کد خبر 470394
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

شهرداری تهران ۹ معاونت دارد و در ۱۰ سال گذشته ۳۳ معاون جابه‌جا شده اند. به‌طور متوسط، هر سال بیش از 3 معاون شهردار تهران تغییر کرده‌اند.

به گزارش مشرق، دیدگاه‌های مربوط به عمر مفید مدیران در نهادهای اجتماعی و اجرایی از نقطه نظر تئوریسین‌های علوم اجتماعی و علوم مدیریتی متفاوت است؛ برخی معتقدند در چنین مجموعه‌هایی حداقل باید 3 سال به یک مدیر وقت داد تا اثرگذاری خاص خودش را داشته باشد. همین افراد می‌گویند که حداکثر مدت زمان مفید برای دوران مدیریتی یک فرد 8 سال بوده و بعد از آن عملاً میزان بهره‌وری مدیران با توجه به عوامل مختلف رو به افول خواهد گذاشت.

نقطه‌نظر کلی دیگر آن است که مهلت مدیریت اشخاص بنابر ویژگی‌های شخصی و شخصیتی، شرایط محیطی و نوع مأموریت‌های واگذار شده متفاوت بوده و نمی‌توان یک فرمول و یا عدد ثابت و مشخص در این قبیل موارد را به تمام حالات مدیریتی تسری داد.

33 معاون در 9 معاونت

در نهادهایی مثل شهرداری کلان‌شهرها که جمعیت مشمول خدمات آن سازمان از مرز میلیون نفر می‌گذرد و رسیدگی به امور جامعه هدف به مثابه رتق و فتق امور ملی است، انتخاب مدیران ارشد که زیر نظر مدیر رأس هرم خدمت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت و خطیر به نظر می‌رسد. در چنین موقعیت‌هایی معمولاً افراد امتحان پس داده، با تجربه، متخصص و البته مورد وثوق به کار گرفته می‌شوند تا بدون نیاز به فرمول آزمون و خطا بتوان با کم‌ترین ضریب ریسک، به بهترین و سریع‌ترین راهکارهای اجرایی دست یافت.

شهرداری نیز البته با علم به همین موضوع سعی کرده است در 10 سال گذشته بهترین نیروهای موجود را در پست‌های مدیریتی به خدمت گیرد؛ در این میان البته مدیریت معاونت‌های نه‌گانه از اهمیت و حساسیت بیش‌تری برخوردار بوده و به همین سبب تلاش شده معاونان شهردار از بین متخصصین مجرب انتخاب شوند. با این حال دلایل متعدد و متنوع باعث شده در یک دهه اخیر 33 نفر به‌عنوان معاون در پست‌های مختلف جابه‌جا شوند.

معاونان ماندگار قالیباف

کم‌ترین تغییرات در معاونت‌‌های نه‌گانه شهرداری تهران به 2 معاونت هماهنگی و امور مناطق و همچنین حمل‌ونقل و ترافیک باز می‌گردد. در معاونت هماهنگی و امور مناطق ابتدا فرهاد یعقوبی سکان‌دار بود و سپس عیسی شریفی صاحب این منصب شد. در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نیز مدت کوتاهی مهرداد تقی‌زاده معاون شهردار به حساب می‌آمد و از اواسط سال 1385 تاکنون سیدجعفر تشکری هاشمی امورات این معاونت را می‌چرخاند. در واقع تشکری هاشمی با 9 سال سابقه معاون بودن، قدیمی‌ترین معاون حال حاضر قالیباف به‌شمار می‌آید.

معاونت‌های پرتغییر شهرداری

معاونت تازه تأسیس توسعه منابع انسانی نیز 2 معاون در طول عمر کوتاه مدت خود تجربه کرده که اولی ناصر امانی (معاون فعلی برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا) بود و معاون فعلی محمدعلی عفتی داریانی است، اما معاونت شهرسازی و معماری و بعد از آن معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا به لحاظ تغییر مکرر معاونان شهردار در بین معاونت‌های نه‌گانه رکورددار هستند. در معاونت شهرسازی و معماری 8 نفر تاکنون معاون بوده‌اند که اسامی آن‌ها به ترتیب عبارت است از: غلامحسین پردلی، جلیل حبیب‌اللهیان، احمد دنیامالی (سرپرست)، نصرت‌الله کاشانی، هیربد معصومی، علیرضا جاوید، علیرضا نادری و پژمان پشمچی‌زاده که این نفر آخری معاون کنونی شهرسازی و معماری است. در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا که بعدها معاونت حقوقی، شورا و امور مجلس در آن ادغام شد، 7 نفر به نام‌های محمد تقوی، محمدرضا واعظ مهدوی، محمود عسگری آزاد، مناف هاشمی، محمدعلی عفتی داریانی (سرپرست)، محمود صلاحی و در حال حاضر ناصر امانی مسئولیت داشته‌اند.

3 معاون برای هر یک از 4 معاونت باقی مانده

4 معاونت دیگر شهرداری تهران، هر یک 3 معاون به خود دیده‌اند. در معاونت خدمات شهری و محیط زیست ابتدا مسعود کرباسچیان سپس حسین کلخورانی و در حال حاضر مجتبی عبداللهی معاون بوده‌اند. در معاونت فنی و عمرانی ابتدا احمد دنیامالی، بعد از او مازیار حسینی و اکنون علیرضا جاوید مسئولیت قبول کرده‌اند. در معاونت مالی و اقتصاد شهری، حسین محمد پورزرندی 9 سال معاون بود، اما در یک سال اخیر ابتدا دادوش هاشمی و بعد از وی قدرت‌الله گودرزی مشغول بوده‌اند. در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی نیز به ترتیب احمد نوریان، محمدهادی ایازی و میثم امرودی معاون شهردار محسوب شده‌اند.

تغییرات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی

عجیب‌ترین و غیرقابل ‌پیش‌بینی‌ترین تغییرات معاونان در این 10 سال عبارت بوده‌اند از جابه‌جایی فرهاد یعقوبی (یکی از قدیمی‌ترین و صمیمی‌ترین دوستان قالیباف) در معاونت هماهنگی و امور مناطق، حسین محمد پورزرندی (علی‌رغم رضایت کامل شهردار از عملکردش) در معاونت مالی و اقتصاد شهری، محمدهادی ایازی (سخنگوی شهردار و یار غار او) در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و مازیار حسینی (با کارنامه شفاف مدیریتش) در معاونت فنی و عمرانی. البته تغییر احمد دنیامالی معاون وقت فنی و عمرانی در سال 1382 قبل از افتتاح تونل توحید، علیرضا جاوید در سال 1392 و در اوج بحث‌های مربوط به تدوین قوانین شهرسازی، به همراه دادوش هاشمی از معاونت مالی و اقتصاد شهری و محمود صلاحی از معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا که عمر معاون بودن آن‌ها بیش‌تر از یک سال نبود نیز در نوع خود قابل توجه به نظر می‌رسد.

سرنوشت معاونان جابه‌جا شده

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان 4 نوع سرنوشت را برای معاونان شهردار کنونی تهران در 10 سال گذشته متصوّر شد. دسته نخست کسانی هستند که به دوران بازنشستگی رسیدند و اغلب در مشاغل خصوصی ادامه فعالیت داده‌اند؛ حسین کلخورانی و فرهاد یعقوبی شاخص‌ترین افراد این گروه هستند. دسته دیگر افرادی می‌باشند که در معاونت‌های دیگر و یا حتی مناطق و سازمان‌های شهرداری هم‌چنان به کار گرفته می‌شوند؛ محمود صلاحی، ناصرامانی، محمدعلی عفتی داریانی و علیرضا جاوید از این دسته به حساب می‌آیند. گروه سوم از بدنه شهرداری جدا شده و پست‌های بالاتری در سایر ارگان‌ها گرفته‌اند؛

به‌طور مثال مسعود کرباسچیان رئیس گمرک کشور شد، احمد دنیا مالی عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم فعالیت آن شد و مسئولیت کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا را برعهده گرفت، هیربد معصومی معاون عمرانی استانداری البرز شد، حسین محمد پورزرندی به‌عنوان مدیرعامل بانک شهر منصوب گردید، مناف هاشمی در حال حاضر معاون مالی و اداری وزارت ورزش و جوانان است و محمدهادی ایازی قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی شد. دسته آخر هم افرادی می‌باشند که هنوز در کنار محمدباقر قالیباف هستند، اما صرفاً سمت مشاور عالی شهردار را یدک می‌کشند؛ مازیار حسینی و علیرضا نادری را در این گروه باید قرارداد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس