همزمان با شب ولادت کريم اهل بيت امام حسن مجتبي (ع) جمعي از شاعران و اهالي فرهنگ و ادب در فضايي صميمي با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار کردند.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري در اين ديدار 30 نفر از شاعران سروده هاي خود را با مضامين ديني، اجتماعي، حماسي و اخلاقي قرائت کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حرکت کاملاً رو به رشد و در حال کمال «دوره جديد شعر در ايران»، خاطرنشان کردند: شعر امروز در کشور ما از لحاظ «زبان و تخيل، قوي» و داراي نگاه روشن به مرزهاي دور، و دقت ريزبين در امور جاري زندگي است، به همين دليل سبک جديدي از لحاظ زبان، مضمون و محتوا در حال ظهور و بروز است که در آينده ابعاد آن بهتر شناخته خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، گرايش شعراي ورزيده و قديمي به سبک جديد شعر امروز را يادآور شدند و افزودند: اين سبک جديد روز به روز تکامل و رشد پيدا مي کند و خوشحاليم که شعراي برجسته و خوبي در اين حرکت شعري در حال هنرنمايي هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار چند موضوع را يادآوري و بر آن تأکيد کردند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ضرورت اهتمام ويژه به شعر در بين هنرهاي موجود و معاصر خاطرنشان کردند: کشور ما با داشتن سوابق تاريخي کهن و برخورداري از ميراث متراکم و باارزش شعري، از جمله کشورهاي درجه اول در اين زمينه محسوب مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي رشد و ارتقاي شعر در کشور را زمينه ساز بروز و تأمين ديگر هنرها دانستند و افزودند: ايران از استعداد ريشه اي و توانايي پيشرفت در عرصه هنر برجسته شعر برخوردار است و هرچه در اين زمينه فکر، طراحي، مديريت، مطالعه و پژوهش شود با توجه به اين استعداد فراوان، زياد نيست.
ايشان با اشاره به ضرورت ايجاد انجمن هاي ادبي خاطرنشان کردند: انجمن ادبي يعني گردهم آمدن تعدادي از علاقمندان، که با انگيزه شعر دور هم جمع مي شوند و اين، مستلزم حمايت دولت يا سازماني نيست همچنانکه در دوراني، بهترين شعراي ايران در انجمن هاي ادبي مشهد که در خانه هاي اساتيد شعر تشکيل مي شد، رشد پيدا کردند و وارد جامعه شدند.
رهبر انقلاب اسلامي با تشبيه انجمن ادبي به گلخانه اي که زمينه پرورش گل را فراهم مي کند خاطرنشان کردند: در انجمن ادبي شاعران جوان در کنار اساتيد پيشکسوت، نقطه ضعفهاي خود را برطرف مي کنند و در اين صورت هر روز شعر آنان پخته تر و کمال يافته تر مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي بر ضرورت حمايت از شعر و انجمن هاي ادبي از سوي وزارت ارشاد، حوزه هنري و شاعران پيشکسوت تأکيد کردند.
استفاده از طبع شعر در راهي که خداوند متعال رضايت دارد دومين موضوعي بود که حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار بيان کردند.
ايشان افزودند: طبع شعر و شاعري عطيه بزرگ الهي و نعمت برجسته خداوند است و قابل مقايسه با نعمتهاي ظاهري نيست لذا شايسته است شاعر اين قريحه و استعداد را در جايي که خداوند متعال توقع دارد به کار بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي در تشريح اين موضوع با اشاره به روح لطيف شاعران خاطرنشان کردند: استفاده از شعر در راه احساسات و عواطف انساني اجتناب ناپذير است اما علاوه بر مضامين ديني بايد سهمي هم براي جامعه و مهمترين مسائل انقلاب و کشور قرار داد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره اي گذرا و سريع بر تاريخ 1400 ساله بعد از ورود اسلام و آمد و رفت حکومتها و احوال اجتماعي و سياسي ايران خاطرنشان کردند: کشور ما در تمام اين مدت، حادثه اي به عظمت حادثه انقلاب اسلامي به خود نديده و هيچگاه ملت ايران نتوانسته مثل امروز همه حصارهاي گوناگون و مصنوعيِ کشيده شده به دور يک ملت را بشکند و قد بکشد و سربلند راه رشد و تعالي را در پيش بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: هوشياري، شجاعت و دلاوري مردم ايران در ورود به ميدانهاي سياسي و نظامي و رشد اجتماعي ملت پس از انقلاب اسلامي در هيچ کجاي تاريخ ايران نظير ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي تصوير اين زمانه را وظيفه هنر و شعر دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامي زمينه خوبي براي رشد فرهنگ، انديشه و هنر است و هنر هم مي تواند با تصويرگري، مستحکم، متين و مفيد، بر غناي زمانه بيفزايد و ارزش و محتواي آن را افزايش دهد.
رعايت عفاف در بيان عواطف موضوع ديگري بود که در اين ديدار به آن اشاره شد.
حضرت آيت الله خامنه اي به شعرا توصيه کردند: در بيان مسائل دل و عواطف حدود را نگه دارند و حالت عفاف و حجاب را در شعر حفظ کنند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به شعرهايي که در آن نشانه اضطراب و حيرت ديده مي شود خاطرنشان کردند: وجود اين دغدغه در شعر برخي جوانان مقدس است اما بايد با تقويت مباني فکري و معرفتي اين حيرت و اضطراب را از بين برد.
رهبر انقلاب اسلامي به ضرورت بيان واضح تر مطالب در شعر شعرا خصوصاً پيشکسوتان اين عرصه اشاره کردند و افزودند: نبايد شعر، بگونه اي باشد که حتي انسانهاي مأنوس با شعر نتوانند آن را بفهمند و مخاطب در حيرت فرو برود چرا که اين نقص شعر محسوب مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي اين جلسه را لذت بخش توصيف کردند و از همه شعرا و برگزار کنندگان جلسه تشکر و قدرداني کردند.
مطلع اين ديدار 4 ساعته، گفتگوي دوستانه شاعران با حضرت آيت الله خامنه اي بود.
پس از اين گفتگوي صميمانه، حاضران نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه و روزه خود را همراه با ايشان افطار کردند.

شاعر.jpg

شاعر2.jpg

شاعر3.jpg

شاعر4.jpg

شاعر5.jpg

شاعر6.jpg

شاعر7.jpg

شاعر8.jpg

شاعر9.jpg

شاعر10.jpg

شاعر11.jpg

شاعر12.jpg

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس