کد خبر 470842
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

روزنامه جروزالم‌پست به تشریح سناریوهایی می پردازد که بر اساس آنها ممکن است حکومت ایران در فضای پس از تفاهم هسته‌ای تغییر یابد. نویسنده می‌گوید آنچه رونالد ریگان درباره شوروی کرد می‌تواند درباره ایران نیز تجدید شود.

تشریج سناریوهای جروزالم‌پست برای ایران
به گزارش مشرق، بنیامین وینتال، در روزنامه جروزالم‌پست، می‌نویسد تفاهم هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 نشان داده دولت آمریکا دیگر سیاست تغییر رژیم در ایران را کنار گذاشته است. "همانگونه که جوست هیلترمن در رویترز نوشت: توافق هسته‌ای نشان دهنده پذیرش توأم با تأخیر، و همراهی با، جمهوری اسلامی است."

وینتال با این حال معتقد است که دولت آتی آمریکا می‌تواند خط‌مشی تغییر حکومت در ایران را پیگیری کند:

با این حال دولت جدید آمریکا در سال 2016 می‌تواند نسخه تغییر رژیم در دولت رونالد ریگان، که در مورد اتحاد جماهیر شوروی به کار گرفت، را نوسازی کرده و بر ایران تحمیل کند.

نویسنده در ادامه به نقل قول از نویسندگان تندرو در اندیشکده‌های دست راستی آمریکا می‌پردازد که مدعی هستند تغییر نظام در ایران امری حتمی است.

دیگر مکاتب فکری نیز وجود دارند که می‌گویند تغییر در ایران حتمی است. مایکل روبین، محقق مؤسسه امریکن اینترپرایز، در وب‌سایت کامنتری می‌نویسد، "جمهوری اسلامی در ایران محبوب نیست. اعتراضاتی سراسری در سال‌های 1999، 2001 و 2009 رخ داده‌اند. این بدین معنی نیست که مردم ایران دنبال انقلاب هستند. آنها در بهترین حالت بی‌تفاوت شده‌اند."

روبین، علی‌رغم مدعیات قبلی‌اش، بدون ارائه هیچ گونه دلیل معتبر و عینی و ظاهرا با توسل به علوم شهودی می‌گوید در نهایت مردم ایران حکومت این کشور را تغییر خواهند داد.

وینتال در ادامه مقاله‌اش به اظهارات یک نویسنده تندروی دیگر در مرکز نئومحافظه‌کار "بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها" می‌پردازد. مایکل لدین در یادداشتی در ویکلی‌استاندارد، می‌گوید:

اگر لیستی از شرایط اجتمالی، اقتصادی و سیاسی که مشروعیت یک رژیم را تضعیف می‌کنند در نظر بگیرید به این نتیجه خواهید رسید که ایران در وضعیتی قرار دارد که از آن تعبیر به وضعیت "پیش از انقلاب" می‌کنیم. وی می‌نویسد: بیاد داشته باشید به ریگان درست پیش از فروپاشی شوروی گفته بودند گورباچف کنترل اوضاع را در اختیار دارد، و یا سیا پیش از اعتراضات گسترده سال 2009 ایده یک خیزش سازمان یافته در ایران را جدی نمی‌گرفت ....

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    غرب ودر راس آن امریکا نمی تواند اتحاد مردم این را ازبین ببرد وهمچنین ایرانیان هیچ وقت از انقلاب زده نمی شوند وهمیشه گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند .هیچ کشوری نمی تواند برای ایرانیان تعیین تکلیف کند . تمام دولتمردان چه موافق برجام چه مخالف برجام همه با هم متحد هستند ودر کنار هم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس