نخست وزیر پیشین عراق با اشاره به عدم صلاحیت مسئولان عربستان برای مدیریت حج، تأکید کرد که باید حج تحت مدیریت و نظارت سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد.

به گزارش مشرق،«نوی مالکی»‌ نخست وزیر پیشین و رئیس ائتلاف دولت قانون عراق دولت عربستان سعودی را مسئول حوادث اخیر حج دانست.

در این حادثه فجیع که پنجشنبه (روز گذشته) 2 مهرماه جاری و مصادف با عید قربان رخ داد بیش از 3 هزار و 200 حاجی در سرزمین منا کشته و زخمی شدند.

شبکه خبری «المنار» به نقل از مالکی گزارش داد که باید حج تحت مدیریت و نظارت سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد.

وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با درد فراوان فاجعه درگذشت صدها نفر از زائران بیت‌الله الحرام را پیگیری کردیم که در اثناء مناسک رمی جمرات در منی جان باختند».

رئیس ائتلاف قانون عراق ادامه داد: «»تکرار این حوادث در زمان حج و وفات شمار زیادی از حاجیان برهان قاطعی بر بی کفایتی ناظران ساماندهی حج است و این مسئله نیز مستلزم این است که امور حج تحت نظارت و مدیریت سازمان همکاری اسلام قرار گیرد تا اجرای مراسم حج به سهولت صورت گیرد و به دور از مواضع سیاسی به همه مسلمانان این حق داده شود که این فریضه را ادا کنند... و چنین حوادثی نیز مجددا رخ ندهد».

مالکی همچنین تصریح کرد، حکام عربستان با فریضه حج، سیاسی برخورد می‌کنند و تبعه‌های کشورهایی را از ادای این فریضه محروم می‌کنند که از نظر سیاسی با آنها رابطه‌ای ندارد و این مسئله نیز دلیل دیگری بر این است که مسئولان رسمی عربستان برای مدیریت حج صلاحیت ندارند و شایسته نظارت بر مدیریت چنین مناسبت های بزرگ اسلامی نیستند.

وی همچنین خواست که سریعا حقایق این ماجرا مشخص شود و همه مسئولان نیز بازخواست شوند تا از بروز مجدد چنین حوادثی جلوگیری شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    آلَ سُعودٍ وَیحَکم، و وَیحَ إسرائیلِکُمْ ای آل سعود شرم بر شما و بر اسرائیلتان باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس