جرمی کوربین رهبر جدید حزب کارگر روز جمعه به صراحت اعلام کرد که از خواسته ملی گراهای اسکاتلند برای برچیده شدن سلاح های هسته ای انگلیس در اسکاتلند حمایت می کند.

به گزارش مشرق، کوربین در گفت وگو با شبکه 'بی بی سی' گفت قصد دارد که با حزب ملی اسکاتلند در خصوص این مساله راهبردی همکاری کند.

وی در این گفت وگو بار دیگر تصریح کرد که در طول حیاتش سیاسی اش مخالف سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس بوده است و در صورت طرح لایحه ای از سوی حزب ملی اسکاتلند در این مورد ، به آن رأی موافق خواهد داد.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.

کوربین در این گفت وگو گفت: 'موضع من در قبال ترایدنت در طول زندگی ام روشن بوده است. من فکر می کنم که این موشک ها هسته ای باید بروند و باور ندارم که می توانند یک سیستم دفاعی باشند.'

وی بابیان اینکه این سیستم دفاع هسته ای در طول 25 سال گذشته بیش از یک صد میلیون پوند هزینه دربرداشته است، افزود: من می خواهم این سووال خیلی مهم را مطرح سازم ، آیا بهتر نبود که این پول را صرف توسعه زیرساخت های صنعتی می کردیم.

کوربین همچنین گفت که درهفته آینده در اسکاتلند یک کارزار تبلیغاتی در ارتباط با اشتغال، مسایل امنیتی و رفاهی و مسایلی که مرتبط با مردم عادی این منطقه است از جمله نابرابری در زمینه بهداشت عمومی، آغاز خواهد کرد.

وی افزود: ما در این لحظه به دنبال ایجاد یک فضای حمایتی از حزب کارگر در اسکاتلند هستیم . پیش از این شمار زیادی از اعضای این حزب از این منطقه بوده اند.

در انتخابات پارلمانی انگلیس که هفدهم اردیبهشت ماه ( هفتم ماه می ) برگزار شد، حزب ملی اسکاتلند به رهبری خانم 'نیکلا استروجن' به رغم ناکامی در همه پرسی استقلال، موفق شد که با درو کردن تقریباً تمامی کرسی های این منطقه که در اختیار حزب کارگر بود، 56 کرسی در مجلس عوام به دست آورد و یک پیروزی تاریخی برای این حزب رقم بزند و مبدل به سومین حزب بزرگ در مجلس عوام انگلستان شود.

جرمی کوربین که در حدود دو هفته پیش به عنوان رهبر جدید حزب کارگر انتخاب شد، به روشنی اعلام کرده است که مخالف توان هسته ای و افزایش بودجه نظامی انگلیس است.

وی که مدافع سیاست خلع سلاح (هسته ای) است برخلاف نظر دولت محافظه کار دیوید کامرون و نظامیان انگلیسی، براین باور است که با سلاح های متعارف نیز انگلیس قادر به دفاع از خودش است.

انتخاب جرمی کوربین به رهبری حزب کارگر، سبب تقویت مواضع ملی گراهای اسکاتلندی در مجلس عوام نیز شده است که خواهان برچیده شدن سلاح های هسته ای انگلیس از اسکاتلند هستند.

''نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند و سر وزیر حکومت محلی این منطقه که دارای دیدگاه های تجزیه طلبانه است، به طور صریح خواهان برچیده شدن موشک های راهبردی ترایدنت شده است.

براساس نظرسنجی های موسسه 'یوگو' بسیاری از اسکاتلندی ها خواستار برچیده شدن سلاح های هسته ای در این منطقه هستند .

این در حالی است که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه هفته گذشته در نشست مجلس عوام ضمن تأکید بر اهمیت حفظ بازدارندگی هسته ای تایید کرد که دولتش 2 درصد از تولید ناخالص داخلی را به هزینه های دفاعی اش اختصاص خواهد داد.

کامرون بدون نام بردن از جرمی کوربین که در این نشست حضور داشت، اضافه کرد: این حقیقت که حزب کارگر در مورد داشتن توان هسته ای مستقل و افزایش بودجه نظامی دچار چرخش شده، عمیقاً تأسف بار است.

نخست وزیر انگلیس افزود: تامین امنیت ملی یکی از مهم ترین وظایف یک دولت بشمار می آید و ما هرگز از این مساله عدول نخواهیم کرد .

جورج آزبورن وزیر دارایی دولت محافظه کارکامرون نیز اخیرا ضمن دفاع از سیستم بازدارندگی هسته ای انگلیس، در اقدامی چالش برانگیز اعلام کرد سرمایه گذاری بیشتری را برای توسعه پایگاه ناوگان هسته ای این کشور واقع در اسکاتلند، صورت خواهد داد.

'جورج آزبورن' در جریان دیدارش از 'ریور کلاید' اسکاتلند گفت: قرار است 500 میلیون پوند برای توسعه پایگاه نیروی دریایی 'فاسلین ' در منطقه 'ریور کلاید' واقع در دریاچه 'گیر لوچ' و محل استقرار زیردریایی های مجهز به موشک بالستیک هزینه شود.

وی همچنین افزود: اکثر نمایندگان مجلس عوام خواستار به روزرسانی سیستم بازدارندگی هسته ای انگلیس ( ترایدنت ) بوده و معتقدند که به روز کردن این سیستم می تواند امنیت انگلستان را در آینده تامین کند.

جورج آزبورن همچنین در جریان اظهاراتش مدعی شد که دیدگاه ضد هسته ای 'جرمی کوربین ' که مشترک با دیدگاه حزب ملی اسکاتلند هست، تهدیدی برای امنیت انگلیس بشمار می آید.

براساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. بااین حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان احزاب سیاسی انگلیس وجود دارد.

اما با توجه به اینکه اکثریت کرسی های مجلس عوام در اختیار حزب محافظه کار است، این حزب برای پیش بردن برنامه های دفاعی اش که شامل توسعه ناوگان هسته ای این کشور نیز هست، به نظر نمی رسد با مانع جدی روبرو باشد.

براساس برآوردهایی که منتشرشده است، عملیات جایگزینی زیردریایی هایی که حامل موشک های «ترایدنت» هستند، در حدود 20 میلیارد پوند (برابر با 29 میلیارد و 500 میلیون دلار) برای انگلیس، هزینه در پی خواهد داشت اما گروه های مدنی این هزینه را تا یک صد میلیارد پوند برآورد کرده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس