‌دبستانی‌ها در سراسر کشور بحران دنباله‌داریست که اکنون دامن‌گیر مذهبی‌ها نیز شده است.

رشد قارچ‌گونه مهدکودک‌های بدون مجوز // در حال تکمیل
گزارشات رسیده حاکی از وجود تعلیم و تربیت غیراسلامی در برخی از مهدهای کودک است

در حال حاضر با توجه به اینکه درصد بالایی از مادران شاغلند و مجبورند فرزندانشان را به مهد بسپارند، کودکان ساعات زیادی از روز را در این اماکن می‌گذرانند و برهمین اساس اغلب والدین به‌دنبال مهد کودکی خوب و دارای شرایط ایده‌آل از لحاظ آموزش و پرورش کودکان هستند. حال و روز این روزهای والدینی که از سر ناچاری و به خیال یاد گرفتن فعالیت‌های قرآنی، کودکشان را در مهد یا پیش‌دبستانی قرآنی‌ بدون مجوز ثبت نام می‌کنند، دست کمی از والدینی که آینده کودکشان را به بهای رقص و آواز نابود می‌کنند ندارد.

دکتر آرزو ذکایی‌فر در این باره می‌گوید: «طی یک سالی که بنده در دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی هستم، هیچ مستنداتی نسبت به تخلف مهد یا پیش‌دبستانی‌ها مبنی بر آموزش رقص و آواز به من نرسیده است. سازمان بهزیستی نسبت به محتویات آموزشی مهدها و پیش‌دبستانی‌ها بسیار حساس است و جز دو بخشی که از سوی بهزیستی برای همه مهدها و پیش‌دبستانی‌ها لازم‌الاجرا شده، هیچ محتوای دیگری حق ارائه شدن ندارد. یک بخش، یک مجموعه کتاب 13 جلدی است که محتویات آموزشی را تعیین کرده و البته مهدها اجازه کارهای فوق برنامه مانند زبان انگلیسی را نیز دارند. ضمن اینکه، سازمان بهزیستی از همه افراد و نهادهای علمی، دانشگاهی و حوزوی برای کمک به این سازمان در جهت تهیه محتوای آموزشی مناسب‌تر دعوت می‌کند تا نظرات و آرای خودشان را به ارائه کنند و ان‌شاالله به زودی راه‌کاری برای دریافت نظرات کارشناسانه متخصصین اندیشیده خواهد شد. پیش از این نیز از اساتید حوزه‌های علمیه برای تهیه محتوای آموزشی مهدها استفاده شده است.»

وی می‌افزاید: «نظر سازمان بهزیستی درباره مهدهای قرآنی بر آن است که این مهدها از نظر فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی برای اکنون و آینده کشور هستند اما همانطور که اشاره شد باید بر اساس چارچوب‌ها و موازین خاص خود باشند و قطعا با متخلفین برخورد جدی خواهد شد همانگونه اکنون این امر در حال اجرا است.»

رشد قارچ‌گونه مهدکودک‌های بدون مجوز // در حال تکمیل
هر چند که مهدهای قرآنی، می‌توانند سرمایه‌های عظیمی برای کشور باشند اما با زیاد شدن تعداد مهدهای قرآنی غیرمجاز، آنچه که از دست خواهد رفت، اعتبار همه مهدهای قرآنی در نگاه عموم مردم است

بزرگترين مشكل حال حاضر، مهدكودك‌های بدون مجوز است كه اعتبار مهدكودك‌هايی را كه مجوز گرفته‌اند هم زير سوال برده‌اند. شهريه مهدكودك‌ها برای برخی خانواده‌ها بالاست و همين مساله فرصت را براي كسانی ديگر به‌وجود آورده كه بدون توجه به شرايط و اصولی كه بايد رعايت شود، اقدام به تاسیس مهد کنند.

مجوزهايي كه خارج از سازمان بهزيستي و مثلاً از سوي سازمان ارشاد اسلامي داده مي‌شود نیز کار را خراب‌تر کرده است. در برخی مهدهای قرآنی غیرمجاز، اختلافات سني رعایت نمي‌شود و بچه شيرخواره را در كنار کودک 5 ساله نگهداري مي‌كنند بدون توجه به اين مساله كه ممكن است هر لحظه مشكلي براي نوزاد به وجود بيايد كه قابل جبران نباشد. حتي راه رفتن بچه‌هاي 5 ساله در كنار بچه‌های شيرخوار خطرناك است. هيچ نظارت بهداشتي روی مهدهای بدون مجوز نيست. در صورتی که مهدهايی كه از بهزيستي مجوز دارند مدام مورد بازديد قرار می‌گيرند. بچه‌ها در مهدهای مجوزدار بيمه هستند؛ كارت سلامت دارند. اما در مهدهای ديگر چنين اتفاقی نمی‌افتد.

دکتر ذکایی‌فر در پاسخ به سوالی درباره مهدها و پیش‌دبستانی‌هایی که با مجوز دیگر سازمان‌ها فعالیت می‌کنند گفت: «با توجه به اینکه بسیاری از نهادها که به گفته شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 12 نهاد هستند، خودشان رأسا اقدام به ارائه مجوز به مهدها کرده‌اند، با نامه‌نگاری‌های متعدد و برگزاری جلسات سعی کرده‌ایم تا آن‌ها را سامان داده و بارها در رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم که هیچ مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ای بدون صرفا مجوز رسمی از سازمان بهزیستی، حق فعالیت ندارد و مردم نباید به آن‌ها اعتماد کنند.»

وی در ادامه افزود: «از همین جهت به خاطر اهمیت فوق‌العاده‌ای که مهدهای قرآنی دارند، با سازمان بسیج وارد مذاکره‌ شده‌ایم تا در نهایت به تفاهم‌نامه‌ای برای تاسیس «مهدهای مسجد» زیر نظر سازمان بسیج و تحت مدیریت خودشان برسیم

رشد قارچ‌گونه مهدکودک‌های بدون مجوز // در حال تکمیل
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بسیج و سازمان بهزیستی برای تاسیس مهدهای مسجد، می‌تواند نقطه آغازی برای ورود جدی نهاد مسجد به بحث تعلیم و تربیت و جلوگیری از اشاعه فرهنگ غربی در میان خردسالان باشد

دکتر ذکایی‌فر در ادامه خاطر نشان کرد: «از 25 مهر ماه سال جاری، طرح جدیدی آغاز شده که در آن، بازرسان سازمان بهزیستی هر روز به سراغ مهدها و پیش‌دبستانی‌ها می‌روند و وضعیت مجوز، محتوای درسی و بهداشت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. کار جدید دیگری که اکنون در سازمان بهزیستی در انجام است کم کردن مدت زمان رسیدگی به تخلفات است؛ به گونه‌ای که قبلا فاصله اخطارها از 10 روز تا یک ماه بود اما الان به یک تا 10 روز کاهش یافته است. کار بازرسی از مهدها و پیش‌دبستانی‌ها به گونه‌ای است که مهر ماه گذشته حدود 100 مهد و پیش‌دبستانی تذکر یا اخطار گرفته‌اند و در حال حاضر اکثر آنان در حال طی مراحل اخذ مجوز و رفع اشکالات هستند.»

مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در پایان با معرفی سامانه پیامکی 300012333، گفت: «این سامانه پیامکی پویا بوده و به صورت تعاملی طراحی شده و به صورت روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که خانواده‌ها می‌توانند شکایات خود از مهدها و پیش‌دبستانی‌ها را به این سامانه ارسال کرده و به سرعت در جریان نتیجه شکایت و انتقاد خود قرار بگیرند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    چه عجب بالاخره يكي به فكر افتاد!!
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 1
    رقص باله هم جزئی از آموزش های لازم برای مهد کودکانه؟!! یک سری توی این مملکت اوردوز روشنفکری کردن
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    1 0
    علنا شده تعلیم وتربیت رقاصه های آینده بهتره اسمشو بزارت مهد رقاصه
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    1 0
    مسئولین یا خوابند یا عمدا به این ناهنجاریهای فرهنگی دست م میزنند باید ریشه یابی کرد و دست ناهنجارها را قطع کرد وگر نه در آینده باید منتظر رقاصه هایی با دوره دیده های تخصصی باشید و آنوقت دیر است دست شیطان در کار است
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    بیچاره بچه های آخرالزمان! بزرگترانشان واجبات اسلامی را به انها یاد نمی دهند و حتی مانع یادگیری خودشان هم می شوند! جالبه که اسم چنین روشهایی را مونته سوری می گذارند! مونته سوری (البته منکر برخی ایرادات ان نیستم) در کشورهای غربی به توانمندی علمی و مسئولیت پذیری بچه ها منجر میشود ولی در ایران مساوی با رقص و لاقیدی و تربیت بچه های بی ادب و بی مسئولیت میشود !
  • شاپرک ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    1 1
    یعنی از رقصیدن بچه هام میترسین
  • مرتضی ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    آره..مشکلی داری؟!
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    خدا شفا بده خیلی پرتی!
  • امیین ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    محدودیت در سنین پایین نتیجه عکس میده ، به نظرم همینا که میرقصن بزرگ شن بیشتر جذب اسلام میشن
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    1 0
    رقصیدن بچه که ترس نداره. اون مارهای خوش خط خالی که به این بچه های معصوم لاابالی گری آموزش میدن باید ازشون ترسید. البته پدرمادر این بچه ها خودشون همبن رو می خوان والا که اگه چندتاشون اعتراض می کردند کار به این شوری نمی شد.
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    اخر الزمانه؟
  • نوروزي ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    0 0
    سلام اميدوارم واقعا بتونن كاري واسه ماهايي كه تو مهد بدون مجوز ثبت نام كرديم و بعد از مدت كوتاهي كه متوجه بدون مجوز بودن مهد شديم و بچه مون رو مهد مجاز برديم بكنن كه بتونيم شهريه امون رو بگيريم و همش امروز و فردا نكنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس