کد خبر 474646
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰

عربستان با هدف تأمین بخشی از کسری بودجه و هزینه‌های حملات خود به یمن 70 میلیارد دلار از بازارهای مالی جهانی بیرون کشیده است.

به گزارش مشرق، شرایط اقتصادی عربستان طی ماه‌های گذشته با تحولات مهمی از جمله کاهش درآمدهای نفتی، کسری بودجه، افزایش هزینه‌های عمومی در کنار هزینه‌های اقدام نظامی علیه یمن، و همچنین تاج گذاری پادشاه جدید این کشور همراه بوده است که ادامه این روند می تواند عربستان را بیش از پیش در بحران غرق کند.

 به گزارش اسپوتنیک، بر اساس ارزیابی های صورت گرفته توسط شرکت اطلاعات خدمات مالی اینسایت دیسکاوری، در 6 ماه گذشته 50 تا 70 میلیارد دلار سرمایه توسط عربستان سعودی از بازارهای مالی خارج شده است.

بنا به اعلام این شرکت، از جمله دلایل بیرون کشیدن این حجم بالای سرمایه توسط دولت عربستان، کاهش شدید قیمت نفت و نیاز این کشور به تأمین بخشی از کسری بودجه خود است.

از سوی دیگر این شرکت تأکید می کند یکی دیگر از دلایل این اقدام سعودی ها هزینه های حملات گسترده عربستان به یمن است.

بنا به گفته نیجل سیلیتو، مدیر اجرایی اینسایت دیسکاوری،  عربستان در حال خارج کردن سرمایه های خود با هدف کاهش کسری بودجه و تأمین هزینه حمله به یمن است.

این شرکت تأکید می کند که خروج این 50 تا 70 میلیارد دلار سرمایه توسط آژانس پولی عربستان سعودی صورت گرفته است.

حجم ذخایر ارزی خارجی عربستان با کاهش 10 درصدی نسبت به آگوست سال گذشته مواجه شده و به 661 میلیارد دلار در ماه جولای رسیده است.

کارشناس اقتصادی خاورمیانه موسسه کپیتال اکونومیکس، معتقد است که کاهش ذخایر ارزی به جای افزایش آنها حقیقت جدیدی درباره عربستان است.

بنا به گفته این کارشناس، با توجه به کسری بودجه و ریسک خروج سرمایه درعربستان این حقیقت نباید خیلی تعجب برانگیز باشد.

ذخایر ارزی خارجی عربستان می تواند برای سال ها اقتصاد این کشور را پشتیبانی کند اما به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران استفاده از آنها برای تأمین بودجه میتواند رتبه اعتبار اقتصادی این کشور را تهدید کند.

کاهش شدید قیمت جهانی نفت طی یک سال گذشته، علی رغم طفره رفتن مقامات سعودی،‌این کشور را با کسری بودجه جدی مواجه کرده است و تا کنون اقدامی از سوی سعودی ها برای کاهش هزینه های عمومی این کشور صورت نگرفته است.

به طور کلی ریال عربستان بر مبنای دلار آمریکا پایه ریزی شده و نسبت ارزش آن 4 به یک دلار تعیین شده  که اقتصاد سعودی ها را به شدت به دلار، اقتصاد آمریکا و حجم ذخایر ارزی به عنوان پشتوانه وابسته کرده است.

کاهش ذخایر ارزی این کشور می تواند به شکستن ارزش این ارز و به طور کلی بحران بسیار جدی‌تر در اقتصاد عربستان منجر شود.

سجاد زمانی علیشاه

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی خان ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ان شاالله به امید روزی که 100در100 عمرشون کسری بیاره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس