برخی اعضای شورای شهر تهران با شهرداران مناطق ۱۴ و ۱۵ و معاونت خدمات شهری از مناطق سیل‌زده تهران بازدید و بر کم کاری سازمان مدیریت بحران در این حادثه تاکید کردند.

به گزارش مشرق، تعدادی از مسئولین مدیریت شهری صبح امروز از مناطق سیل زده در شهر تهران بازدید کردند.

در این بازدید مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، فرهود حمیدی شهرداری منطقه 14، علی اکبر انجمنی شهردار منطقه 15 و اقبال شاکری و رحمت‌الله حافظی از اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند.

فرهود حمیدی شهردار منطقه 14 با اشاره به بارندگی روز جمعه هفته گذشته در شهر تهران اظهار داشت: این بارندگی از ساعت 7و 20 دقیقه آغاز شد و در مدت 15 الی 20 دقیقه بارندگی شدت گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی منطقه 14 جزو اراضی حفاظت‌ شده محسوب می‌شوند بیان داشت: قسمتی از این اراضی ملی بوده و در حریم مناطق 13 - 15 وجود دارد.

حمیدی خاطرنشان کرد: این سیل در حوزه آبخیزداری منابع طبیعی رخ داده است و سازمان‌های متولی من جمله وزارت نیرو و جهاد کشاورزی می‌بایستی کارهای مطالعاتی را در این حوزه انجام دهند.

شهردار منطقه 14 با بیان اینکه اراضی ملی در مناطق 13 و 15 حفاظت شده است خاطرنشان کرد: در حالی این سیل رخ داده است که یک اتفاق غیرمنتظره بوده و در صورتی که این سیل کنترل نمی‌شد قطعا خسارت زیادی به شهر تهران وارد می‌شد.

وی با اشاره به تجربیات شهرداری تهران در مواقع بحرانی تصریح کرد: در گذشته 6 هزار نقطه حادثه خیز و آبگیر تهران شناسایی شده است و شهرداری توانسته با اقدامات مختلف خطرات این نقاط را به حداقل برساند.

شهردار منطقه 14 در ادامه با اشاره به پروژه آب‌های سطحی شهر تهران گفت: 90 درصد از این آب‌ها در شهر تهران حل شده است و مابقی در دستورکار قرار دارد.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه سیلاب یک اتفاق بالادستی است بیان داشت: مسئولیت این موضوع با حاکمیت و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد است و بایستی مدیریت لازم را در این بخش اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی شهر تهران تغییر کرده است و بارش‌ها به صورت رگباری و تگرگ شده است و احتمال سیلاب شدن بارش‌ها بیش از گذشته شده است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید بستر رود - دره‌ها و حریم شهر تهران مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: این امر مهم بایستی با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد و همچنین شهرداری تهران پیگیری شود. چرا که مجموعه اقدامات در رود- دره‌ها و حریم‌ها به شهر تهران برگشته می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌های دستگاه ها و دخل و تصرفی که در بستر رود- دره ها و حریم اطراف آن صورت گرفته است شاهد به وجود آمدن سیلاب در اطراف شهر تهران بوده‌ایم که این موضوع بایستی مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.

شاکری اظهار داشت: در حوزه مدیریت آب‌های سطحی و ایجاد حوضچه های آرامش وظیفه مدیریت شهری بیشتر است چرا که شهرداری باید این فضاها را ایجاد کند تا آب پیش از بارندگی وارد شهر نشود.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سیلاب اخیر در اطراف شهر تهران خاطرنشان کرد: سیلاب اخیر کلاً از حوزه اختیارات شهرداری خارج بوده و مربوط به شهرهای اطراف بوده است که در این حادثه آب به سمت بلوار هجرت حرکت کرده است و قطعا اگر در سد - بندها درست کار می‌کردند شدت و سرعت آب کاهش پیدا می‌کرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شهرداری تهران در این سیل و با توجه به اقدامات انجام شده نمره خوبی را دریافت می‌کند و البته بخشی از اتفاقات سیل اخیر در درون پادگان‌های اطراف رخ داده که شهرداری دسترسی به آن‌ها نداشته است و سازمان مدیریت بحران مسئول این حادثه است.

شاکری خاطرنشان کرد: بایستی برای کاهش خطرپذیری سیلاب‌ها کارهای متعددی را انجام دهیم که از جمله این کارها می‌توان به راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سیلاب اشاره کرد و  هم اکنون کارهای مطالعاتی این سامانه در حال پیگیری است.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در حاشیه بازدید از بخشی از مناطق سیل زده شهر تهران افزود: این اتفاق خارج از حریم شهر تهران بوده است و نشان می‌دهد که تهران شهری بی دفاع در مقابل سیل و زلزله است و بایستی متولیان امر از جمله وزارتخانه های نیرو و جهاد حضور جدی را در این حوادث داشته باشند.

وی افزود: این حادثه نشان داد که بایستی ستاد مدیریت بحران جدی‌تر به وظایف خود عمل کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از جایگاه ستاد مدیریت تهران تاکید کرد: جایگاه این ستاد در حد معاون وزیر است و سایر دستگاه ها از آن تبعیت نمی‌کنند و به تبع لازم است جایگاه این ستاد ارتقا پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد جایگاه ستاد مدیریت بحران ارتقا یابد و رئیس این ستاد رئیس جمهور شود و برای اینکه حوزه های نظامی و انتظامی نیز از این ستاد تبعیت کنند بایستی جانشین ستاد مدیریت بحران را نیز فرمانده کل قوا تعیین کنند.

حافظی خاطرنشان کرد: برای خروج از بن بست‌های ایجاد شده تنها راهکارهای مدنظر اصلاح ساختار مدیریت بحران است و سازمان پدافند غیرعامل می‌تواند در این ستاد ادغام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: منشا سیل اخیر خارج از محدوده شهر تهران بوده و وزاتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سایر متولیان باید برای نقاط خطر پذیر فکری کنند.

وی اظهار داشت: مناسب‌ترین و ارزان‌ترین راهکار ایجاد حوضچه های وسیع آرامش تا مسیر سیلاب است.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران در خواب عمیق رفته است تصریح کرد: حاصل این خواب عمیق این آسیب‌هایی که به شهر وارد می‌شود به طوری که سیل از شرقی‌ترین نقطه اتوبان همت شروع و تا بیمارستان بعثت ادامه داشت و این سیل گل و لای مسیر خود را به شهر هدایت کرده است.

حافظی ضمن اشاره به اقدامات شهرداری تهران در سیل اخیر گفت: شهرداری تهران توانست ظرف مدت 48 ساعت گل و لای وارد شده به شهر را جمع‌آوری کند.

در پایان این بازدید علی اکبر انجمنی شهردار منطقه 15 با اشاره به بارش باران و سیل اخیر در اطراف شهر تهران خاطرنشان کرد: قسمتی از این بارش وارد پاکدشت و بخش دیگری وارد جاده امام رضا و شهر تهران شد. که شهرداری تهران در همان ساعت اولیه اقدامات لازم را برای کاهش خطرات از سیل انجام داد.

وی تصریح کرد: قطعا این آخرین سیل در شهر نخواهد بود و بایستی برای حل آن تصمیم ملی را اتخاذ کنیم و وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی در این بخش وظیفه سنگینی را برعهده دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس