کد خبر 472010
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲

مقامات سعودی برای شانه خالی کردن از مسئولیت کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر در مناسک حج، هر کدام به نوبه خود عوامل مختلفی را به عنوان مقصر معرفی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، بعد از کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ زائر خانه خدا مقامات سعودی به فکر افتاده اند که عامل حادثه را کشف کنند. در این حادثه همچنین بیش از ۲۰۰۰ نفر مصدوم شدند.

هر چند محمد بن نایف ولیعهد عربستان که رئیس کمیته برگزاری مراسم حج نیز هست، دستور تحقیق درباره عامل این حادثه را صادر کرده و قرار است نتایج این تحقیقات به پادشاه عربستان ارائه شود، با این حال وزارت کشور عربستان قبل از تیم تحقیق عربستانی علت حادثه را برخورد دو گروه زائر در یک تقاطع اعلام کرده و ظاهراً جلوتر از تیم تحقیق نتیجه گیری کرده است.

ژنرال منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان گرمای هوا و خستگی را عامل اصلی حادثه دانسته و اعلام می کند که مسئولان عربستانی هیچ تقصیری در این امر نداشته اند!

این در حالی است که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران، به دلایل نامعلومی دو مسیر نزدیک محل رمی جمرات بسته شده بودند و همین عامل ازدحام و حادثه شده است.

به گفته گزارشگر الجزیره خیابان بین چادرهای منا به نام خیابان ۲۰۴ محل حادثه بوده است. در عین حال شاهزاده خالد الفیصل رئیس کمیته مرکزی حج بعضی از زائران سیاه پوست از کشورهای آفریقایی را مقصر اصلی حادثه اعلام می کند.

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۶۰ زائر بیت الله الحرام در حادثه ای مشابه در منا کشته شدند. یک روز قبل از برگزاری مراسم حج در همین سال فرو ریختن یک هتل در شهر مکه ۷۳ نفر را به کام مرگ کشاند. دو سال قبل از این حادثه نیز حادثه مشابهی در منا ۲۴۴ نفر را کشت و در سال ۲۰۰۱ میلادی ۳۵ نفر در منا زیر دست و پا جان دادند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس