یک پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی در گزارشی با اشاره به حضور مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست کمیسیون برجام پارلمان ایران نوشت که آمانو در این نشست با سوالات سختی مواجه شد.

به گزارش مشرق، المانیتور نوشت: "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 20 سپتامبر در کمیته بررسی توافق برجام پارلمان ایران حضور یافت تا به بررسی توافق جامع هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بپردازد.

حضور مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام این فرصت را به اعضای پارلمان ایران داد تا نارضایتی‌های خود از عملکرد آژانس را ابراز بدارند.

آمانو در این نشست با سوالات سختی از سوی نمایندگان پارلمان ایران که در حال بازبینی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 است، مواجه شد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که اظهارات پیشینش درباره بازرسی از سایت‌های نظامی ایران خشم رسانه‌های محافظه کار در ایران را برانگیخته بود تلاش کرد که در جریان نشست استماع در پارلمان ایران به مصالحه بپردازد و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: من شخصا، از همکاری بینمان استقبال می‌کنم. از زمانی که در سال 2009 به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شدم، اولویت نخست خود را حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران از طریق دپلماسی قرار دادم چون به این مسیر اعتقاد داشتم.

بر اساس گزارش‌ها، آمانو در سخنان خود گفت: طی شش سال گذشته، این بهترین فرصت برای حل موضوع هسته‌ای ایران است. با همکاری کامل ایران، ما می‌توانیم اعتماد جامعه بین‌الملل در قبال مقاصد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را جلب کنیم.

وی به اعضای پارلمان ایران یادآوری کرد که همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سال‌های 1970 باز می‌گردد.

آمانو گفت که ایران و آژانس بر یک نقشه راه توافق کرده و گام‌های مهمی اتخاذ شده است.

وی تاکید کرده که نقشه راه قدرتمند بوده و جدول زمانی خود را دارد و ابراز امیدواری کرد که موضوعات باقیمانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پایان سال جاری میلادی حل شود.

همچنین آمانو تاکید کرد که این روند بدون پایان نخواهد بود.

آمانو از اقدام ایران در پذیرش پروتکل الحاقی به عنوان بخشی از توافق نهایی هسته‌ای که از آن با عنوان برنامه جامع مشترک اقدام یاد می‌شود تمجید کرده و گفت که این موضوع به تایید ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کمک می‌کند.

وی به اعضای پارلمان ایران گفت که بیش از 120 کشور جهان پروتکل الحاقی را امضا کرده و مورد ایران نیز بدون هیچگونه تبعیض یا استثنایی پیش گرفته خواهد شد.

در حالی که جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا نتوانستند توافق هسته‌ای که اوباما آن را به پیش می‌برد متوقف کنند، روند قانونی پارلمان ایران درباره توافق هسته‌ای همچنان مبهم است.

در جریان جلسه استماع آمانو در پارلمان ایران، "حسین نجابت" از اعضای پارلمان ایران گفت که ساختار سیاسی ایران با دیگر کشورها متفاوت است چون هیچونه سازمان‌های رسمی حزبی همراه با دولت وجود ندارد.

در پاسخ به بیانه آمانو در این باره که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمانی مستقل و فنی است، "سید حسین نقوی حسینی" سخنگوی کمیسیون برجام گفت که در گذشته ایران پاسخ‌های قانع کننده‌ای به تمامی سوالات آژانس داشته است اما چالش‌ها همچنان باقی است.

وی گفت که بسیاری معتقدند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای آنکه سازمانی فنی باشد به یک سازمان سیاسی تبدیل شده است.

این عضو پارلمان ایران همچنین به صورت غیرمستقیم آژانس را متهم کرد که اطلاعات خود را از سازمان مجاهدین خلق دریافت می‌کند که وی آن را سازمانی تروریستی توصیف کرد که بیش از 16 هزار ایرانی را کشته است.

"مهرداد بذرپاش" از اعضای محافظه کار پارلمان ایران همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به درز اطلاعات به رسانه‌ها کرد.

بذرپاش به صورت ویژه به نوامبر 2011 اشاره کرد که طی آن گزارش آژانس به رسانه‌ها درز کرد که در آن به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شده بود.

همچنین حسین نجابت گفت که مردم ایران معتقدند که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط است.

وحید احمدی نیز این سوال را مطرح کرد که چرا ایران که تحت معاهده ان‌پی‌تی با محدودیت‌های زیادی مواجه است اما اسرائیل آزادانه به فعالیت‌ می‌پردازد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس