صادق خرازی هنوز هم جایی در میان تندروهای اصلاح‌طلب ندارد، حتی اگر به سعید جلیلی حمله کند و پیشنهاد مناظره با حسین شریعتمداری را قبول کند. از نظر تندروها او باید خودش را خارج از حاکمیت تعریف کند که هم‌قطارانش او را قبول کنند.

گروه سیاسی مشرق - «خبرهای خوب محمدرضا عارف برای اصلاح طلبان رشت»؛ «هشدار به دولت برای بازی‌ندادن اصلاحات»؛ «حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان»؛ «دعوت از قالیباف، رضایی و ولایتی برای پیوستن به شورای هماهنگی اصولگرایان»؛ «حواشی جدید کارگزارانی‌ها در هفته اخیر» و «میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها» از جمله بحث‌های مربوط به حوزه احزاب سیاسی کشور بود که به صورت مختصر، اخبار آن را در ادامه این گزارش می‌خوانید.

******
خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب اصلاحات/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد

خرازی و حزب «ندای ایرانیان» که در هفته های اخیر فشارها و تخریب های تند برخی رسانه های اصلاح طلب تحمل کرده بودند و روزهای سختی را پشت سر گذاشته بودند، این هفته نخستين نشست فصلي شعبه تهران این حزب را با سخنراني "مجيد انصاري، موسوي‌تبريزي، سيد محمد صادق خرازي و مجيد فراهاني" برگزار کردند.

حضور خرازی و حزب ندای ایرانیان در صحنه سیاسی اصلاحات به مذاق خیلی از اصلاح طلبان خوش نیامده و آنها را وادار کرده بود تا در مقابل آسیب‌شناسی «ندا» و بیان برخی انتقادات از سوی آنها، به تخریب و توهین روی بیاورند و صادق خرازی و حامیان «ندا» را به گوشه رینگ برده و موجبات انصراف و عذرخواهی او را فراهم آورند.

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شوددیدارهای اخیر اعضای حزب ندا به همراه صادق خرازی با هاشمی و ناطق و عارف در همین راستا بود که طی گزارشی به آن اشاره کردیم. آنها گلایه های زیادی از حملات و تخریب‌های رسانه‌های تندرو مثل کارگزاران داشتند و آسیب های زیادی از حملات جریان رسانه ای آنها دیدند ولی این روزها فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شده و آنها به برگزاری نشست های خود پرداخته اند.

سيد محمد صادق خرازي، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان در نخستين نشست فصلي شعبه تهران حزب ندای ایرانیان به بیان نکاتی پیرامون حقوق شهروندي پرداخت و گفت: ملت ايران سزاوار برخورداري تمام و كمال از حقوق شهروندي است و در اعصار اخير از هيچ تلاشي براي حصول به اين حقوق فروگذار نكرده است. تحقق حقوق شهروندي در تمامي حوزه‌هاي گوناگون مستلزم رعايت اصول بنياديني همچون اصل كرامت انساني، اصل مصونيت حقوق و آزادي‌هاي غيرقابل سلب مردم، اصل حاكميت ملت، اصل برخورداري همه مردم ايران از حقوق انساني مساوي و منع تبعيض، اصل حمايت برابر قانون از همه افراد ملت، اصل منع بهره‌مندي از حق با ضرر رساندن به ديگري يا تجاوز به منافع عمومي و اصل صيانت از استقلال، وحدت و تماميت ارضي كشوراست.

رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان با تاكيد بر اين كه دولت بايد پيشاهنگ مراعات حق الناس باشد، خاطرنشان كرد: پشتيباني احزاب و جامعه مدني و حوزه عمومي از منشور... و نقش تحزب در طرح حق مطالبه حقوق سهروندي يك ضرورت اجتناب ناپذير است. خرازي تصريح كرد: هر ايراني داراي حقوق شهروندي است و ما به دولت توصيه مي‌كنيم حقوق تمام شهروندان فارغ از اينكه در حصر يا حبس باشند را رعايت كند.

خرازي در بخش ديگري از سخنان خود به همراهي حزب نداي ايرانيان با اكثريت اصلاح‌طلبان اشاره كرد و اظهار كرد: حزب نداي ايرانيان خود را يك حزب اصلاح‌طلب مي‌داند و خود را پايبند خرد جمعي اصلاح‌طلبان مي‌داند.[1]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودحواشی جدید کارگزارانی‌ها در هفته اخیر/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران بازهم سخنان جنجالی خود را دست مایه حواشی های رسانه ای علیه کارگزاران کرد.

مرعشی که عادت به بیان اظهارات جنجال برانگیز رسانه ای دارد این هفته در آخرین مصاحبه خود با یکی از رسانه های اصلاح طلب می گوید اگر کسی از بازگشت دولت های نهم و دهم به عرصه قدرت، تنش نلزرد، یک ایرانی با شرف نیست؛ برخی رسانه ها بعد از همین صحبت هایش تیتر زدند: «مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند».

همیشه حرف های تند و تیزش را با چاشنی مزاح می زند؛ یکبار هم در مناظره ای قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به یک طرف اصولگرای مقابل خود گفته بود «ما که کاری دستمان نیست، شما که سر کارید یک رئیس جمهور خوب بیاورید!»

حسین مرعشی سخنگوی حزبی است که ناآشناترین افراد با عرصه سیاست هم با شنیدن نامش به یاد هاشمی رفسنجانی می افتند.

مرعشی از رئوس کارگزاران سازندگی است و می توان گفت از دهه 70 همه زندگی اش با کارگزاران پیوند خورده است؛ پیوندی که حاشیه های گاه و بیگاه بیان و رفتار خاص مرعشی نتوانسته آنرا متزلزل کند.

حالا بعد از چند ماهی که حرف جنجالی نزده بود، در گفت و گویش با یکی از رسانه های اصلاح طلب از دولت احمدی نژاد و ترس و لرز بازگشتش گفت و با شرف نبودن آنهایی که از این بازگشت نمی ترسند.

سابقه زندگی سیاسی مرعشی اما از این حاشیه ها کم نداشته است؛ حاشیه هایی که ماه ها حزبش را درگیر کرده است.[2]

حدود 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودمحسن مهرعلیزاده از چهره های مطرح اصلاح طلب این هفته به سراغ یکی از خبرگزاری های اصلاح طلب رفت و گفتگوی مفصلی درخصوص حضور اصلاح طلبان در رقابت های انتخابات مجلس دهم ارائه داد.

مهرعلیزاده در مورد حضور اصلاح طلبان و نشستن آنها بر روی کرسی های سبز رنگ بهارستان، اظهار داشت: «حدود 180 تا 200 از نفر نمایندگان طرفدار عقلانیت و تفکّر اصلاح طلبی وارد مجلس دهم می شوند.»

وی با بیان اینکه «خوشبختانه گروه ها با درک دقیقی از شرایط به صورت فعال در حال انجام فعالیت هستند و تلاش خود را می کنند که سهم مناسبی در مجلس کسب کنند» اظهار کرد: اصولگرایان در حال آماده سازی خود برای مجلس شورای اسلامی هستند، اما آنها همچنان که تلاش می کنند و امیدوار هستند، باید به چند موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید براینکه « اصولگرایی» کلمه ای وزین و اصیل و به معنای پایبندی به اصول بوده و به همین دلیل نیز اصولگرای واقعی قابل احترام است، خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از مدعیان اصولگرایی که بعضاً بیشتر از سایرین هم مدعی هستند، در مقاطعی با انجام دادن حرکت هایی، این چارچوب را به خوبی رعایت نکردند و با حمایت‌هایی که این افراد از اقدامات دولت احمدی نژاد انجام دادند، مشاهده کردیم که در آن دوران چه به روز کشور آمد و در ابعاد مختلف کشور چه خساراتی را تجربه کرد.

مهرعلیزاده در پایان در مورد وابستگی حزبی خود با گروه‌ها و احزاب فعال در کشور، با بیان اینکه «به هیچ حزبی وابسته نیستم»، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز تحزب گرایی در کشور نهادینه نشده، نیروهایی که برای نظام جمهوری اسلامی ایران و برای وجود و نفس امام ارزش قائل اند و به مساله ولایت و قانون اساسی پایبندی دارند و با تمام وجود در تلاش‌اند تا به نظام و مردم ایران لطمه‌ای وارد نشود، بعضاً ترجیح می‌دهند که مستقل باشند تا بیشتر و مفیدتر کارکنند. البته این امر نمی‌تواند دلیل همیشگی برای عدم عضویت و یا ایجاد حزب باشد.

معاون رئیس دولت اصلاحات در ادامه به ارزیابی خود از ترکیب مجلس دهم پرداخت و گفت: با سابقه انتخابی که مردم در سال 92 داشتند، فکر می کنم که چیزی حدود 180 تا 200 از نفر نمایندگان طرفدار عقلانیت و با تفکّر اصلاح طلبی وارد مجلس می شوند و بقیه کرسی های نمایندگی نیز متعلق به سایر گروه ها خواهد بود.[3]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودخبرهای خوب عارف برای اصلاح طلبان رشت

محمدرضا عارف فعال ترین چهره انتخاباتی این روزهای اصلاح طلبان این هفته نیز خبرساز شد.

عارف که این هفته به رشت سفر کرده بود، در دیدار جمعی از فعالان سیاسی بندر‌انزلی خبر داد: خبرهای خوبی از وحدت و همگرایی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس در راه است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر اینکه هنر اصلاح طلبان این است که در شرایط سخت پیروز رقابتهای سیاسی از جمله انتخابات شوند، گفت: اگر اصلاح طلبان بین خود وحدت و همگرایی داشته باشند می‌توانند هماهنگی و تفاهم با نهادهای تصمیم گیر در امر انتخابات مذاکره کنند و تجربه نشان داده است اینچنین مذاکرات به نتیجه‌های مثبت منجر می شود.[4]

رایزنی با آیات «مصباح، یزدی و موحدی کرمانی» برای انسجام فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان

جامعه روحانیت مبارز از مهم‌ترین نهادهای سیاسی اثرگذار است که همچنان «تصمیم‌ساز» و «مرجع سیاسی» برای احزاب و گروه های اصولگرا به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام سید رضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز در هفته اخیر، با اشاره به ادامه روند وحدت میان جریان‌های اصول‌گرا، اظهار داشت: تلاش برای وحدت نیروها استراتژیکی است نه تاکتیکی و به همین دلیل فعالیت‌های وحدت‌بخش روحانیتی مقطعی و فصلی نبوده و نخواهد بود، منتهی در برخی از شرایط، به‌تناسب نیازهای موجود، فعالیت‌های وحدت‌بخش اوج بیشتری می‌گیرند و ظهور و جلوه آنها افزونتر می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از زمان‌هایی که موضوع وحدت نیروهای ولایی، انقلابی و ارزشی بر سر زبان‌ها می‌افتد و تلاش‌ها گسترده‌تر می‌شود، زمان انتخابات است، گفت: این وضعیت را در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و مجلس خبرگان رهبری شاهد بودیم.

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز با بیان "این روزها هرچه به زمان انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم فضای کشور سیاسی‌تر، پرشورتر و انتخاباتی‌تر می‌شود" یادآور شد: دستگاه‌های مختلف نظام، رسانه‌ها، مبلغان و به‌ویژه روحانیت هرکدام رسالتی دارند که باید نسبت به چنین جریان ملی و انقلابی آن را به انجام برسانند.

حجت‌الاسلام تقوی درباره محوریت قرار گرفتن شورای فقها در جریان اصول‌گرایی، اظهار داشت: از خواسته‌های عمومی نیروهای اصول‌گرا و ولایی همیشه این موضوع بوده که روحانیون در این جریان تأثیرگذار باشند و امروز هم بر این خواسته اصرار دارند که به‌نوعی فعالیت‌های خود را زیر نظر روحانیت انقلابی و چهره‌های شاخص و مورد اعتماد رهبری نظام دنبال کنند.

وی تصریح کرد: در طول دوران انقلاب اسلامی چنین پیوندی وجود داشته است و امروز نیز یکی از خواسته‌های اکثر نیروهای ارزشی و اصول‌گرایان این است که فعالیت‌های انتخاباتی آنان را روحانیت انقلابی نظارت و رهبری کنند؛ به همین منظور چهره‌ها و احزاب اصول‌گرا با شخصیت‌های روحانی و رؤسای جامعتین مانند آیت‌الله یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله مصباح یزدی دیدارها و رایزنی‌هایی داشته‌اند و از این بزرگواران درخواست رهنمود کردند.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: آیات عظام یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی نیز به‌تناسب نیازهای زمان و شرایط اجتماعی و سیاسی روزانه مطالب لازم را به چهره‌ها و احزاب اصول‌گرا گفته‌اند.

حجت‌الاسلام تقوی در پایان خاطرنشان کرد: روحانیت معظم و آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله موحدی‌کرمانی خواستار وحدت و انسجام نیروهای ولایی و ارزشی هستند و آنان را از تفرقه و تشتت برحذر می‌دارند.[5]

روزنامه اعتماد: وزیران روحانی به شدت محافظه کارند/ دولت روحاني ناكارآمدي دارد

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم فیاض زاهد از فعلان سیاسی اصلاح طلب نوشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که دولت حسن روحانی با آن دست و پنجه نرم کرده است اصرار بر تعریفی از «اعتدال» بود که گاهی به جای آنکه مفهوم اعتدال را به ذهن متبادر کند نوعی رفتار خنثی را جلوه‌گر می‌کرد.

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودبسياري از وزرا، استانداران و چهره‌هايي كه در رده‌هاي مياني منصوب شده بودند هيچ تناسبي با مطالبات برآمده از انتخابات ٩٢ نداشتند.

مشكل ديگر اين است كه حسن روحاني خود به‌تنهايي بار تمام گفتمان‌هاي سياسي مبتني بر دولت را بر دوش گرفته است، روحاني خود به تنهايي سياسي بود و تلاش كرد مطالبات مردمي را كه به او راي داده بودند، نمايندگي كند و همين مساله باعث شد تا وزرا و كابينه‌اش به‌شدت محافظه‌كار شوند و تبديل به مردان سياسي خنثي شوند و اين خود براي دولت روحاني يك خطر محسوب مي‌شود.

مشكل ديگر آن است كه به دلايل برشمرده شده دولت حسن روحاني برخلاف ساير دولت‌هاي پس از انقلاب يك شناسنامه و هويت سياسي روشن از خود ارايه نكرده است. در بخش اقتصادي هم به نظر مي‌رسد دولت حسن روحاني مقداري داراي ناكارآمدي است. آنجايي كه در وزارتخانه‌هاي اقتصادي دولت نوعي ناهماهنگي در سطوح مختلفش ديده مي‌شود و از سوي ديگر سياست‌هاي اتخاذي با يكديگر تناسب و همسويي ندارد.[6]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شوداحساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد !

برخی سیاسیون برای آنکه ورود خود به قدرت و عرصه‌های انتخاباتی را همسو با ارزش‌ها جلوه دهند همواره می‌کوشند از واژگانی چون «احساس تکلیف» استفاده کنند.

علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد این هفته از احتمال "احساس تکلیف" احمدی نژاد سخن گفت. جوانفکر که این هفته به مراسم ختم آیت ا... خزعلی رفته بود به خبرنگاران گفت: احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای حضور در انتخابات مجلس دهم ندارد. البته غلامحسین الهام سخنگوی دولت احمدی‌نژاد نیز این خبر را به نوعی دیگر بیان کرد.

جوانفکر این را نیز اضافه کرد که اگر احمدی‌نژاد در هر موضوعی «احساس تکلیف» کند وارد می‌شود!

او در ادامه از اوضاع و احوال احمدی‌نژاد خبر داد و افزود: احمدی‌نژاد در حال حاضر در جهت تبیین گفتمان امام(ره) و انقلاب تلاش می‌کند و مسأله دیگری برای وی در اولویت نیست. ناگفته نماند که احمدی‌نژاد مرداد ماه سال جاری در اولین نشست سراسری تبیین مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) از احساس تکلیف برای تبیین گفتمان امام(ره) و انقلاب سخن گفته بود.

در مجموع نزدیکان احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده‌اند که وی قصد حضور در انتخابات را ندارد. بسیاری نیز معتقدند به خاطر پرونده‌هایی که اطرافیان احمدی‌نژاد دارند او اقبالی برای ورود به صحنه‌های انتخاباتی ندارد.

البته اطرافیان وی سخن دیگری دارند چراکه جوانفکر می‌گوید: ما به زندانی بودن آقایان بقایی و رحیمی به عنوان معاونان رئیس جمهوری سابق اعتراض داریم، البته هنوز آقای بقایی محاکمه نشده است. رحیمی هم معاون اول بوده و باید او را علنی محاکمه می‌کردند تا مردم بفهمند چه خبر است.[7]

ادامه تخریب های رسانه‌ای علیه خرازی: صادق شریعتمداری!

صادق خرازی هنوز هم جایی در میان اصلاح‌طلبان ندارد. حتی اگر به سعید جلیلی حمله کند و پیشنهاد مناظره با حسین شریعتمداری را قبول کند. از نظر تندروها او باید خودش را خارج از حاکمیت تعریف کند که هم‌قطارانش او را قبول کنند. روزنامه قانون که از حضور خرازی و حزب ندای ایرانیان چندان دل خوشی ندارد، این هفته او را شریعتمداری دیگری معرفی می‌کند.

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودگروه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «صادق خرازی دیپلمات کهنه کار و باسابقه‌ای که مدتی است وارد کارزار سیاستمداری در اتمسفر جریان‌های سیاسی داخلی شده و علاوه بر واژگان دیپلماتیک، جریان‌های سیاسی داخلی نیز به ادبیات سیاسی‌اش اضافه شده است شنبه شب با حسین شریعتمداری در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، قرار بود مناظره کنند، اما مناظره‌شان تبدیل به مفاهمه شد، مفاهمه‌ای که در پایان آن تشخیص اینکه کدام‌شان "حسین شریعتمداری" است سخت شده بود.»

حسن محمدی در یادداشت خود پیروز مناظره را حسن شریعتمداری می‌خواند و در همین راستا می‌نویسد: «حسین شریعتمداری با زیرکی مختص به خود، توانست زمین بازی مناظره را به گونه‌ای تعیین کند که آقا صادق نتواند پا به پای او بیاید چون هنوز تکلیف‌اش با اعتقادات‌اش و جریان سیاسی ذهنی‌اش مشخص نشده است. به همین خاطر شریعتمداری دست او را گرفته و به هرسو که می‌خواست با خود می‌برد و او تبدیل به دنباله رویی شده بود که هرچه تلاش می‌کرد تفاوت‌های خود را نمایان سازد موفق نمی‌شد و عملاً میز مناظره تبدیل به میز مفاهمه شد، یک دورهمی شبانه در شبکه یک سیما.»[8]

استراتژی روحانی در قیاس با اصلاح‌طلبان/ هشدار به دولت برای بازی‌ندادن اصلاحات

احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق این هفته به صراحت از مرزبندی با گفتمان دولت یازدهم سخن می‌گوید؛ او تنها وجه اشتراک میان دولت و اصلاحات را «رادیکال نبودن «در تبیین «تفکری سیاسی» می‌داند و معتقد است که حسن روحانی به دلیل نگاه توسعه‌گرا دارای «اقتدارگرایی» و رویکرد «امنیت‌محور» است. سردبیر روزنامه شرق به صراحت از غیاب اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور گلایه می‌کند و شیشه عمر دولت برای ادامه را وابسته به کنشگری اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کند.

در همین راستا احمدغلامی سردبیر روزنامه شرق نوشت: «شاید بی‌پروایی روحانی در پشت‌سر گذاشتن برخی از خط قرمزها از این امر ناشی می‌شود که مخالفان او خوب می‌دانند که امنیت بیش از هر چیز دیگر برای او اهمیت دارد و او به هیچ‌وجه حاضر نیست بر جامعه‌ای مواج مدیریت کند. دولت روحانی هرقدر به موقعیت‌های انتخاباتی نزدیک می‌شود، با مسائل بیشتری مواجه خواهد شد. جنس استراتژی ثبات نمی‌تواند هیجان لازم را در سطوح مختلف مردم ایجاد کند. هیجانی که موجب کنش سیاسی شود با ذات استراتژی ثبات، ناهمگون است. اصلاح‌طلبان تنها گروه سیاسی موجود در جامعه ایران هستند که هنوز از توان و انرژی لازم برای ایجاد هیجان و کنش سیاسی برخوردارند. از سوی دیگر این کنش‌گری سیاسی اجازه معامله و چانه‌زنی با دولت و مشارکت جدی را به آن‌ها نمی‌دهد. غیاب سیاستی کنش‌گر که با موجی از هیجان توأم باشد، این نگرانی را به وجود می‌آورد که دولت روحانی تبدیل به دولت گذار یا دولت دائمی‌شود.»[9]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودهمایش "اعتدال، زنان و توسعه" ۱۸ مهرماه برگزار می‌شود

صالحی امیری که از ابتدای کار و قبل از اعلام کاندیداتوری حسن روحانی برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به عنوان یکی از یاران نزدیک وی در آمدن روحانی به صحنه انتخابات نقش ویژه‏ای ایفا کرد، این هفته خبر از برگزاری همایشی تحت عنوان "اعتدال، زنان و توسعه" داد.

معاون فرهنگی ستاد روحانی در انتخابات، در خصوص برگزاری این همایش گفت: دولت یازدهم برنامه‌های بلند مدتی برای "زنان" تعریف کرده است و بحث تبیین گفتمان اعتدال و توسعه بخشی از فرآیند تحولاتی است که دولت دنبال می‌کند.

سید رضا صالحی امیری با اشاره به برگزاری همایش "اعتدال، زنان و توسعه" اظهار داشت: این همایش در روز 18 مهرماه با حضور نخبگان، شخصیت‌های فرهنگی و فعالان حوزه زنان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است صاحب‌نظران در همایش "اعتدال، زنان و توسعه" به تبیین گفتمان «اعتدال و توسعه» در حوزه زنان بپردازند.[10]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودحاجی:‌ کسانی‌ که رد صلاحیت‌شان محرز است ثبت نام نکنند/ ناطق کاندیدا نمی شود

مرتضی حاجی، از فعالان اصلاح‌طلب که سابقه ریاست ستاد رئیس دولت اصلاحات در انتخابات سال 76 را نیز در کارنامه سیاسی خود دارد.

این هفته در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح طلب ابتکار گفت:‌ به نظر من کسی که می‌داند مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد، لازم نیست ثبت‌نام کند و در واقع از ثبت‌نام به عنوان یک ابزار برای تحت فشار قرار دادن استفاده کند. من باورم این است کسانی که حداقل برای خودشان مشخص است که مورد تایید قرار می‌گیرند و شورای نگهبان برای عدم تاییدشان بهانه‌ای ندارد، ثبت‌نام کنند و به تعداد لازم هم ثبت‌نام کنند یعنی بسته به اینکه هر حوزه انتخابیه چند کاندیدا نیاز دارد در حد معقولی ثبت‌نام کنند.

مرتضی حاجی در این هفته درباره نامه زیباکلام به عارف و جنجال هایی که در این خصوص در هفته گذشته رخ داد نیز اظهارنظر کرد. زیباکلام پیش از این توان ریاستی عارف را کم دانسته و او را با کروبی مقایسه کرده بود مورد اعتراض بسیاری از چهره های اصلاح طلب قرار گرفت.

مرتضی حاجی درمورد سرلیست اصلاح طلبان در مجلس دهم و اظهارات زیباکلام در این خصوص بیان داشت:‌ زیباکلام معتقد است، ناطق برای سرلیستی اصلاح‌طلبان و ورود ایشان به مجلس به عنوان رئیس مجلس مناسب است. من ابتدا باید تاکید کنم که ناطق دوست بزرگوار بنده است و من به ایشان ارادت دارم و به نظرم ایشان شخصی مدیر، مدبر، وفادار به ارزش‌هاست، او از جهات مختلف امتیازات ویژه‌ای دارد اما اول خود ایشان باید اعلام داوطلبی برای رفتن به مجلس داشته باشد و بعد بنشینیم و مقایسه کنیم ببنیم بین عارف و ناطق چه کسی در چه جایگاهی قرار بگیرد مناسب‌تر است اما تا آنجایی که من به خاطر دارم ناطق در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده که بنا ندارد برای مجلس کاندیدا شود بنابراین موضوع از اساس مورد بحث قرار نمی‌گیرد، چون وقتی ایشان کاندیدا نباشد، اینکه در کجای لیست قرار بگیرد موضوعیتی ندارد.[11]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودماجرای تقابل اصلاح‌طلبان با هاشمی به روایت پورنجاتی

احمد پورنجاتی یکی از اصلاح‌طلبان تندرو و عضو حزب منحله مشارکت در گفت‌وگو با آرمان درباره تقابل اصلاح‌طلبان با هاشمی بیان داشت:‌ هسته اصلي چنين ديدگاهي در خارج از اردوگاه اصلاح‌طلبي شكل گرفته است. اصولگرايان با تكرار اين ادعا كه اصلاح‌طلبان عليه آيت‌ا... هاشمي هجمه مي‌كرده‌اند به نوعي اين مساله را در افكار عمومي مطرح كرده‌اند كه مورد پذيرش نيز قرار گرفته و عده‌اي گمان مي‌كنند واقعا چنين اتفاقي رخ داده است. اين در حالي است كه حتي اگر يك مساله اصلا در واقعيت رخ نداده باشد، تكرار آن در افكار عمومي مي‌تواند سبب باور‌پذيري آن شود. واقعيت اين است كه اصلاح‌طلبان اصيل كه عموما حول محور رئيس دولت اصلاحات قرار داشتند همواره در طول دوران دولت اصلاحات با احترام و تكريم با آيت‌ا... هاشمي برخورد مي‌كردند. اين وضعيت به شكلي بود كه حتي در دولت اصلاحات، در برخي از تنگناهاي سياسي از نظريات و تجربيات آيت‌ا... هاشمي استفاده مي‌شد. با اين وجود در مجموعه جريان اصلاح‌طلبي افرادي حضور داشتند كه به مرور زمان در دولت اصلاحات به نام و نشاني رسيده بودند و صداهاي بلندتري نسبت به بقيه داشتند. ممكن است اين افراد نسبت به آيت‌ا... هاشمي جفا كرده باشند يا اقداماتي انجام داده باشند كه مورد تاييد قاطبه اصلي اصلاح‌طلبان قرار نگرفته باشد.[12]

خروج «ندا» از زیر تیغ تخریب تندروها/ فضا برای حامیان «ندا» آرام تر شد/ مرعشی ملت ایران را بی‌شرف خواند/ مهرعلیزاده: 200 کرسی مجلس دهم مال اصلاح طلبان است!/ خبرهای خوب عارف برای رشتی‌ها/ روایت اصلاح طلبان از ناکارآمدی‌های دولت روحاني/ احساس تکلیف از نوع احمدی‌نژاد/ حذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها/ ناطق کاندیدا نمی شودحذف رهامی از ریاست کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد حسین كمالي تصویب شد

اختلافات داخلی شوراي راهبردي و كميته انتخابات اصلاح طلبان را با شکست مواجه کرد.

اصلاح‌طلبان كه هفته‌هاي گذشته اختلافات فراواني پيرامون چگونگي ائتلاف ميان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و شوراي راهبردي انتخابات براي حضور در انتخابات مجلس را داشتند، طی این هفته راهکار جدید را در دستور کار خود قرار دادند.

حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار پیشنهادی را برای رفع اختلافات داخلی احزاب اصلاح طلب مطرح کرد كه طي آن شوراي راهبردي و كميته انتخابات شوراي هماهنگي کار خود را به پایان می رسانند و نهادي جديد به نام شوراي سياستگذاري ائتلاف اصلاح‌طلبان تشكيل مي‌شود.

در اين مكانيسم جدید که در جلسه يكشنبه این هفته در شوراي هماهنگي اصلاح طلبان به تصويب رسيد اكثريت اعضاي اين شورا به پايان ماموريت كميته انتخابات به رياست محسن رهامي راي دادند و محسن رهامی از ریاست این کمیته حذف شد.

بر اساس پيشنهاد مصوب شده حسين كمالي، ١١ عضو شوراي راهبردي با محوريت عبدالواحد موسوي‌لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و نمايندگاني از احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به صورت همزمان و در قالب «شوراي سياستگذاري ائتلاف اصلاح‌طلبان» گرد هم جمع می شوند و از اين پس عهده‌دار مسووليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان خواهند شد. [13]

احمد حکیمی‌پور عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز از تشکیل این شورا خبر داد و توضیح داد: کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و کمیته راهبردی شورای مشورتی برای ساماندهی امرانتخابات اصلاح‌طلبان در ذیل شورای عالی به نام شورای «سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان» قرار گرفتند و این شورا به زودی تشکیل خواهد شد.[14]

نمایندگان وکیل‌الدوله نتیجه کاسه گدایی احزاب به سمت دولت

محمدعلی کوزه‌گر سخنگوی حزب اراده ملت به نقد احزاب وابسته به دولت پرداخت و گفت: حزبی که کاسه گدایی‌اش به سمت دولت دراز باشد، با موثر بودن در انتخابات، نمایندگان وکیل‌الدوله را به مجلس خواهند فرستاد.

محمدعلی کوزه‌گر ضمن بیان اینکه اتفاقات سیاسی زاییده فعالیت‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی است و قاعدتا در همه جای دنیا به این صورت است که احزاب در زمان انتخابات ظهور و نمود بیشتری پیدا می‌کنند، عنوان کرد: در کشور ما احزاب پا نگرفته است و باعث می‌شود ظهور و بروز احزاب در زمان انتخابات بیشتر به چشم آید و موجب فعالیت چشم‌گیرتر احزاب در زمان انتخابات شود.

کوزه‌گر با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا مکانیسم‌هایی را اندیشید که احزاب بتوانند در طول سال و در هر زمان دیگری فعالیت خودشان را داشته باشند، گفت: در حال حاضر احزاب مطرح در کشور به تعداد انگشتان دست است و فعالیت‌های درون تشکیلاتی خودشان را در طول سالها و غیر موسم انتخابات انجام می‌دهند.

سخنگوی حزب اراده ملت بیان کرد: پیشنهاد مقام معظم رهبری برای تبدیل سیستم سیاسی کشور به پارلمانی شدن، به این مسئله بر می‌گردد که احزاب جان، قدرت و تاثیرگذاری بیشتری کسب کنند.

کوزه‌گر با اشاره به اینکه در سطح کلان قانونگذاری توجه قابل ملاحظه‌ای به احزاب نشده است، گفت: نداشتن منابع مالی برای احزاب اهمیت دارد و حزبی که کاسه گدایی‌اش به سمت دولت دراز باشد، حزب دولتی و دولت ساخته است و اگر در انتخابات موثر باشد و مجلسی تشکیل دهد، و نمایندگانی را داشته باشند، وکیل‌الدوله خواهد بود.

سخنگوی حزب اراده ملت، تاکید کرد: اگر اعتقاد به تحزب و احزاب وجود دارد، باید مکانیسم‌هایی اندیشیده شود که احزاب بتوانند با کارآفرینی درآمد کسب کنند و رسما بتوانند فعالیت و تلاش اقتصادی داشته باشند و خودشان را اداره کنند.

وی با اشاره به اینکه احزاب با نداشتن منبع مالی باید وامدار افراد و دولت باشند، ادامه داد: این یکی از مشکلاتی است که باید در مورد آن اندیشیده شود و البته آنچیزی که اهمیت زیادی دارد، افراد نباید با رسیدن به قدرت نقش احزاب را فراموش کنند.[15]

دعوت از قالیباف، رضایی و ولایتی برای پیوستن به شورای هماهنگی اصولگرایان

سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان در گفت‌وگو با فرس با اشاره به تشکیل هیات رئیسه این جبهه در روز گذشته اظهار داشت: در این جلسه ستادها و کمیته‌های جبهه گزارش فعالیت‌های خود را ارائه دادند و آقای باهنر دبیرکل جبهه پیروان نیز همچنان مشغول پیگیری و رایزنی برای شورای هماهنگی اصولگرایان است.

سجادی با بیان اینکه در این زمینه رایزنی‌هایی با دبیرکل جامعه روحانیت و حجت‌الاسلام تقوی صورت گرفته است و آنها با کلیات موضوع موافق بوده‌اند یادآور شد: ما از ظرفیت همه اصولگرایان و شخصیت‌های موثر از جمله ظرفیت آیت‌الله مصباح استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی جبهه پیروان تصریح کرد: باید با ائتلاف و اتحاد حداکثری اصولگرایان ما در انتخابات به یک «فهرست واحد» برسیم.

وی در خصوص اقدامات مصداقی در این زمینه توضیح داد: قرار است دبیران کل احزاب و تشکل‌های اصولگرا از اعضای این شورا باشند و توسط روحانیت مبارز انتخاب شوند، وقتی این مسئله صورت گرفت به جز 18 تشکل که عضو جبهه هستند نمایندگان جبهه پایداری، ایثارگران و تحول‌خواهان و نیز شخصیت‌های بانفوذ اصولگرایی از جمله آقایان ولایتی، رضایی و قالیباف از مصادیق شورای هماهنگی خواهند بود که از بین آنها یک هیات امنای 10-15 نفره تشکیل می‌شود و اقدامات عملی را سامان می دهد.

سجادی با بیان اینکه از بین این سه نفر خودشان یا نمایندگان آنها در جلسات شورای هماهنگی حضور خواهد یافت یادآور شد: قرار است از جامعه روحانیت با این افراد صحبت شود و در واقع آنها دعوت‌شدگان و شاکله شورای هماهنگی را تشکیل می‌دهند که از میان این افراد یک جمع کوچک‌تر به عنوان هیات امنا تشکیل می‌شود که طرح‌های شورا از جمله فهرست واحد و شعارهای شورای هماهنگی را اجرایی می‌کند.[16]

میتینگ تازه احمدی‌نژادی‌ها

پایگاه خبری میدان ۷۲ که از سایت‌های نزدیک به جریان احمدی‌نژاد است با تیتر «آماده حمله به احمدی نژاد باشید؛سخنرانی احمدی نژاد خیلی ها را ناراحت خواهد کرد» به استقبال سخنرانی احمدی نژاد در مسجد محمدیه تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس رفته و از «رسانه‌های منتسب به جریان مسموم سرمایه داری و آمریکایی» خواسته آماده حمله به احمدی نژاد باشند.

به گزارش میدان ۷۲ ، سخنرانی دکتر محمود احمدی نژاد در مسجد محمدیه اولین سخنرانی عمومی رئیس جمهور سابق کشورمان بعد از آغاز به کار شوراهای استانی تبیین مبانی و آرمان ها انقلاب اسلامی است.

این سایت در ادامه نوشت:«اگرچه آغاز به کار این شوراها، برخی از جریانات سیاسی را که چشم به انتخابات آتی دوخته اند، نگران کرده و با عناوینی چون «میتینگ سرحلقه ها در تهران» به تشکیل این شوراها تاخته اند اما دکتر محمود احمدی نژاد با رد هرگونه فعالیت سیاسی برای انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری اعلام کرده است که تنها در حال برنامه ریزی برای تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی و بازخوانی مجدد خط امام راحل (ره) است. بر همین اساس، روز چهارشنبه دکتر احمدی نژاد به بازخوانی مجدد اندیشه های امام خمینی خواهد پرداخت و از هم اینک مشخص است که این سخنرانی، موجبات ناراحتی جمع کثیری از مخالفان آرمان های انقلاب را فراهم خواهد کرد.



[1] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=254&pageno=11#

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/470442

[3] http://isna.ir/fa/news/94062817276

[4] http://www.isna.ir/fa/news/94070100307

[5] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/863815

[6] http://www.khabaronline.ir/detail/459114/root/Politics

[7] http://www.khabaronline.ir/detail/459312/root/Politics

[8] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/470312

[9] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/469316

[10] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/867116

[11] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/465148

[12] http://www.armandaily.ir/

[13] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=254&pageno=11#

[14] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/868311

[15] http://www.yjc.ir/fa/news/5332106

[16] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/867715


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    مشرق دست از سر دکتر بر دار. دوسال دیگه به دریوزگی دکتر میرسی
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    دنیا را آب برده اینا موندن به فکر احمدی نژاد بشینید تو اتاق فکرتون، عقل هاتون را بزارید رو هم ببینید راهی پیدا میکنید حادثه تاسف بار مکه را هم یه جوری ربط بدین به احمدی نژاد یا نه!
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    فقط احمدی نژاد
  • کیا ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    بقول رئیس جمهور حقوق دان تا زمانی دادگاه کسی را مجرم نشناسد فرد صلاحیت همه چیز را دارد؟
  • علی ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    یه سری ها دارن خودشون واسه احمدی نژاد می کشن اقدام خلاف اخلاق و خلاف قانون و خلاف شرع احمدی‌نژاد رو یادشون رفته ... شایدم جیبشون خالی شده دوباره می خوان بیان سرکار
  • مسعود ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    تاکورشودآن که نتوانددکترراببیند.
  • اكبر ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    مشرق در مورد احمدي نژاد خيلي پستي خجالت بكشين
  • ناشناس ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    بی شرف کسانی هستن که آراء اکثریت رو در سال 88 به سخره گرفتن و کشور رو به آشوب کشیدن و برای تشدید تحریمها به دشمن گرا میدادند .
  • ناشناس ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد که آرمانهای امام (ره) و انقلاب اسلامی رو ترویج میکند .
  • ناشناس ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    سران فتنه و راس فتنه 88 بی شرف بودند .
  • حسن ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    افرین
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    به یاد شهدای منا یاحجة ابن الحسن ریشه سلمان بکن
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    اصلاح طلبان با این خیانتی که در فتنه 88 و 78 کردند با چه رویی می خواهند نامزد انتخابات شوند مگر یادشان رفته تحصن مجلس ششم را مگر یادشان رفته فتنه سال 78 را مگر یادشان رفته فتنه 88 را و مگر یادشان رفته آشوب های خیابانی را و بخصوص بی حرمتی در روز عاشورا را باید از این که بخواهند در انتخابات نامزد شود شرمسار باشند
  • علی ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    مشرق ! خیلی از محبوبیت دکتر احمدی نژاد می سوزیا...
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    بابا ول کنید این خاله زنک بازی ها رو حجاج ایرانی رو دریابید
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مثل اینکه از سوختن گذشته که اینطور به مردم توهین می کنند !!! برخی باید بروند داخل یخ های قطب تا کمی خنک شوند . مرد حسابی این چه حرفی یست که می زنی هر کسی آزاد است به هر کسی رای بدهد اگر انقلاب نشده بود شما کجا بودید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس